גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההימורים נגד ה-S&P 500 מתרבים למרות החיבה למניות ההייטק הגדולות

מדד S&P 500 ניצל מירידה מתחילת השנה ורשם עלייה של 12% רק בזכות שבע חברות טכנולוגיה ● בינתיים קרנות גידור ומשקיעים ספקולטיביים אחרים בנו הימור גדול שהמדד יירד, שמציב אותם בפוזיציה הדובית ביותר שלהם מאז 2007, ומכינים את עצמם לראלי בנאסד"ק 100

סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Craig Ruttle
סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Craig Ruttle

כבר יותר מעשור שבוול סטריט לא היו דוביים כל כך לגבי שוק המניות, אבל מניות הטכנולוגיה הן סיפור אחר. קרנות גידור ומשקיעים ספקולטיביים אחרים בנו הימור גדול שמדד  אס אנד פי 500  יירד, שמציב אותם בפוזיציה הדובית ביותר מאז 2007.

סעודיה חותכת את הפקת הנפט בפעם השלישית בשנה, ומציבה את ישראל בפני דילמה | ניתוח
"ידענו שהחברה לפני נקודה קריטית": לילך אשר-טופילסקי על השקעת פימי בקמהדע 

במקביל, הם מתכוננים לראלי במדד נאסד"ק 100  ממוקד הטכנולוגיה, עם הימורים שוריים נטו שמתקרבים בשבועות האחרונים לרמות הגבוהות ביותר מסוף שנה שעברה. זה המצב לפי נתונים מהרשות למסחר בחוזים עתידיים על סחורות, שנאספו על ידי Bespoke Investment Group, שנמדדים כאחוז החוזים הפתוחים מתוך שוק החוזים העתידיים.

לדברי אסטרטגים, הסטייה בפוזיציות משקפת את שבריריות הראלי במניות ב-2023. מדד S&P 500 עלה השנה ב-12%, אבל על פי נתוני המדדים של S&P ודאו ג'ונס הנכונים לסוף מאי, הוא היה רושם תשואה שלילית אילולא הדחיפה של שבע חברות טכנולוגיה גדולות. הדבר מותיר את המדד פגיע באופן פוטנציאלי לנסיגה תלולה במקרה שהמניות של אפילו אחת או שתיים מהחברות יירדו.

"אנשים ללא ספק מראים סימני זהירות, ללא קשר למה שקורה עם המחירים", אמר ג'ייק גורדון, אנליסט ב-Bespoke Investment Group. כמובן, פוזיציות פסימיות בקנה מידה כזה יכולות דווקא להיות אינדיקטור לעומתי, הוא אמר. כשסנטימנט דובי או שורי מגיע לרמות קיצוניות, במוקדם או במאוחר השוק ייטה לנוע בכיוון ההפוך.

סיום המחלוקת על תקרת החוב הביא לראלי

המניות הציגו בראלי בשבוע שעבר, כשמשקיעים שמחו על פתרון המחלוקת על תקרת החוב של ממשל ארה"ב, לצד איתותים מהפדרל ריזרב על כך שיותיר כנראה את שיעור הריבית על כנו ביוני - לפני שיעלה אותה שוב. בינתיים, ההתלהבות בנוגע לאינטליגנציה מלאכותית עזרה למניות של יצרניות שבבים כמו אנבידיה לזנק.

המומנטום חוזר לקרנות הנאמנות? "בשוק האג"ח ישנן הזדמנויות השקעה שלא היו קיימות בעבר" 

בימים הקרובים, המשקיעים יקבלו מבט מעודכן על הפעילות במגזר השירותים בארה"ב, עם הפרסום ביום שני של מדד מאי של המכון לניהול מלאי, לצד תובנות לגבי הגירעון המסחרי באפריל, שיפורסם ביום רביעי.
הראלי ב-S&P 500 מביא את המדד אל סף שוק שורי חדש, שלרוב מוגדר כעלייה של 20% משפל שהיה קודם לכן. המדד, שהגיע ביום שישי ל-4282.37 נקודות, יצטרך להיסגר ברמה של 4,292.438 נקודות או גבוה מזה כדי לסיים את מה שנכון להיום נחשב לשוק הדובי הארוך ביותר מאז 1948. ה-S&P 500 והנאסד"ק 100, שעלה ב-33% השנה בינתיים, מרחפים קרוב לשיא של שנה.

כפי שהמדדים טיפסו השנה, כך עשו גם פוזיציות השורט בשוק. ההימורים נגד ה-S&P 500 טיפסו בעקביות ל-487 מיליארד דולר, אם כי מדובר בירידה משיא של 558 מיליארד דולר בנובמבר 2021, על פי חברת ניתוח הנתונים והטכנולוגיה S3 Partners.

"חודש רע לשורט בשמות הגדולים בטכנולוגיה"

מוכרי שורט לווים מניות ומוכרים אותן, מתוך כוונה לרכוש אותן מחדש במחירים נמוכים יותר ולהרוויח מההפרש. משקיעים שעושים מכירות שורט בשוק עושים לעיתים הימור ישיר על כך שמניות יירדו או להקטין את חשיפתם לירידות בשוק, בזמן שהם מהמרים שמניות ספציפיות ישיגו ביצועים יוצאי דופן. הם עשו רווחים עצומים בזמן התהפוכות בשוק ב-2022, אבל גורלם התהפך כשהמדדים החלו לעלות בחזרה.

מניות טכנולוגיה גדולות הן בין יעדי השורט הגדולים ביותר בשוק. בחודש שעבר, משקיעים הוסיפו 3.57 מיליארד דולר לפוזיציות שורט נגד טסלה, 2.5 מיליארד נגד אנבידיה ו-7.26 מיליארד דולר נגד החברה האם של פייסבוק, מטא פלטפורמס, על פי נתוני S3 Partners. בכל שלוש המניות היה ראלי במאי, מה שהותיר את מוכרי השורטים עם יותר מ-7 מיליארד דולר בהפסדים.

"זה היה חודש רע למי שעשה שורטים על השמות האלה בטכנולוגיה", אמר איהור דוסניווסקי, דירקטור מנהל של ניתוחים צופי-עתיד ב-S3 Partners.

המצב כזה בגלל שמובילות השוק היו אחראיות לנתח גדול באופן יוצא דופן מהרווחים במאי. מניות עשר החברות הגדולות ביותר ב-S&P 500 טיפסו ב-8.9%, בעוד ש-490 האחרות ירדו ב-4.3%, על פי Bespoke. המדד כולו טיפס קלות, 0.2%.

מניות הטכנולוגיה חזרו לפוזיציה המוכרת בצמרת שוק המניות, לאחר שצנחו בשנה שעברה. זה קרה בין היתר הודות לפריחה העצומה בהתעניינות סביב מה שמוכר כטכנולוגיית אינטליגנציה מלאכותית יוצרת ( AI generative).

מניות אנבידיה, יצרנית המעבדים הגרפיים, שנמצאת בלב ההתלהבות הזו, כמעט שילשה את שווייה השנה, מה שהביא את הערכת השווי של החברה לרגע קצר ליותר מטריליון דולר בשבוע שעבר. מיקרוסופט, שחשפה השקעה של 10 מיליארד דולר בינואר ב-OpenAI, החברה שפיתחה את צ'ט ChatGPT, עלתה ב-40%. מניות טכנולוגיה גדולות אחרות, כמו מטא, טיפסו אף הן.

"ה־AI יהפוך את העסקים הקטנים לתחרותיים יותר"

ג'ורדי וויסר, מנהל השקעות ראשי ב-Weiss Multi-Strategy , אמר שהוא מאמין שמהפכת ה-AI תהפוך עסקים קטנים ליותר פרודוקטיביים ותשנה את הדרך שבה אנשים עובדים. הוא לקח שיעורים בשפת התכנות פייתון בשבועות האחרונים, כדי לנצל כמה שיותר את צ'טבוט האינטליגנציה המלאכותית.

"אינטליגנציה מלאכותית צריכה להפוך את המגרש ליותר תחרותי לעסקים קטנים", אמר. "היתרון אצל החברות הגדולות יותר הוא שהן יהיו יותר פרודוקטיביות, אבל אני לא חושב שזו ערובה לכך שהן הולכות להיות המנצחות".

משקיעים אחרים מחפשים להרוויח מראלי מתמשך בתחום הטכנולוגיה. סוחרים מיהרו לאופציות הימור שוריות, בניסיון להגביר את רווחיהם אם מניות הטכנולוגיה ימשיכו לטפס.

הפעילות באופציות רכש באנבידיה הגיעה לאחת הרמות הגבוהות ביותר שנרשמו בימי המסחר האחרונים, כפי שעשתה הקרן הפופולרית Technology Select Sector SPDR Fund, על פי נתוני Cboe Global Markets. אופציות רכש נותנות למשקיעים את הזכות לקנות מניות במחיר קבוע, עד תאריך מסוים. אופציות מכר נותנות את הזכות למכור.

עדיין ישנם מכשולים בדרכן של מניות הטכנולוגיה. שוק תעסוקה חזק ואינפלציה עיקשת העלו את הסבירות לכך שהפד ימשיך להעלות את הריבית או ישמור אותה ברמה גבוהה. מניות טכנולוגיה רגישות במיוחד לריביות גבוהות בגלל שהן מתומחרות על בסיס ההבטחה שלהן להביא רווחים גדולים בעתיד.

"זו באמת סביבה קשה ומאתגרת לניווט, כשהשווקים לא נעים על בסיס היסודות הרגילים", אמרה אליקי רופיאק, מנהלת תיקים ב-Robeco. היא הגדילה את ההקצאות לקרנות כספיות ואג"ח הקשורות לתחום הפיננסי באירופה.

גונג'ן בנרג'י השתתף בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור