גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הפשיעה בחברה הערבית היא עסק כלכלי לכל דבר. אם צריך לרצוח, עושים את זה"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, מזהה את המוטיבציה הפיננסית כגורם מרכזי לפשיעה ● בראיון לפודקאסט "הצוללת" הוא מסביר איך הצעירים נכנסים למעגל ("אין להם מספיק כלים לתעסוקה"), ומלין על מצוקת האשראי ("נוצר ואקום בעייתי") ● האזינו

מחאה בנצרת בעקבות הטבח ביפיע, ב-9 ביוני / צילום: Reuters, Ammar Awad
מחאה בנצרת בעקבות הטבח ביפיע, ב-9 ביוני / צילום: Reuters, Ammar Awad

החברה הערבית ממשיכה לדמם, ובחצי השנה האחרונה ראינו מספר שיא של נרצחים: 111 אזרחים. לשם השוואה, בכל אחת מהשנים 2014-2020 היו פחות מקרי רצח מאשר עד כה ב־2023. חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית, התראיין השבוע לפודקאסט "הצוללת של גלובס" וניסה להסביר מה קורה בחודשים האחרונים.

כך מוסיפה הריבית הגבוהה שמן למדורת הפשיעה בחברה הערבית | ראיון
הצ'יינג'ים, הבנקים והאבטלה: הנתונים הכלכליים שמאחורי הפשיעה בחברה הערבית | ניתוח

"רוב הפשיעה בחברה הערבית מרוכזת אצל משפחות או ארגוני פשע. זה עסק כלכלי לכל דבר. הם חולקים טריטוריות של פעולה ברמת השירותים שמסופקים לשלטון המקומי. הם גובים כסף על פרוטקשן ומוכרים נשק לא חוקי. אם צריך לרצוח אנשים כדי להשיג את היעדים, אז הם עושים גם את זה. אבל המוטיבציה הכלכלית היא לב האירוע".

"ברגע שלא תשלם ינסו לאיים על חייך"

כמי שעומד בראש רשות שתכליתה העליונה היא לצמצם פערים בין החברה הערבית לבין החברה הכללית בתחומי החינוך, ההשכלה והתעסוקה, ברור לטואפרה שללא ביטחון אי אפשר גם לקדם את כל השאר. "הצעירים הערבים משוועים להזדמנויות. אם קודם דובר רק על חוסר היכולת להגשים שאיפות, הרי שהיום מתווסף גם חשש לחיים, שזה הכי מתסכל".

 

מה גורם לפשיעה לזנק?
"מצד אחד, קורים דברים טובים בתוך החברה הערבית, בחינוך, בהשכלה הגבוהה וגם בתעסוקה. מצד שני, אנחנו רואים המון צעירים חסרי מעש בתוך החברה הערבית (כ־40% מהצעירים) שמסיימים תיכון אבל אין להם מספיק כלים להיכנס לתוך התעסוקה או להשכלה גבוהה. הם הופכים להיות סוג של חיילים זמינים לתוך משפחות הפשע".

טואפרה מציין גם את תחושת ההתרופפות של האכיפה. "יש תחושה שאין דין ואין דיין. זה נובע ממיעוט התיקים שמפוענחים בחברה הערבית, שיוצרת תחושה שאין משילות בתוך היישובים. ובנוסף, זרם המון נשק לחברה הערבית בשנים האחרונות".

ישנם עוד נתונים כלכליים שנכנסים למשוואה הזו: כ־60% ממשקי בית בחברה הערבית נמצאים באוברדראפט, לעומת 40% בלבד בחברה היהודית; ופחות מ־2% מהמשכנתאות מופנות לחברה הערבית. "כל אחד צריך אשראי בחיים. ברגע שצינור האשראי החוקי סגור יחסית בתוך החברה הערבית, נוצר פה ואקום שאליו נכנסים המון גורמים בעייתיים. אתה יכול להרים טלפון למישהו בתוך היישוב, להגיד לו 'תביא לי 10,000 שקל'. ואז בעצם נוצר פה צינור אשראי לא חוקי, שאין לו בעיה שאתה תשלם לו ריבית 10% בחודש. זה סכומים מטורפים. אבל ברגע שלא תשלם, אותו גורם ינסה לאיים על חייך".

חסאן טואפרה / צילום: תמונה פרטית

אחת מהסוגיות שעליהן נמתחה ביקורת על הממשלה הקודמת הייתה פיקוח על הכספים שהוקצו לפיתוח החברה הערבית וחלקם התגלגלו לארגוני פשע.
"אנחנו מתמודדים עם בעיה מאוד מורכבת שחלק מארגוני הפשע מנסים להשתלט על מכרזים דרך השלטון המקומי. הם מחלקים ביניהם אזורים מסוימים: מאיימים אחד על השני ש'אני פה אאסוף את הזבל' או 'אני פה עושה את השמירה'. כשהרשות המקומית פרסמה מכרז והגיע ספק יחיד, היא לא ידעה מה קרה פה מאחורי הקלעים".

באוגוסט 2020 מונה טואפרה לעמוד בראש הרשות, שבעבר הייתה כפופה למשרד ראש הממשלה וכיום למשרד לשוויון חברתי. עוד קודם לכן כיהן בתפקיד בכיר אחר: סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות. המעבר מרשות החברות אל תפקיד שבו יש פחות יוקרה, והרבה יותר עבודת שטח - הוא לא טריוויאלי וגם לא פשוט לביצוע.

"כשהגשתי מועמדות לתפקיד, לא דמיינתי תקופה כמו זו שבה אנחנו נמצאים עכשיו", הוא מודה. "זה ההבדל שבין לשבת סביב שולחן הדירקטוריון של חברת חשמל כשאתה בכובע של מייצג הבעלים, לבין לשבת עם מועצה מקומית ריינה. זה שיח אחר, רזולוציה אחרת, אבל הכלים הם דומים. בשני המקרים אנחנו רוצים להוביל שינויים".

"מניח שסמוטריץ' ונתניהו רוצים שהחברה תשגשג"

לטואפרה קרצה גם האפשרות לתכנן וליישם תוכנית חומש חדשה לפיתוח כלכלי - התוכנית לשנים 2022־2026 - אחרי שהקודמת (תוכנית 922) הגיעה לסיומה.

תסביר איך עובדת התוכנית ומה בדיוק התקציב שלה, כי דובר לא פעם על 53 מיליארד שקל.
"זוהי תוכנית משמעותית שהממשלה קיבלה עליה החלטה באוקטובר 2021. היא תוכנית של חמש שנים עם יעדים מאוד ברורים שנוגעים בכל תחומי החיים. ההיקף התקציבי הוא 30 מיליארד שקל של החלטות הנוגעות לפיתוח הכלכלי.

"לצד זה הייתה החלטת חומש שנוגעת לאלימות ופשיעה ב־2.5 מיליארד שקל ובנוסף הממשלה השקיעה עוד שני מיליארד שקל בתשתיות. אם מחברים את הכל זה מסתכם לכדי כ־35 מיליארד שקל תקציבים הנוגעים לחברה הערבית".

בניגוד לתוכנית החומש הקודמת, שבה שיעור לא מבוטל מהתקציב - 35% - לא הוקצה בסופו של דבר, הפעם טואפרה מכוון להפקת לקחים. לגבי שנת 2022 - הוא הקצה כ־4.5 מיליארד שקל בעבור מיגוון פרויקטים. "אנחנו אמורים להגיע אפילו ליותר מהקצאת החמישית (מהתקציב) שאנחנו אמורים להקצות כל שנה".

אילו פרויקטים יצאו לדרך בשנה החולפת?
"התחלנו לבנות מאות כיתות לימוד, מוסדות ציבור, מתקני ספורט בריכות, אצטדיונים וגם מגרשי משחק לצעירים. כמעט 500 תוכניות רווחה חדשות התחילו לפעול".

אחרי תוצאות הבחירות האחרונות, עד כמה חששת שתוכנית החומש המושקעת תרד לטמיון?
"תמיד כשמתחלף שלטון אתה שואל לאן זה הולך. בשיחות שאנחנו מנהלים מול השרים יש היענות חיובית מבחינת הובלת התהליכים, אבל יש קשיים ברמת היומיום. בכל מקרה, אין עצירה של התוכנית. אני מניח שגם שר האוצר וגם ראש הממשלה רוצים שכל החברה תשגשג".

עוד כתבות

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; פלסאון תעשיות קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן