גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המיט חורבן": העליון שלח את אמיר ברמלי ל-14 שנים בכלא והעביר מסר מהדהד

אחת מהפרשות החמורות בשוק ההון נפתחה מחדש כאשר בית המשפט העליון התערב באופן חריג בעונש שהוטל על אמיר ברמלי ● זאת בשל הנזק העצום שנגרם למאות משקיעים, הפגיעה באמון בשוק ההון וההתנערות מאחריות ● וגם: מה חשבו השופטים על הנימוקים שהביא ברמלי לזכותו?

אמיר ברמלי בבית המשפט העליון / צילום: יוסי זמיר
אמיר ברמלי בבית המשפט העליון / צילום: יוסי זמיר

בשבוע שעבר בית המשפט העליון החמיר בעונשו של אמיר ברמלי, הבעלים של בית ההשקעות רוביקון וקרן קלע, שהורשע בהונאת מאות משקיעים בהיקף אדיר של 340 מיליון שקל. עונש המאסר בן 10 שנים הוארך ל־14 שנים, והקנס הועמד על 600 אלף במקום 400 אלף שקל.

"טרף קל": 250 מיליון שקל כבר התאדו בפרשה שמטלטלת את שוק ההון בישראל
עילית רז מסתבכת בארה"ב? פרשת ההונאה שמסעירה את ההייטק בדרך לבדיקה בינלאומית | חשיפת גלובס

ההחמרה היא חריגה בשני מובנים: ראשית, ככלל ערכאות ערעורים ממעטות להתערב בפסקי דין, וגם כשהן מתערבות, הן לא ממצות את הדין עם הנאשם. שנית, העונש עלה ב־40% מהעונש המקורי, שיעור דרמטי שנדיר לראות.

השופטים יוסף אלרון, אלכס שטיין ויחיאל כשר הסבירו כי העונש שהטיל השופט חאלד כבוב, היום שופט העליון, הוא קל בצורה מפליגה ולא הולם את חומרת המעשים של ברמלי. עוד הם ציינו כי גם בעונש החדש הם לא ממצים עמו את הדין. 

 

כספים של פנסיונרים שנעלמו כלא היו

לעמדת השופטים, מדובר בעבירות שגורמות נזק מקביל וקשה - נזק כלכלי של סכומי עתק למשקיעים, ונזק לשוק ההון. השופטים הדגישו כי ברמלי "המיט חורבן" על הקורבנות ומשפחותיהם, וכי בציבור המשקיעים ישנם אזרחים ותיקים ופנסיונרים, שחסכו כל חייהם כספים עד להשקעתם. כספים אלה היו אמורים להוות את המשענת היחידה לעת זקנה, שתספק להם בריאות, דיור ורווחה - ואלה נעלמו כלא היו. צוין כי הפגיעה היא מעבר לכלכלית, וכי רבים מהם מנפגעי העבירה חווים בעיות בריאותיות ונפשיות ומתארים תחושות חרדה ודיכאון.

על הנזק שנגרם לשוק ההון אמרו השופטים כי העבירות "פוגעות באמון הציבור בשוק ההון, וכפועל יוצא מכך מדללות את התמריץ להשקיע בשוק ומבריחות ממנו משקיעים פוטנציאליים". הם ביקשו לשלוח את המסר המרתיע למי שמבקש לנצל את מעמדו ומונע מרדיפת־בצע. במקביל ציינו כי העונש צריך להתחשב בכך שמדובר בעבירות שיש קושי לגלותן, אלא בשלב מאוחר מדי. שיקול נוסף היה שברמלי לא לקח על עצמו אחריות בשום שלב והתייחס בביטול להאשמות.

בתיקים כלכליים כמעט תמיד מדובר באנשים נורמטיביים, וכאשר מגיע השלב בו בית המשפט נדרש להחליט על עונשם, הם מציגים אורח חיים נורמטיבי שמאופיין בתרומה לחברה, זאת לצד פגיעה קשה במשפחה בשל המאסר הממושך. השופטים לא התרשמו מטיעון זה וציינו כי הם לא מתעלמים מהפגיעה הקשה בילדיו ובמשפחתו של ברמלי, אך הם מבקשים להרתיע את מי שמבצע עבירות כלכליות בשל הרצון להתעשר באמצעות ניצול בוטה של עמדת כוח, ידע ותחכום.

מה קרה בפרשות הונאה אחרות?

בפרשת המעילה בבנק למסחר הורשעו פקידת הבנק אתי אלון ואחיה עופר מקסימוב במרמה וגניבה בהיקף של 254 מיליון שקל. על אלון ואחיה נגזרו 17 שנות מאסר, ועל אלון נגזר גם קנס של 5 מיליון שקל.

אומנם בפרשת הבנק למסחר סכום הגניבה נמוך מהיקף הסכומים בעניינו של ברמלי, אך הנסיבות שונות, וניתן לאבחן בין הפרשות. מתוך סכום העתק של 340 מיליון שקל, ברמלי העביר לכיסו כ־19 מיליון שקל. יתר הכספים הועברו להשקעות שבחר, בניגוד להבטחות למשקיעים. אתי אלון גנבה את כל כספי לקוחות הבנק והעבירה את הכספים לאחיה.

יועץ ההשקעות ערן מזרחי נדון ל־12 שנות מאסר, לאחר שהורשע בשנת 2013 בהונאת לקוחותיו בהיקף של 58 מיליון שקל. גם קורבנותיו של מזרחי נותרו חסרי כל, והוא לקח את הכספים כשידע שאין בכוונתו להשקיע אותם כלל.

בפרשת הונאת המשקיעים של "קרן אור", יחיאל טפירו נדון ל־40 חודשי מאסר, לאחר שהעליון הפחית את עונשו מחמש שנים. טפירו הורשע בגניבה בסכום של כ־45 מיליון שקל, מרמה בסכום של 80 מיליון שקל ופרסום ללא תשקיף. כבוב, שהיה השופט גם בתיק זה, הסביר את הפער בין העונש לברמלי (10 שנים) לבין טפירו. מעבר לפער בסכומים, כרבע, ברמלי ידע מהרגע הראשון שהכספים שלקח מהמשקיעים לא יושקעו למטרות שהבטיח. לטפירו, לעומת זאת, היתה תוכנית עסקית, וכמחצית מכספי ההשקעות נכשה לפי ההרשאה שניתנה.

בפרשת פלד־גבעוני, קבוצת חברות ציבוריות קרסה עם חובות של יותר מ־800 מיליון שקל, בעלי השליטה הורשעו, אך העונש הכבד ביותר הוטל על מי שנחשב ליועץ החברות ומי שהגה את התוכנית הפלילית טל יגרמן. בית המשפט העליון התערב בשנת 2016 בעונש של טל יגרמן והחמיר אותו מ־4 ל־6 שנות מאסר, 18 שנה לאחר ביצוע העבירה. הוא הורשע יחד עם נוספים בכך שנטל במרמה עשרות מיליוני שקלים מכספי הקבוצה והעביר לחברות פרטיות כדי לממן רכישת שליטה בחברות נוספות. אף אחד מהמקרים הללו לא מתקרב להיקפים ולנסיבות של פרשת ברמלי.

קבלת דבר במרמה, גניבה או גם וגם?

ברמלי העביר את ההשקעות של לקוחותיו לאפיקים שהוסתרו מהם וכללו שימושים אישיים. בגין מעשים אלה הוא הורשע בעבירה של גניבה בידי מורשה, שלצידה 7 שנות מאסר מקסימליות. בערעור הוא טען שהיה נכון להרשיעו במקום בעבירה קלה יותר של מרמה בנסיבות מחמירות - עבירה של 5 שנים בצידה, ורק לגבי סכום מצומצם של 62 מיליון שקל.

שופטי העליון דחו את הטיעון. הם קבעו כי שתי העבירות מתקיימות במקביל, וכי ניתן להרשיעו על שתיהן בנפרד, אך מאחר שהמרמה נבלעת בגניבה, היה נכון להרשיע בעבירה החמורה - גניבה בידי מורשה.

עבירת המרמה מתקיימת כי ברמלי הציג גרסאות שקריות. המשקיעים העבירו 340 מיליון שקל, ולולא שקריו, לא היו בוחרים להשקיע אצלו. באשר לעבירה של גניבה בידי מורשה - נקבע כי ברמלי קיבל לידיו כספים, יחד עם ייפוי־כוח של המשקיעים לשימוש מוגדר, וגנב את הכספים לשימושו כאשר עשה בהם שימוש בלתי מורשה במהלכים שתוכננו מראש, זאת בזמן שהוא מסתיר מהמשקיעים את מעשיו.

המשקיעים היו משקיעים בכל מקרה?

בנוסף טען ברמלי כי אין קשר סיבתי בין מצגי השווא שהציג לבין מרבית היקף ההשקעה. לטענתו, 65% מתוך 360 משקיעים השיבו כי לו היו יודעים שכספם מועבר לחברות הקשורות לברמלי ולהשלמות הון לטווח קצר, כפי שנאמר להם, הם עדיין היו משקיעים.

בית המשפט העליון דחה בדעת הרוב את הטענה. השופטים קבעו כי נאשם נותן את הדין על מעשיו ועל תוצאות כפי שהתרחשו במציאות - להבדיל מעולם אלטרנטיבי של תרחישים היפותטיים שלא התממשו.

במציאות - איש מהמשקיעים לא נתן את הסכמתו לכך שברמלי יעביר את כספים להשקעות אחרות ויעשה עם הכסף כרצונו. העובדה שהם אמרו שהיו משקיעים בכל מקרה - אינה הסכמה. מספיק שהשקרים שלו "השפיעו השפעה ניכרת ואפקטיבית" על ההחלטות שלהם.

השופט יחיאל כשר חשב אחרת. בדעת המיעוט הוא כתב כי לאור תשובת חלק מהמשקיעים, אין קשר סיבתי בין מצג המרמה לבין קבלת הכספים, והגיע למסקנה כי לגבי חלק מהכסף הנסיבות מקלות מדעת הרוב, ולכן חשב שיש להחמיר את העונש ל־12 שנות מאסר ולא ל־14 שנים. 

עוד כתבות

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס מזנקות, אינטרקיור ב-19%

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.8% ● השקל מוסיף ומתחזק מעט, 3.73 שקלים ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה מזנקת ב-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ●  נאייקס השלימה את רכישת חברת הטכנולוגיה הברזילאית VMtecnologia ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה