גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההובלה של ילין ואנליסט, הקאמבק של אלטשולר: חצי שנה חלומית לחוסכים בגמל ובפנסיה

הזינוק במניות הטכנולוגיה והתשואות החיוביות בחו"ל, הובילו את גופי החיסכון ארוך הטווח להציג תשואה ממוצעת של יותר מ-5% במסלולים הכלליים, וכפול מכך במנייתיים ● אנליסט וילין לפידות ממשיכות להגדיל פערים בצמרת דירוג התשואות, קאמבק לאלטשולר, ותשואה פנטסטית במסלולי ה-S&P שחביבים על צעירים והייטקיסטים

חצי שנה חיובית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
חצי שנה חיובית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מחצית השנה הראשונה החיובית בתשואות הגמל והפנסיה בישראל "מחקה" למעשה יותר ממחצית התשואה השלילית שנרשמה באפיקים אלה בשנת 2022 כולה, שעמדה בסימן ירידות חדות בשוקי ההון. חודש יוני, שהסתיים עם תשואה חיובית ממוצעת של כ־1.7% במסלולים הכלליים של קופות הגמל ושל כ־3.5% במסלולים המנייתים, הביא אותם להציג בסיכום ששת החודשים הראשונים של השנה תשואות של כ־5.2% וכ־8.8%, בהתאמה. זאת לאחר שאת השנה שעברה סיימו קופות הגמל עם תשואה שלילית של 8% במסלולים הכלליים, ושל 16% במסלולים עתירי החשיפה למניות.

ההמלצות של מנכ"לית בית ההשקעות: "זה לא דומה לדברים אחרים שראינו" 
מדוע השמש הפסיקה לזרוח על מתקיני הגגות הסולאריים בישראל 

מי שהובילו את טבלת התשואות בקרנות ההשתלמות בחודש יוני הם שני הגופים שלמעשה בולטים בכל המחצית הראשונה - ילין לפידות שסיים את החודש שעבר עם תשואה של קצת יותר מ־2% במסלול הכלל, ואנליסט שסיים צמוד אליו עם 2%. את החודשים ינואר־יוני במסלול זה הם סיימו עם תשואות של יותר מ־7.5% ומעל 6.5%, בהתאמה.

אנליסט הוא המצטיין במסלול המניות עם תשואה של יותר מ־4% בחודש יוני, ובסך הכול 14.2% מתחילת השנה. גם חברות הפנסיה והגמל של אלטשולר שחם ומנורה מבטחים רשמו חודש טוב במסלול המנייתי, עם תשואה של 4.04% ו־3.77%, בהתאמה ביוני, מה שמציב אותן במקומות השני והשלישי במסלול המנייתי. הן הקדימו בחודש שעבר את אנליסט, אך עדיין רחוקות מממנו ומילין לפידות מבחינת התשואה המצטברת מתחילת השנה. בתחתית טבלת התשואות בקרנות ההשתלמות נמצאות כלל ביטוח והפניקס, הן במסלולים הכלליים והן במנייתיים בחודש יוני (כ־1.5% ו־3% בהתאמה) וגם מתחילת השנה.

"מה שגרם להובלה בתשואות ביוני היה בעיקר החשיפה המנייתית בתיק שלנו, בו קיימת הטיה לחו"ל בעיקר למדדים המובילים בארה"ב, והבחירות הפרטניות במניות ובאג"ח קונצרניות בישראל", מסביר עומר דגני, סמנכ"ל שיווק ומכירות בילין לפידות.

 

ואכן, בגלובס נכתב לא מעט מתחילת השנה על כך שהנכסים הלא סחירים, שאשתקד איזנו את התשואות השליליות בשוקי ההון הסחירים, הפכו השנה לנקודת התורפה של הגופים המוסדיים בכל הקשור לתשואות. זאת מאחר שבסוף כל שנה מבצעים המוסדיים שיערוך של אותם נכסים לא סחירים, ואלו ירדו בשנת 2022 בשיעורים ניכרים. עם פתיחת השנה ביצעו החברות המנהלות של מוצרי חיסכון ארוך טווח הפחתת ערך בגין נכסים אלו, שפגמה בתשואות שלהם. בילין לפידות ובאנליסט, כאמור, חשיפה נמוכה לנכסים שאינם סחירים הובילה לכך שכמעט ולא הורגשה פגיעה בתשואותיהם.

כך, יכלו לבוא לידי ביטוי התשואות הגבוהות שהושגו בשוקי המניות בחו"ל ובסקטור האג"ח. בארה"ב מדד 500 S&P עלה במחצית 2023 ב־14.5%, ואילו הנאסד"ק, מדד מניות הטכנולוגיה, עלה בשיעור תלול של כמעט 30%.

ואם כבר ה־S&P 500, חברות הגמל מציעות מסלולים שעוקבים אחרי המדד. שש קרנות השתלמות שעוקבות אחריו השיגו בחודש יוני תשואה ממוצעת של יותר מ־4.3%, ומתחילת השנה תשואה גבוהה מאוד של כ־20.3% - יותר מפי 2.5 לעומת מסלולי המניות "הרגילים".

המסלולים הללו הפכו ל"סחורה מבוקשת" במיוחד בקרב החוסכים הצעירים, ובעיקר אצל ההייטקיסטים שמדברים על המסלולים עוקבי ה־S&P 500 בקבוצות שבהן הם חברים. על פי הערכות בענף החיסכון, המסלולים מהווים כיום רק 1%-2% מהתעשייה, אך גורמים בעולמות החיסכון מעריכים כי בתוך כמה שנים הם כבר יהוו 15%-20%. זאת, למרות שיש גם מי שמזהירים מפני השקעה של 100% ניהול פסיבי, כפי שלא נכון להשקיע את כל הכסף בתיק, או במקרה הזה במוצר חיסכון, שהוא בניהול אקטיבי לחלוטין.

בכל מקרה, המצטיינות במסלול זה הן הפניקס וכלל ביטוח, ביוני ומתחילת השנה.

 

האג"ח הניבו תשואה נאה וגם החשיפה לדולר

נועם רוקח, סמנכ"ל ההשקעות באנליסט, מסביר כי התשואה הטובה של בית ההשקעות מגיעה בעיקר בזכות העלייה מתחילת השנה במניות הטכנולוגיה, כשמדד נאסד"ק 100 זינק ביותר מ־30%. "עם זאת, יש לזכור שהעלייה בסקטור הטכנולוגיה נובעת בעיקר מ־6-7 חברות שעלו. גם אלו להערכתי לא ימשיכו בקצב הזה, זה לא סביר, אבל אנחנו עדיין מאמינים בטכנולוגיה".

כן מציין רוקח כי "מה שעוד מאפיין את פתיחת השנה הוא ששוק איגרות החוב התחיל להניב תשואה נאה, גם באלו הממשלתיות וביתר שאת בקונצרניות, בשל העלייה בריבית. בנוסף, מי שהחזיק בחשיפה גדולה יותר לדולר נהנה ממנה לפחות עד סוף יוני (אז החל השקל להתחזק במקצת, ר"ו)".

ואכן, השקעה באג"ח בישראל תרמה לתשואה החיובית מתחילת השנה, כשבאג"ח הקונצרניות נרשמה עליית שערים. מדד אג"ח קונצרני עלה ב־2.8% מינואר, וגם במדד הממשלתיות נרשמה עלייה מראשית השנה, אך מתונה יותר ברמה של 1%.

וכיצד נראה בינתיים חודש יולי? לדברי רוקח, "המגמה החיובית ממשיכה. מדד המחירים בארה"ב היה נמוך, וגם אצלנו המדד שפורסם בסוף השבוע הראה אינפלציה שנתית של 4.2%, כלומר הצביע על ירידה. זה תומך גם בשוק האג"ח וגם בשוק המניות - כי ההנחה היא שהריבית בישראל לא תעלה עוד, לפחות לא באופן דרמטי, וגם בארה"ב תהיה אולי עוד העלאה אחת, כי אם האינפלציה מתמתנת אין צורך בעוד העלאות.

"כמו כן, אנחנו רואים שעד אמצע החודש שוק המניות בישראל עלה, ומנסה לתקן את תחילת השנה השלילית שלו".

במחצית השנה הראשונה נרשמה בשוק המניות בישראל מגמה שלילית במרבית המדדים, כשמדד ת"א 35 ירד ב־2.7% ות"א 125 ירד בשיעור של 2.1%.

 

האם זה אומר שיש יותר ודאות בשווקים?
רוקח: "האי ודאות סביב האינפלציה, הריבית וענייני החקיקה המשפטית תמשיך ללוות אותנו. הדבר היחיד שאפשר להגיד הוא שכנראה הריביות לקראת סיום גל העלאות, האינפלציה מתמתנת, ויכול להיות שנראה האטה בפעילות הגלובלית ככל שסביבת הריבית תישאר גבוהה. אנחנו לא מאמינים בשינויים תכופים בתיק".

 

אלטשולר שחם מצטיינת בפנסיה

בקרנות הפנסיה במסלול עד גיל 50 המצטיינת בחודש יוני היא אלטשולר שחם, שלמעט נפילה בחודש שעבר ממשיכה את התקופה הטובה שלה מתחילת השנה, עם 2.6% ביוני ויותר מ־8% במצטבר. לאחריה התברגה הקרן של מור שהיא הצעירה ביותר (יחד עם זו של אינפינטי - השתיים פועלות מתחילת 2022) שהניבה תשואה של 2.5% ביוני ומתחילת השנה היא המצטיינת עם 8.4%. נזכיר כי הקרן של מור עוד נהנית מהיותה קרן קטנה וגמישה יותר.

מבין קרנות הפנסיה הגדולות, מגדל, הצטיינה בחודש החולף עם תשואה של 2.3%, כשהקרן של מיטב בולטת בתשואה המצטברת מתחילת השנה עם תשואה של 7%. במבט לטווחים הארוכים יותר של שלוש וחמש שנים, עדיין ההובלה היא של הפניקס.

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב