גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"קבוצת מיקוד של מיליארד איש": כך שבויות חברות אמריקאיות בגחמות של טיקטוק

מענקיות אופנה, דרך חברות קוסמטיקה ועד לרשתות מזון - טיקטוק מכתיבה את הטרנדים עבור מותגים רבים בארה"ב וכבר הפכה ל"קבוצת מיקוד של מיליארד איש" ● כך, במרדף אחר הצרכנים הצעירים, תהליכים של חודשים נדחסים לימים, וכולם חוששים למצמץ

קית' לי (משמאל), אלכסיס פרוסט ומנת הקית'דייה הוויראלית / צילום: Chipotle Mexican Grill - Inc באדיבות
קית' לי (משמאל), אלכסיס פרוסט ומנת הקית'דייה הוויראלית / צילום: Chipotle Mexican Grill - Inc באדיבות

 

מנת הקית'דייה, שטובעת ברוטב מיוחד, הייתה להיט ענק של רשת צ'יפוטלה מקסיקן גריל ברבעון הראשון. היא גם גרמה לחברה כאב ראש. הטוויסט על הקסדייה המסורתית של צ'יפוטלה הומצא על־ידי משפיען אוכל פופולרי מטיקטוק כ"טריק" עשה זאת בעצמך שלא מופיע בתפריט. במהרה הזמנות בהתאמה אישית איימו על רשת המזון המהיר, במיוחד כשנגמר הרוטב, שילוב של שמנת חמוצה ווינגרט־דבש של צ'יפוטלה. כשחלק מהעובדים סירבו להכין את המנה שאינה מופיעה בתפריט, לקוחות החלו לפרסם באינטרנט ביקורות זועמות.

העלייה הצרפתית של קרפור: הרבה באזז, מעט תוצאות | מדד המותגים 2023
מפרובוקציה לאימפריה עסקית: כך הפכה קים קרדשיאן לתקווה של שוק ההנפקות בוול סטריט
עיריית תל אביב מנעה את סגירת בית רומנו. מה יקבלו היזמים בתמורה?

צ'יפוטלה ניצבה בפני הכרעה: להיכנע לגחמות של טיקטוק או להסתכן באובדן לקוחות. כיום הקית'דייה היא חלק קבוע מהתפריט. "אנחנו רוצים להיות עם יד על הדופק התרבותי", אמר כריס ברנדט, מנהל השיווק הראשי של הרשת.

עבור כל מי שמנהל בימינו עסק שפונה לצרכנים, טיקטוק הפכה לשיקול שאי־אפשר להימנע ממנו. האפליקציה החברתית, שבבעלות חברת ByteDance מבייג'ינג, הוכיחה שהיא כוח בשיווק ותקשורת ועזרה למותגים לנטר מגמות אצל הצרכנים. על־פי המנכ"ל שו צ'ו, 5 מיליון עסקים משתמשים בטיקטוק.

תובנות קריאת־המחשבות שלה גם הפכו את הפלטפורמה לכוח משבש במחקר ופיתוח, והיא הפכה על פניה את התפיסה הרווחת לגבי מחזורי מוצר, בדיקות, בידול וייצור. חברות קופצות לייצור המוני של מוצרים, או לשינוי במוצרים קיימים, על בסיס משוב שחיי המדף שלו הם לעתים קרובות קצרים מאוד. זה הימור - שלדברי מנהלים רבים הוא הכרחי אם רוצים לכבוש את הצרכנים הצעירים ולהדביק את המתחרים. למרות שארה"ב עשויה לאסור על השימוש באפליקציה, עסקים מבססים החלטות לגבי מוצרים בהשפעתה. "כל סוחר ומעצב מסתכלים על טיקטוק", אמר קורי רובינסון, סמנכ"ל המוצרים של קמעונאית האופנה אברקרומבי אנד פיץ', שמכנה את הפלטפורמה "קבוצת מיקוד של מיליארד איש".

ניסיון צורב

בחברה הקוסמטיקה Tarte מביאים בחשבון טרנדים בטיקטוק במהלך פיתוח מוצרים חדשים. בשנה שעברה עובדים הבחינו שמוצרים משני צבע נעשים ויראליים בפלטפורמה. פיתוח המוצר Maracuja Juicy Lip and Cheek Shift, שלדברי החברה משנה גוון על בסיס רמת החומציות בעור, היה כרוך בשיחות ב־2:00 בלילה עם מפעלי ייצור בקוריאה, אמרה אנה ספונוגל, סגנית נשיא בכירה. מורין קלי, מייסדת ומנכ"לית Tarte, פינתה את לוח הזמנים שלה.

משפיעניות בטיקטוק מציגות מוצרים של Tarte ,Chef Pii ,Edikted ו-WYOS; / צילום: צילום מתוך טיקטוק לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

המוצר הבשיל בתוך שלושה חודשים. ספונוגל תיארה את התהליך ככאוטי, בהתחשב בעובדה שפיתוח מוצרים קוסמטיים חדשים לוקח לרוב יותר משנה. לדברי החברה, המוצר שבר את שיאי קצב המכירות שלה. מלאי שנועד להספיק לשלושה חודשים אזל בתוך ארבעה שבועות.

החברה לא הצליחה להשיק מוצר נצנצים לגוף, בהשראת העניין שהביעו בטיקטוק בסגנונות מהעשור הראשון של שנות האלפיים. ב־Tarte הצליחו לאתר ספק שיכול לייצר נצנצים מתכלים - מחווה לחששות הסביבתיים של ימינו - אבל זמן ההמתנה היה ארוך מדי. "אתה חייב להוציא את הדברים בדיוק כשהם באופנה", אמרה ספונוגל. "אם אתה מאחר מדי, זה אפילו לא שווה את זה".

שיתופי־פעולה בטיקטוק יכולים להיות מפחידים גם לסטארט־אפים האמיצים ביותר. WYOS, חברת טיפוח אישי שהושקה בפברואר, חשבה שכדאי לחלק את קרם הלחות החדש שלה, שמגיע בצורת סטיק, למשפיעניות טיקטוק כדי לראות מה יחשבו עליו. החברה גילתה שחלק תכננו להעלות סרטונים שבהם הן שמות את המוצר במקפיא כדי להראות לצופים איך ניתן להשתמש בו כמכשיר לעיסוי פנים.

המייסדת השותפה של WYOS וונדי צ'רלנד, אמרה שהמוצר לא נועד לעמוד בהקפאה, ועלול לצרוב את העור. ב־WYOS ביטלו את הסרטונים, אם כי החברה מתייעצת עם המדענים שלה בנוגע ליצירת נוסחה ידידותית להקפאה וגם שוקלת איך שינויים כאלה יפגעו בשנה שלמה של פיתוח מוצר. "אנחנו רוצים להיות זהירים לגבי מה שאנחנו משנים", אמרה צ'רלנד. "אתה צריך לדעת מהו טרנד חולף ומהו טרנד שהולך להישאר".

חלום ורוד

סיפור הפיכתו של "הרוטב הוורוד" מסנסציה ויראלית למוצר על מדפי ענקית הקמעונאות וולמארט הוא דוגמה טובה לרכבת ההרים של טיקטוק. את הרוטב בצבע תרופה נגד צרבת יצרה ורוניקה שו, משפיענית רשת בת 30 ושפית פרטית ממיאמי שמוכרת בכינוי "Chef Pii". הרוטב של שו הפך לתופעת אינטרנט בקיץ שעבר הודות לשלל סרטוני טיקטוק שבהם היא יוצקת על מאכלים שונים - מכנפי עוף וצ'יפס ועד שרימפס וטאקו - מרקחת זרחנית שמקבלת את צבעה מפרי הפיטאיה.

לאחר ששו החלה למכור באינטרנט את הרוטב שלה ישירות לצרכנים, חלק מהלקוחות התלוננו בטיקטוק שהמידע התזונתי לא מדויק, או שהרוטב הגיע מקולקל. שו הודתה שהייתה בעיית אריזה במשלוח הראשון וכי חלק מהבקבוקים נפגמו, אבל אמרה שמדובר בפחות מ־50 הזמנות. "בדיוק כמו כל מותג חדש, עוברים תהליך של ניסוי וטעייה", אמרה שו.

חברת המזון Dave’s Gourmet מדאלאס, טקסס, זיהתה הזדמנות, כך אמר המנכ"ל דיוויד נוימן. החברה יצרה שותפות עם שו, שהעניקה ל־Dave’s אחריות על הנוסחה המסחרית של המוצר, ייצור, הפצה, מכירות ושיווק - מחוץ למדיה הדיגיטלית. שו מקבלת תמלוגים מכל מכירה וממשיכה להיות אחראית לבאזז ברשתות החברתיות.

ב־Dave’s שינו את המתכון כך שהרוטב יהיה טבעוני, פחות מורכב ומותאם לייצור המוני. בשלב כלשהו החברה נאלצה להאט את הייצור, בגלל שלספק שלה אזל מלאי הפיטאיה. חוקרים מקומיים ממינהל המזון והתרופות (FDA) לקחו דגימות של הרוטב כדי לבדוק אם יש בעיות כלשהן. נוימן מאמין שהמוצר עמד בכל דרישות הרגולציה בגלל שמעולם לא שמע מהם שוב. ב־FDA סירבו להגיב.

Dave’s הפכו את הטרנד מטיקטוק למוצר שמופץ ברחבי ארה"ב בתוך 90 יום, משהו שלרוב לוקח יותר משנה. נוימן מרוצה מהתוצאה, אבל אמר שהוא עדיין "רועד בלילה" כשהוא חושב באיזו מהירות הם התקדמו.

האופנה המהירה מאיצה

במשך עשרות שנים, מותגים כמו H&M וזארה העתיקו טרנדים של אופנה והוציאו אותם לשוק בתוך כמה שבועות. כעת דור חדש של קמעונאי אופנה מהירה מכין בגדים בתוך כמה ימים, ומכוונן את מכונות התפירה לתכתיבי האופנה של האלגוריתם של טיקטוק.

חברת האופנה המהירה Edikted מוציאה 150 עיצובים חדשים בחודש על בסיס סרטונים ויראליים בטיקטוק, כך אמר המייסד והמנכ"ל דדי שוורצברג. לחברה יש טכנולוגיה שמנטרת סרטוני טיקטוק פופולריים ומזהה איזה סגנונות להעתיק, וכך עושה גם צוות מומחי הטרנדים שלה. "מבחינתנו, זה כמו מעבדה", אמר שוורצברג. "בעבר מוכרים הסתכלו על חברת התחזיות WGSN, על תצוגות האופנה, וניסו לנחש מה יהיו המגמות. אנחנו לא צריכים לנחש כשיש לנו את טיקטוק".

כדי לעמוד בקצב של מחזור הטרנדים המהיר של האפליקציה, החברות האלה מייצרות לפי דרישה - מודל שגם חברות אופנה מהירה אחרות השתמשו בו, כולל שיאין (SHEIN) הסינית. הן עובדות בקבלנות־משנה עם מפעלי צד שלישי, לעתים קרובות בסין, ומבצעות הזמנות קטנות, כך שהמלאי שלהן תמיד נמוך. שוורצברג אמר שזמן האספקה הממוצע של Edikted עומד על 12 יום.

כשאופנה מהירה נעה בקצב מואץ - ואופנת טיקטוק נעה בזריזות רבה אף יותר - ההימור של מותג כמו Edikted הוא שהחברה עלולה להוציא הרבה מוצרים שייכשלו. חייבים להיפטר מהם מהר, לרוב על־ידי הנחות עמוקות.

בדצמבר החברה הוציאה חצאיות מיני כסופות ומעילי טייסים מבריקים, בניסיון לרכוב על טרנד הלוק המטאלי של שנות ה־80, אבל בפברואר כבר הפסיקה לייצר אותם. בחודשים האחרונים Edikted מוכרת חולצות טי ללא גב, ובאופן סדיר משיקה צבעים או אורכי שרוול חדשים לאחר שהיא רואה שהסגנון טס בטיקטוק. היא עשתה ניסוי עם גרסת שמלה של החולצה לפני כמה שבועות, אבל הפריט כשל והחברה הפסיקה לייצר אותו במהירות. "רוב הטרנדים דועכים תוך כמה שבועות", אמר שוורצברג. "אבל יש כאלה שמחזיקים שנים".

 אשלי וונג השתתפה בכתיבת הכתבה

עוד כתבות

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק שגם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על-מנת לפעול

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

"לו הייתי רוטשילד": טירה שהייתה בבעלות המשפחה היהודית נמכרת בסכום של 454 מיליון דולר

בטירה הצרפתית מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים ● בעבר הטירה הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית, אותה הם מכרו למלך מרוקו - חסן השני ● כעת היא צפויה לעמוד למכירה פומבית ועשויה אף להפוך לאחד הנכסים היקרים שנמכרו אי פעם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?