גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיור לילי מפתיע בחולון הביא אותנו למסעדה שמעוררת געגוע לטעם של פעם

את הסיור התחלנו בתערוכה שמספקת הצצה למערכת היחסים שנרקמת בינינו לבין האוכל ● בהמשך ביקרנו באחת המסעדות הסיניות האותנטיות שעוד נותרו פה ● חגית אברון תופרת יום

מסעדת פק היי / צילום: רפי ברזילי
מסעדת פק היי / צילום: רפי ברזילי

פרצופה הדאוג של החזאית בישר על גל חום נוסף בפתח. נעתרנו לבקשת השירות המטאורולוגי שלא לשהות מחוץ לבית בשעות הלוהטות, ויצאנו לבילוי של ערב בחולון. שם ביקרנו בתערוכת "אוכל" מעוררת מחשבה והמשכנו לארוחה מעוררת געגוע לטעם של פעם, במסעדה סינית החבויה בין מכון יופי למספרה.

עגלת האוכל שבמועצה האזורית מציעה פיצה רומאית ושרדונה מופלא
המרכולית בקיבוץ שמציעה בריוש עם פרמז'ן ופלפל ורוד ופרסבורגר כמו בהונגריה
הקיבוץ שתמצאו בו טארט חלומי ואלפחורס עם נגיעות אלכוהול

16:00 | מכונה שעושה "קקי"

בשעה 16:00 בדיוק עושים את דרכם לגלריה העליונה במוזיאון העיצוב בחולון, כמידי יום בחודשים האחרונים, הסדרנים הנאמנים מנחם הדר וקובי חסקי. פעמים ביום הם חוזרים על אותו טקס - נוטלים מנה של ירקות, פירות, לחם ושימורים וממתינים לאות מהמנורה הכחולה. כשזאת נדלקת, הם מתחילים בפעולת האכלתה של ה"קלאוקה", מכונה המדמה את פעולת מערכת העיכול.

הקלואקה ניצבת במרכזה של תערוכת "אוכל" המוצגת בימים אלה במוזיאון העיצוב חולון. "אם תבואי בשתיים, תוכלי לראות את 'התוצרת' שמפיקה המכונה לאחר תהליך עיכול בן שש שעות", מספר הדר ומנפק אנקדוטה אודות המכונה המסקרנת. "התוצרת נמכרת באמזון באלפי דולרים", הוא מגחך משל היה מדובר ביצירת אמנות.

התערוכה ''אוכל'' במוזיאון חולון / צילום: אלעד שריג

עמדנו משתאים נוכח פלאי המכונה, שהובאה לארץ במיוחד לתערוכה ועוצבה על ידי האמן הבלגי וים דלואה. בהמשך, הפלגנו עוד שעתיים תמימות לסייר בין המיצגים השונים, מתפעלים מהיצירתיות ופרטי העיצוב שהושקעו בתערוכה. לעיתים חשנו התפעמות ותקווה, ולפעמים תחושות דאגה של ממש. האם ילדנו יאכלו בעתיד דפים עשויים מבננה? האם יגישו נכדנו חגבים ברוטב חיידקים? מעבר לתמונה עתידנית אודות המזון אותו יצרכו תושבי כדור הארץ בעתיד, מוצגים בתערוכה מיצגים יוצאי דופן המספרים סיפור מרתק אודות המזון אותו אנו צורכים.

לא יכולנו להירגע מסדרת צילומים המתארת את סעודתם האחרונה של נידונים למוות, ומהמחשבה הקודרת על מה עבר בראשם עם הביס האחרון, עמדנו דקות ארוכות מול יצירות שהשירו מבט ביקורתי אל מול נזקי תעשיית המזון המעובד ותהינו האם צרכנים יהיו מוכנים לאכול סוכריות עדשים בצבע לבן או לשתות קוקה קולה שקופה.

קראנו כמעט את כל המכתבים שכתב האזרח המודאג ניצן מיוסט למנכ"ל שופרסל, מכתבים שהודפסו במכונת כתיבה בכתב של פעם, מושחזים ולא נעדרי הומור וכאב. אלה המגוללים את סיפורו הלא יאמן של בזבוז מזון דרך ביקור יומי במיכלי האשפה של סניף הסופר. "אוכל" היא תערוכה שכל בן אנוש חייב לבקר בה, כדי להבין לעומק את מערכת היחסים המרתקת שנרקמה במהלך תולדות האנושות, בינינו לבין אוכל.
התערוכה "אוכל", מוזיאון העיצוב חולון

18:00 | אגוזים מסוכרים ועוגיית מזל

נפלטנו מהורהרים אל מדרכות האספלט הלוהטות של חולון, ואלמלא הידיעה שמצפה לנו ארוחה מיוחדת במינה, היינו נמלטים אל קרירות המזגן שבבית. סיבוב קצר בעיר, והגענו אל רחוב מרכזי ששדרת עצים שיוותה לו מראה נעים.

חיפשנו לשווא סימן שיעיד שהגענו למקום הנכון, ולבסוף איתרנו את המסעדה, דחוקה בין מכון יופי למספרה. אף שלט או ניחוחות מזדחלים, לא בישרו על כך שהגענו לאחת מהמסעדות הסיניות האותנטיות שעוד נותרו בארץ. זאת עוד הרבה לפני שכל ינוקא גידל באק־צ'וי בערוגה ביתית.

מסעדת "פק היי" שכנה עד לפני מספר שנים בבניין מגורים בבת ים. נאמנה לתדמית "מתחת לרדאר" ו"לא עושה עניין מעצמי", העתיקה המשפחה המנהלת אותה, את מקום מושבה לבניין בחולון.

מסעדת פק היי / צילום: רפי ברזילי

התפאורה נותרה על כנה, כמו קפא הזמן מלכת - מפיות בד אדומות מלופפות על צלחת, פרחים מפלסטיק, מטריות שמש צבעוניות ומוסיקת רקע מהניינטיז. אך בל תטעו ותחשבו לרגע שתוכלו לפסוע אל מנהרת הזמן הקולינארית בספונטניות. פעמים ניסיתי לחדור ל"פק היי" ללא הזמנה, ונדחיתי באסרטיביות. המסעדה הזערורית בגודלה, רכשה לה קהל אוהדים נאמן ונלהב, ועל כן יש להזמין מקומות מראש. לסופי שבוע, מומלץ להזמין שבועיים מראש.

לאחר שהתיישבנו, התענגנו על קריאת התפריט. בלוטות הטעם של מחוז ילדותינו כמו התעוררו לחיים מחודשים מהידיעה המנחמת שיש עדיין מי שמגיש עוף חמוץ מתוק ברוטב אדום זרחני. בעזרתו האדיבה של טט הבן, המנהל את המקום בעוד הוריו מבשלים, הזמנו את מנות הדגל - ברווז בשום ודבש, בקר ברוטב סצ'און חריף, וחצילים ברוטב מתוק־חריף. לפני שהונחו על השולחן המבערים השומרים על חום המנות, טבלנו בהשתוקקות אגרולים מטוגנים כדבעי באותו רוטב אדום זרחני. נאנחנו כקשישים וסיכמנו שאוכל בטעמי ילדות אינו קשור לתחכום קולינארי, הוא סך זיכרונות ילדות מהולים בגעגוע.

התמוגגנו שעה ארוכה מול המנות. על הבננה המטוגנת בקרמל, האגוזים המסוכרים והליצ'י מקופסה נאלצנו לוותר. בכל זאת למדנו דבר מה ממכונת העיכול שבתערוכה. עם החשבון הגיעה עוגיית המזל ובה פתק קטן שהזכיר לנו "שיום ללא חיוך הוא יום מבוזבז".
פק היי. אליהו קראוזה 45, חולון

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים