גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כן בבית ספרנו: ההחלטה שהגבירה את עצמאות בתי הספר

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: תוכנית גמישות פדגוגית ניהולית

המערכת עדיין סובלת מצפיפות נוראית בכיתות ואיכות ירודה של כוח ההוראה / צילום: תמר מצפי
המערכת עדיין סובלת מצפיפות נוראית בכיתות ואיכות ירודה של כוח ההוראה / צילום: תמר מצפי

 

 

יש תקופות שאי אפשר לפספס. הבית מתמלא בכלי כתיבה, מחברות, קלמרים וילקוטים. שנת הלימודים בפתח. אבל רגע לפני שאנחנו שולחים לבתי הספר את היקר לנו מכל, אנחנו חייבים לעצור ולשאול: לאיזו מערכת חינוך אנחנו שולחים אותם?

ובכן, מתברר שלאחת ממערכות החינוך המושקעות ביותר בעולם במשאבים תקציביים: בישראל ההוצאה על חינוך היא הגבוהה מתוך 36 מדינות החברות בארגון המדינות המפותחות (OECD), עם הוצאה על חינוך בשיעור של 4.8 אחוזים מהתמ"ג בשנת 2019.

וכן, החשדנות שלכם מוצדקת: הרי אם אנחנו משקיעים כל כך הרבה בחינוך, איך יכול להיות שאנחנו מדורגים במקום כל כך נמוך מבחינת כישורי התלמידים (מקום 33 מתוך 41 מדינות במבחני פיז"ה)? איך, אם באמת מוקדשים לחינוך כל כך הרבה כספים, המערכת עדיין סובלת מצפיפות נוראית בכיתות ואיכות ירודה של כוח ההוראה? או במילים אחרות: איך ייתכן שאנחנו משלמים המון ומקבלים מעט?

הסיבה הראשונה היא לא מפתיעה במיוחד: אומנם בישראל ההוצאה על חינוך גבוהה, אבל יש בה גם הרבה תלמידים. לכן, ההשקעה פר תלמיד היא נמוכה במונחים השוואתיים: אף שאנחנו ראשונים בעולם בהוצאה על חינוך כאחוז מהתוצר, כש"מתרגמים" את זה להוצאה פר תלמיד, אנחנו צונחים עד למקום ה-24 מתוך 36 מדינות OECD.

 

אבל דווקא על הסיבה השנייה לא כל כך מדברים. מערכת החינוך בישראל היא ריכוזית, מאוד ריכוזית. הרבה יותר ריכוזית מהעולם המפותח. על פי נתוני ה-OECD, כ-69% מההחלטות בכלל התחומים מתקבלות בישראל ברמת השלטון המרכזי לעומת 35% בממוצע בקרב מדינות ה-OECD, ו-19% בלבד מבין ההחלטות מתבצעות ברמת בית הספר בישראל לעומת ממוצע של 34% בקרב מדינות ה-OECD. זו נקודה בעייתית: בגלל המרחק הרב בין השלטון המרכזי לאזרחים שבקצה, כשבמשרדי הממשלה מקבלים החלטות שמכתיבות עבור כל בית ספר את התכנים הנלמדים, מערכת השעות ומדיניות כוח האדם - לא תמיד גורמי השלטון רמי המעלה מודעים לצרכי השטח השונים והמשתנים ללא הרף.

את התובנות הללו הבינו ברחבי העולם - ואפשר לראות שמדינות אחרות בוחרות במודל של מערכות חינוך שמאופיינות בביזוריות גבוהה ובאוטונומיה נרחבת לדרגי השטח. בקנדה, למשל, בכלל אין משרד פדרלי או מחלקת חינוך מטעם המדינה האמונים על בתי הספר וניהול בתי הספר מתחלק בין הרשויות המוניציפליות והנהלת בתי הספר. בסינגפור - שידועה באיכות מערכת החינוך שלה - החליטו ב-2006 לקצץ את היקף תוכניות הלימודים על מנת לאפשר למורים לשכלל ולהעמיק את חומרי הלימוד, את שיטות ההוראה והעבודה האישית מול התלמידים. פולין החליטה להתמקד בקביעת תוצאות ולא בתהליך, כדי לאפשר לדרגי השטח לנהל את התהליך כראות עיניהם.

החדשות הטובות הן שגם בישראל החלה להתגבש ההכרה שיש להגביר את עצמאותם הפדגוגית והמנהלית של מוסדות חינוך. החדשות הרעות הן שזה קרה לפני כ-50 שנה. כלומר, כל הריכוזיות הזאת במערכת החינוך שאנחנו רואים היום - היא מצב שכבר לפני חצי מאה הבינו שהוא לא תקין. אומנם בתחילת שנות ה-2000 משרד החינוך החל להפעיל את מודל הניהול העצמי כמדיניות מערכתית כוללת, אך ב-2008 מבקר המדינה מצא שהמדינה נכשלה ביישום והטמעה של מדיניות הניהול העצמי בבתי הספר. מדו"ח המבקר עלתה תמונה של היעדר הטמעה, פיקוח והערכת התוכנית - ואפילו התקציבים שהוקצו לעניין הופחתו.

למרות שינויים רבים שהתרחשו במערכת החינוך לאורך השנים ומספר ניסיונות לקדם את עצמאות בתי הספר, יש הסכמה רווחת שמעולם לא הונהגה במערכת החינוך הישראלית אוטונומיה אמיתית. החוקרים ד"ר שובל שפט, עו"ד אביטל בן-שלמה וד"ר יצחק קליין טוענים כי מוקד היעדר האוטונומיה הבית ספרית הוא בשיטת התקצוב, לפיה בתי הספר מתוקצבים ב"שעות הוראה", במקום תקצוב שקלי חופשי שיאפשר אוטונומיה אמיתית, גם בהקשרים פדגוגיים וגם בעבור קביעת סגל ההוראה במוסד הלימוד.

ההחלטה: העברת סמכויות למנהלים

אך לאחר שנים ללא התקדמות משמעותית בשטח, באוגוסט 2021 התקבלה בממשלה החלטה מספר 226 בנושא "התכנית לגמישות הניהולית במערכת החינוך", או בראשי תיבות: גפ"ן (גמישות פדגוגית-ניהולית). התוכנית נועדה להגביר את הגמישות הניהולית של מנהלי בתי הספר, מתוך מטרה להביא את מערכת החינוך בישראל להיות מערכת מובילה ויעילה, המקדמת את כל תלמידיה באופן מותאם לצורכיהם.

 

בהחלטה נקבע עוד כי למנהלי בתי הספר יוקצו סמכויות באופן דיפרנציאלי כך שההחלטות יתקבלו על ידי צוותי הניהול המצויים במעגל הקרוב לתלמידים. הסמכויות יינתנו בשלושה מרכיבים: סמכות תקציבית - הסמכות לקביעת שימוש הסל הגמיש הבית ספרי; הסמכות לביצוע התאמות בתכנית הבית ספרית באופן המשרת את יעדי משרד החינוך ואת צורכי התלמידים; סמכות לארגון הלימודים בתוך המשאבים הקיימים באופן התואם את הצרכים הבית-ספריים, היעדים הנדרשים והכללים המחייבים.

 

ההישגים: החזון הופך למציאות

למרבה השמחה, התוכנית הצליחה ליצוק תוכן לתוך חזון הגמישות הניהולית. על בסיס ההחלטה, נוצר "סל גמיש" למוסדות החינוך - שהוא תקציב ייעודי שמוקצה באופן דיפרנציאלי לבתי הספר (ראו הרחבה במסגרת). התקציב שמשוקף למוסדות החינוך באמצעות מערכת גפ"ן נחלק לשני סוגים: תקציב קבוע ותקציב גמיש.

התקציב הקבוע המורכב משני רכיבים: אחוזי מינימום שנקבעו לשישה סלים (שמצטברים ל-25% מהתקציב) ושוברים שמיועדים לפעילויות שהמשרד הגדיר כחיוניות. בשנת הלימודים תשפ"ד (2023-2024) הוחלט להקטין את התקציב הקבוע ל-18.5% מהתקציב על מנת להגדיל את התקציב הגמיש. משמעות התקציב הגמיש היא שיתרתו גמישה וניתנת להעבירה בין סלים בהתאם לצרכי בית הספר. התקציב הוקצה באופן דיפרנציאלי על פי עשירון טיפוח ומספר תלמידים במוסד. בשנת תשפ"ד הוחלט להגדיל את שיעור התקציב הגמיש מ-75% ל-80%, דבר שמגדיל את הגמישות למנהלים בשימוש בתקציב.

כידוע, בלי מציאת מקורות תקציביים, כל תוכנית - חשובה ומועילה ככל שתהיה - תישאר על הנייר. גם בחזית הזו החלטה 226 רשמה הצלחה: המקורות התקציביים שוריינו מתקציב משרד החינוך - ובנוסף, התקבלה תוספת תקציבית של חצי מיליארד שקלים. התקציבים הללו הועברו למוסדות הלימוד בפעימות החל משנת הלימודים תשפ"ב (2021-2022).

 

את התוצאות בשטח אפשר לראות באמצעות שיתוף הפעולה של מנהלי המוסדות החינוכיים. מנהלי בתי הספר מגישים את תכנית העבודה במערכת הגפ"ן ובסוף השנה מדווחים על השגת המטרות ובוחרים תכניות עבודה שעוברות לאישור הרשות (גם במהלך השנה ניתן לשנות את התוכניות). בתוך כך, התוכנית כוללת מיפוי אתגרים וחוזקות של בית הספר והתלמידים, ככלי עזר בתהליך התכנון השנתי. בהמשך, התוכנית מאושרת על ידי הפיקוח הבית ספרי ועל ידי הרשות המוניציפלית.

הכשלים: לא מספיק דיפרנציאלי

למרות ההצלחה, התוכנית לא הצליחה למקסם לחלוטין את הפוטנציאל הגדול הטמון בה. כדי לממש את התכלית המהותית של התוכנית - הגמישות הפדגוגית-ניהולית - הכרחי שתהיה דיפרנציאליות בסמכויות בין המנהלים בבתי הספר השונים, כמו גם ליווי הדוק שמשתנה בהתאם ליכולות בית הספר. הסדרת הסמכויות הדיפרנציאלית נועדה לסייע למנהלי בתי ספר שאינם מורגלים בניהול העצמי בהטמעת התוכנית בצורה אפקטיבית. למרות זאת, הוחלט להעניק גמישות באופן רוחבי לכלל המנהלים ולא באופן דיפרנציאלי.

כדי לענות על הצורך בליווי דיפרנציאלי, כלומר ליווי ברמה שמשתנה על פי צרכי בית הספר, הוחלט להקים יחידת אנליסטים במינהל כלכלה ותקציבים במשרד החינוך לטובת ליווי התוכנית בהיבטי אפקטיביות ולטובת חלוקת בתי הספר להקבצים. ואולם, על אף שיחידת האנליסטים הייתה אמורה ללוות את התוכנית מתחילתה, על פי משרד החינוך היחידה הוקמה רק לפני מספר חודשים, לאחר שגייסו את מנהלת היחידה וגויס צוות במיקור חוץ. במרכז להעצמת האזרח מציינים שייתכן שעיכוב בהקמת יחידה זו הוביל גם כן להחליטה על ויתור החלוקה להקבצים, כיוון שזו הייתה אמונה על גיבוש חלוקה זו.

חסמים: החיפזון מן השטן

ההחלטה הזו סבלה ממספר חסמים, ביניהם חסמים "שגרתיים" שמצויים, לצערנו, בניסיונות יישום של החלטות ממשלה רבות: מחלוקות על סמכות ואחריות, היעדר מדדי תוצאה וקשיים בניהל תקציב.

אבל בהחלטה זו יש חסם משמעותי במיוחד - שלכאורה מפתיע להזכיר אותו כשמדברים על החלטות ממשלה: מהירות. אכן, כולנו חולמים שמשרדי הממשלה יעבדו במהירות, אבל במקרה הזה, כנראה, החיפזון היה מהשטן.

התוכנית הוטמעה בצורה מהירה, כשבבתי ספר רבים המדיניות לא חלחלה מבחינה מהותית. כך, גם אם מבחינה בירוקרטית למנהלי בתי ספר יש יותר סמכויות, בהרבה מקרים הם לא משיגים גמישות פדגוגית-ניהולית, אם בגלל חסם מהותי של הבנת התוכנית והפוטנציאל הטמון בה ואם בגלל גורמים "מערכתיים" שלא מאפשרים למנהלים אוטונומיה פדגוגית. בין הגורמים האלה ניתן למנות את העומס הרב בו מצוי הסגל החינוכי, היעדר סמכות לביצוע שינויים בשעות ההוראה ובתוכניות החינוך וחוסר בכוח אדם - ובמיוחד בכוח אדם איכותי.

לעתיד: בדרך לשינויי עומק

בשורה התחתונה, תוכנית גפ"ן היא שלב מבורך בפיתוח מערכת החינוך הישראלית שמאופיינת בריכוזיות יתר ומיעוט סמכויות לדרגי השטח. שיעורי היישום שלה מרשימים - ועל כך צריך לתת קרדיט למשרד החינוך, הגורם המתכלל של החלטה זו, שהוביל את מימוש התוכנית. ההחלטה הצליחה לתת מענה למירב הנושאים הנדרשים, בדגש על מקורות תקציביים, לוחות זמנים ומנגנון דיווח ובקרה. התוצאה היא מימוש יעיל של התוכנית.

אבל כמובן, לא נשחרר אתכם בלי שיעורי בית. על בסיס הלקחים מהתוכנית, במרכז להעצמת האזרח ממליצים להמשיך בצעדים שיגבירו את האוטונומיה הבית ספרית. איך עושים את זה? למשל, קובעים שאחריות משרד החינוך תצומצם להגדרת יעדים בלבד ומשאירים את ההחלטות בענייני שעות לימוד ותוכניות לימודים לשיקול דעתם של בתי הספר. במקביל, נדרשות רפורמות עמוקות במערכת החינוך על מנת לאפשר אוטונומיה אפקטיבית - בראשן קידום מעמד המורה ואיכות סגל ההוראה. אין ספק: חינוך איכותי דורש סגל הוראה איכותי.

עוד כתבות

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

שתי קרנות אמריקאיות ייהנו מאקזיט של 750 מיליון דולר בביוקאץ' הישראלית

את מניות ביוקאץ' רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה, בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ובאמצעותה היא הופכת לבעלת השליטה עם 57% ממניות החברה ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

יש תאריך: "זה המועד שבו תושלם בניית הרציף בעזה"

בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה ● מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם ● עדכונים בולטים

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים