גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד רחוב בתל אביב נסגר. למה טוב שזו רק ההתחלה

האזורים סביב גני הילדים ובתי הספר אינם מותאמים להולכי רגל ובטח לא לילדים, כאשר לפי נתוני הרלב"ד בשנים 2019־2022 נהרגו בסביבת בתי ספר 11 בני אדם, ונפצעו מאות ● שורה של יוזמות בארץ ובעולם מנסה לשנות את המצב

רחוב אבא קובנר בתל אביב, שנסגר בחלקו לכלי רכב / צילום: יונתן הוניג
רחוב אבא קובנר בתל אביב, שנסגר בחלקו לכלי רכב / צילום: יונתן הוניג

בחודש יוני האחרון נהרגה ענבר בן שושן ז"ל, סייעת בבית ספר, כשנהג משאית פגע בה במעבר חציה סמוך לבית הספר שבו עבדה בראשון לציון.

כמעט כמו תל אביב: העיר המפתיעה שמככבת אצל משקיעי הנדל"
לאן נעלמה הרכבת הקלה? כשהמתנגדים הורסים לעצמם, סימן שהשיטה דפוקה

לפי נתוני הרלב"ד בשנים 2019־2022 נהרגו בסביבת בתי ספר 11 בני אדם, ונפצעו מאות. בסך הכול נפגעו בשנים אלו נפגעו 1,766 בני אדם בסביבת בתי ספר בשעות היום ובימים א'־ו'. צריך לסייג את הנתונים שכן הם כוללים מרחק אווירי מבתי ספר וגם רחובות סמוכים, אבל הם יכולים להצביע על הבעיה, וגם על הפתרון שמומחים מצביעים עליו: התאמת התשתית לילדים תיטיב בהכרח גם עם מבוגרים.

הבעיה שסביבת גני הילדים ובתי הספר אינה בטוחה ואינה מותאמת לילדים. הרחובות שלנו מותאמים לכלי הרכב ולא לבני אדם, ובטח שלא בעבור ילדים שהם פגיעים יותר. מוסדות החינוך ממוקמים בקצה השכונה ומתמרצים את ההורים להסיע את הילדים ולמנוע מהם עצמאות.

האדריכל דרור גרשון, שותף במשרד עירית ודרור אדריכלים ומייסד מרחב, התנועה לעירוניות, מסביר שהתקן התכנוני לבתי ספר כלל עד לפני כמה שנים שטחי ענק: "בית ספר יסודי של 10 דונם ובית ספר תיכון של 25 דונם אי אפשר לתכנן בתוך מרקם המגורים, וייחדו עבורם מגרשים מיוחדים, במיוחד בתקופה שבה תכננו 'קריות חינוך' שמרכזות את המוסדות במקום אחד. הגודל הביא לריחוק של מוסדות אלו והם לא היו בטווח הליכה, בוודאי לא בערים פרבריות שבהם כבישי ענק. לכן, הורים התרגלו להסיע את הילדים כי סביבת בתי הספר לא בטוחה והתרגלנו כבר להסיע אותם גם למוסדות חינוך שנמצאים בתוך מרכזי הערים".

לדברי גרשון, בשנים האחרונות התקן שונה אמנם ואפשר לתכנן אחרת, אבל אנחנו מתמודדים עם תוצרי התכנון ההם, ועם ערים שתוכננו כפרברים ומשרתות כלי רכב פרטיים במקום בני אדם, ובפרט: במקום ילדים.

"מזיהום לקהילתיות וחוסן אקלימי"

יוזמות רבות שנוסו בהצלחה בעולם ומתחילות לחלחל גם לישראל מציעות אפשרויות אחרות. פתרון שצובר תאוצה ברחבי העולם נוגע בהקמת "רחובות בתי ספר" - כשכביש הגישה למוסד החינוכי נסגר לתנועת כלי רכב ונפתח לתנועה של הולכי רגל ורוכבי אופניים, ליצירת מרחב ציבורי מזמין שמאפשר מפגש ומשחק.

האדריכלית הילה לוטן, מנהלת שותפה בפאבליקה ומומחית לאסטרטגיה עירונית, מסבירה כי מדובר ב"מנגנון של הפיכת סביבת מבני החינוך לסביבה בטוחה ובריאה המעודדת ניידות, תורם להבניית קשרים, קהילתיות ומפגשים, מרחיב את אפשרויות המשחק בעיר ומספק מענה לחוסן אקלימי ולהרחבת המגוון הביולוגי בעקבות הוספת צמחייה ושטחי חלחול למי הנגר. וכך מרעש רקע של מכוניות בשילוב זיהום אויר, הרחוב מתמלא צחוק ילדים, משחק וציוץ ציפורים.

"אנחנו רוצים שהילדים והילדות שלנו ילכו בבטחה לבית הספר ולגן, ופעמים רבות המדרכה צרה, הרכבים ממהרים בשעות הבוקר ונוסעים באופן לא בטוח והרמזורים קצרים מדי, ולכן ההליכה מאופיינת בתחושה של 'שדה קרב'", היא אומרת. "כשמרחב בית הספר סגור לתנועת הולכי רגל ואופניים, ומאפשר מפגש בבוקר עם השכנים, ישיבה על ספסל והגעה בטוחה באופניים, הבוקר נראה אחרת לכל המשפחה".

בפועל, המשמעות היא סגירה זמנית של הרחוב בשעות מסוימות או סגירה קבועה, כולל הוספת אלמנטים לישיבה, משחק והצללה, עצים וצמחייה, הורדת המהירות ברחובות הסמוכים ל־30 קמ"ש ושינוי המיקום של הורדת הילדים לקצה הרחוב למי שבכל זאת יגיע ברכב פרטי.

הדבר נוסה בהצלחה באנגליה, בקנדה ובברצלונה, ולאחרונה גם בתל אביב. לאורך רחוב אבא קובנר בשכונת כוכב הצפון ממוקמים כמה מוסדות חינוך שחלקו של הרחוב הוסב מכביש וחניות לרחוב מוטה הליכה.

גם במגזר העסקי מנסים להציע פתרונות. דרור לב־יוסף, מומחה בתכנון אורבני ותחבורתי, ממחיש כיצד ניתן לקחת חתך רחוב ולהציע אלטרנטיבות אחרות לגביו. הוא השתמש בתוכנת Streets של חברת REMIX מבית Via הישראלית, וכמקרה בוחן נבחר בית הספר היסודי גרץ שבמרכז תל אביב.

אזור בית הספר גרץ בתל אביב / צילום: אור דנא, Via

סגירת אזור בית הספר גרץ לתנועה והפיכתו לאזור מוטה הליכה / צילום: Via

במסגרת ההצעה שלו הועלו כמה חלופות. האחת, במקום כביש עם שני נתיבים לסלול בו שבילי אופניים ותחנות עגינה, השנייה כוללת נתיב תחבורה ציבורית, ואחרת שביל אופניים ומרחב להולכי רגל. השינוי כרוך בהורדת חניות, והגדלה והרחקה של אזורי ה"נשק וסע" למגיעים ברכב פרטי. השינויים המוצעים כוללים הוספת פסי האטה ושינויים גיאומטרים ושמירה על הכניסה התפעולית לבית הספר.

נגישות: "לשמור על גישה לספקים"

אופיר כהן, מנהל הרשות לתחבורה, תנועה וחניה בעיריית ת"א, אומר כי "הדבר נוצר לאחר עבודה מסודרת מול הקהילה ולנוכח אתגרי התנועה ברחוב והגענו להסכמה לגבי הפתרון הזה שהוא נכון מבחינה תחבורתית אבל גם עובד טוב מבחינה קהילתית, השקענו במרחב הציבורי ומצאנו גם פתרונות לחניה. בכניסה לרחוב היה מגרש של יזם פרטי שעמד ריק והגענו איתו להסכמה שלתקופת הביניים עד שיקים פרויקט בעוד כמה שנים נסדיר חניה לתושבים, למורים ולהסדרי פריקה וטעינה למוסדות החינוך". גם בית ספר חדש שמוקם ברחוב פסטלוצ'י ביפו יזכה לרחבה בכניסה אליו במקום במגרש חניה שהיה בו קודם לכן.

לדברי כהן, "אנחנו מבצעים גם פיילוט בארבעה גנים במרכז העיר ולוקחים כמה מקומות חניה כדי להרחיב את המדרכה וליצור בחזית מרחב ציבורי. בחלק מהגנים כשיוצאים מהם מגיעים למדרכה צרה ומולה גדר בטיחות ולכן המחשבה היא ליצר רחבה נעימה שאפשר יהיה לצאת מהגן לא לתוך מציאות קשה. צריך להרחיק את הרכבים הפרטיים כמה שיותר ממוסדות החינוך ונעשה את זה בהדרגה, כשהתוכנית היא להתרחב בשנה הבאה. אתגרי התכנון לא פשוטים כי צריך לענות גם על צרכים של הובלת ציוד וחומרים, תנועה של מורים שלפעמים היא מוטורית וכניסת ספקים וצריך למצוא פתרונות שמאפשרים גם נגישות סבירה לרכב פרטי".

"להרחיב מדרכות, להצר כבישים"

לדבריו של דרור גרשון, סגירת הרחובות לא מתאימה בכל מקום ואפשר לנקוט פעולות נוספות: "בערים שטוחות צריך לאתר את רשת הרחובות המובילה אל מוסדות החינוך ולהקטין בהם את המיסעה לכלי הרכב, ליצור שבילי אופניים ולהרחיב את המדרכות. מכונית מהווה רבע מאפשרויות התחבורה בעיר שכוללות גם תחבורה ציבורית, רכיבה והליכה, אבל היא מקבלת את מרבית התשתית. אם המסעה צרה, מכוניות נוסעות לאט, הרכב הוא חלק מחיינו אבל השאלה כמה, ומי מקבל את העדיפות".

המומחים מדגישים שסגירת רחוב לבדו - זמנית או קבועה - לא תספיק, ונדרשת חשיבה הוליסטית. כל התכנון העירוני צריך להיות מותאם יותר לילדים ולכלול הרחבת מדרכות, סלילת שבילי אופניים, צמצום הכבישים למכוניות והורדת מהירות הנסיעה. לצד זה, טיפול בפארקים כדי שיהיו מעניינים מספיק, בחינת הרחובות מגובה עיניהם של ילדים בגובה מטר, והרחבת יעדי ההליכה לילדים בשעות אחה"צ לאפשרויות של חינוך ופנאי.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; אופקו הלת' מטפסת בכ-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?