גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית ההשקעות שעוקף את הגדולים בסיבוב ומניב למייסדים רווחי עתק

בית ההשקעות שנוסד לפני פחות מ־20 שנה מציג רווחים יוצאי דופן, המחולקים ברובם כדיבידנדים למנהליו דב ילין ויאיר לפידות, וכן לחברה הציבורית אטראו ● "ההתמחות שלהם היא באנליזה של ניירות ערך, והם לא התפשרו על דמי הניהול"

יאיר לפידות ודב ילין / צילום: איל יצהר
יאיר לפידות ודב ילין / צילום: איל יצהר

דב ילין ויאיר לפידות, צמד מייסדיו של בית ההשקעות ילין לפידות, נוהגים להתרחק מאור הזרקורים. הדבר לא מפריע לבית ההשקעות להציג מדי שנה ביצועים כספיים חזקים, המתבססים על תשואות עודפות שהוא מניב בדרך כלל ללקוחותיו.

הרפורמה במסלולי הפנסיה והגמל: הסעיפים לגבי השקעות בחו"ל לא ישונו
ניתוח גלובס | "החמצת ענק": כך תנצלו את הזדמנויות ההשקעה שיש בשוק

ילין לפידות חולש כיום על ניהול השקעות היקף של 95 מיליארד שקל - פחות מגופים מתחרים כמו אלטשולר שחם, מיטב ומור. עם זאת, השווי שמעניק שוק ההון לבית ההשקעות (כנגזר מזה של החברה הציבורית אטראו , המחזיקה ב־50% ממניותיו) עומד על כ־1.5 מיליארד שקל - גבוה משוויו של כל בית השקעות אחר הנסחר בבורסה: אי.בי.אי (1.4 מיליארד שקל), אלטשולר שחם גמל (1.2 מיליארד שקל) ומיטב (1.1 מיליארד שקל).

 

הצצה לתוצאות ילין לפידות לאורך השנים מגלה מלבד רווחיות גבוהה ועקבית, גם את היקף ההון העצום שהועבר במהלך השנים לידיהם של צמד מייסדיו, המשמשים בו כמנכ"לים משותפים. בפחות מ־20 שנה מאז הקימו את בית ההשקעות, תפחו חשבונות הבנק של דב ילין ויאיר לפידות בכחצי מיליארד שקל, בחלקים שווים ביניהם, בעיקר באמצעות דיבידנדים (370 מיליון שקל) וכן בדמי ניהול. בית ההשקעות מחלק את רוב רווחיו כדיבידנד מדי רבעון, מחציתם לצמד המייסדים (25% כל אחד) והמחצית האחרת לאטראו.

ילין ולפידות הקימו את בית ההשקעות בשנת 2004. השניים הגיעו עם רקע עשיר בעולמות הפיננסים, שניהם רואי חשבון בעלי ניסיון נרחב בשוק ההון. ילין כיהן בעבר כשותף וכמנהל בכיר בחברת דש ני"ע וניהל את ההשקעות בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות שלה בין השנים 1994-2003. לפידות שימש במשך 13 שנים כמנכ"ל חברת הייעוץ נשיונל קונסלטנטס (N.C) מקבוצת בנק לאומי.

ילין ולפידות מחזיקים בחלקים שווים במחצית ממניות בית ההשקעות, כאשר היתרה מוחזקת כאמור על ידי אטראו (לשעבר לידר שוקי הון), שרכשה את מניותיה בילין לפידות בשנת 2006 תמורת כ־16 מיליון שקל בלבד. בעלת המניות העיקרת באטראו היא לידר החזקות שבשליטת יורשי דן דוד. בעלי מניות נוספים הם מוסדיים ובהם הראל ובית ההשקעות המתחרה אלטשולר שחם.

 

"בוטיק" לפלח השוק הגבוה

בית ההשקעות ילין לפידות ממוצב כ"בוטיק" הפונה ללקוחות בפלח השוק הגבוה יותר, וצבר מוניטין כגוף ניהול איכותי ששם דגש על אנליזה קפדנית. הפעילויות העיקריות שלו הן ניהול תיקי השקעות, קרנות נאמנות וקופות גמל והשתלמות.

במחצית הראשונה של 2023 הסתכמו הכנסות ילין לפידות ב־294 מיליון שקל, ירידה של כ־9.5% ביחס למחצית המקבילה אשתקד.

לפי הדיווח של אטראו, הקיטון בהכנסות נבע בין היתר מירידה בהכנסות מניהול תיקים, קופות גמל וקרנות נאמנות, בין היתר על רקע שינויים בהיקף הנכסים המנוהל בכל אחד ממוצרי בית ההשקעות. הרווח הנקי נשחק בכ־13% ועמד בסיכום המחצית על 76 מיליון שקל.

בשנת 2022 כולה הציג בית ההשקעות רווח נקי של 173 מיליון שקל (לעומת 182 מיליון שקל ב־2021), והוא חילק בגין רווחים אלו דיבידנדים בסכום מצטבר של מעל ל־100 מיליון שקל, מחציתם לשני המייסדים. עלות שכרם המצרפית של ילין ולפידות כמנכ"לים משותפים עומדת על 6.5 מיליון שקל לשנה, בחלקים שווים, כנגזר מחוק שכר הבכירים בפיננסים.

גורם מוסדי בכיר אומר כי "ילין לפידות מתמקד מאז הקמתו ביתרונות היחסיים שפיתח. בניגוד לבתי השקעות גדולים אחרים, הם לא התפזרו על עוד מיליון דברים אחרים כמו קרנות גידור, השקעות אלטרנטיביות וכו', אלא נשארו בתחומי הליבה של ניהול כספים בגמל, בתיקי השקעות ובקרנות נאמנות".

מה מאפיין את פעילות ההשקעות שלהם?
הגורם המוסדי: "ההתמחות שלהם היא באנליזה של ניירות ערך, בעיקר ישראליים. יש להם מחלקת מחקר טובה, וליאיר לפידות יש מוניטין של מקצוען בתחום ההשקעות.

"עם זאת, הם קצת נפגעו בשנים האחרונות מכך שלא היו להם מערכי הפצה חזקים.

"הם בדרך כלל מבצעים השקעות ממוקדות, שמתבססות על אנליזה. הם פותחים פוזיציות ונשארים בהן לרוב לפרק זמן ארוך. ההצלחה בניהול ההשקעות הביאה לבית ההשקעות עצמו רווחיות יפה, והם גם לא התפשרו על דמי הניהול".

חשיפה מזערית לעולמות הלא־סחירים

ניתוח שביצע גלובס לאחרונה, באשר להעברות הכספיות בין קופות הגמל, מלמד גם הוא על הבולטות של ילין לפידות. בעוד שבית ההשקעות מור שתפס את הפסגה בהיקפי ההעברות אליו בשנתיים האחרונות, איבד את הבכורה ורשם העברה של 345 מיליון שקל בחודש יולי השנה, אל המקומות הראשונים הגיעו מיטב (העברות של כ־1.1 מיליארד שקל), ולאחריו ילין לפידות עם העברות של 943 מיליון שקל מכספי הגמל לניהולו.

המיקום הגבוה של ילין לפידות בהעברות כספי הציבור בגמל הוסבר בתשואות הטובות שהשיג מתחילת השנה במסלולים הכלליים והמנייתיים.

הן ילין לפידות והן אנליסט (במקום השלישי בהיקף ההעברות בגמל) התמקדו בהשקעות בעולם הסחיר, והחשיפה שלהם לתחום הלא סחיר (נדל"ן והייטק למשל) קטנה בהרבה מבשאר הגופים, עד לא קיימת כלל.

כך בילין לפידות ובאנליסט נהנו מהתשואות הגבוהות שרשמו שוקי המניות והאג"ח הסחירים, ללא המשקולות של העולם הלא סחיר, והשיגו תשואה ממוצעת הגבוהה בכ־2% מהממוצע הענפי במסלולי ההשתלמות הכלליים, וב־4%־5% מהממוצע במסלולי המניות.

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון