גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למגורים או לבנייה רוויה? מדוע קבעה רשות המסים כי הנכס שווה יותר מפי 2

אדם קנה שלושה רבעים מהזכויות בבית פרטי בשכונת בת גלים בחיפה תמורת 1.6 מיליון שקל ● ברשות המסים טענו כי מאחורי המחיר המדווח עומדת עסקה מורכבת יותר, וקבעו כי השווי שלה עומד על 4 מיליון שקל ● מה הנחה את ההחלטה?

פרויקט תמ''א 38 בשכונת בת גלים בחיפה. ''הרכישה נועדה לצורך שותפות בבניית בניין על המקרקעין / צילום: Shutterstock
פרויקט תמ''א 38 בשכונת בת גלים בחיפה. ''הרכישה נועדה לצורך שותפות בבניית בניין על המקרקעין / צילום: Shutterstock

בעל חנות מכולת מטירת הכרמל הצהיר ברשות המסים כי רכש שלושה רבעים מהזכויות בבית פרטי בשכונת בת גלים בחיפה לצרכי מגורים בנכס, בתמורה ל־1.6 מיליון שקל, וכך גם היה רשום בהסכם המכר עליו חתם. אלא שרשות המסים לא קיבלה את ההצהרה וקבעה כי הנכס שווה כ־4 מיליון שקל ומיסתה אותו במס רכישה לפי הסכום הגבוה. הסתבר שהסכם המכר של הרוכש לא שיקף את העובדה כי ניתן לבנות על הקרקע שנרכשה בניין בעל שש יחידות דיור, במסגרת תוכנית תמ"א 38, וכי הרוכש התכוון לבצע את הבנייה בשותפות עם המוכר שנותר הבעלים של רבע מהנכס.

הסכם ממון זה לא מספיק: ביהמ"ש בוחן אם יש הפרדה רכושית בפועל
האם ניתן לכלול הוצאות ריבית כשמוכרים דירת מגורים שהייתה מושכרת?

המקרה הגיע אל ועדת הערר למיסוי מקרקעין שקיבלה אף היא את עמדת רשות המסים, וציינה כי "לא ניתן כל הסבר על ידי הרוכש מדוע, אם כל כוונתו הייתה לרכוש בית מגורים, חתם על הסכם לרכישת שלושה רבעים בלבד מהנכס. לא ניתן כל הסבר מדוע המוכר הותיר בידיו רבע מהנכס ומדוע הרוכש, שכביכול כל מבוקשו היה לרכוש בית מגורים, הסכים לכך שהמוכר יותיר בידיו רבע מהנכס".

יו"ר הוועדה השופטת אורית וינשטיין הוסיפה תהייה: "מה לו לאדם פרטי דוגמת הרוכש, שיהא נכון לחלוק בית מגורים עם אדם זר כביכול - המוכר? הרוכש לא מצא לנכון לתת כל הסבר לעניין זה. אין הסבר מדוע המוכר אינו מעוניין להיפרד מהנכס בשלמותו, אם אמנם עסקינן אך ורק במכר זכויות בבית מגורים ללא כל זכויות בנייה משמעותיות".

רקע

אופציה לרכישת רבע נוסף

הסיפור הנדל"ני הזה החל בינואר 2021 - אז רכש סיון אברהם שלושה רבעים מהזכויות בבית מגורים חד־משפחתי בשטח של 90 מ"ר, שאליו צמודה קרקע בשטח של 303 מ"ר, ברחוב נחליאלי 12 בחיפה, בתמורה ל־1.625 מיליון שקל. במקביל, נחתם הסכם נוסף בין המוכר לאברהם, במסגרתו ניתנה לאברהם אופציה ייחודית, בלעדית ובלתי חוזרת לרכוש את רבע הזכויות בנכס שנותרו בידי המוכר, וזאת תמורת מחיר מימוש בסך של 1.15 מיליון שקל.

אברהם דיווח על העסקה למנהל מיסוי מקרקעין בחיפה, והצהיר כי הנכס הנרכש הינו דירת מגורים ושוויו כפי שכתוב בהסכם המכר. באיחור ניכר, כחצי שנה מאוחר יותר, דיווח על הסכם האופציה.

ואולם מנהל רשות המסים לא קיבל את הדיווחים של אברהם, והוציא לו שומת מס רכישה לפי מיטב השפיטה. לעמדת רשות המסים, שווי שלושה רבעים מהזכויות בבית המגורים הנו 3 מיליון שקל ושווי הנכס בשלמותו 4 מיליון שקל. בשומה נקבע כי באזור שבו מצוי הנכס ניתן לבנות בצפיפות של 20 יח"ד לדונם וביחס למקרקעין בהם מצוי הנכס ניתן לבנות שש יחידות דיור (יח"ד). שווי יח"ד עומד על 700 אלף שקל ובסך הכול 4.2 מיליון שקל לשש יח"ד. עוד ציין מנהל מיסוי מקרקעין, כי שווי הסכם האופציה לרכישת רבע הנכס הנותר, מעיד כי שווי מלוא הנכס עומד אפילו על כ־4.6 מיליון שקל.

הערעור

הנכס נמכר במחיר השוק

אברהם ערער על קביעות אלה לוועדת הערר בטענה כי הנכס נמכר במחיר השוק ואף למעלה ממחיר השוק, וכי מדובר במכירת דירת מגורים בלבד. לטענתו, הגיש למפקח המס חוות דעת של השמאי ערן בנטל לפיה הוערך הנכס בשלמותו בסך של 2.25 מיליון שקל. עוד טען כי השמאי התייחס לאפשרות לבנייה לפי תמ"א 38 וציין כי הואיל ועלויות הקמת חניות בנכס זה הן גבוהות מאוד, אזי הוא הוסיף לשווי הנכס האמיתי 20% בגין פוטנציאל לבנייה לפי תמ"א 38. אברהם טען עוד כי על פי החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה נדחתה בקשת המוכר לבנייה בהתאם לתמ"א 38 ולכן עניין הבנייה לפי תמ"א 38 אינו על הפרק.

עוד נטען על ידי אברהם, כי הנכס נמצא בשכונת בת גלים קרוב לים, ועלויות הבנייה בכלל והחניות בפרט אינם מאפשרים בנייה לפי תמ"א 38 וכי מדובר בעסקה לא כלכלית. לטענתו, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחיפה עצרה בקשות לבנייה לתמ"א 38 מאחר שחיפה "הוצפה" בדירות חדשות לפי תמ"א 38.

באשר להסכם האופציה טען העורר בהשגה כי מדובר "בהסכם אופציה תיאורטי", ושהמוכר לא התכוון למכור את הרבע הנותר והאופציה בוטלה בשלב מאוחר יותר.

מנגד טען פקיד השומה, בין היתר, כי בבדיקת נתונים נמצא כי הוגשה בקשה להיתר בנייה שנדחתה ביוני 2020 אך לאחר מכן הוגשה בקשה להיתר בנייה באוגוסט 2020 לבניית 11 יח"ד תוך הריסת המבנה הקיים. לטענתו, העובדות מצביעות על כך שביום העסקה כוונת הצדדים הייתה לבנות בניין מגורים.

על פי חוק, שוויה של זכות במקרקעין ייקבע באופן אובייקטיבי לפי שווי השוק של הזכות. החריג לכלל האמור הוא קבלת השווי המוסכם והמוצהר על ידי הצדדים.

ההחלטה

"העסקה נועדה לשותפות"

ועדת הערר למיסוי מקרקעין דחתה את כלל טענותיו של אברהם. "שורת ההיגיון והשכל הישר שוללים את האפשרות לקבל את הטיעון לפיו עסקינן במכר פשוט של דירת מגורים, או ליתר דיוק שלושה רבעים מדירת מגורים, בין שני צדדים שעל פי הנטען אינם קשורים", נקבע בפסק הדין. "הרכישה על ידי העורר של שלושה רבעים מהנכס, והותרת רבע מהנכס בידי המוכר, נועדה לצורך שותפות בבניית בניין על המקרקעין. זוהי מסקנה המתיישבת עם מהות העסקאות שנכרתו בין העורר למוכר - הן עסקת המכר והן עסקת האופציה".

השופטת וינשטיין, בהסכמת חברי ועדת הערר עו"ד אהובה סימון ואבי שרם, ציינה כי אברהם מכיר את סביבת הנכס ואף יודע כי באותו אזור בבת גלים הוקמו פרויקטים של תמ"א 38, שבהם נבנו בניינים של חמש ושש קומות ונמצאו פתרונות חניה ו"על כן, טענת העורר כי 'לא דמיין כלל' שיוכל לבנות בנכס שרכש שלושה רבעים ממנו - נראית בגדר היתממות של ממש".

ועדת הערר קיבלה את הערכות השווי של השמאי מטעם רשות המסים שקבע כי מהות הנכס שרכש אברהם היא "קרקע עם בית מגורים ישן להריסה לשם בנייה רוויה" והעריך את שווי הקרקע בשלמותה בסך של 4 מיליון שקל, בהתבסס על ההנחה כי יבנו על הקרקע 441 מ"ר עיקרי בשווי 8,500 שקל למ"ר.

עוד כתבות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו