גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכונית הדגל של פורשה מספקת ריגושים מוטוריים מפעם

הגרסה הקיצונית של סדרת פורשה 911 המהוללת מצליחה לשלב בין ביצועים מסעירים ונהיגה "פיזית" כמו פעם לבין שימושיות יום יומית ● המחיר מיועד רק לקומץ לקוחות, אבל תמיד מותר לחלום

פורשה 911 טורבו S / צילום: יח''צ
פורשה 911 טורבו S / צילום: יח''צ

את מדור מבחני הדרכים של גלובס התחלתי לכתוב בספטמבר 1994. שוק הרכב הישראלי היה אז קטן ונאיבי, עם פחות מ־150 אלף מכירות בשנה, וכמו כל הכלכלה המקומית הוא עדיין לא החל לצבור תאוצה. אפילו "מנוע העושר" של ההיי־טק עוד היה בחיתוליו.

שוק הרכב החדש של ישראל נשלט אז על ידי מכוניות משפחתיות קטנות מאירופה, קוריאה ויפן, שעל רובן אפשר היה לקבל עודף מ־80 אלף שקל. אבל עם מס קנייה של 95%, ולנוכח משכורת ממוצעת במשק, שעמדה אז פחות מ־4,000 שקל בחודש, הן עדיין לא היו נגישות להמונים. פלח מכוניות הפאר היה מצומצם, בהובלת וולבו, ונסיעה במכוניות פאר גרמנית גבלה באקט אנטי־חברתי. על דגמי ספורט כמו פורשה 911 טורבו אפשר היה רק לחלום בעת דפדוף במגזיני רכב.

מאז הכלכלה והחברה בישראל השתנו ללא הכר, ועמם שוק הרכב. רמת העושר זינקה, שיעור המיליונרים ביחס לגודל האוכלוסייה בישראל מתחרה כיום בזה של מדינות ה־G20 וגם הגשמת חלומות מוטוריים שעולים כמו דירה מכובדת כבר לא נחשבת לטאבו חברתי. בהתאם גם מותגי רכבי הספורט משגשגים כאן, והמראה של מכוניות סופר־ספורט במיליון שקל פלוס (הרבה), שחונה ברחוב, כבר אינו נדיר. מובילת המכירות בפלח הייחודי היא פורשה, שמכרה בישראל למעלה מ־700 מכוניות רק ב־4 השנים האחרונות, מתוכן כ־217 מתחילת השנה בלבד.

אף שבשנים האחרונות לקחתי למבחן כמה וכמה מכוניות יקרות ומרגשות, כולל מבית פורשה, דווקא ספינת הדגל, ה־911 טורבו, חמקה ממני. לפיכך, כשצצה הזדמנות לקחת אותה למבחן בגרסת הטורבו S מהמודל האחרון, זה הרגיש כמו סגירת מעגל.

 

עיצוב חיצוני

העיצוב של סדרת ה־911 כבר מזמן לא מזכיר פולקסווגן חיפושית שקיבלה טיפול במכון קוסמטי. הדור האחרון שלה נראה כמו מכונית סופר־ספורט עדכנית עם רוחב חריג ביחס לגובה, פרופיל צד שמזכיר קליע של רובה צלפים, כנפיים אחוריות תפוחות באגרסיביות כמעט תיאטרלית ועליהן כונסי אוויר. החלק האחורי מאכלס ספוילר אחורי ענק, שמהווה סימן הכר של 911 טורבו לדורותיה.

החרטום מתהדר בפנסי היי־טק ממוחשבים אבל עם עיצוב עגול ונוסטלגי, כולו אגרסיבי וחובק את האספלט מקרוב. כל כך קרוב, עד שפורשה ציידה את הרכב במתלה קדמי, שמתרומם בלחיצת כפתור כדי למנוע מהפגוש הקדמי להיגרס במעבר על פסי האטה או בכניסה לחניונים. העיצוב הזה בהחלט יותר סנסציה בסביבתו הקרובה והטורבו S מונצחת ללא הרף בטלפונים של נהגים ושל עוברי אורח ברחוב.

פנים הרכב

תא הנוסעים עבר גם הוא לעידן המודרני אבל בלי לוותר על הסממנים הנוסטלגיים, שהם חלק מהאופי הייחודי של הדגם. כל חובב 911 לדורותיה יזהה אותם מיד: הגה שממוקם כמעט אנכית לנהג (כמו בחיפושית זצ"ל); מתג התנעה משמאל להגה; דוושות שמתרוממות מהרצפה ולוח מחוונים דיגיטלי, שמדמה את מראה השעונים האנלוגיים העגולים והקלאסיים, שבהם צוידו הדורות המוקדמים של ה־911 במאה הקודמת.

מלבד חידון טריוויה נוסטלגי מספק התא מרחב מחייה מודרני, שנראה יקר ויוקרתי ואפילו נוח לנסיעה יום יומית ממושכת. זאת בניגוד להרבה מכוניות סופר־ספורט, שגובות מהנהג ומהנוסעים מחיר פיזיולוגי. מרחב הראש סביר, סף הכניסה/יציאה נמוך אבל לא מדי ותנוחת הישיבה נוחה.

תא המטען

בהיעדר תא מטען מאחור יכולת שינוע המטענים של הרכב מזערית, וסביר שברוב המקרים הנוסעים ישתמשו בצמד המושבים האחוריים הזעירים, שלא ניתן להושיב עליהם מבוגרים, כדי לאכסן מטען חיוני.

מולטימדיה ומצלמות

מושבי הספורט חובקים את הגוף, מתכווננים בשלל זוויות ומעניקים את התמיכה הנדרשת תחת כוחות הצד המאסיביים שהמכונית מסוגלת לייצר בפניות. מערך הפיקוד, שבמרכזו מסך מולטימדיה בגודל מכובד, קצת עמוס במידע אבל הנדסת האנוש די פשוטה. בפורשה לא שכחו שזה רכב יוקרה, שנועד לפנק את החושים, והתא עטוי בחומרים באיכות עילית ובגימור שהולמים את המחיר. האבזור התקני סביר, אך לרוב הרוכשים יוציאו עוד כמה עשרות אלפי שקלים, ולעתים מאות אלפי, עבור תוספות מותאמות אישית מהרשימה שמציעה פורשה.

מנוע וצריכת דלק

כמו כל תעשיית הרכב פורשה משקיעה הון בפיתוח מערכות הנעה חשמליות ופלאג־אין. אבל סדרת ה־911, ובמיוחד הטורבו, היא עדיין בבחינת "שמורת טבע" שבה אין כניסה לחשמל. בחלק האחורי ממוקם מנוע בנזין שישה צילינדרים שטוח בנפח 3.8 ליטר, שמצויד בשני מגדשי טורבו ומייצר 650 כ"ס ומומנט של כ־82 קג"מ, שזמין כבר ב־2,500 סל"ד.

המנוע מסוגל להאיץ את המכונית מאפס ל־100 קמ"ש ב־2.7 שניות ולהגיע עד מהירות של כ־330 קמ"ש. אלה נתונים שקשה למצות כיום מחוץ למסלולי מירוצים. נהג אמיץ, שימצא כביש ציבורי פנוי וארוך מספיק, יזכה לחוויה פיזית קיצונית, שלנו הזכירה את רכבות ההרים המטורפות של קליפורניה. התאוצות בקו ישר מעצבות מחדש את שרירי הפנים והגב, כוחות הצד מעקמים את הצוואר ועוצמת הבלימה תגרום לכם לגלות שרירים שלא הייתם מודעים לקיומם.

כל זה מלווה בצליל מפלטים בעל נוכחות, שהופך למוזיקה מכנית מסעירה ככל שמתקרבים לקו האדום במד הסל"ד. ומשפט אזהרה: המכונית מסוגלת להאיץ מעמידה ל־200 קמ"ש ב־8.9 שניות, ומרגישה ב־160 קמ"ש כמו בשיוט רגוע בעיר. לפיכך, מומלץ לשמור בתא חולצה רזרבית להחלפה ורצוי כרטיס ביקור של עורך דין לתעבורה לשליפה מהירה.

על הכביש

התנהגות הכביש היא רב־ממדית. מצד אחד בנהיגה אגרסיבית הטורבו מרגישה כמו מכוניות מסלול עם חיבור ישיר בין אדם, מכונה ואספלט. צריך להיות אמיץ מאוד, מיומן מאוד או טיפש מאוד כדי לגרום למפלצת הגרמנית הזו לאבד אחיזה. ההגה חד ומהיר, החרטום מרגיש קליל ונטיית הגוף בלתי מורגשת. מנגד זו גם מכונית שימושית. ספיגת הזעזועים בעיר נוקשה אך סבירה ביחס למכוניות עם פוטנציאל ביצועים כזה. במצב התכנות הרגוע ניתן להתנהל בפקקים כל היום ובצריכת דלק הגיונית.

מחיר

מחיר המכונית בישראל מתחיל ב־1.97 מיליון שקלים ומפליג בקלות מעבר ל־2 מיליון בלי להשתולל עם תוספות. קל לסווג אותה כהגזמה נוכח עיצוב, ביצועים ומחיר שאינם רלוונטיים לימינו. אך חובבי רכב ללא מגבלות תקציב, ומתברר שכאלה יש לא מעט בישראל, יגלו שהמפלצת הזו עשויה להיות הזדמנות אחרונה לחוות ריגושים מוטוריים מסעירים ובלתי מתנצלים מעידן קדום. כאלה שיעלמו בעתיד הירוק והבטוח שבאופק.

חלק מהמתחרות

אסטון מרטין ואנטג' F1

1.96 מיליון שקל עולה אסטון מרטין ואנטג' קופה בגרסת ה־F1. מתחת לעיצוב ה־GT הקלאסי מסתתר תא נוסעים מפואר, שמשמר את מסורת הגימור הבריטית לצד הרבה אלקטרוניקה עדכנית.

אסטון מרטין ואנטג' F1 / צילום: יח''צ

מזראטי גראן טוריסמו 2024

החודש נחת בארץ הדור החדש של מזראטי גראן טוריסמו קופה, שעולה 1.55 מיליון שקל. לרכב יש עיצוב איטלקי קמור ומסעיר ותא נוסעים מפואר, שכולל ארבעה מושבים. המנוע הוא V6 טורבו בנפח 3 ליטר.

מזראטי גראן טוריסמו 2024 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד