גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשד לתרמית בחברת ההייטק הוליד שורה של תקדימים משפטיים

הטענות להונאה רחבת-היקף בחברת הפינטק וסטו הולידו גם התפתחויות משפטיות נדירות ● עיקולים אישיים כלפי נכסים של בעלי שליטה ודירקטור מכהן, הכרה בהליך חדלות פירעון שנעשה מעבר לים ושימוש יצירתי בהליך פרוצדורלי כמצע לתביעה של מאות מיליוני שקלים

משרדי Vesttoo בתל אביב / צילום: מיטל ויזברג
משרדי Vesttoo בתל אביב / צילום: מיטל ויזברג

הטענות להונאה רחבת-היקף בחברת הפינטק הישראלית וסטו הן מסמרות שיער. התחזות לפקידים בנקאיים מומצאים וזיופי חתימות ומסמכים הם רק חלק מהמסכת שמתארת החברה בכתבי הטענות שהגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב.

מנגד, מועלות טענות גם כלפי מי שמחזיקים בהגה היום, על היעדר פיקוח בתקופה שבה הכול לכאורה התרחש, ועל כך שהמהלכים האגרסיביים שהם נוקטים כעת כלפי הבכירים לשעבר, הם ניסיון להסיט מעצמם את האש. כל אלה מלמדים בין היתר כי פרט להונאה לכאורה מתנהל גם מאבק שליטה רווי-יצרים.

פרטים חדשים בפרשת ההונאה בווסטו: עיקולים אישיים זמניים במיליונים לבכירי החברה
שאלות ותשובות | הונאת הענק בפינטק הישראלי: איפה כשלו שומרי הסף ומה יחקור ה-FBI?

ואולם, מעבר לכך - כפי שהדגישו העיקולים האישיים שהוטלו על נכסי בכירי החברה לשעבר, ושעליהם פורסם מוקדם יותר היום (ג') - מסתתרות בפרשה מספר זוויות משפטיות שכדאי מאוד להידרש אליהן. בעיקר כי הן מאוד יוצאות דופן - גם בזירה הסוערת ממילא של חברות חדלות פירעון.

שופינג בין-מדינתי

כמו במקרים רבים בדיני תאגידים, גם הפעם נתחיל את הסיפור בדלאוור, ארה"ב, שם הגישה ב-14 באוגוסט חברת וסטו בקשה לפתיחה בהליכים לפי פרק 11 לקוד פשיטת הרגל האמריקאי, המכונה בעגה הזרה והמקומית בקצרה "צ'פטר 11". למחרת הוגשה בבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה להכיר באותו הליך בדלאוור כהליך זר משני.

למדינות יש מערכות דינים שונות וגם גישות שונות להליכי חדלות פירעון. כך למשל, בישראל, כשמוגשת בקשה של חברה להיכנס להליכי חדלות פירעון, ממונה לה נאמן, כלומר אדם חיצוני שהופך למנהל בפועל של הליך הפירוק או הבראה שלה. בניגוד לכך, בארה"ב, הנהלת החברה נותרת בכיסאה, וישנה ועדת נושים, מוסד שאינו קיים בישראל. השיטה הישראלית דומה יותר לשיטה האנגלית ולשיטות אחרות באירופה.

הפער בין שיטות המשפט בעולם גורם לא פעם לחברות עם פעילות בין-מדינתית לפנות להליכים במדינה אחת ולא באחרת, בהתאם לאינטרסים הנקודתיים שלה. "פורום-שופינג" זה נקרא. כך למשל, חברה שלא תרצה נאמן, תנסה לפתוח הליכים בארה"ב.

ומה קורה כאשר יש לחברה נכסים בכמה מדינות, כפי שקורה יותר ויותר בעידן של גיוס כספים גלובלי? האו"ם פיתח לפני מספר שנים חוק-מודל, שמבקש בעצם לאפשר למדינות להכיר בהליכים שמתנהלים מעבר לים ולהשלים אותם. ישראל קלטה את החוק הזה במסגרת החקיקה של חוק חדלות פירעון, וכיום ניתן להכיר בישראל בהליכים זרים ולתת סעדים מכוחם - גם כשמדובר בסעדים זמניים כמו עיקולים. בדיוק כמו שקרה כאן.

ההכרה הזו היא צעד חדש יחסית, ובהתאם לכך גם די חריג. על-פי גורמים המעורים בנושא, עד היום זה קרה פעמיים. במקרה של חברת אול-יר הולדינגס, שהתאגדה באיי הבתולה, ושגם בה הועלו טענות להונאה רחבת-היקף; ובעניינו של אדם פרטי, שם נקבע כי ההליך העיקרי יתנהל באוסטרליה. הפעם, ההליך האמריקאי הוכר כהליך המשני דווקא, כלומר דבר אחד כבר אפשר לדעת: הסערה תתחולל בעיקר בישראל.

מי נתן את ההוראה?

לפני שבוע, ב-12 בספטמבר, הגישה וסטו בקשה שהוכתרה כ"בקשה למתן הוראות", והופנתה כלפי יניב ברטלה, לשעבר מנכ"ל החברה; אלון ליפשיץ, ששימש סמנכ"ל בה ועדיין מכהן כדירקטור; שני עובדים וספק אחד.

בבקשה דרשה החברה כ-770 מיליון דולר מחמשת המשיבים, תוך שהעלתה כלפיהם טענות קשות ביותר הנוגעות לזיוף, מרמה וגניבה, ובד-בבד הגישה בקשה נוספת - להטיל עיקולים משמעותיים על חשבונותיהם ועל נכסיהם של המשיבים. עיקולים, כפי שהוזכר, אכן הוטלו - אך רק על נכסים, ולא בכל הסכום שהתבקש.

בקשה למתן הוראות היא הליך ייחודי לחדלות פירעון, ותכליתה, בתמצית, היא ניהול הליך יעיל ומהיר. בשונה מתביעות שעשויות להיתקע במערכת שנים - בקשה כזו צריכה להיות מוכרעת תוך חודשים ספורים.

בבקשה למתן הוראות מכריע בית המשפט שדן בהליך חדלות הפירעון, ואשר לו גם המומחיות בכך. מנגד, בתביעות שמוגשות כלפי נושאי משרה, מכריע ככלל בית המשפט הכלכלי, שלו פעמים רבות נקודת מוצא אחרת.

בהתאם לכך, הבחירה להגיש מעין תביעה כלפי נושאי המשרה במסגרת של בקשה למתן הוראות, ולא כתביעה נפרדת, היא הימור מעניין למדי של עורכי הדין של החברה, שמוליק קסוטו, רונן בוך וגל קלאוזנר ממשרד קסוטו. אם תצלח - הם הרוויחו בגדול: גם ניהול מהיר ויעיל, בנסיבות שבהן החברה בסחרור חסר תקדים, וגם את חיסכון האגרה, שבנסיבות של תביעת ענק כזו צפויה להיות גבוהה במיוחד. אם יפסידו, הם יידרשו להתחיל את כל ההליך מחדש.

"הבקשה לסעדים זמניים זו היא חלק מהליך משפטי רחב יותר אשר יידון בהמשך לפי הנהלים המשפטיים, אך העובדה שהשופט הטיל את העיקולים האלה ובהיקף כזה משמעותי - זו המהות מבחינתנו וההוכחה לכך שהחקירה סיפקה ראיות חותכות", מסר מנכ"ל החברה הזמני, עמי בר לב.

מנגד, עורכי הדין טל שפירא ומירב בר-זיק, המייצגים את המנכ"ל לשעבר יניב ברטלה, מסרו כי "הבקשה למתן הוראות, שעליה נשענת הבקשה למתן עיקולים, היא בקשת סרק הנעדרת כל יסוד עובדתי ומשפטי, שהוגשה שלא כדין כבקשת ביניים במסגרת הליכי חדלות פירעון, בניסיון ברור ושקוף להתחמק מתשלום אגרה, ודינה להידחות על הסף, ועימה גם הבקשה למתן עיקולים שהוגשה לצידה".

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט חגי ברנר, שדן בתיקים, העלה אומנם סימן שאלה ביחס להתאמה של ההליך שננקט, ומצד שני פסק בכל זאת עיקולים, גם אם חלקיים. ברנר נחשב לשופט פורמליסט ומוערך מאוד על-ידי עורכי דין בתחום. מה הוא יכריע? נדע אחרי החגים, אז יגישו גם הממונה לחדלות פירעון והיועצת המשפטית לממשלה את עמדתם.

עיקולים על בעלי מניות

סעדים זמניים הם דבר מוכר בהליכים אזרחיים. גם סעדים זמניים שניתנים במעמד צד אחד, כלומר בלי שהצד שכלפיו הם ניתנים יודע על כך. עיקולים ניתנים בין היתר על-מנת למנוע הברחת נכסים ולוודא שיהיה מקור לגבות ממנו, אם ההליך המשפטי יתקבל.

מה שבהחלט קורה לעתים נדירות הרבה יותר, הוא שעיקול שכזה ניתן לבקשת חברה, ולא של נאמן למשל, כלפי מי שמשמש בה בהווה בעל מניות ואף מכהן בה כנושא משרה.

אלון ליפשיץ לדוגמה עדיין מכהן כדירקטור בחברה. הוא וברטלה מחזיקים יחד, עדיין, ב-28% מן החברה. עו"ד נתי חיים, המייצג את ליפשיץ, ציין כי "בית המשפט דחה את מרבית הבקשה להטלת עיקולים זמניים, ולא בכדי. מדובר בהליך חסר בסיס משפטי ועובדתי, ואנו משוכנעים כי בית המשפט ידחה את ההליך במלואו לאחר שמיעת טענותינו".

מדובר כאמור בעיקול זמני. עתה עורכי הדין יגיבו, ובית המשפט יפסוק את שיפסוק. ובכל זאת, כעת חמשת המשיבים - בכירי החברה לשעבר, שניים מעובדיה ואדם שסיפק לה שירות - אינם יכולים למכור או להעביר את הנכסים שעוקלו להם. הם כן יכולים, בשלב זה, להשתמש בחשבונות הבנק שלהם בלי הגבלה.

*** חזקת החפות: יניב ברטלה, אלון ליפשיץ, שני העובדים לשעבר ונותן השירותים לחברה לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ישראל לא תשלח משלחת לקהיר, ממתינים לתשובת חמאס

הותר לפרסום: עידו אביב, בן 28 מכרמיאל, וקאלקידן מהרי בן 37 מפתח תקווה, נפלו בקרב ברצועת עזה • משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" ● עדכונים בולטים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; פולקסווגן דיווחה על ירידה של 20% ברווח התפעולי

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● בהמשך היום יתפרסמו נתוני האינפלציה והתמ"ג בגוש האירו ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם