גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכרעה קשה ולא שגרתית: צבי סטפק מעריך – זה מה שיעשה בנק ישראל

צבי סטפק בטור מורחב על כלכלה בצל לחימה: בניגוד לעבר, ההצעה שלו היא לא לפעול נגד המגמה, אלא לדבוק במדיניות שבה נקט המשקיע בשנים האחרונות ● המלחמה כבר השפיעה על יחסי הכוחות דולר־שקל, אך טרם השפיעה על האינפלציה או על הריבית, מה שהופך את הדילמה של בנק ישראל למורכבת במיוחד

צבי סטפק / צילום: איל יצהר
צבי סטפק / צילום: איל יצהר

הכותב הוא יו"ר מיטב ניירות ערך

המשק הישראלי ושוק ההון כאן עומדים כיום באחד המצבים המורכבים ביותר שבהם עמדו מאז ומעולם. אמנם הוא מורכב פחות לדעתי מאירועי עבר כמו משבר מניות הבנקים (1983), האינתיפאדה השנייה (2000-2002) או המשבר הפיננסי העולמי (2008), אבל סבוך בהרבה מסבבי מלחמה קודמים כמו "עופרת יצוקה" או מלחמת לבנון השנייה.

ראיון | יש כסף: הכלכלן שמסביר - כך ישראל תוכל לממן את המלחמה
אהרן כץ, פרשנות | השקל פוחת בחסות החלטות חברות הדירוג. בנק ישראל יחזיר את האמון?

רמת האי ודאות במשק מבחינת המאקרו ומבחינת ההשפעה על שוק ההון והחסכונות של כל אחד מאיתנו, היא עצומה. מעבר לדאגה לשלום בני המשפחה, כל אחד מוטרד בשאלה מה יקרה לחסכונות שלו ומה נכון לעשות איתם כרגע.

בכתבה זו אנסה לענות ביחס להשפעה על המשק ועל שוק ההון.

בהיבט המשק - צריך לומר שהמלחמה הנוראה הזו שתפסה את המדינה בהפתעה, מצאה את המשק במצב טוב יחסית. המשק אמנם נחלש מאז תחילת השנה בשל השלכות החקיקה המשפטית שהכניסו אי ודאות גדולה והחלישו את הנכונות להשקיע בהייטק ובכלל, אבל נתוני הבסיס של המשק נותרו טובים. יחס החוב לתוצר עומד על כ־60% והוא בין הטובים בעולם המערבי, שיעור האינפלציה גבוה אמנם אך נמצא בירידה, הגירעון ברמה סבירה ושיעור האבטלה הוא הכי נמוך שהיה כאן מאז ומעולם. שיעור הצמיחה סביב 3% הוא לא מצוין אבל סביר בנסיבות העניין. כל זה נותן למקבלי ההחלטות מרחב תמרון וגמישות להתמודדות עם המצב.

ברור שלמלחמה יהיו השפעות על מצב המשק - בהקשר של צמיחה, אובדן תוצר, אינפלציה, אבטלה, גירעון ועוד. השאלה המרכזית היא עוצמת ההשפעה.

זו תלויה בשלושה מרכיבים: משך המלחמה, היקפה (האם חיזבאללה ייכנס למערכה כוללת או יגביל פעילות לאזור הגבול), והמרכיב שנתון לשליטתנו - מה תעשה המדינה, ובעיקר ההנהגה הכלכלית, כדי להתמודד עם המצב.

בהיבט ההשפעה על הצמיחה ועל אובדן תוצר, על הגירעון ועל היחס בין החוב לבין התוצר - ככל שהמלחמה תימשך יותר זמן וככל שהחיזבאללה ואולי גם איראן ייכנסו למערכה כוללת, ההשפעה תהיה הרבה יותר גדולה. הנחת העבודה שלי היא שאכן המלחמה תימשך יותר זמן מסבבי מלחמה קודמים, מה שאומר הרבה יותר מגויסים ופגיעה בפעילות המשק.

חיילים בגבול עזה / צילום: ap, Erik Marmor

לגבי האפשרות של מערכה כוללת, הנחת העבודה שלי היא שאיראן לא תרצה להיות מעורבת ישירות במלחמה, וכי כניסה של חיזבאללה למערכה כוללת היא בסבירות נמוכה יחסית. אם בכל זאת תקרה, ההשלכות יהיו הרבה יותר נרחבות.

תחת ההנחות האלה צפוי למשק הישראלי אובדן תוצר של כ־1% עד 2%. יחד עם הוצאות מלחמה גדולות וירידה חדה בהכנסות המדינה ממסים, אלה יעלו במידה ניכרת את הגירעון שכבר לפני המלחמה היה גבוה יותר מהנחות תקציב 2023 (1.5% לעומת 1%), אבל עדיין סביר, לעבר רמה של כ־3%, כמובן תלוי בשאלות ובהנחות שהעליתי קודם לכן. הגידול בגירעון ישפיע כמובן על יחס החוב־תוצר והוא יעלה, אבל זה לא מקור לדאגה שכן ישראל נמצאת כאמור בנקודת מוצא מצוינת מבחינה זו.

הצמיחה, שעמדה בשנת 2022 על יותר מ־6% והייתה חזויה לרדת לסביבות 3% השנה, צפויה לקטון לכיוון ה־2.5% או פחות מכך עוד השנה, ולשיעור נמוך אף יותר בשנת 2024. אולם הרבה תלוי בכיצד הממשלה תפעל מול ההתפתחויות השליליות הללו.

הדולר־שקל, שיעור האינפלציה והריבית

המלחמה כבר השפיעה על יחסי הכוחות דולר־שקל, אך טרם השפיעה על האינפלציה או על הריבית.

מאז פרוץ המלחמה, פיחות השקל ביחס לדולר, אירו ושאר מטבעות, שהחל עוד קודם עקב הליכי הרפורמה המשפטית, נמשך ביתר שאת. הדולר־שקל הוא סיסמוגרף מעולה לבחינת רמת האי ודאות והעצבנות של המשקיעים.

לאן יילך הדולר-שקל מכאן? להערכתי, זה תלוי פחות במלחמה בעזה ותלוי יותר בשאלה אם חיזבאללה ייכנס למערכה כוללת. אם כך יקרה, פיחות השקל יימשך, בנק ישראל שהודיע על הקצאת עד 30 מיליארד דולר כפוטנציאל מכירה לא יבלום לחלוטין את הפיחות אבל ימתן אותו.

לפיחות השקל יש השפעה על האינפלציה. מקובל לחשוב שכל פיחות של 1% מייצר אינפלציה נוספת בשיעור של 0.2%, שכן יצרנים מקומיים נאלצים לשלם יותר עבור חומרי הגלם שהם מייבאים מחו"ל, על אנרגיה ועוד, וגם היבואנים של כל אחד מהמוצרים, ממכוניות ועד משחות שיניים, משלמים יותר שקלים תמורת המוצרים המיובאים. אבל ספק רב אם הם יוכלו כעת להעלות מחירים, שכן הביקוש הצרכני יימצא בירידה וספק גם אם העלאת מחירים תתאפשר באווירה הציבורית הנוכחית.

מדפי סופר ריקים בסניף יוחננוף / צילום: תמונה פרטית

ב־23.10 בנק ישראל צפוי להודיע מהי החלטת הריבית שלו. זו תהיה הכרעה קשה ולא שגרתית מול המצב המורכב והנזיל מאוד כרגע. להערכתי, בנק ישראל יחליט בשלב הזה שלא לשנות את הריבית וישמור את הנשק הזה להמשך. בשוק אמנם יש ציפיות שהוא יוריד ריבית כבר במועד הזה, אבל החלטה כזו יכולה להתקבל בכל שלב בעתיד הקרוב, כפי שלעתים קורה במצבים כמו זה שאנו נמצאים בו.

וכאן אנחנו מגיעים לשאלה המכרעת: כיצד תתמודד ההנהגה הכלכלית, ובראש ובראשונה משרד האוצר, עם נזקי המלחמה.

הדרך להתמודד עם הבעיות הקשות שנוצרו ועוד ייווצרו גם ברמת המשק כולו, מה שקרוי המאקרו, וגם ברמת המיקרו של משקי הבית, היא להזרים כספים ולא לחשוש משיעור גירעון חד פעמי גבוה שיעלה את היחס של חוב־תוצר, אבל ישאיר אותו עדיין ברמה נמוכה בהשוואה לכמעט כל המדינות במערב. יחס חוב־תוצר הוא אחד הפרמטרים החשובים שעליהם מסתכלות חברות הדירוג.

הניסיון מלמד שבמצבים קיצוניים של חוסר ודאות כמו זה הקיים היום וכמו זה ששרר בקורונה, הסכנה במדיניות הכלכלית היא לעשות פחות מדי, והמהלך הנכון הוא לעשות יותר מדי, גם במחיר של תופעות לוואי זמניות. לכן, לא צריך לחסוך בכסף לשיקום יישובי עוטף עזה - של תשתיות פיזיות וגם אנושיות. זה אומר הזרמת כספים למשפחות העוטף אך גם לכלל אזרחי המדינה, מה שעתיד לסייע הן כלכלית, ולא פחות מכך מוראלית, לאזרחי ישראל. ודאי בימים אלה כאשר מאות אלפי אנשים מגויסים למאמץ המלחמתי, שכירים ועצמאים שלרבים מהם משכנתה מכבידה, שכר דירה מעיק או "סתם" הלוואות בנקאיות שהתייקרו מאוד.

 

שוקי חו"ל, ובעיקר ארה"ב, ימשיכו להשפיע

מה יהיו השלכות המלחמה על שוק ההון הישראלי? נתחיל בתגובתו הראשונית, כשמיום המסחר של ה־8.10 שוק המניות ירד בעוצמה, למרות ניסיונות התאוששות שלו מעת לעת; איגרות החוב הקונצרניות, שנחשבות אף הן נכס בסיכון, ירדו אם כי בשיעור נמוך בהרבה; האג"ח הממשלתיות נפגעו באופן קל מאוד; והשקל פוחת בשיעור ניכר מול המטבעות השונים ובראשם הדולר.

חשוב לציין את התנהגות ציבור החוסכים, שעד כה הייתה מתונה מאוד. בקופות הגמל וההשתלמות לא נרשמה תכונה מיוחדת, ובקרנות הנאמנות שמשקפות נאמנה את תחושות הציבור נרשמה אמנם יציאת כספים, אבל בהיקפים שגרתיים לגמרי, לא הרבה מעל הממוצע של החודשים האחרונים.

לגבי ההמשך, מה שיתרחש בשוק ההון הישראלי יושפע בעיקר ממה שיתפתח בחזית הלחימה, מרמת המעורבות של החיזבאללה ואולי גם איראן, דרך משך המלחמה וגיוס המילואים הנרחב, ועד הנזקים למשק ולענפים העיקריים בו. ועדיין השוק המקומי יושפע, כמו בימי שגרה, גם ממה שיתרחש בשוקי ההון בעולם, ולמשל מה יעשה הדולר מול מטבעות אחרים, כיצד יתנהגו איגרות החוב של ממשל ארה"ב, שלהן השפעה חזקה על האיגרות של ממשלת ישראל, ובעיקר מה יעשו שוקי המניות ובראשם וול סטריט.

אם ננטרל את ההשפעות החיצוניות האלה ונניח לצורך העניין שלא יהיו תנודות קיצוניות בשווקים בחו"ל, ונתמקד במה שיקרה כאן, הרי שערפל הקרב וחוסר הוודאות שהוא יוצר מזמינים את המשך המגמות שראינו עד כה בכל אחד מאפיקי ההשקעה, עם התייצבות מסוימת.

ושוב אדגיש כי אם החיזבאללה ייכנס למערכה כוללת, המגמות שהיו עד עכשיו בשקל־דולר, במניות, באיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות, יחריפו.

 

בלי צעדים דרסטיים: מה נכון לעשות עכשיו

כמובן שאין עצה אחת שמתאימה לכל המשקיעים. לכל משקיע מדיניות השקעה אחרת, הרכב תיק שונה, רמת נכונות שונה לקחת סיכון, אופק השקעה אחר, מנטליות אחרת וכושר התמודדות שונה עם מצבים מורכבים.

אני נהגתי תמיד לפעול נגד המגמה ומעולם לא הצטערתי על כך. להיפך, גם בשיא האינתיפאדה (השנייה), גם בשיא המשבר הפיננסי הענק של 2008, גם בקורונה, ובעוד הרבה מצבים קשים בשוק ההון, פעלתי נגד המגמה וזה היה מתגמל מאוד עבור הלקוחות. כמובן שדרך פעולה זו דורשת הרבה נחישות, קור רוח ועמידה בלחצים ומשמעת עצמית קפדנית.

ואף על פי כן, אני לא חושב שזו דרך הפעולה המומלצת במצב הנוכחי, לפחות לא כרגע. ראשית, מאחר שגודל האירוע עדיין לא ידוע ומעורבות חיזבאללה ואיראן היא שאלה רבת משמעות. כל זמן שאין אינדיקציות ברורות לתשובה, אין סיבה למהר. לו ידעתי שהתשובה היא שלילית, כן הייתי חושב שצריך לפעול נגד המגמה, אבל כרגע זה לא המצב.

מכאן המסקנה שלי היא שמה שנכון לעשות כרגע הוא לדבוק במדיניות ההשקעות שאפיינה את המשקיע במשך השנים האחרונות. מי שבכל זאת חושב שנכון להגדיל את מרכיב המניות בתיק שלו, מומלץ שיעשה זאת בהדרגה ככל שהשוק יירד, אם יירד, ולא ישתמש בכל אמצעיו לקנייה במועד אחד, כיוון שניסיון לתזמן את השוק נדון ברוב גדול של המקרים לכישלון.

וביתר פירוט לגבי אפיקי ההשקעות השונים:
מניות - השאלה הבסיסית שכל משקיע צריך לשאול את עצמו, גם בלי קשר למצב הנוכחי, היא כיצד לחלק את החזקתו במניות בין ישראל לשאר העולם, ובעיקר ארה"ב, אך גם אירופה, יפן וכלכלות מתעוררות.
להשקעה היום בישראל יש שני יתרונות. הראשון הוא מחיר זול בהרבה ממחירי המניות בארה"ב לדוגמה, והשני הוא היכרות קרובה של אנליסטים עם החברות שפועלות בישראל. החיסרון העיקרי הוא שמדובר בשוק קטן במדינה קטנה ומוקפת אויבים, כפי שמתחדד בימים אלה.

הפרופורציה המומלצת למשקיע מן היישוב היא 75% עד 80% מרכיב המניות שיושקעו בחו"ל ו־20% עד 25% במניות בישראל.

באילו מניות בישראל: לדעתי כדאי להתרחק מרשתות קמעונאי ות, מחברות הבנייה למגורים, בעיקר הממונפות שבהן, וממניות ענף המלונאות והפנאי. לעומת זאת, רמת המחירים של מניות הבנקים נראית מאוד אטרקטיבית, אף שצפוי גידול בהפרשותיהם לחובות בעייתיים.

איגרות החוב הממשלתיות - זו צריכה להיות החזקת עוגן, במיוחד כשהתשואות שניתן לקבל כיום הן גבוהות משהיו בכל השנים האחרונות. זה נכון לגבי איגרות החוב של מדינת ישראל וגם של ממשלת ארה"ב.

הפחתה אפשרית של הריבית עשויה להביא לרווחי הון למחזיקי הממשלתיות בעיקר לטווח הבינוני והארוך. הבעיות העיקריות באג"ח הללו הן הגירעון בתקציב המדינה והאפשרות של ירידת שערים באג"ח ממשל ארה"ב שתשפיע עליהן כאן.

איגרות החוב הקונצרניות - באיגרות שהנפיקו פירמות קיים סיכוי גדול יותר מאשר השקעה באג"ח ממשלתיות מאחר שהן נותנות תשואה גבוהה יותר, אבל זה בא עם סיכון גדול יותר, שכן שחברה עסקית עלולה לפשוט רגל. התשואה העודפת שלהן כיום היא כ־1.6% או מעט יותר מול הממשלתיות, ולהערכתי זו פרמיית סיכון נמוכה מדי לנוכח מצב המשק. כך שעדיף להחזיק איגרות חוב של חברות שמדורגות גבוה, גם אם זה אומר להסתפק בתוספת תשואה נמוכה יותר.

מט"ח - שאלת "מיליון הדולר" היא האם הפיחות בשקל שפרץ את הקו של 4 שקלים לדולר יימשך? התשובה להערכתי, תלויה קודם כל בשאלה האם הזירה המלחמתית תתרחב וחיזבאללה ייכנס במלוא עוצמתו. אם כך יקרה, הפיחות יימשך. בנק ישראל אמנם הקציב עד 30 מיליארד דולר שעומדים הכן למכירה, אבל הכוונה של הבנק היא לא למנוע פיחות באופן מוחלט אלא רק למתן אותו.

משקיעים מוסדיים כמו קופות גמל, השתלמות ופנסיה מחזיקים כיום בחשיפה של כ־20% עד 25% למט"ח, ובעיקר לדולר.

בבית ההשקעות מיטב מנוהלות בין השאר גם קרנות נאמנות. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון