גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חודש ללחימה: מה העלויות הצבאיות והאזרחיות ואיך יושפעו הגירעון והצמיחה

דוד ברודט, מנכ"ל האוצר לשעבר, בניתוח מיוחד עבור גלובס ממפה את ההוצאות השונות שנגרמו מהמלחמה ואת אלו שעוד צפויות, ומתווה את המהלכים הנחוצים כדי לנווט את הכלכלה דרך הסערה הזאת ● מה הוא חושב על ההחלטה להגדיל את הפיצויים עד 40 ק"מ, למה אינו סומך על שר האוצר ומה לדעתו צריך לעשות בנק ישראל

ועדת הכספים בנושא הערכות הממשלה למתן פיצויים בעקבות הלחימה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ועדת הכספים בנושא הערכות הממשלה למתן פיצויים בעקבות הלחימה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

צה"ל יצא ממגננה למתקפה. זו תהיה מלחמה עם עלויות צבאיות ואזרחיות חריגות שכמותן לא נראו מאז מלחמת יום הכיפורים. המטרה למוטט את היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס מחייבת מאמץ צבאי רב. הצורך להילחם במערך המנהרות המפותל והארוך שהחמאס בנה בעשר שנים משמעותו מלחמה ארוכה, וככל שהיא תתארך הפגיעה הכלכלית תהיה רבה יותר.

דעה | החוקר שבטוח: נגד האיום הזה לא נוכל אפילו להקים ועדת חקירה 
ראיון | מלחמה גם בצפון? החוקר שבטוח - נסראללה איבד את הקלף שלו נגד ישראל 

המלחמות של השנים האחרונות משלבות חזית ועורף. יישובי הנגב המערבי ניזוקו קשה מהמתקפה הרצחנית ב-7 באוקטובר, וביחד עם ירי הטילים על יישובים נוספים הנזקים נאמדו כבר בשבוע הראשון ב-5-6 מיליארד שקל - בתים הרוסים, מכוניות שרופות, מפעלים ותשתיות פגועים ויבולים שלא נקטפו.

המלחמה גרמה לפינוי היישובים הגדול ביותר שהיה בישראל, בדרום ובצפון - כ-125 אלף אזרחים. שיקום היישובים בנגב המערבי יחייב בנייה מחדש של בתים, אמצעי ייצור ותשתיות בכ-3-4 מיליארד שקל, כדי להשיב את התושבים הוותיקים ולקלוט תושבים חדשים.

אבל הכלכלה זו הבעיה השנייה שלנו. ייקח לנו זמן, אבל אם נטפל בבעיה הביטחונית, הכלכלה תסתדר, המדינה למודת משברים. אבל, כל זה בתנאי שתהיה גישה אחראית ולא פזרנית. אני בהחלט חושש.

אני לא יודע למשל מה המשמעות הכלכלית של ההרחבה של הפיצוי עד ל-40 קילומטר. אם זה מיליארד שקל וזה מביא שקט באוכלוסיות שגרות שם, יכול להיות שזה שווה במחיר הנזק.

הבעיה היא שאני לא סומך על שר האוצר סמוטריץ'. זה שיש ויכוחים בין השר לבין אגף תקציבים, זה כמעט דבר נורמלי. זה היה תמיד. נקודת המוצא הייתה שלשר יש שיקולים פוליטיים, אבל הוא עדיין נמצא על אותו דף כמו המערכת המקצועית.

נראה שלסמוטריץ יש את החלומות שלו והאג'נדה שלו. כלומר, כל התחזית שלהלן מותנית בכך שחוזרים לדבר כלכלה והרבה פחות פוליטיקה ואידאולוגיה.

שר האוצר מוכרח להקשיב הרבה יותר לאנשי המקצוע שלו וגם לבנק ישראל. זה לא רק מול אגף תקציבים, כביכול הקמצן הגדול ביותר. יש לו יועץ כלכלי שנקרא בנק ישראל ודעתו מאוד ברורה, וגם המערכת העסקית, שאומנם יש לה אינטרסים, אבל היא עדיין מדברת הגיונית. שיקשיב להם.

אם כי כרגע, בנק ישראל עושה את תפקידו כבנק ישראל - שער חליפין, שוק ההון, מערכת מוניטרית, ואני לא שומע שהוא מרים קול חזק כיועץ כלכלי. יהיה טוב אם הוא ייכנס לאירוע יותר.

נקודת הפתיחה הטובה

נקודת הפתיחה הכלכלית של ישראל במלחמה הייתה טובה, למרות שהמגמות הכלכליות שלפני המלחמה הורעו בגלל ההצעות להפיכה משטרית. הנתונים כללו רזרבות מט"ח גבוהות, מאזן תשלומים טוב וגירעון צפוי ל-2023 של פחות מ-2%.

אל לו לאוצר להתבשם מפתיחה זו, לנוכח האתגרים הצפויים למשק, אך עליו להיות נדיב לצרכים הנכונים.

תקציב 2023

המגננה של שלושת השבועות עלתה כ-8 מיליארד שקל בתשלום ימי מילואים של כ-360 אלף חיילים, כלכלתם והוצאות על פעילות והשלמות ציוד ואמל"ח (ללא החימושים של חיל האוויר שסופקו על ידי הסיוע האמריקאי). ההוצאה האזרחית הממשלתית עמדה על כ-4 מיליארד שקל, וכללה שיכון כ-125 אלף תושבים מפונים, פיצויים והסדרים לנפגעים כלכלית והוצאות מיוחדות בבריאות, ברווחה ובחינוך.

בחודשים נובמבר-דצמבר 2023 יימשכו הלחימה וגיוס המילואים, ועל פי הערכתנו ההוצאה הצבאית תעמוד על עוד כ-20 מיליארד שקל, וההוצאה האזרחית, שנתקלת בקשיי ניהול וביצוע, על עוד כ-13 מיליארד שקל.

המשמעות היא שההוצאה הממשלתית מ-7 באוקטובר ועד 31 בדצמבר תגדל בכ-45 מיליארד שקל לשנת 2023.

בהנחה שהממשלה תסיט כ-12 מיליארד שקל למימון ההוצאה מתקציבים קיימים (כולל כספים קואליציוניים), והפגיעה בהכנסות המדינה תהיה כ-10 מיליארד שקל, אזי הגירעון יגדל בכ-42 מיליארד שקל, כ-2% תוצר, והגירעון הכולל יעמוד על כ-3.5% תוצר - ללא פעילות מלחמתית בצפון.

החוב הממשלתי יהיה סביר, ויעמוד בסוף 2023 על כ-63% מהתוצר. מימון הגירעון יעמיס הוצאה נוספת על תשלומי ריבית לנוכח שיעורי הריבית הגבוהים בארץ ובחו"ל.

תקציב 2024

התקציב לשנת 2024 יהיה חייב לחזור ללוח השרטוטים, היות שאינו רלוונטי במציאות החדשה. ההוצאות הביטחוניות והאזרחיות יגדלו עוד, ויאתגרו את התקציב והמשק.

מימון הגירעון צריך להיעשות קודם כל בהסטת תקציבים מסעיפים חיוניים פחות לצורכי המלחמה ולהשלכותיה האזרחיות. נדרש תיקון עיוותים מלחצים קואליציוניים, שתרומתם לכלכלה ולחברה מזערית ואף שלילית. עלייה זמנית בגירעון ובחוב היא בלתי נמנעת.

הדרך המרכזית למימון מלחמה עוברת דרך הגדלה בהנפקות איגרות חוב ממשלתיות, היות שזמינות המימון בשוקי החוב הזרים נפגמה.

להערכתי, משיקולי הטווח הקצר והבינוני, רצוי להעמיד את הגירעון בשנת 2024 על לא יותר מ-5% תוצר, ואם תיפתח חזית צפונית להעלותו ל-7%. במצב כזה החוב הממשלתי יעלה ל-66%-68% תוצר, גירעון שינוע בין 100 ל-140 מיליארד שקל. הגירעון מביא בחשבון הקטנה בתקבולי מסים, ואת ההנחה שחימושי חיל האוויר יסופקו במענק מארה"ב מחוץ לתקציב.

שוק העבודה והתוצר

גיוס מילואים של כ-8% מכוח העבודה, שעיקרו גברים צעירים (גילאי 21-45), פוגע בייצור המקומי. ענף הבנייה הוא הנפגע הגדול לנוכח אי-כניסת עובדים פלסטינים ויציאת עובדים זרים, וחששות ערביי ישראל לצאת לעבודה. בחקלאות קיים מחסור בכוח אדם בגלל גיוס למילואים ועזיבה של פועלים פלסטינים וזרים.

בשרשראות האספקה והלוגיסטיקה חלים שיבושים בגלל גיוס למילואים של נהגים ומחסנאים, ואילו בענפי השירותים יגדל מספר המובטלים. הסיכום שלפיו הזכאות לחל"ת לא תהיה כפי שהייתה בקורונה, אלא באופן חלקי, הוא חשוב.

התוצר ברבעון הרביעי של 2023 יפחת בכ-5%, כתוצאה מירידה בפעילות בחלק מענפי המשק, ובהחלפת תוצר אזרחי בצבאי. במקום צמיחה שנתית חזויה של כ-3%, התוצר יעלה בסביבות 2%.

גיוס המילואים לתקופה ארוכה בשנת 2024 יגרום לאובדן כוח עבודה עסקי, ומלחמה בצפון תחייב גיוס מילואים נוסף וממושך, ועלויות נוספות, ותביא לפגיעה גדולה יותר במשק.

המשך הלחימה, בעצימות נמוכה, והמשך גיוס מילואים, ישפיע על הצמיחה לשנת 2024 - החזויה ל-1.5%, והאבטלה לכ-5%. הוצאות המלחמה ישפיעו גם בשנים 2025-2027.

ככל שהמדיניות הפיסקאלית והמוניטרית יפעלו נכון ובמתואם, ההשפעה על הצמיחה והאינפלציה תהיה טובה.

בהינתן שלבנק ישראל יש כ-200 מיליארד דולר יתרות מט"ח, והצהרת הנגיד על שימוש בכ-30 מיליארד דולר לייצוב המטבע, שער החליפין לא יחרוג משמעותית מ-4 שקלים לדולר.

האינפלציה לשנת 2024 תעמוד בטווח של 4%-5%.

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"