גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באלטשולר שחם מסבירים: זה מה שעזר לנו לנצח את המתחרים באוקטובר

המלחמה והירידות בשוקי המניות בעולם היכו במסלולים המנייתיים בקרנות ההשתלמות, שהסבו בממוצע הפסד של 4.5% באוקטובר ● מסלולי ההשקעה במדד S&P 500 הניבו תשואה חיובית בזכות התחזקות הדולר ● מנהלי ההשקעות חלוקים בשאלה מה ישפיע יותר על התשואות בנובמבר - היחלשות הדולר מול השקל או העליות שנרשמו בשווקים

למרות הירידות החודש, אפשר להיות אופטימים לגבי נובמבר / אילוסטרציה: Shutterstock
למרות הירידות החודש, אפשר להיות אופטימים לגבי נובמבר / אילוסטרציה: Shutterstock

הירידות החדות בשוקי המניות בישראל ובעולם בחודש אוקטובר התגלגלו כמובן למוצרי החיסכון השונים, והביאו לתשואות שליליות משמעותיות. בישראל נרשמו ירידות חזקות יותר בשל המלחמה בדרום שנפתחה בסיומו של השבוע הראשון של החודש, כשגם איגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בישראל ספגו מכה, והן האחראיות לתשואה השלילית של הקופות.

כבר לא הרווחית בישראל: צים עם הפסד רבעוני עצום של 2.27 מיליארד דולר
"קיימת הסתברות של 100% להורדת ריבית במהלך שלושת החודשים הקרובים"
"מה-7 באוקטובר זה עולם חדש": כך מושפע שוק כרטיסי האשראי מהמלחמה

קרנות ההשתלמות הכלליות סיימו את החודש החולף עם תשואה שלילית של 2.4%. המסלולים המנייתיים בקרנות רשמו תשואה שלילית ממוצעת של כמעט 4.5%. בקרנות הפנסיה, המסלולים לבני 50 ומטה רשמו באוקטובר תשואה שלילית ממוצעת של 2.2%, כשמנגנון הבטחת התשואה מצד המדינה מיתן במקצת את הירידות.

 

כאשר בוחנים את ביצועי הגופים עצמם, במסלול המניות הכללי מי שהצליחה למתן את הירידות בשוקי ההון בצורה הטובה ביותר הייתה חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם, שהסתפקה בתשואה שלילית של 1.9%. אחריה התמקמו במסלול זה ילין לפידות (2.1%-) ומור (2.2%-). במסלול המנייתי המצטיין בחודש אוקטובר היה ילין לפידות, עם תשואה שלילית של 2.7%. אחריו אנליסט עם תשואה שלילית של 3.2% ומור עם תשואה שלילית של 3.7%, קצת מעל אלטשולר שחם.

נציין כי התשואות השליליות של אוקטובר מחקו כ־40% מהתשואה המצטברת מתחילת השנה, כשזו עומדת במסלולים הכלליים כעת על 3.7% בממוצע, לעומת 6.3% בתשעת החודשים הראשונים של השנה. מי שמוביל מתחילת השנה במסלולים הכלליים הוא ילין לפידות עם תשואה מצטברת של 5.8%, ולאחריו אנליסט עם 5.2%.

במסלול הצעירים של קרנות הפנסיה, המצטיינת בחודש אוקטובר היא קרן הפנסיה הצעירה של מור שרשמה מתחילת השנה תשואה מצטברת של יותר מ־8% ובחודש אוקטובר התשואה השלילית שלה הייתה קטנה יותר משל המתחרות (1.6%-). אחריה מיטב עם תשואה שלילית של 2.04%, כאשר אלטשולר שחם צמודה אליה עם תשואה שלילית של 2.05%. מתחילת השנה רשמה הקרן של אלטשולר תשואה מצטברת של כ־7% תשואה, ומיטב של 6.5%.

 

"הפלא ופלא, הסיכון המקומי התממש"

דני ירדני, סמנכ"ל ההשקעות באלטשולר שחם, מסביר את הבולטות של החברה בפיזור הפורטפוליו שלה לחו"ל, מדיניות בה דוגלים בבית ההשקעות זה שנים רבות בניצוחו של בעל הבית והמנכ"ל המשותף, גילעד אלטשולר. בכך הם נהנו מירידות מתונות יחסית של 1.4% במדד הדאו ג'ונס ושל 2.8% בנאסד"ק באוקטובר, בעוד שת"א 125 ירד ב־11.5%.

"ישראל כזכור היא מדינה קטנה יחסית שלא חסרים איומים סביבה", אומר ירדני בשיחה עם גלובס. "היא אולי סטארט־אפ ניישן וכולנו מאוד אוהבים את המדינה, אבל צריך להסתכל על הדברים בצורה מפוכחת כי יש פה לא מעט סיכונים, גם ביטחוניים. ב־20 השנים האחרונות היו כאן אירועים ביטחוניים - כמה סבבי לחימה ואפילו מלחמת לבנון השנייה, אבל הכול נסגר ברמה המקומית, כך שנוצרה תחושה שהסיכון הזה לא קיים. הפלא ופלא, לצערנו הרב הוא התממש, וההבנה שהסיכון הזה עוד קיים 'עזרה לנו' למתן את הפגיעה, כי הסיכון שלקחנו בהשקעה בישראל יותר נמוך מאצל המתחרים, גם בשוקי המניות וגם באג"ח".

דני ירדני - אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר

בשל הפגיעה בכלכלה הישראלית כתוצאה מהמלחמה, ירדני מעריך כי כל מי שמוטה לשוק המקומי ייפגע. "אנחנו בתוך האירוע והוא לא הסתיים. הוא כנראה פחות רב זירתי משחשבו בהתחלה, אבל זה לא אומר שהוא לא יתפתח הלאה. האסטרטגיה שלנו דומה גם לגבי מוצרי הטווח הבינוני וגם בקרנות הפנסיה, כשהמטרה היא לחשוב קודם כל על הלקוחות שלנו ולנהל את הסיכון של כספם. לכן צריך לנסות לנתק את הרגש, להסתכל על הדברים בעיניים פקוחות ולהבין שיש בישראל סיכון לא מבוטל, ולהיחשף לשוק רק כשהנכסים מצדיקים את הסיכון".

גם במור, שהוביל את הטבלה במסלולי הצעירים בפנסיה, מציינים את החשיפה הנמוכה יחסית לישראל. "הסיפור באוקטובר היה כמובן המלחמה, שהעיבה מאוד על השוק המקומי שהציג ביצועי חסר משמעותיים ביחס לעולם", אומר ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות במור גמל ופנסיה. "בנוסף, אנחנו באופן כללי בגישה יחסית דפנסיבית וגם זה עזר לנו. אבל מה שכן אפשר להגיד הוא שניצלנו את הירידות בשביל לטייב את התיק, הגדלנו את החשיפה לישראל וביצענו רכישות שנראו לנו אטרקטיביות. אנחנו מאמינים שבסופו של דבר נצא מחוזקים מהאירוע הזה, לאור תמחור החסר של ישראל באופן יחסי לעולם, וכבר ראינו בתקופה האחרונה תיקון בשווקים המקומיים. כך שיש פה אופטימיות במבט קדימה".

"אפשר להיות אופטימיים לגבי נובמבר"

בעוד שחודש אוקטובר נצבע באדום הן בישראל והן בעולם, מי יותר ומי פחות, בנובמבר התמונה השתנתה. מדד ה־S&P 500 זינק עד כה ביותר מ־7%, הנאסד"ק בכמעט 10% ות"א 125 עלה ב־4.3%.

 

"בחודש נובמבר רואים את שוק המניות מתקן את עצמו, וגם התשואות של האג"ח הממשלתיות, בארה"ב ובישראל, ירדו בחדות. בארה"ב עד לא מזמן האיגרת הממשלתית נסחרה בתשואה של 5% והיום התשואה כבר פחות מ־4.5%", מציין קלינסקי. "זה השפיע גם על ישראל, ולמרות המלחמה תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו וזה תומך בשוק המקומי. כך שבמבט רוחבי אפשר להיות אופטימי שבחודש נובמבר נתקן או נחזיר חלק מהירידות של אוקטובר".

ירדני מתייחס אף הוא לריקברי בשוק המקומי. "התיקון הזה לא מנותק ממה שקורה בעולם. מתחילים להגיע מארה"ב נתונים שאליהם התכוון הפדרל ריזרב כמו התמתנות האינפלציה והתמתנות בשוק התעסוקה. לכן ראינו ירידה בתשואות האג"ח ועלייה בשוקי המניות. ימים יגידו אם זה פרמננטי, אבל זה בהחלט מגדיל את ההסתברות ל'נחיתה רכה' בעולם, בעיקר בארה"ב, וזה תורם לשווקים גם בישראל".

"היחלשות הדולר תפגע קצת בתשואות אך תקוזז"

עם זאת, השניים חלוקים בשאלה מה ישפיע יותר על התשואות בנובמבר - היחס בין שוק המניות הישראלי לעולם, או היחס בין השקל לדולר.

בהקשר זה נציין כי מי שבכל זאת רשמו תשואה חיובית בחודש אוקטובר הם המסלולים העוקבים אחרי מדד ה־S&P 500 ("סנופי"), למרות שהמדד עצמו ירד ב־2.2%. התחזקות הדולר למול השקל בחודש שעבר, שהואצה בעקבות המלחמה, הביאה את המסלולים האלה לרשום תשואה ממוצעת של כ־1.9% באוקטובר, ומתחילת השנה התשואה הממוצעת שלהם היא 25%. בנובמבר המגמה התהפכה, כשהדולר צונח ומנגד מדד S&P עצמו ממריא.

לפי ירדני, השקל עשה מהלך חריג יותר אל מול הדולר. "כשמסתכלים על מטבעות אחרים בעולם מול הדולר, השקל התחזק יותר, וכשמתסכלים על מה עשה שוק המניות המקומי, הוא התחזק אמנם, אבל פחות משיעור ההתחזקות של השקל. אז ההשפעה העיקרית של ההתמתנות בחששות כלפי ישראל באה לידי ביטוי ביחס השקל מול הדולר, ולראיה חזרנו לרמות יותר נמוכות מאלה שבהן היה השקל טרום המלחמה, וזה משמעותי".

קלינסקי מסכים שההתחזקות של השקל משפיעה, אבל לדבריו העלייה במדדים הרבה יותר. "מבחינת המט"ח, לגופים המוסדיים יש חשיפה דולרית כשהממוצע במסלולים הכלליים עומד על 24% מהתיק, אז היחלשות הדולר תפגע קצת בתשואות. אולם העליות הרוחביות בחלק האג"חי ובמניות יהיו יותר משמעותיות לתיק, גם אם היחלשות הדולר תקזז קצת מהתשואות".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"