גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאז פרוץ המלחמה: הציבור דחה הלוואות בהיקף 2.7 מיליארד שקל

בנק ישראל פרסם לראשונה נתונים המגלים כי משקי בית ועסקים דחו בחודש אוקטובר תשלומים ב-117 אלף הלוואות, כשליש מהן ע"י נפגעים בקו העימות, קרובי משפחה של נרצחים ואנשי מילואים • משקי הבית דחו משכנתאות ב-457 מיליון שקל, המהוות 2.7% מסך תיק המשכנתאות • היקף הדחיות משמעותי אך עוד רחוק מהמצב בפרוץ הקורונה

צילום: Shutterstock, fizkes
צילום: Shutterstock, fizkes

הפיקוח על הבנקים מפרסם היום (ד') נתונים ראשונים על היקף דחיות התשלומים שבוצעו במהלך שלושת השבועות הראשונים למלחמת "חרבות ברזל". הנתונים מתייחסים לחודש אוקטובר 2023, ועולה מהם כי במהלך חודש זה נדחו כ-117 אלף הלוואות במערכת הבנקאית. מרביתן, כ-75 אלף שקל, הן של משקי בית, מתוכן 48 אלף שקל הלוואות צרכניות ו-27.2 אלף שקל משכנתאות.

בסך-הכול דחה הציבור - משקי בית ועסקים - החזרים בסכום של 2.7 מיליארד שקל. מדובר במחצית מהסכום שנדחה בקורונה, אז, מפרוץ המגפה במרץ 2020 ועד 19 באפריל עמד סך הדחיות על 4.65 מיליארד שקל. 

הקפאות המשכנתה קפצו ב-40% לרמה הגבוהה ביותר מאז הקורונה 
בדיקת גלובס | הבנק מציע להקפיא את המשכנתה בגלל המצב? זה יכול לעלות לכם ביוקר

סך החזרי המשכנתאות שנדחו עומד על 457 מיליון שקל, המהווים כ-2.7% מתוך תיק האשראי לדיור של הציבור. סכום זה הוא חלק מתוך כ-16 מיליארד שקל משכנתאות שנמצאות כעת בדחיית תשלומים (גרייס).

אין ספק כי מדובר בסכום לא מבוטל של משכנתאות שנדחו, אך לשם השוואה, חודש לאחר פרוץ הקורונה, באפריל 2020, סך ההחזרים שנדחה עמד על 1.64 מיליארד שקל (פי ארבעה מאשר כעת), ומספר בקשות הדחייה עמד על 121 אלף איש (כמעט פי שישה).

באשר למשך הזמן בו ביקש הציבור לדחות את ההחזרים, בתחום המשכנתאות 57% בקשו דחייה של עד 3 חודשים, בעוד 32% ביקשו דחייה של בין 3 חודשים לחצי שנה, ו-12% ביקשו דחייה של חצי שנה ויותר.

בכירים במערכת הבנקאית מעריכים לגלובס כי לא סביר שדחיית המשכנתאות תגיע להיקפי שיא הקורונה, שאז בחודשים מרץ-אפריל 2020 הגיעה ל-100 מיליארד שקל. לעומת זאת, כן ייתכן מצב שבו ההיקף יגיע לזה של סוף 2020, אז בוצעו הסגרים הקטנים יותר. באותה תקופה היקפי הדחיות הגיעו ל-50-60 מיליארד שקל.

"דפוס ההתנהגות של הקורונה שונה מזה של עכשיו, משום שאז המגפה הביא לשיתוק המשק בתוך ימים ספורים, ועשרות אלפים פנו לבנקים למשכנתאות בתוך ימים ספורים. המלחמה לא גורמת לשיתוק המשק, אלא לבעיות קשות ברוב ענפי הכלכלה, להוצאת אנשים לחל"ת ולתהליך של חניקה פיננסית - לכן התהליך איטי יותר ומצומצם יותר מאז", אמר בכיר.

ואולם החניקה נמשכת גם בחודש הנוכחי, שבו גם הגבול הצפוני הצטרף למעגל השיתוק, ועל כן סביר מאוד שגם בחודש נובמבר תימשך העלייה במספר הדחיות, מה גם שעל-פי הנתונים, רוב הדוחים באוקטובר אינם תושבי עוטף עזה שמשויכים למעגל הראשון שסימן בנק ישראל במתווה שלו לטיפול בלקוחות הבנקים. בפועל נמצא כי רק במעגל זה הקפאה או דחיית הלוואה היא צעד סביר לצרכן. במעגל השני, שאליו משויכים רוב תושבי המדינה, ההקפאה מוגבלת מאוד בזמן ועלולה לגבות מחיר יקר ממי שמבצע אותה.

מהתאחדות יועצי המשכנתאות נמסר: "הזינוק החד בדחיית המשכנתאות מעיד על אוזלת-היד של המדינה בסיוע לנוטלי המשכנתאות. חשוב לציין כי מי שבחר ב'גרייס' נאלץ למעשה לבחור באופציה ואפילו לשלם עליה באמצעות עלייה של עד 600 שקל בהחזר החודשי.

"אנחנו מעריכים כי מעבר לאלה שנאלצו לעשות שימוש ב'כלי' של דחיית המשכנתה, לא יצטרפו לקוחות רבים בעתיד, ונראה ירידה במספרים בחודשים הקרובים. יחד עם זאת, הנתון המדאיג בדוח של בנק ישראל, המחייב התייחסו,ת הוא הגידול בפיגורים בהחזר החודשי - גידול שמעיד על המצוקה הקשה של אזרחי ישראל ומדגיש את העובדה שהמדינה לא השכילה לספק עבורם פתרונות סיוע ראויים. אם מצרפים למספרים הללו את שיעור ההלוואות הקמעונאיות, מתבררת תמונה קשה בהרבה".

העסקים הגדולים ביקשו את היקף הדחייה הגדול ביותר

באשר להלוואות הצרכניות של משקי הבית, הסכום שנדחה באוקטובר עמד על 140 מיליון שקל, והן משקפות הלוואות בסכום של 2.7 מיליארד שקל.

כאמור, סך התשלומים שנדחו עומד על כ-2.7 מיליארד שקל, מרביתם במגזר העסקי. כ-800 מיליון שקל בהחזרים נדחו על-ידי עסקים גדולים בלבד, למרות שסך בקשות הדחייה במגזר זה עמד על 316 בלבד.

באשר לפרקי הזמן לדחייה ההלוואות, באשראי הצרכני 97% מהמבקשים ביקשו דחייה של עד 3 חודשים. באשר למגזר העסקי, 97% מהעסקים הזעירים (עד 4 עובדים) ומהעסקים הבינוניים ביקשו דחיית הלוואות לתקופה של עד 3 חודשים. בעסקים הגדולים 99% ביקשו דחייה לפרק זמן זה, ואילו בעסקים קטנים רק 90% ביקשו דחייה של פחות מ-3 חודשים, וה-10% הנותרים ביקשו דחייה ארוכה יותר.

מנתונים ראשוניים שהתקבלו במהלך חודש נובמבר עולה כי כשליש מההלוואות שנדחו ממועד כניסת מתווה בנק ישראל לתוקף, משתייכות לאוכלוסיית ה"מעגל ראשון" שנפגעה באופן ישיר מנזקי המלחמה, כאשר עיקר הדחיות ב"מעגל הראשון" הן במשכנתאות ובאשראי צרכני. אוכלוסייה זו מונה את המתגוררים או בעלי עסק שנמצאים בטווח של עד 30 ק"מ מרצועת עזה; אוכלוסייה שפונתה מביתה על-ידי גורם מדינתי רשמי נכון לתאריך 7.11.23 והמתגוררת באחד היישובים המופיעים באתר בנק ישראל; אוכלוסיית משרתי המילואים ומגויסי צו 8; ואוכלוסייה שהיא בעלת קרבה ראשונה להרוגי המלחמה או לחטופים או לנעדרים.

בבנק ישראל ציינו כי נתוני הדחיות יפורסמו מדי חודש, וכי המידע המפורסם לציבור בנושא יורחב בהתאם להתפתחויות. המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי, מסר עם פרסום הנתונים כי "מאז פרסום מתווה הדחיות ראינו עניין רב בקרב הלקוחות, וניכר כי הצעד מסייע לאלה שצריכים זאת לצלוח תקופה מאתגרת זו. לשמחתי, המערכת הבנקאית הרחיבה חלק מתנאי המתווה ללקוחותיה, ונכון שתמשיך לבחון כיצד להוסיף לסייע. חשוב להדגיש לציבור את משמעות דחיית תשלומי ההלוואות, ושלווים יעשו זאת רק אם הם אכן זקוקים לכך".

נזכיר כי ב-15 באוקטובר, כשבוע לאחר פרוץ המלחמה, פרסם בנק ישראל מתווה מחייב לבנקים להקל על לקוחותיהם, בדגש על נפגעי מתקפת חמאס ועל המגויסים בצו 8. מאוחר יותר הורחב המתווה גם לחברות כרטיסי האשראי וגם למפונים מאזור הצפון. הבנקים וחברות כרטיסי האשראי נקטו צעדי סיוע ללקוחותיהם והרחיבו את המתווה, כל אחד על-פי ראות עיניו, בין השאר בנושא דחיית תשלומי הלוואות.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר