גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך תשפיע המלחמה על מחירי הרכבים החדשים

התנודתיות בשער הדולר־שקל, עלויות התובלה המזנקות והמלאים המצטברים מאיימים שוק להקפיץ את המחירים ● בענף הרכב אפילו לא יודעים עדיין להעריך עד כמה ● שאלת היום, מדור חדש 

איך תשפיע המלחמה על מחירי הרכבים החדשים / צילום: Shutterstock
איך תשפיע המלחמה על מחירי הרכבים החדשים / צילום: Shutterstock

ענף הרכב הישראלי עבר הרבה טלטלות בשנים האחרונות. בתחילה היכה בו משבר הקורונה והסגרים ששיתקו את המכירות במשך כמעט חצי שנה. לאחר מכן הגיע "משבר השבבים", ששיבש את התעשייה וגרם למחסור מתמשך באספקת כלי רכב לישראל ולכל העולם. בין לבין נרשמו התייקרויות חדות של חומרי גלם לייצור רכב בשל המלחמה באוקראינה; הישראלים החלו לעבור בקצב מהיר לרכב חשמלי והיצרניות הסיניות תפסו תאוצה; והאינפלציה נסקה ועמה גם עלויות המימון לרכב.

שאלת היום | באילו ענפים מומלץ להשקיע בעת משבר? 
שאלת היום | אילו אפיקים מומלצים למשקיעים "שונאי סיכון"
שאלת היום | איך תשפיע המלחמה על מחיר הדלק? 

המשברים יצרו מגמת שוק יציבה ועקבית: עלייה של מחירי הרכב החדש. אם ב־2019 המחיר הממוצע לעסקת רכישת רכב חדש בישראל נע סביב כ־160 אלף שקל, ב־2022, שהתאפיינה בעודפי ביקוש לרכב ובהמתנה והמחיר הממוצע לעסקת רכישה טיפס לרף היסטורי של כ־200 אלף שקל.

המחיר הממוצע מתבסס על מחירי המחירון הרשמיים ללא הנחות מוסדיות, מבצעים וכו', אם כי בפועל גם ההנחות ללקוחות מאד הצטמצמו ב־2022 כך שמחירי המחירון התקרבו לאלו האמיתיים. חשוב לציין, שתופעה דומה התרחשה גם בשווקי רכב נוספים בעולם ובארצות הברית, למשל, המחיר הממוצע לעסקה עדיין גבוה כיום בלמעלה מ־25% מהממוצע ב־2019.

ב־2023 נראה היה ששוק הרכב המקומי מגיע ליציבות. אבל אז הגיעה המלחמה ושוב נפתח הכל מחדש. השוק "נכנס לבונקר", שערי המטבע זינקו וצנחו, עלויות התובלה האמירו והמלאים הצטברו. כל זה עתיד להשפיע על מחירי הרכב החדש בישראל בחודשים הקרובים, אבל גם אנשי המקצוע הוותיקים והמנוסים מתקשים להמר מה תהיה ההשפעה הכוללת. במיוחד לנוכח העובדה שההיקף האזורי של העימות עדיין לא ידוע.

הבעיה המרכזית: התנודתיות במט"ח

אחד המנהלים הבכירים בענף, שנמצא כרגע בעין ההוריקן, הוא דני שביט, מנכ"ל לובינסקי. הקבוצה היא אחת הקבוצות המבוזרות ביותר בענף יבוא הרכב והיא מייבאת לישראל מותגי רכב וכלים דו־גלגליים של יצרנים אסטרטגים מסין (MG של SAIC), מאירופה ומארה"ב וחשופה למט"ח, ללוגיסטיקה שמשתרעת על שלוש יבשות ולשינויים בשוק הרכב והליסינג המקומי.

שאלנו את דני שביט האם הייתה עד כה השפעה על המחירים של כלי הרכב, שכבר נמצאים במלאי והאם צפויה השפעה נוספת ככל שהמצב יתמשך. לדברי שביט, "ההשפעה המרכזית כרגע היא של שערי המטבע, שבהם נרכשים כלי הרכב. אלה החלו בתנודתיות שלהם כבר בתחילת השנה וכמובן עברו זעזועים נוספים מתחילת המלחמה". לדברי דני שביט נצטרך להמתין לסוף חודש נובמבר, לכל הפחות, כדי להבין את ההשפעה על שערי המטבע.

דני שביט אומר, שליצרני הרכב בחו"ל יש יכולת ורצון לנטרל חלק מההתייקרות הבלתי נמנעת והם מגלים הבנה לסיטואציה בישראל. "היצרנים מבינים שהם צריכים לתמוך וחלקם אף תומכים מאוד, התמיכה שלהם מפצה חלקית על עליית שערי המטבע, אבל עדיין לא מאפשרת לשפר תמחור מול הלקוחות".

מי שנמצא כרגע בחוסר ודאות בולט לגבי מחירי הרכב החדש הם לקוחות שהזמינו רכב לאספקה בחודשים הקרובים וכבר שילמו מקדמה של אלפי שקלים - אך הרכב שלהם טרם שוחרר מהמכס. בהם גם עשרות אלפי כלי רכב של חברות ליסינג. עלות הליסינג החודשית נגזרת ממחירי המחירון של כלי הרכב בתחילת כל שנה. לפיכך, גם מי שמקבל רכב צמוד מהמעביד עדיין לא יודע כמה יידרש לשלם עבורו. דני שביט אומר ש"כל עוד הרכב שהוזמן אכן יימסר ללקוח ב־2023 ניתן להבטיח את מחירו. בכל הנוגע למסירות בשנת 2024 עדיין אי אפשר להתחייב למחיר סופי".

צפי לעיכובים במועדי האספקה

ביחס לדגמים שאמורים היו להיות מסופקים בשנה הבאה, אבל עוד לא יוצרו או שולחו לישראל, שביט מספק צפי לביטולים או דחיות של משלוחים, וכתוצאה גם לעיכובים במועדי אספקה ובהשקה בישראל. "בשל העלאת עלויות שילוח ועיכוב של אוניות, יש כרגע עיכובים במועדי השקה של דגמים חדשים, שעלולים להידחות לרבעון הראשון ב־2024 ואולי אף מעבר לכך".

איך מאזנים בין הצורך להעלות מחירים לבין הביקוש היורד בזמן המלחמה? האם ייתכנו מבצעי הנחות בדגמים מסוימים לצד העלאת מחירים באחרים? שביט אומר כי, "זה מה שקורה בפועל. יש הטבות משמעותיות על דגמים שקיימים במלאי וכבר שוחררו ממכס או שולמו ליצרנים השונים עם דגש על כלי רכב חשמליים שנמצאים במלאי ואמורים לספוג עליית מיסי קנייה בתחילת 2024". ואם המחירים היו צריכים לגלם כיום את מלוא ההתייקרות האובייקטיבית מתחילת המלחמה? בכמה הם היו אמורים לעלות? "לפחות ב־10%" אומר שביט.

גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם

עוד כתבות

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה, ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

הנשיא חדש של איראן: כך הוא יתמנה ומי המועמד הצפוי

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי, מדובר בסגנו מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר, ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את חוק התשלומים שצפוי להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות קלות באירופה; המסחר באסיה ננעל בעליות


הניקיי עלה ב-1% ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט • אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" • מיטב: "ממליצים להגדיל חשיפה למניות אירופה על חשבון ארה"ב" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

המדיניות שהורידה את אנליסט וזו שסידרה לאלטשולר את התשואות

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל