גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הריבית בשמיים, דחיית התשלומים זינקה, אבל רוב הבנקים לא מוטרדים מהחזרי המשכנתאות

במערכת הבנקאית משוכנעים שהסיכון לכשל אשראי בשוק המשכנתאות לא השתנה בצל המלחמה - זאת למרות שבדוחות שפורסמו עד כה בענף (הפועלים, מזרחי ודיסקונט) נרשמו דחיות בתשלומי משכנתה של כ־900 מיליון שקל ● "אין שינוי מהותי ברמת הסיכון", כתבו במזרחי טפחות, הבנק שיותר מ־60% מההפרשות שלו להפסדי אשראי הם להלוואות לדיור

לוי, ברבר-צדיק, לארי, פרידמן, קוטלר/ צילומים: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, שלומי יוסף. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
לוי, ברבר-צדיק, לארי, פרידמן, קוטלר/ צילומים: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, שלומי יוסף. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ימים ספורים לאחר מתקפת החמאס ב־7 באוקטובר, פרסם בנק ישראל שורה של הקלות לתושבי העוטף, למשפחות הנרצחים ולחיילי המילואים שנקראו לצו 8. אחת ההקלות הבולטות הייתה האפשרות לדחות את החזרי ההלוואות, ובכללן המשכנתאות, ללא ריבית על הדחייה. יתר תושבי ישראל רשאים אף הם לדחות החזרים, אך הם יידרשו לשלם על כך בריבית דריבית. 

אחרי חודש חלש במיוחד: התיאבון למשכנתאות מתחיל להתאושש?
מאז פרוץ המלחמה: הציבור דחה הלוואות בהיקף 2.7 מיליארד שקל
הקפאות המשכנתה קפצו ב-40% לרמה הגבוהה ביותר מאז הקורונה
האם כדאי לדחות את החזרי המשכנתה? 
כיצד תשפיע המלחמה על שוק המשכנתאות? 

רוב דחיות המשכנתה - במזרחי טפחות

מנתוני שלושת הבנקים הגדולים שפרסמו עד עתה את דוחות הרבעון השלישי של השנה (הפועלים, דיסקונט ומזרחי טפחות) עולה כי בעקבות המלחמה, אף שזו פרצה לאחר תום הרבעון, הציבור נענה להקלות שהוצעו לו. מאז פרסם בנק ישראל את מתווה ההקלות, ב־15 באוקטובר, נדחו בבנקים הללו החזרי משכנתאות בסכום כולל של 862 מיליון שקל.

חלק הארי של הדחיות, 523 מיליון שקל (כ־60% מהסכום), מגיע מלקוחות מזרחי טפחות, הבנק הגדול בישראל בתחום המשכנתאות. מדובר בדחיות בגין תיק משכנתאות של כ־19.5 מיליארד שקל, המהווים כ־9.5% מתיק האשראי לדיור של מזרחי טפחות.

לעומת זאת, לקוחות הפועלים קיבלו דחיות בסכום של 211 מיליון שקל בגין הלוואות בהיקף של 9 מיליארד שקל (7% מתיק המשכנתאות של הבנק) ואלו של דיסקונט בסכום של 128 מיליון שקל בגין משכנתאות בהיקף של 4.3 מיליארד שקל (כ־6% מתיק האשראי לדיור). עם זאת, יש לציין כי בנק הפועלים פרסם את דוחותיו הכספיים יותר מעשרה ימים לפני שני המתחרים, ולכן סביר להניח שמאז הצטברו עוד בקשות דחייה רבות.

ההפרשות להפסדים עלו, אבל הסיכון לא השתנה?

במקביל, הבנקים רשמו גם גידול משמעותי בהפרשות להפסדי אשראי, כריות הביטחון של הבנקים למקרה שהלווים לא יעמדו בהתחייבויות שלהם. השילוב בין חוסר הוודאות שהביאה איתה המלחמה עם שנה וחצי של העלאות ריבית, הביא להכבדה ניכרת על נוטלי ההלוואות בישראל. שלושת הבנקים הפרישו יחד כמעט 2 מיליארד שקל, כשלאומי, שיפרסם את דוחותיו ביום רביעי, כבר הודיע על הפרשה של כמיליארד שקל להפסדי אשראי.

 

עם זאת, ההפרשות הפרטניות בגין הלוואות לדיור (משכנתאות) היו אצל הפועלים ודיסקונט נמוכות מאוד. בפועלים הן עמדו על 4 מיליון שקל בלבד ואצל דיסקונט 27 מיליון שקל (ירידה מול 46 מיליון שקל שהופרשו ברבעון המקביל אשתקד שהיה סמוך לתחילת גל העלאות הריבית). נציין כי הפועלים מחזיק כריות ביטחון גדולות יחסית של כ־600 מיליון שקל בתחום המשכנתאות, כפול מהסכום שמחזיק דיסקונט.

אבל במזרחי טפחות, הבנק שידוע בתיק משכנתאות הגדול במערכת הבנקאית, התמונה שונה לגמרי. ההפרשות להפסדי אשראי בתחום ההלוואות לדיור הגיעו ל־172 מיליון שקל - כרבע מסך ההפרשות הרבעוניות להפסדי אשראי. זאת, בעיקר בשל החלק הגדול שמהוות המשכנתאות מתיק האשראי שלו (כ־63%). עם זאת, בשוק יש גם מי שטוענים שהחשיפה של מזרחי לסיכון בתחום המשכנתאות, נובע גם מתנאי חיתום מקלים יותר שנהוגים בבנק.

אך למרות ההפרשה הגבוהה, במזרחי מציינים מפורשות בדוחות כי "מדדי הסיכון לאורך כל התקופה הנסקרת אינם מצביעים בשלב זה על הרעה או שינוי מהותי ברמת הסיכון". בבנק לא זיהו שום אינדיקציה להרעה כזו בתיקים, לא רק במשכנתאות, אלא בכל הסגמנטים של מתן האשראי, גם לגבי הרבעון השלישי, וגם נכון לסוף נובמבר.

"רמת הסיכון בתיק המשכנתאות הוגדרה נמוכה־בינונית טרום המלחמה והיא ייצגה את פוטנציאל ההשפעות המצטברות של עליית הריבית והאינפלציה הגבוהה על כושר ההחזר של הלווים. האי־ודאות הנובעת מהמלחמה, הותירה את רמת הסיכון הנוכחית", הסבירו במזרחי טפחות, שם הזכירו כי בתקופת הקורונה, שהתאפיינה בהיקפי דחיית משכנתאות נרחבים, הוכח בפועל כי עם החזרה לפעילות מלאה במשק, פוטנציאל הסיכון בתיק המשכנתאות לא התממש.

גם בבנק הפועלים ציינו דברים ברוח דומה. "ברבעון השלישי של שנת 2023 שיעור הסכום בפיגור נמוך מעט לעומת סוף שנת 2022. יחד עם זאת, ישנה עלייה בשיעור החוב הבעייתי ובשיעור ההפרשה להפסדי אשראי. במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2023 הבנק הגדיל את ההפרשה הקבוצתית להפסדי אשראי בגין הלוואות לדיור ואת שיעורה מסך האשראי לדיור, בגין השפעות מאקרו חזויות, כולל הערכות לגבי המלחמה, לנוכח עליית האי־ודאות בתנאים הכלכליים וההסתברות להאטה כלכלית".

"התשלום על הבית יהיה האחרון שיוותרו עליו"

במערכת הבנקאית תולים את שיעור ההפרשות הקטן יחסית לתחום ההלוואות לדיור בסיוע הנרחב שנותנים הבנקים ללווים. כל הבנקים הנהיגו הקלות משמעותיות ללווים בקו העימות המרכזי על החזרי משכנתאות. דיסקונט לדוגמה העניק פטור מלא (לא דחייה) מתשלומי המשכנתה למשך 6 חודשים לתושבי העוטף המתגוררים עד 7 ק"מ מהרצועה; מזרחי טפחות עשה זאת לארבעה חודשים והפועלים לשלושה (גם יתר הבנקים נתנו הקלות).

"גם בקורונה לא היו הפרשות גדולות כי גם שם היו הרבה מאוד עזרה וסיוע ולכן הצפייה לכשלי אשראי מאוד נמוכה ואנחנו מרגישים בטוח", אמר גורם במערכת הבנקאית. "בנוסף, התשלום על הבית יהיה התשלום האחרון שהלקוחות יוותרו עליו". נזכיר כי נוטלי המשכנתאות עוברים הליך חיתום ארוך טרם קבלת המשכנתה, מה שמצמצם את חוסר הביטחון של הבנקים כלפיהם, בניגוד לדוגמה ללקוחות הגופים החוץ־בנקאיים, שם החיתום לרוב מקל יותר.

דבריו של הגורם עולים בקנה אחד עם הערכת בנק ישראל כפי שהתבטאה בדוח היציבות הפיננסית שפרסם בתחילת אוגוסט. "סביר שמשקי בית רבים ינסו למצוא דרכים להימנע מכניסה לפיגור בהחזר המשכנתה, לדוגמה על ידי צמצום הוצאות, מיצוי חסכונות, הגדלת משיכת היתר, נטילת חובות נוספים למימון ההוצאות השוטפות ואף כניסה לפיגור בהלוואות אחרות. ייתכן אפוא כי רק כאשר כל אפשרויות האשראי וצמצום ההוצאות של משק הבית יגיעו למיצוי, יתחילו קשיי התשלום של משקי הבית להשתקף גם בשיעורי המשכנתאות שבפיגור", נכתב בדוח, אך בליווי אזהרה: "התמקדות ביתרת האשראי לדיור שבפיגור עלולה לשקף רק חלקית את התפתחות סיכוני האשראי של בעלי המשכנתאות".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי