גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אילו הזדמנויות נוצרו בשל ביצועי החסר בשוק המקומי

החקיקה המשפטית והמלחמה שפרצה לאחריה הובילו לדשדוש בבורסה בתל אביב ● איזה סקטורים צפויים בכל זאת להצליח להתאושש בשנה הקרובה? ● שאלת היום, מדור חדש

האם השוק המקומי צפוי לסגור את הפער? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
האם השוק המקומי צפוי לסגור את הפער? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מלחמת חרבות ברזל, שהגיעה לאחר המתיחות הפנימית שגררו החקיקה המשפטית והמחאה, הובילו לביצועי חסר משמעותיים של הבורסה המקומית ביחס לשוק האמריקאי. בזמן שמדד S&P עלה מתחילת השנה ב־18%, מדד ת"א 35 ירד ב־1% (5% במונחים דולריים). 

שאלת היום | האם המדינה תוכל לדרוש בחזרה את הפיצוי לעסקים?
שאלת היום | למה זכאי משרת מילואים שעובד כעצמאי?
שאלת היום | למה כדאי לשים לב בתלוש השכר בתקופת המילואים?
שאלת היום | באילו ענפים מומלץ להשקיע בעת משבר?

השאלה היא האם השוק המקומי צפוי לסגור בהמשך את הפער, והאם הוא זול מבחינה פונדמנטלית ביחס לחו"ל. התשובה על פניו פשוטה - השוק המקומי זול משמעותית ונסחר במכפיל רווח של פחות מ־13, בעוד ה־S&P נסחר במכפיל רווח של 22. "נכון בעת הנוכחית לנצל את רמת התמחור הנמוכה בשוק המקומי לאיתור הזדמנויות השקעה בסקטורים המזוהים בתמחור חסר" אומר עדיאל יוסף חסידים, אנליסט מניות ואג"ח באגף הייעוץ של לאומי.

אבל שוק הוא מכלול של חברות ולא מקשה אחת, והשאלה היא איזה סקטורים עשויים להצליח יותר בהמשך. חסידים ממליץ על הגברת חשיפה לסקטור האנרגיות המתחדשות שהמניות שבו ירדו בחדות בשנה האחרונה בגלל עליית הריבית. בנוסף מעריך חסידים שיש עדיפות למניות הישראליות על פני חו"ל כיוון שהחברות האמריקאיות "מתרכזות בעיקר ברכישה והפעלה של פרויקטים, בעוד החברות בשוק המקומי מתרכזות בעיקר בייזום פרויקטים והחזקתם".

הסיבות להשקעה בתחום לדעתו הן ירידת הריבית הצפויה, השיפורים הטכנולוגיים שמוזילים את עלויות הייצור וגם מכיוון שמדובר ב"רמת מינוף בינונית". חסידים מסביר שהמטרה היא "להגדיל את התשואה על הפרויקטים העתידיים ולא להפנות את מירב המשאבים לשירות חוב". עוד הוא מציין את התמיכה הממשלתית ברחבי העולם שתומכת בצמיחת הסקטור, העלייה בשער הדולר והירידה בעלויות ההקמה שמשפרות את הרווחיות. "בחלק מהדוחות שפורסמו עד כה ניתן היה לזהות רמת תשואת הון גבוה שעומדת על יותר מ־10%. זה צפוי אף להשתפר כשהריבית תרד".

חסידים מסכם ואומר: "הירידות הכלליות בשוק המקומי, ובמיוחד בסקטור, אינן נשענות על פגיעה ממשית בפעילות וביכולת החברות לייצר רווחים גבוהים". בין החברות הגדולות בסקטור שנסחרות בתל אביב ניתן למנות את אורמת, אנלייט, אנרג'יקס ונופר אנרג'י, אך חסידים לא מציין אותן במפורש.

"חוזר להיות חיובי ומשתפר בהדרגה"

במגדל ביטוח מסמנים סקטורים אחרים: הבנקים, חברות הסלולר ועוד שתי מניות ספציפיות: ביג ואלביט מערכות.

יובל באר אבן, מנהל השקעות עמיתים, אומרכי "הבנקים הגיעו למלחמת חרבות ברזל מוכנים, הם יעילים מתמיד, נהנים מעודפי הון משמעותיים והסביבה הכלכלית הנוכחית חיובית עבורם". הוא סבור שהבנקים יציגו תשואה דו ספרתית נמוכה על ההון, ובשקלול התמחור הנוכחי של 0.91 - מדובר בתשואה נאה למשקיע. הבנקים הגדולים, לאומי ופועלים, נסחרים בתמחור נוח עוד יותר - 0.8. המשמעות היא שאם הם יצליחו לייצר תשואה על ההון של 12%, המשקיע יראה תשואה של 15%, וזה לפני חלוקת דיבידנד שצפוי לדעתו להגיע ל־5%.

בנוגע לתחום הסלולר באר אבן מאמין שלאחר עשור חלש בעקבות תחרות גבוהה, רגולטור עוין ושינויים דרמטיים בשוק, המצב משתנה בשנתיים האחרונות. לדבריו, "החברות מקטינות מינוף, תחלופת המנויים פוחתת וההכנסה למנוי (ARPU) יציבה עם זחילה קלה מעלה. גם תזרים המזומנים, שידע שנים שליליות, חוזר להיות חיובי ומשתפר בהדרגה". החברות הופכות להיות כאלה בעלות אופן דפנסיבי וזה מוכיח את עצמו מתחילת המלחמה, כשהמניות בעליות קלות, לעומת ירידה של 5% במדד ת"א 125.

בהתייחס למניית ביג הוא אומר כי בתחום: "המשיכו לתפקד מצוין תפעולית גם בסביבת ריבית עולה", זאת למרות החשש מכניסה של אמזון ומעבר לאונליין. ביג התרחבה גם לחו"ל ונתפסת בעיניו כדפנסיבית וחסינה יחסית להאטות כלכליות, כשמרכזי הקניות שלה מאופיינים בדמי שכירות נמוכים ביחס לקניונים ותמהיל השוכרים לצריכה בסיסית. לגבי המצב הנוכחי הוא טוען כי "לאחר ההלם הראשוני, הצריכה חוזרת לנורמליות".

על אלביט מערכות הוא מעריך כי התמחור לא זול ביחסי לסקטור הביטחוני, אך: "החברה צומחת יותר והפוטנציאל לעליה בקצב הצמיחה והרווחיות משמעותי, כשהחברה נהנית מהעלייה בתקציבי הביטחון בעולם והפיחות בשקל, וזאת למרות ירידה ברווחיות בעקבות השיבושים בשרשראות האספקה ועליה בשכר המהנדסים".

גם מלחמת חרבות ברזל תרמה להבנה שכללי המשחק השתנו, ו"דוחפים לכך שתקציב הביטחון של ישראל בשנים הקרובות צפוי לגדול באופן משמעותי. עבור חברות ענק גלובליות, הפוטנציאל הוא יחסית קטן, אך עבור אלביט הישראלית מדובר בפוטנציאל צמיחה משמעותי".

*** גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי.
אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם.

עוד כתבות

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

לידיעת בני משפחה מסוכסכים: הליכים חסויים בביהמ"ש למשפחה לא מהווים "מקלט" מחקירת רשות המסים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס על-ידי האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההבטחה של רה"מ אחרי הישיבה הסוערת עם ראשי רשויות בצפון

שר הביטחון בביקור בבסיס יחידה 8200: "אנחנו יודעים בהרבה מאוד מקרים איך האויב חושב ואיך האויב נערך" • נתניהו נפגש עם ראשי רשויות בצפון, סירב להסביר איך יחזרו התושבים לבתיהם - אבל הבטיח: "הצפון ישגשג" • במקביל, הירי ליישובי הצפון לא נפסק • הותר לפרסום: מ"פ בצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע קשה בהתיקלות עם מחבלים ברצועה • כל העדכונים מכל החזיתות

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

עליות בוול סטריט / צילום: Shutterstock

המדיניות שהורידה את אנליסט וזו שסידרה לאלטשולר את התשואות

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל