גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוא אמור היה להיות בית השקעות אלטרנטיבי. ההרפתקה שלו הסתיימה בנפילה מהדהדת

שנתיים בלבד לאחר הנפקת בית ההשקעות האלטרנטיביות מגדלור, פועלים צמד בעליו מסוכנות הביטוח פרופיט לרכוש את מניות הציבור במחיר נמוך ב-84% ● מה השתבש בדרך, ואיך קשורות לזה הלוואות לרשת מאפיות, חנויות וירטואליות באמזון וחוות דגים

שלומי אלברג ואסף בנאי / צילומים: ענבל מרמרי
שלומי אלברג ואסף בנאי / צילומים: ענבל מרמרי

הבעלים של בית ההשקעות האלטרנטיביות מגדלור לא תכננו לסיים את ההרפתקה הבורסאית שלהם לאחר שנתיים בלבד ועם הפסד של כמעט 90% עבור מי שהשקיע במניית החברה. אבל זה מה שקרה לשלומי אלברג ואסף בנאי, שמנסים כעת למחוק את מניותיה מהמסחר ולהפוך אותה שוב לפרטית, לאחר שהותירו חור עמוק בכיסי המשקיעים.

מלכודות ההשקעה שנחשפו ב-2023 - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים 
מגלגלות בלוף נדל"ני: החברות שכבר רצות מעל התהום 

כמאמר הציטוט המפורסם של המשקיע האגדי וורן באפט - "כשמגיע השפל מגלים מי שוחה עירום" - כך עליית הריבית בשנה וחצי האחרונה פגעה קשות בעולם ההשקעות האלטרנטיביות שבו מתמחה מגדלור. אותן השקעות פרחו בשנים הארוכות של ריבית אפסית בהן רדפו משקיעים בעלי הון נזיל אחר תשואות גבוהות. קרנות השקעה אלטרנטיביות הבטיחו להם אפשרות לתשואה גבוהה מהשקעות לא סחירות באפיקי הנדל"ן, אשראי או טכנולוגיה.

אלא שעם הסיכוי מגיע כידוע גם הסיכון, וזה החל להתממש בקצב גובר אחרי שהאינפלציה הרימה ראש. העלאות הריבית ברחבי העולם החזירו למרכז הבמה אפיקי השקעה שנזנחו במשך שנים, כמו פיקדון בנקאי, קרן נאמנות כספית או איגרות חוב ממשלתיות, המציעים כיום ריבית אטרקטיבית למשקיע של 4%-5%, כמעט ללא סיכון. קרנות ההשקעה האלטרנטיביות נראות פתאום הרבה פחות מושכות, וגרוע מכך - מסוכנות הרבה יותר.

 

את מימוש הסיכון הזה חשו היטב השנה על בשרם משקיעים בקרן הנדל"ן הגשמה, שקרסה כשנגדה עומדות תביעות בהיקף של מאות מיליוני שקלים או בפלטפורמת ההלוואות החברתיות טריא, שנאלצה לעצור גל פידיונות ולנעול כספי משקיעים (בדומה לקרנות אשראי נוספות שמפעילים גופים מקומיים, בהם קבוצת הביטוח הפניקס ובית ההשקעות אי.בי.אי).

לאלה ניתן לצרף כאמור גם את משקיעי מגדלור, שהוקמה בשנת 2016 "במטרה להנגיש השקעות אלטרנטיביות במגוון מאפיינים ומוצרי השקעה שונים לציבור בישראל". עם מייסדי ובעלי השליטה בחברה נמנים צמד בעלי השליטה, אלברג ובנאי, בעלי סוכנות הביטוח פרופיט (ראו מסגרת) המחזיקים ב-40% ממניות מגדלור. לצידם, מחזיק מוטי וייס, ממייסדי קרן ההלאוות ויולה קרדיט, ב-20% מהחברה, והוא משמש כיו"ר דירקטוריון. מייסד נוסף הוא רן צדיקריו, שהתפטר לאחרונה מתפקיד מנכ"ל מגדלור.

בשלהי שנת 2021, זמן קצר בטרם החלה הריבית לעלות, הנפיקה מגדלור את מניותיה בבורסה וגייסה 63 מיליון שקל לפי שווי של 313 מיליון שקל (אחרי הכסף). זאת, למרות הכנסות דלות של 17 מיליון שקל ורווח זעום של פחות מ-400 אלף שקל בשנה שקדמה להנפקה.

כאמור, בשבוע שעבר, כשנתיים לאחר אותה הנפקה, הבעלים הודו למעשה בכישלון. אלברג ובנאי, באמצעות סוכנות פרופיט, הגישו הצעת רכש לכלל מניות החברה שאינן ברשותם, תמורת כ-31 מיליון שקל בלבד, לפי שווי חברה של כ-51 מיליון שקל - נמוך ב-84% מהשווי שבו מכרו לציבור מניות בהנפקה.

מה עושה מגדלור?

באתר החברה נכתב כי "מטרתנו היא להיות הבית להשקעות אלטרנטיביות הגדול, המוביל והשקוף ביותר בישראל". וכי לקוחותיה הם "אלפי משקיעים בישראל, שהשקיעו סכום מצטבר של למעלה ממיליארד שקלים". מדוחות החברה עולה כי מגדלור מנהלת יותר מ-50 קרנות אלטרנטיביות, הפועלות בעיקר בביצוע השקעות במכשירי הון או חוב נדל"ניים, רובם בארה"ב ובאירופה, לצד קרנות גידור וכן שתי קרנות אשראי ציבוריות שגייסו כ-400 מיליון שקל לטובת העמדת הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים.

כחברה מובילה להפצת מוצרים פיננסיים ללקוחות פרטיים בישראל, אחראית סוכנות פרופיט של צמד בעלי השליטה לעיקר השיווק וההפצה של קרנות מגדלור - מעל ל-90% על פי הדוחות הכספיים בשנה האחרונה.

בכתבה שיווקית שהתפרסמה על מגדלור ביולי אשתקד פוזרו סיסמאות לפיהן היא מציעה "אלטרנטיבה לשוק ההון", "הפחתת תנודתיות ומיקסום תשואה", "פיזור והקטנת הסיכון" וכן "מנהלים עם ניסיון רב בחברות גדולות במשק, שיודעים לנווט את ההשקעות בצורה בטוחה ולכוון לתשואות גבוהות". אלא שחודשיים בלבד לאחר מכן החלה הקריסה במניה, כאשר נתוני הדוחות הכספיים האחרונים הצביעו על האטה בעסקיה.

מספר הלקוחות החדשים שהשקיעו בפועל במוצרי החברה עמד אשתקד על 289, לעומת 747 בשנה שלפניה ו-588 ב-2020. הירידה בפעילות משתקפת גם בתוצאות העסקיות. במחצית הראשונה של 2023 ההכנסות מעמלות, דמי ניהול וייזום צללו ב-67% ל-7.6 מיליון שקל והיא עברה להפסד של 2.9 מיליון שקל לעומת רווח של 3.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

מה השתבש בדרך?

מקורבים למגדלור מסבירים את הצניחה בביצועים העסקיים ובמחיר המניה בעיקר בעליית הריבית כאמור, לצד השקעות כושלות שגרמו לפגיעה בתשואה וכתוצאה מכך גם ביכולת גיוס ההון שלה למיזמים חדשים. דוחות מגדלור לא חושפים את ביצועי הקרנות שהיא מנהלת, אך שתי קרנות האשראי הציבוריות שגייסו חלק ניכר מהכסף שמנוהל בחברה, מפרסמות את תוצאותיהן באתר רשות ניירות ערך.

 

מאותם דוחות ניתן ללמוד כי עד היום החזירו שתי הקרנות כשליש מהכסף למשקיעים, כאשר חלק ניכר מהיתרה עלול שלא לחזור בכלל, לנוכח מספר הלוואות גדולות שכשלו. אחת הסיבות לכך היא פיזור ההלוואות שהבטיחה החברה, אך לא קיימה: קרן האשראי הראשונה העמידה הלוואות ל-11 חברות והשנייה ל-5 בלבד (חלקן לאותן חברות).

הקרן הראשונה גייסה 239 מיליון שקל בשנת 2019 ופרעה עד היום כ-20% מהכספים שגייסה (לטענת מגדלור בתוספת ריביות מדובר בהחזר של 46%). החשש הוא שכחצי מהיתרה נמצא בסיכון. מגדלור נאלצה לשערך למטה את שווי הנכסים בכ-6%. התקווה מבחינת המשקיעים היא שבסופו של דבר העניינים יסתדרו איכשהו והם ייצאו עם רווח קטן.

בקרן השנייה המצב בעייתי יותר. מאז שגייסה ב-2021 כ-161 מיליון שקל היא הספיקה להחזיר למשקיעים רק כ-5% מהכספים (כולל הריבית 10%). במקרה שלה ההערכה היא ש-50%-75% מהכספים הנותרים נמצאים בסיכון גבוה. הקרן הזו כבר נאלצה לשערך את הנכסים מטה ביותר מ-20%, הפסד משמעותי על הנייר למשקיעים בה.

 

רצף הלוואות כושלות

הכישלונות הגדולים של קרנות מגדלור כוללים הלוואה של 36 מיליון שקל שניתנה לרשת מאפיות שיפון, שנקלעה לקשיים ופנתה בחודש מאי האחרון לביהמ"ש בבקשה להקפאת הליכים. מהבקשה עלה כי לרשת, שהקימו האחיות נעמה ימין ושרלי אלון, חובות של 62 מיליון שקל, יותר ממחציתם לקרן אשראי של מגדלור. המקור שהוביל להסתבכות של שיפון, כך עלה מהבקשה, היה עסקה שהושלמה ביולי 2022 לרכישת רשת "האופה מבגדד", אשר נועדה להרחיב את פעילותה. לאחרונה נידונה אפשרות למכירת הרשת שעשויה להציל חלק קטן מאותה הלוואה.

עסקה גדולה אחרת שסיבכה את משקיעי קרנות האשראי של מגדלור, היא הלוואה של 42 מיליון שקל שהועמדה לחברת TCM של בני הזוג גבי ושני בר, שהציעה למאות ישראלים השקעות ב"נכסים דיגיטליים" באתרי מסחר מקוון, ובהן הקמה והשבחת חנויות באמזון ובשופיפיי. את ההלוואה ההיא, העמידה מגדלור בריבית של 13%, אלא שתנאי ההלוואה הופרו בחודש אפריל 2022, לאחר שהחברה של בני הזוג בר לא עמדה בתשלומים והפכה למעשה לחדלת פירעון.

בקרן הראשונה מופיעה גם הלוואה לחברת HAP Investments שהוקמה על ידי ערן פולק, אמיר חסיד וניר אמזל. מדובר בחברת יזמות נדל"ן במנהטן בניו יורק, שמגדלור העמידה לה הלוואה של 14.2 מיליון שקל. החברה קרסה, ומגדלור לא תראה משם כסף בחזרה. חברה אחרת, אקווה מעוף (גידול דגים במתקנים סגורים) לה נתנה מגדלור בשתי הקרנות כ-65 מיליון שקל, חורגת מאמות המידה הפיננסיות שלה במשך יותר משנה, אבל במקרה הזה מאמינים במגדלור שמדובר רק בשיערוך שלילי זמני וששם יהיה בסדר.

תגובת מגדלור

מפרופיט ומגדלור נמסר בתגובה: "פרופיט מאמינה שאם הצעת הרכש תיענה ניתן יהיה להוציא את החברה לדרך חדשה כחברה פרטית במטרה לשפר את מצב המשקיעים והלקוחות. ההצעה הרכש מגיעה לאחר תקופה מאתגרת בשווקים הגלובליים והמקומיים, בדגש על עליית הריבית, הרפורמה המשפטית ומלחמת חרבות ברזל והיא משקפת פרמיה של כ-24% על מחיר המניה, נכון ל-29.11.2023.

"שתי קרנות האשראי הן קרנות ציבוריות המפרסמות לציבור דוחות כספיים אחת לחצי שנה. הן ביצעו הערכות שווי להלוואות השונות והפחתות ערך במקרים שחלה הרעה במצב הלווה. נכון ל-30.6.23 בקרן 1 ישנו רווח מצטבר ובקרן 2 הפסד מצטבר. כל משקיע יודע את התשואה המדויקת מיום השקעתו".

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על סיום המלחמה: "לא מוכן לתת את זה"

דונאלד טראמפ למגזין טיים: "יש אנשים טובים" בישראל שיכולים להחליף את נתניהו ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • בשומרון: לוחמת מג"ב נפצעה קל מדריסה, המחבל נמלט • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"