גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יצוא הרכב לאירופה ולישראל נפגע, פסי ייצור שלמים יושבתו

שרשרת האספקה של תעשיית הרכב היא אחת הרגישות ביותר לשיבושים בתובלה ● שינוי נתיבי תובלת הרכב למסלול "עוקף אפריקה" עשוי לגרום לעיכובים ממושכים באספקת המלאים לדילרים באירופה ולעליית מחירי הרכב בשל עודפי ביקוש ומחסור בהיצע

רכבים מיובאים בנמל אילת / צילום: איל יצהר
רכבים מיובאים בנמל אילת / צילום: איל יצהר

עליית רמת הסיכון בים האדום כבר מורגשת היטב בתעשיית הרכב, ששרשרת האספקה שלה היא אחת הרגישות ביותר לשיבושים בתובלה.

ביצועים אקזוטים במחיר משתלם: מה חשבנו על מכונית הדגל של XPENG
באיחור של שבעה חודשים, נסגר המימון של הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן

המעגל הראשון הוא שיבוש ביצוא לאירופה. קרוב ל־2 מיליון כלי רכב מתוצרת קוריאה, יפן וסין, מיוצאים מדי שנה לצפון אירופה ולמדינות הים התיכון, ורובם ככולם עוברים דרך הים האדום ותעלת סואץ.

 

שינוי נתיבי תובלת הרכב למסלול "עוקף אפריקה" עשוי לגרום לעיכובים ממושכים באספקת המלאים לדילרים באירופה ולעליית מחירי הרכב בשל עודפי ביקוש ומחסור בהיצע. נדגיש שלא מדובר בהכרח רק ביצרניות רכב מהמזרח אלא גם ביצרניות מערביות, דוגמת פולקסווגן וטסלה, שמייצרות בסין מאות אלפי כלי רכב בשנה, רובם חשמליים, לטובת יצוא לאירופה.

עבור ישראל הבעיה גדולה במיוחד בגלל ההחלטה שקיבלו כמה חברות ספנות גדולות, שלא לאפשר ל"ספינות האם" הגדולות שלהם לעגון בישראל אלא לפרוק את כלי הרכב המיועדים לישראל בנמלים שכנים ביוון, טורקיה ואיטליה. משם היבואנים צריכים למצוא "פתרון גישור" להובלה לישראל. המשמעות היא שבדגמי רכב מסוימים צפויות דחיות ממושכות באספקה.

למרבה האירוניה, דווקא מלאי הרכב הענקיים שיובאו ברבעון האחרון ונמצאים כיום בנמלים בישראל, ושרק לפני מספר שבועות נחשבו לבעיה, הם כיום "ברכה" ליבואנים. כלומר, מי שכבר יש לו מלאי בישראל יודע בוודאות שהרוויח. מי שלא הספיק לצבור מלאי, במיוחד של כלי רכב מהמזרח, לא יכול לדעת מתי תתחדש האספקה הסדירה ומה יהיו המחירים החדשים.

המעגל השני, הרחב יותר, הוא שיבושים פוטנציאליים בשרשרת האספקה של כלל תעשיית הרכב. למרות הפקת הלקחים ממשבר הקורונה, לתעשיית הרכב הגלובלית עדיין יש תלות משמעותית מאד באספקה סדירה ושוטפת של רכיבים שמיוצרים במזרח ונשלחים בעיקר במכולות.

החל במנועים וחלקי מפתח שנשלחים מיפן, קוריאה וסין למפעלים של היצרנים האסייאתים באירופה, וכלה בסוללות לרכב חשמלי, שמיוצרות בסין ומשמשות את כל תעשיית הרכב. אם המפעלים של יונדאי באירופה או טויוטה בטורקיה יקבלו את הרכיבים באיחור של שבועות, פסי ייצור שלמים יושבתו ויצוא הרכב לאירופה ולישראל ייפגע.

פרמיית הסיכון מזנקת

בטווח הקצר ההשפעה של המלחמה בים האדום מתמקדת בעלייה בעלויות ההובלה. בחודש האחרון בלבד כבר ראינו זינוק חריג של כמעט 15% בעלויות ההובלה של מכולות מסין לנמלים הגדולים של אירופה, בתוספת של מאות דולרים למכולה תקנית ואו להובלת רכב בגודל בינוני.

אבל לאור ההתפתחויות האחרונות אנליסטים העריכו בסוף השבוע כי עלויות ההובלה עשויות להמשיך לזנק דרמטית, ואפילו להיות מוכפלות בהתאם למשך השיבושים בתעלת סואץ וחומרתם.

ההערכות בענף הן שמדובר בינתיים בזינוק של 600־1,000 דולר במחיר ההובלה של רכב טיפוסי שמגיע במסלול המקיף את אפריקה. הסכום הזה כמעט מוכפל בארץ בשל מס הקנייה, שמוטל גם על עלות ההובלה. נציין שבימים אלה מתנהלים מגעים בין היבואנים למשרד האוצר במטרה לנסות לבטל את מכס על תוספת עלות ההובלה שנובעת מהמלחמה.

כך או כך רכיב העלות הזה בלבד עשוי לייקר את המחיר של רכב משפחתי ממוצע שמיובא מהמזרח, בטווח של 2,000־6,000 שקל בהתאם להסכמים המסחריים של כל יבואן.

בנוסף לכך, אם בנובמבר "ביטוח סיכוני המלחמה" זינק רק על ספינות שעגנו בישראל, כעת הוא מוטל על כלל הספינות שעוברת באזור.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה חיובית בוול סטריט; מניות השבבים מטפסות

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"