גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חלומות של פקידים, זה לא יקרה": בהסתדרות מגיבים לראשונה לכוונה לפגוע בקרנות ההשתלמות

כמדי שנה, באוצר מציעים ביטול חלקי של הפטור ממס על רווחים בקרנות ההשתלמות, אבל הפעם ההיתכנות לביצוע גבוהה מהרגיל ● הערכות האוצר הן כי הסכום שיכנס למדינה עם שינוי הטבת המס הוא רק כ-1.6 מיליארד שקל ● בר-דוד הודיע כי קיצוץ שכזה ייבלם בכל הכוח על ידי ההסתדרות

ארנון בר דוד ובצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות ההסתדרות, נועם מושקוביץ- דוברות הכנסת
ארנון בר דוד ובצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות ההסתדרות, נועם מושקוביץ- דוברות הכנסת

במשרד האוצר מעוניינים לחתוך בהטבות מס בניסיון לאזן את תקציב המדינה לשנת 2024. אחד הרעיונות שנשלפו מהמגירה הוא ביטול חלקי של הפטור ממס על רווחים בקרנות ההשתלמות.

סיבוב הפרסה של סמוטריץ': הצו להחזרת "מס הסוכר" פורסם בטעות
בלעדי | ללא אנשי מקצוע: רגב רוצה להעביר חצי מיליארד שקל לחדרה. באוצר בולמים

תוכנית זו של האוצר היא הפתרון המיידי אליו הולכים באגף התקציבים כמעט מדי שנה. הצעה ברוח דומה נכנסה גם לטיוטת התקציב הקודם, אבל נשמטה מההצעה הסופית. הפעם, ההיתכנות ליישום הפגיעה בקרנות ההשתלמות עלולה להיות גבוהה יותר. הכנסות המדינה ממסים נשחקות דרמטית על רקע המלחמה, ההוצאות מזנקות ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסרב לערוך קיצוצים משמעותיים בכספים קואליציוניים.

הטבת המס שנותנת המדינה על קרנות ההשתלמות שווה כ-7.4 מיליארד שקל בשנה, אולם הערכות האוצר הן כי השינוי בהטבת המס יכניס למדינה רק כ-1.6 מיליארד שקל, או כ-2.3 מיליארד שקל, אם הוא יחול גם על קופות גמל ישנות.

תוכנית האוצר: מיסוי על המשיכה מהקרן

בניגוד למקרי עבר, התוכנית העדכנית של האוצר לא מדברת על ביטול מוחלט של הפטור ממס, אלא על קביעת תאריך תפוגה להטבה למי שלא ימשוך את הכספים מהקרן כאשר היא נפתחת, כעבור שש שנים מתחילת ההפקדה.

כלומר, המיסוי יתקיים בעת משיכת הכספים כמיסוי רווחי הון. הרציונל מאחורי השינוי הוא שבעוד שקרנות השתלמות נועדו לספק לציבור כלי לחסכון לטווח בינוני בלבד, חוסכים רבים משאירים אותן פעילות לטווח של שנים ארוכות יותר, בגלל הטבת המס.

ההצעה של האוצר צפויה להיתקל במעלה הדרך בהתנגדות חריפה מצד ארגוני העובדים. בהסתדרות אומרים לגלובס במפורש כי אינם מתכוונים לאפשר למשרד האוצר לפגוע בהטבות המס על קרנות ההשתלמות.

"מדובר בחלומות של פקידים", אומר גורם בכיר בהסתדרות. "הם מנסים בכל פעם לשלוף את הקלף הזה, אבל זה לא יקרה, בטח לא בסיטואציה שבה לא החזירו כספים קואליציוניים ולא קיצצו משרדי ממשלה מיותרים".

הקו שמובילה ההסתדרות לאורך שנים הוא שהטבת המס על קרנות השתלמות היא הטבה חשובה שיש לשמר עליה מכיוון שמדובר בהטבת המס היחידה שיש לשכיר. הדברים האלה מתחדדים, לטענת גורמים בהסתדרות, בזמן המלחמה: "עובדי המגזר הציבורי עובדים מסביב לשעון במאמץ המלחמתי וזו בטח לא העת לפגיעה במכשיר החסכון ארוך־הטווח היחידי שנותר לעובדים בישראל".

כך או כך, יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד מבהיר כי קיצוץ בהטבת המס בקרנות ההשתלמות ייבלם בכל הכוח על ידי ההסתדרות ולא באמת יעלה על השולחן.

אם ללמוד מניסיון העבר, הצעות דומות נפלו לא רק בגלל לחצים מצד ההסתדרות, אלא נבלמו מראש עוד בתוך כותלי משרד האוצר. בעוד שפקידי האוצר שואפים לחתוך בהטבות המס, למקבלי ההחלטות בממשלה קשה מאוד להעביר החלטה לא פופולרית מסוג זה כמו פגיעה בקרנות ההשתלמות.

על הכוונת: קיצוץ בנקודות זיכוי להורים

בראיון שהעניק לגלובס הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שמואל אברמזון, לפני כשבועיים, הוא הציע לקצץ בחלק מהטבות המס היקרות המוענקות לציבור. מתוך סך הטבות מס שעולות לקופת האוצר באובדן של כ־65 מיליארד שקל בשנה, ההטבה על קרנות ההשתלמות היא השלישית במשקלה, אחרי הקלות פנסיוניות על הפקדה וצבירה שבמקום הראשון (24.3 מיליארד שקל) ונקודות זיכוי מס להורים לילדים (9.6 מיליארד שקל). גם ההטבות הללו לציבור נמצאות על הכוונת של משרד האוצר.

לפני חצי שנה אושרה בכנסת תוספת נקודות זיכוי להורים לילדים בגילי 12־18. הטבה זו, שבמקור הייתה אמורה להיכנס עוד השנה, נדחתה לבסוף אל תחילת שנת 2024. עתה, עם פתיחת התקציב לסדר עדיפויות שונה, כבר לא בטוח שההחלטה תצא לפועל.

בעניין הפנסיות, באוצר החזירו לשולחן את הגזירה שנאלצו לגנוז מתקציב המדינה הקודם, שאושר במאי האחרון. באוצר מעוניינים לבטל הבטחה ההיסטורית של המדינה לציבור החוסכים, להעלות בשנת 2025 את תקרת הפטור ממס למקבלי קצבאות הפנסיה. המשמעות תהיה פגיעה של מאות שקלים בכל חודש לפנסיונרים.

בסיבוב הקודם, הצעת האוצר לפגוע בפנסיות נפלה בעקבות לחץ ציבורי וביקורת של ההסתדרות. גם הפעם, צפויים בהסתדרות להתנגד.

עוד כתבות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל