גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסדין האדום: מתחמם הקרב להקמת בית הספר החדש לרפואה

בשבועות הקרובים המועצה להשכלה גבוהה צפויה לקבל החלטה על תנאי הסף להקמת בית ספר חדש לרפואה, שמאחוריה מתנהל מאבק יצרי בין אוניברסיטת רייכמן הפרטית למוסדות הציבוריים ● וגם: מנכ"ל איכילוב חושף את ההצעה שלו לטיפול במחסור ברופאים

פרופ' ארנון אפק, שר החינוך יואב קיש, פרופ' רוני גמזו / צילום: אוריה תדמור, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), יוסי כהן
פרופ' ארנון אפק, שר החינוך יואב קיש, פרופ' רוני גמזו / צילום: אוריה תדמור, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), יוסי כהן

בשבועות הקרובים צפויה ועדה שהקימה המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) לפרסם תנאי סף מעודכנים לפתיחת בתי ספר לרפואה. ההחלטה להשקיע דווקא עכשיו בחידוד תנאי הסף הללו התקבלה בהקשר מאוד ספציפי: הכוונה של אוניברסיטת רייכמן, המוסד הפרטי היחיד להשכלה גבוהה בישראל המוגדר אוניברסיטה, לפתוח בית ספר לרפואה. רוב בתי הספר לרפואה האחרים מתנגדים.

תחקיר חדש חושף: האיש העשיר בעולם משתמש בקוקאין ופטריות הזיה, והמנהלים בחברות שלו מודאגים 
כך תעברו בקלות מאנדרואיד לאייפון, ולהפך 

יו"ר המל"ג, שר החינוך יואב קיש, דווקא תומך במהלך, מה שמכניס את כל הדיון גם למישור הפוליטי, מאחר שבין קיש למל"ג ישנם חילוקי דעות עזים ופומביים בנושאים אחרים.

כולם מסכימים: חסרים הרבה רופאים

המאבק סביב הקמת בית הספר לרפואה מתחיל בנקודת מוצא שעליה כולם מסכימים: המחסור ברופאים צפוי להחמיר בשנים הקרובות. בישראל יש כ־30 אלף רופאים. 3.29 רופאים לאלף נפש, בהשוואה ל־3.49 בממוצע במדינות המפותחות.

כ־60% מהרופאים לומדים בחו"ל, ויותר ממחציתם לומדים במוסדות שצפויים להיפסל בקרוב לצורך קבלת רישיון רפואה ישראלי, במסגרת "רפורמת יציב". נוסיף לכך פרישה צפויה של רופאים רבים, גידול באוכלוסייה והשפעות המלחמה, ונגיע ל־2.9 רופאים לאלף איש. המטרה כעת היא להגיע ל־2,000 רופאים חדשים מדי שנה. זה לא המצב הרצוי, אך זה היעד של המדינה וגם הוא שאפתני.

 

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל בית החולים איכילוב, שמגבש מטעם משרד הבריאות תוכנית להגדלת מספר הרופאים, צפוי לפרסם אותה בקרוב.

"המל"ג לא עומד ביעדים", אומר הדקאן המיועד של בית הספר ברייכמן, פרופ' ארנון אפק. "השנה התחילו את לימודיהם 1,030 סטודנטים. היו אמורים להיות 1154". ברייכמן רוצים להכשיר 80 סטודנטים עם פתיחת בית הספר ו־120 בשיא. מדובר במספר לא גבוה של רופאים, אבל ברייכמן אומרים שכל תוספת עוזרת.

סיבת הפסילה הרשמית: חסרה פקולטה לביולוגיה

ברייכמן נערכו להשקת בית הספר לרפואה בסתיו 2024, אך ככל שעוברים הימים, השנה הקרובה נדמית אבודה, וגורל המיזם כולו לוט בערפל.

אפק יצא נסער מדיון קודם במל"ג, שבו נדחתה לראשונה הבקשה להקמת בית הספר. "מעולם לא ביזו אותי בצורה כזאת", אמר לגלובס. "נפנפו אותי, לא עזר כל מה שאמרנו, הם לא הקשיבו בכלל והגיבו בזלזול. נכחו שם נציגי כל האוניברסיטאות ואגודת הסטודנטים. רק נציגי הסטודנטים הצביעו בעדנו. אם לא נגמור את האירוע הזה בתוך חודש־חודשיים, לא נוכל לפתוח מחזור ואז יעמוד מרכז סימולציה ריק, כיתות ריקות, סגל שלא עושה כלום, ו־80 תלמידים יטוסו ללמוד בחו"ל סתם".

העדר פקולטה לביולוגיה היה העילה הרשמית לפסילת תוכנית הלימודים של רייכמן במל"ג, אך כל הצדדים מודים שתנאי הסף היו לא לגמרי ברורים. האם באמת חייבים להתקיים לימודי ביולוגיה בבית ספר ארבע-שנתי שתלמידיו מגיעים אחרי תואר ראשון במוסד אחר, כמתוכנן ברייכמן? את זה תבחן הוועדה המיוחדת לקביעת תנאי הסף, בראשות פרופ' יונתן הלוי, נשיא בית החולים שערי צדק.

"זו גישה ישנה", אומר אפק. "יש לנו באוניברסיטה ביואתיקה, ביולוגיה סינתטית, ביג דאטה. רק ביולוגיה היא בסיס לרפואה?" לדבריו, מרכז הסימולציה החדשני ברייכמן חשוב יותר ממעבדות ללימודי רפואה.

"יכול להיות שיוחלט שכל מוסד שמלמד לתואר שני יכול להציע תואר ארבע-שנתי ברפואה, ואז תיאורטית יכולה להיות הצפה של בקשות", אומר גורם המקורב לוועדה המתכנסת. "יכול להיות שיוחלט שזו יכולה להיות רק אוניברסיטה, ואז תוכל להצטרף רק רייכמן. כך או כך, מה שייקבע ישפיע על לימודי הרפואה שנים קדימה".

לדברי אותו גורם, ברייכמן יכולים גם להקים פקולטה לביולוגיה, אם כך ידרשו תנאי הסף, אלא שזה ייקח להם לכל הפחות עוד שנתיים והם יצטרכו לגייס מסות של חוקרים טובים מחו"ל, לבנות מעבדות ולהשקיע בזה הון.

הסדין האדום למערכת: כניסה של גורם פרטי

מעבר לעילה הרשמית לפסילה, נדמה שהיותו של רייכמן מוסד פרטי הוא סדין אדום למערכת. באוניברסיטאות חוששים שלימודי רפואה פרטיים יעמיקו את המחסור ברופאים בפריפריה. ידוע שמי שעובדים בפריפריה הם בדרך כלל מי שגדלו שם. האם סטודנט לרפואה שיכול לשלם שכר לימוד של 90 אלף שקל בשנה יגיע ליישובים האלה בתום לימודיו? ברייכמן בנו תוכנית מענקים שנועדה לעודד זאת, אבל באוניברסיטאות האחרות לא מאמינים שזה יעזור.

באוניברסיטאות חוששים גם שבית ספר פרטי יוכל לשלם למרצים שכר גבוה יותר וזה יהיה על חשבונן. ברייכמן טוענים שיש להם פתרונות, המבוססים על העסקת פנסיונרים ומרצים שטרם נקלטו בבתי הספר הקיימים.

בלב המחלוקת: תחרות על שעות הוראה בשטח

המחלוקת המרכזית היא על שעות ההוראה היישומית בבתי החולים (המכונות שדות קליניים), הנחשבות צוואר הבקבוק של המערכת בגלל העומס על רופאים. ברייכמן מתגאים בתוכנית ליצירת שדות קליניים חדשים בקהילה, בשיתוף פעולה עם קופות החולים, אבל בבתי הספר לרפואה טוענים שאם אפשר להרחיב את השדות הקליניים, הם ישמחו להגדיל את הפקולטות שלהם, ואין צורך בפקולטות חדשות.

"ראיתי מה זה כניסה של רפואה פרטית לתוך מערכת הבריאות הציבורית, זה שינה אותה לגמרי. מה שאנחנו צריכים באמת הוא שינוי מבני", אומר פרופ' גמזו בשיחה עם גלובס, וחושף חלקים מהתוכנית החדשה שהוא מגבש.

גמזו מציע להפחית את מספר השבועות הקליניים הדרושים כדי לקבל את התואר ולתת תמריצים חדשים למערכת כדי שתפנה רופאים להוראה. מבחינתו, הפתרון טמון בשינוי יחסי הכוחות בין דיקני הפקולטות לרפואה לבתי החולים. "היום בתי החולים עובדים מול כמה פקולטות לרפואה, ואני מציע שכל בית חולים יעבוד מול דיקן אחד עיקרי, כך שיוכל להפעיל יותר לחץ על בתי החולים לתת שעות הוראה.

"אפשר לעגן זאת גם בתקנות ולקבוע לדוגמה שלכל מיטה מקושרות כך וכך שעות הוראה, או להתנות קבלת תשתיות ומכשירים חדשים בשעות הוראה. אפשר להוסיף כך 20%-25% שדות קליניים ולהתקרב מאוד ליעד".

לפי גורם המקורב לוועדה, האזורים בארץ שניתן להוסיף בהם שדות קליניים הם תל אביב וחיפה. השאר רוויים. "חיפה תפתח כנראה תוך שנתיים בית ספר לרפואה, ויחד עם הרחבת בתי הספר הקיימים, ניתן להגיע ל-1,600 סטודנטים", הוא אומר.

אם להיות ציניים, אפשר למנף את התוכנית של רייכמן כאמצעי לחץ על בתי החולים להגדיל את מספר השדות הקליניים, אומר גורם אחר במערכת הבריאות. "אפשר להגיד, 'לא הגענו בחמש שנים ל-2,000 סטודנטים? אז נפתח את רייכמן ועוד כמה רייכמן".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

"למכור את המניות במאי ולצאת"? בוול סטריט כבר לא מאמינים באימרה הישנה

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; קוואלקום מזנקת במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הדאקס עולה ב-0.1% ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; פלסאון תעשיות קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס