גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקח מר: זו הייתה התקווה הגדולה של שוק הנדל"ן. ואז הגיעו התוצאות

עוד קונספציה שמתה במלחמה גורסת שתוכניות התחדשות עירונית יכולות לשמש כפתרון למיגון דירות ישנות ● נתוני הלמ"ס מראים שמספר התחלות הבנייה בהתחדשות עירונית בירידה, וכן שקצב הפרויקטים נותן מענה לפחות מ־1% מהדירות הלא ממוגנות בכל שנה

פרויקט נחל הבשור בתל אביב-יפו / צילום: דמיטרי לאנוביץ'
פרויקט נחל הבשור בתל אביב-יפו / צילום: דמיטרי לאנוביץ'

ההתחדשות העירונית אינה בנויה לנפק פתרונות מהירים למיגון מפני טילים, ואף לא מפני רעידות אדמה, וייתכן כי ישראל חווה את הלקח המר שלא כל דבר ניתן לפתור באמצעות השוק החופשי. נתוני הלמ"ס מורים כי קצב קידום פרויקטי תמ"א 38 ופינוי בינוי פותר במקרה הטוב בעיות של 1% בשנה מהדירות הלא ממוגנות.

ניתוח | יזמי הנדל"ן משדרים אופטימיות, אבל השוק חזר לפחות שש שנים אחורה
תקרת הפטור ממס להשכרת דירה עודכנה, וזה המסלול החדש שכדאי להכיר

על כך צריך להוסיף שהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית במרכז הארץ נמצאות כרגע בירידה, ואילו ביתר חלקי הארץ הן מדשדשות בכמות דומה כבר שלוש שנים, ולא נראה כי ב־2024 המגמות ישתנו, גם אם המלחמה תסתיים בהקדם.

כשמסכמים את כלל התחלות הבנייה שבוצעו במסגרות של תוכניות פינוי בינוי ותמ"א 38 על שתי גרסותיה ב־12 החודשים שבין תחילת אוקטובר 2022 לסוף ספטמבר 2023, נרשמו בלמ"ס 11,160 התחלות, לעומת 13,596 התחלות בתקופה המקבילה שנה קודם. בשתי התקופות משקל ההתחדשות העירונית מכלל הבנייה הגיע ל־19%.

באופן כללי הריבית הגבוהה, איטיות הליכי התכנון וקידום תוכניות הפינוי בינוי והיצע הדירות הגדול באזורי הביקוש הם הגורמים לנתוני המאקרו הללו. המחוזות המובילים בהתחדשות עירונית - תל אביב והמרכז - רשמו ירידה של כ־20% בתקופה הנבדקת, לעומת התקופה המקבילה.

מצד שני הפריפריה - שכה הרבו לדבר לגבי הפרויקטים בה במונחי מיגון - נותרה מופקרת גם עכשיו: בצפון הוחל במהלך התקופה שנבדקה בהקמת 254 דירות, ובדרום - 606 דירות בפרויקטי התחדשות עירונית. סך הכל 3% ו־6% בהתאמה מכלל התחלות הבנייה במחוזות הללו.

ה־7 באוקטובר שינה גם את התמונה הזאת

ייתכן שעד למלחמה ניתן היה לחיות עם הנתונים הללו, ואולי אף להשתבח בהם, שכן מספר התחלות בנייה במסגרת התחדשות עירונית גדל פי 2.5 בתוך פחות משמונה שנים, אך מאז ה־7 באוקטובר השתנו דברים, וקיומם של ממ"דים בדירות הפך לעניין אקוטי.

עד כה, בשמונה השנים הללו, הוחל בהקמת כ־70 אלף דירות במסגרת תמ"א 38 ופינוי בינוי, בעוד שלפי אומדני התאחדות הקבלנים בוני הארץ, המבוססת על ניתוח נתוני למ"ס, כ־1.6 מיליון דירות נותרו מחוסרות ממ"דים.

כלומר קצב התחלות הבנייה הנוכחי, נותן מענה של פחות מ־1% בשנה לכל הדירות הישנות, וזה ודאי שלא יכול להשביע רצון. לאור זאת, ההסדרים שנקבעו במהלך המלחמה, המאפשרים הקמת ממ"דים בהליכים מואצים (תמ"א 40 בבנייה רוויה, וההחלטה לאפשר בניית ממ"דים בצמודי קרקע ובמבנים של עד שתי קומות בהליך שאורך עד שבועיים) נותנים פתרון שעשוי להיות יעיל. אלא שבאותה נשימה ניתן להעיר כי הפתרונות הללו של מיגון הקיים עלולים לעכב במידה רבה את חידוש הקיים, שכן בעלי הדירות זוכים להגדיל אותן ולהעלות את שוויין, בלי שיצטרכו להיכנס להליכים בירוקרטיים הכרוכים בפרויקטי תמ"א 38 ופינוי בינוי.

סביר להניח שאנשי מקצוע במינהל התכנון חשים כאב בטן לנוכח ההסדרים החדשים: במשך שנים הם יצאו נגד תמ"א 38, וטענו שהיא אינה תוכנית אלא מעין צו ממשלתי שאינו פותר בעיות תכנוניות, אלא להיפך - מקבע בעיות ישנות ויוצר חדשות. זאת תוך כדי העמסה רבה על תשתיות ציבוריות: מקומות חניה וכבישים, קווי ביוב, מוסדות חינוך וציבור ועוד.

האפשרות להקים ממ"דים בצורה כמעט חופשית שומרת את מספר יחידות הדיור במצבן הנוכחי, ולכן אולי מזיקה פחות מתמ"א 38, אבל בדיוק כמותה מדובר בצו ממשלתי, עם הצדקה מהמלחמה.

אלא שמיגון אינו תכנון, והניסיון לכרוך בין השניים - גם אם בצורה אלגנטית - נכשל. הן כאשר מדברים על מיגון מפני טילים, והן כאשר מדברים על מיגון מפני רעידות אדמה.

המצב לא טוב גם אצל שיאנית ההתחדשות

סוד גלוי הוא שרק במחוז אחד ההתחדשות העירונית מתנהלת בקצב טוב יחסית, וזה מחוז תל אביב. בשלוש השנים האחרונות 46% מהתחלות הבנייה במחוז זה היו במסגרת תמ"א 38 ופינוי בינוי, ועם זאת בעיר תל אביב לבד יש 216 אלף דירות, ורובן לא עברו תהליכי מיגון, כך שגם שם המצב אינו יכול להיחשב טוב.

דברים אלה מקבלים משנה תוקף בבחינת השנה שקדמה למלחמה (מתחילת אוקטובר 2022 לסוף ספטמבר 2023), שבה כמות התחלות הבנייה בהתחדשות עירונית במחוז זה ירדה בכמעט רבע, מהכמות שנמדדה במחוז הזה בשנה שקדמה לה.

נתון זה אולי מטריד מבחינת קצב ההתמגנות של תל אביב וסביבתה, אך אינו מפתיע מההיבט הנדל"ני. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 הוחל בהקמת 10,400 דירות במחוז זה, אך נמכרו בו רק 3,350 דירות חדשות. מדוע שיזמים ימהרו להתחיל בבנייה נוספת, כשכבר עכשיו יש עודף של אלפי דירות? תל אביב ושכנותיה, במיוחד רמת גן וגבעתיים, נתונות ב"יובש עסקאות" מזה כשנתיים, בעוד שהבנייה, במיוחד בתל אביב נמשכה עד כה בקצב מהיר, על אף הדעיכה במספר העסקאות.

אם, כפועל יוצא מהנתונים, ייקח למגן את כלל המבנים בישראל סדר גודל של 100 שנה, הקונספציה שתוכניות מסודרות יכולות לתת פתרון לצורך הבהול הזה - נפלה. הציפייה מהשוק החופשי לפעול כאן ועכשיו נענית בצורה מאכזבת.

אולי בימים אלה, שבהם הביקוש לדירות ללא ממ"ד, הן למכירה והן להשכרה, ירד בצורה רבה, השוק יבהיר לבעליהן, כי יש למגן אותן. עדיין תמ"א 40 והקמת ממ"דים באמצעות פיקוד העורף הם אמיתיים וישימים, בעוד שהפתרונות התכנוניים המקובלים הם יותר תיאורטיים.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; דיסני צוללת בכ-10% לאחר הדוחות

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● מדד פוטסי הבריטי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

עימותים אלימים גם באירופה: המחאה נגד ישראל מתרחבת לקמפוסים ביבשת

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות