גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם הפסדים ושווי אפסי: בית ההשקעות שצפוי להיכנס לבורסה בדלת האחורית

מנהל ההשקעות הוותיק שי ברק שוקד בתקופה האחרונה על מיזוג בית ההשקעות שהקים לשלד בורסאי ● הערכת השווי אפסית, ההון העצמי בגירעון, וקרן נאמנות אחת בסיכון גבוה היא מקור ההכנסות הכמעט בלעדי, אבל ברק משוכנע: "אם נבוא קטנים נצא גדולים"

שי ברק, ברק בית השקעות / צילום: מצגת החברה
שי ברק, ברק בית השקעות / צילום: מצגת החברה

שי ברק, אחד הפעילים הוותיקים בשוק ההון המקומי, שוקד בתקופה האחרונה על מהלך מעניין: בית ההשקעות שהקים ונושא את שמו "ברק בית השקעות", צפוי להיכנס לבורסה בקרוב בדלת האחורית. לפי הערכת שווי שבוצעה בחודש האחרון, בית ההשקעות יתמזג לשלד הבורסאי של חברת הקנאביס פנאקסיה לפי שווי אפס. זאת, מאחר שמדובר בחברה מפסידה "והיא אינה מגיעה לאיזון תזרימי בשנות התחזית", כתבו בחברת הייעוץ שסיפקה את ההערכה פרומתאוס.

בלעדי | הדיל שיטלטל את ענף הבנקים והביטוח
ההצעה להגדלת המס על רווחי הבנקים: זה הסכום שייכנס לקופת המדינה 

וזו רק ההתחלה. על מנת להימנע מהערת עסק חי, ציינו רואי החשבון המבקרים של ברק בית השקעות כי בעלי השליטה בה נדרשו "לכסות" את הפסדי החברה הצפויים בשנת 2023 בסך כ־3 מיליון שקל. ממתאר עסקת המיזוג, מאוגוסט האחרון, עולה גם כי כ־90% מהכנסות בית ההשקעות עד כה נבעו מדמי ניהול בגין קרן נאמנות אחת הנקראת ברק אסטרטגיות - קרן ממונפת ששיעור דמי הניהול בה עומד על 3.8% בכל שנה.

עד כמה מדובר בקרן עם סיכון גבוה? היקף נכסיה עמד בשיא על 300 מיליון שקל, ונכון למועד המתאר עומד על כ-50 מיליון שקל בלבד. לא זו בלבד, גם טבלת התשואות שלה תנודתית במיוחד. בשנה החולפת היא הציגה תשואה של 24%, אך בסיכום שלוש השנים האחרונות היא רשמה ירידה חדה של 19%. בהסתכלות של חמש שנים התמונה שוב מתהפכת וקרן ברק אסטרטגיות מציגה תשואה חיובית מרשימה של 92%.

 

"התחלנו את המסע של המיזוג לפני כמעט שנה", אומר שי ברק בשיחה עם גלובס. "התוכנית שלנו היא לקדם את פעילויות הקרנות וניהול התיקים, להקים חברה לניהול קופות גמל ולבצע פעילות בתחום הפינטק. החזון והשאיפה שלנו הם להתחיל את הדרך לאט ובעקביות ויום אחד להיות בית השקעות גדול".

התוכניות להמשך: עוד 12 קופות גמל והשתלמות

במתאר העסקה נכתב כי ברק בית השקעות מתכנן להקים לפחות 12 קופות גמל והשתלמות שונות ובשלב שני, לאחר כשנתיים, גם קרן פנסיה מקיפה. כמו כן, החל פיתוח אפליקציה לניהול תיקי השקעות גלובליים, מתוך כוונה להפעילה תחילה בארה"ב, ובהמשך במדינות אירופה ואסיה.

לגבי הערכת השווי האפסית שקיבל בית ההשקעות, ברק אומר כי "אני מאמין שאם נבוא קטנים - נצא גדולים. בחרתי להתחיל את הדרך מאפס ושהציבור יצטרף. מי שמאמין מוזמן".

מי שאמורה לקלוט את פעילות בית ההשקעות היא כאמור החברה הציבורית פנאקסיה, המנוהלת ע"י בעל השליטה דדי סגל, שאיבדה 95% מערכה בשלוש השנים האחרונות. חברת הקנאביס הרפואי נסחרת כיום, טרם המיזוג, בשווי שוק של כ־22 מיליון שקל. אסיפת בעלי מניות לאישור המיזוג נקבעה ל־18 בפברואר. אם העסקה תאושר, תמכור פנאקסיה את פעילות הקנאביס לבעל השליטה סגל ותקצה כ־60% ממניותיה לבעלי ברק בית השקעות.

שי ברק, שמשמש כמנכ"ל, יחזיק 12.3% ממניות החברה הציבורית לאחר המיזוג. בעל מניות נוסף הוא תומר חיים, שאמור לכהן כיו"ר החברה לאחר המיזוג ויחזיק ב־19% ממניותיה. שני בעלי מניות נוספים הם גיא גזיאל ויוסף הרמן.

כחלק מזימון האסיפה פורסמו גם נתונים עדכניים על תוצאות ברק בית השקעות (דוחות פרופורמה) שמלמדים על הכנסות מינוריות של 2.35 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2023 - ירידה של 6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הירידה נבעה בין היתר מצניחה של 33% בנכסי קרן ברק אסטרטגיות, בה כאמור תלויה החברה.

ברק בית השקעות סיכם את שלושת הרבעונים הראשונים של 2023 בהפסד תפעולי של 2.1 מיליון שקל, שנבע בעיקר מהוצאות הנהלה כבדות. בשורה התחתונה נרשם הפסד של 2.2 מיליון שקל, שהעביר את בית ההשקעות לגירעון של כחצי מיליון שקל בהון העצמי. לחברה יתרת הפסד מצטברת של כ־13 מיליון שקל ו"המשך פעילותה מותנה בהשגת מקורות מימון חיצוניים והמשך גיוסי הון מבעלי מניותיה", לפי פרומתאוס.

המנכ"ל מבקש שדרוג בתנאי השכר

למרות התוצאות החלשות מבקשת החברה לאשר תנאי שכר מופלגים למנכ"ל שי ברק - שכר בעלות של 2 מיליון שקל בשנה, לאחר שב־2022 קיבל 1.6 מיליון שקל.

שי ברק הוא בעל ניסיון של 28 שנה בעולמות שוק ההון, ובעבר שימש כמנהל השקעות במנורה ובהפניקס כמנכ"ל מגדל קרנות נאמנות. נכון להיום מנהל בית ההשקעות שהקים ברק 10 קרנות נאמנות בהם מנוהלים כ־140 מיליון שקל ועוד כ־14 מיליון שקל בתיקי השקעות.

למה שהציבור ירצה להשקיע בבית השקעות קטן?
ברק: "אני מכיר את אלטשולר שחם עוד כשניהל נכסים בהיקף של 40 מיליון שקל. מעולם לא היו למשקיעים בבורסה את האפשרות לקנות את המניות של בית ההשקעות בתחילת הדרך. אנחנו הולכים בדרך המלך, לקחנו רו"ח מארבע הפירמות הגדולות (קסלמן וקסלמן, ח"ש), הם מחמירים בדרישות ועושים לנו מראש את החיים קשים. אנחנו מרגישים בסדר עם המיזוג".

"זה העיתוי המושלם. יש לנצל את הדיכאון בשוק"

"בתור מי שהיה בחמישה 'סייקלים' בשוק ההון (שפל וגאות בשווקים, ח"ש) אני רוצה להגיד שזה העיתוי המושלם", כך מסביר ברק את ההחלטה להיכנס לבורסה דווקא עכשיו. לדבריו, הריביות הגבוהות ניתבו סכומי שיא לקרנות הכספיות והפסיביות, אבל "מתישהו המשקיעים יתחילו להזרים את הכספים בחזרה לניהול האקטיבי. כולם מבינים כיום שבעוד 5 שנים הריבית כנראה תהיה נמוכה יותר. צריך לנצל את הדיכאון הנוכחי בשווקים"

איפה כדאי למשקיעים להתמקד כיום?
"ההמלצה שלנו היא להתמקד כיום בשוק האמריקאי. כאן בישראל רב הנסתר על הגלוי. יש המון סימני שאלה לגבי גודל הגירעון הממשלתי בשל המלחמה ויש לא מעט עסקים שנמצאים כבר בקשיים, מה שבסוף עלול להתגלגל לגל של פשיטות רגל וסגירת פעילויות. אלה דברים שלוקח זמן לעכל, וחלק גדול מהעובדים עוד לא חזרו בכלל מהמלחמה. ראינו למשל, בארה"ב בשנת 2007, שקודם הגיע משבר הסאב־פריים, ואז רק ב־2008 הגיע המשבר הכלכלי הגדול. כך שאנחנו ממליצים כיום להיות מוטים להשקעות בחו"ל עם דגש על ארה"ב. אם תהיה הפתעה טובה בבלימת האינפלציה בארה"ב, אז מהלך של הורדת הריבית עשוי לתת בסיס לעליות נוספות בשווקים".

מבחינת ההשקעות הסולידיות בשוק המקומי, ממליץ ברק להיזהר עם האג"ח של ממשלת ישראל ולהעדיף אג"ח קונצרניות: "האג"ח הממשלתיות כאן נמצאות באזור אי וודאות, מבחינת היקפי הגיוס שיידרש למשרד האוצר. באפיק הקונצרני כדאי ללכת על המדדים". לגבי השקעה באג"ח בחו"ל הוא אומר כי "צריך להיזהר. שינוי חד בדולר עלול לקזז את כל התשואה שתירשם באפיק הזה".

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה שיגר כ-25 רקטות למירון, חיל האוויר תקף בלבנון

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים