גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה תפסיד מדינת ישראל כשהבמבה והפתיתים יעברו מאסם לנסטלה?

אסם ממשיכה בהעברת זכויות הקניין הרוחני שלה לנסטלה ומעבירה את הבעלות על מותגי-העל כמו במבה והפתיתים לענקית הבינלאומית ● מה המשמעות של העברת הזכויות, מה עלולות להיות ההשלכות על הייצור המקומי, והאם אחד המותגים הכי ישראליים צפוי לעשות רילוקיישן?

במבה / צילום: Shutterstock, defotoberg
במבה / צילום: Shutterstock, defotoberg

אסם ממשיכה במהלך העברת זכויות הקניין הרוחני שלה לנסטלה העולמית: הבעלות על מותגי-העל כמו במבה והפתיתים עוברת לענקית הבינלאומית. בכך מותגים אלה מצטרפים למותגים המשווקים בארץ שזכויותיהם כבר נמצאות בידי נסטלה: מותגי הקפה ודגני הבוקר של אסם, מזון התינוקות מטרנה, פיטנס, השוקולד, מוצרי המאפה, הפריכיות ומזון בעלי החיים פורינה. בכך מעמיקה נסטלה את הבעלות על אסם ועל כל מותגיה, הכוללים את החטיף במבה - סמל הישראליות - ומוצרי הפתיתים, מאז השלימה את רכישת השליטה באסם ב-2016 והפכה אותה מחברה ציבורית לחברה פרטית בבעלות מלאה של נסטלה.

מה המשמעות של העברת הזכויות, מה עלולות להיות ההשלכות על הייצור המקומי, אם בכלל, והאם אחד המותגים הכי ישראליים צפוי לעשות רילוקיישן? ככל הנראה לא, ומדובר בעיקר במנופי לחץ במטרה לזכות בהטבות מס.  

עוד אישוש שהמשק חוזר לשגרה: המסחר באונליין רשם גידול בדצמבר 
ישראל מייבאת ענבים רק ממדינה אחת. האם התביעה בהאג תשנה את זה?

"הזדמנות ליצירת ערך למותג" 

עו"ד אסא קלינג, ראש מחלקת קניין רוחני במשרד נשיץ ברנדס אמיר, לא בטוח שהדרמה היא בהיבטי הקניין הרוחני, אלא בהיבטי המיסויי. "קונצרנים בינלאומיים מאופיינים בריכוז הכול תחתם. בכל הנוגע לטכנולוגיות, ייתכן כי מדובר בעשיית שימוש בטכנולוגיות האלה במקומות אחרים. החשש על העברת הייצור לטריטוריות אחרות מתעורר, אבל זה משהו שיכלו לעשות גם קודם לכן, אלא אם כן ישנן הגנות על העברות הייצור.

"ייתכן שיש פה הזדמנות ליצירת ערך למותג, אם ייעשה פה שימוש במדינות אחרות. האינטרס הישראלי הוא שהבמבה תיוצר בישראל, ואם הבעלות הייתה ישראלית, היא הייתה יכולה לתת למדינות אחרות רישיון לייצר את המותג, והתמלוגים היו עוברים לבעלי המותג. אם בעל המותג אינו ישות ישראלית, הכסף לא נכנס לישראל. זה בעצם יאפשר חופש לעשיית עסקים עם מדינות שלרוב פחות עושות עסקים עם ישראל, מה שיכול להפוך אותו למותג בינלאומי, כפי שקרה בעבר עם ווייז. לאחר שגוגל רכשה אותו, מדובר במותג בינלאומי של גוגל, ואנשים ברחבי העולם לא מכירים אותו כמותג ישראלי". 

אסא קלינג / צילום: עמי ארלך

"עם זאת, הפסיכולוגיה של הברנדינג שונה בעולם המזון", מציין עו"ד קלינג. "המוקד הגאוגרפי עדיין משחק תפקיד בחלק ניכר מהמזונות. המשמעות המרכזית היא לאן הכסף יעבור, והסוגיה של העברת הטכנולוגיות למקומות ייצור אחרים.

"צריך להפריד בין טכנולוגיות למותג. האם יש ערך למותגים ישראליים? אולי לקהילות מסוימות ברחבי העולם. השאלה המעניינת היא כמה ערך יש לטכנולוגיות של אסם, כמה ייצור באמת נעשה בישראל, והאם יעבירו אותו למקומות אחרים".

ניסיון לקבל הטבות מס

אסם היא יצרנית המזון מהגדולות בישראל. לפי נתוני סטורנקסט, בדצמבר האחרון עמד נתח השוק שלה על 6%, כשלפניה רק שטראוס עם כ-9% ותנובה עם 11%. נתח השוק של החטיפים המלוחים עמד על 43%, נתח הפסטה, אטריות ופתיתים עמד על 40%, נתח השוק של טבעול עמד על 52%, נתח הפריכיות עמד על 35%, ונתח השוק של מטרנה עמד על 48% מכלל השוק. החברה מעסיקה 4,200 עובדים בארץ ובעולם, מחזיקה 7 מפעלים בישראל ומוכרת כ-1.5 מיליון מוצרים ביום.

לדברי עו"ד יובל לזי, מנהל המחלקה המסחרית הבינלאומית במשרד ברנע ג'פה לנדה, כרגע הנסתר רב על הגלוי. עם זאת, הוא סבור כי מדובר במהלך שהחל כבר לפני שנים ואינו קשור למלחמה ולמצב הביטחוני; ומסביר כי האסטרטגיה של רבות מהחברות הגלובליות שרכשו יצרניות מזון ישראליות גדולות - כמו תנובה שנרכשה על-ידי התאגיד הסיני ברייט פוד - היא לרכז בחברה אחת או שתיים עיקריות את הקניין הרוחני של כל הארגון, ולתת רישיונות שימוש למדינות שונות בעולם.

"אם עד כה תהליכי הייצור והקניין הרוחני של במבה היו בידי אסם, והיא הייתה מקבלת על כך תמלוגים - כעת הם יגיעו לאותה חברה שרכשה את הקניין הרוחני. היא זו שתקבל את הכספים בגין המותג אסם ברחבי העולם, וגם בשימוש בתהליכי הייצור המיוחדים שלהם", מסביר עו"ד לזי. "כנגד זה, אסם תקבל תשלום חד-פעמי מנסטלה, שגם פה מעניין כיצד ייעשה החישוב מול רשויות המס. ישנה רמת ודאות גבוהה שרשויות המס יערערו על התשלום אם הוא ייראה להם נמוך מדי, מכיוון שמדובר בהכנסה משמעותית למדינה". 

עו״ד יובל לזי / צילום: נועה שרביט

הייצור נכון לעכשיו צפוי להמשיך בישראל, במפעלים הקיימים. עם זאת, הוא לא שולל שמדובר כרגע בניסיון להפעיל לחץ על המדינה, במטרה לקבל הטבות מס. ייתכן שלנסטלה יהיה זול יותר לייצר את המוצרים במדינות אחרות ולייבא אותם לישראל, אלא אם כן המדינה תעניק הטבות מס לייצור בארץ.

"נקודה נוספת נוגעת לעניין התמלוגים שייאלצו אסם לשלם מעכשיו לנסטלה תמורת ייצור הבמבה בישראל", מוסיף עו"ד לזי. "ככל שההכנסה של אסם תהיה קטנה יותר בגין הרישיון שתקבל מנסטלה - כך הרווח שלה יעלה, והיא תיאלץ לשלם יותר מס למדינה". 

הפסד מס למדינת ישראל? 

גם עו"ד הראל פרלמוטר, ראש מחלקת המיסוי במשרד ברנע ג'פה לנדה, תומך בדעה שהמהלך עלול להוביל להפסד מס למדינת ישראל, ושלא מדובר באירוע חריג בעולמות היצרניות הגלובליות. "הוצאת קניין רוחני ישראל לאחר רכישת מניות חברה אינה דבר נדיר. במספר פסיקות בשנים האחרונות נדרשו בתי המשפט לשאלות בדבר שווי הקניין הרוחני שממנו נגזר המס. מכיוון שמדובר בצדדים קשורים, ואין באמת משא-ומתן לגבי שווי הקניין הרוחני, החברה המוכרת תנסה לקטין את שווי הקניין הרוחני, בעוד שרשויות המס יטענו לשווי גבוה", הוא מסביר.

"מבחינה אסטרטגית של מדינת ישראל, לצד אובדן הקניין הרוחני יהיה כמובן תשלום מס חד-פעמי גבוה", אומר עו"ד פרלומטר. "במקרה שהייצור יימשך בישראל, הרי שהמדינה תיהנה מתשלומי מס בגין תמלוגים שישולמו על-ידי החברה בישראל לבעל הקניין הרוחני. אך אם הייצור יעזוב את ישראל, הרי שלא יהיה מס על התמלוגים, והדבר יכול להביא להפסד מס למדינת ישראל.

"מתן תמריצים לתאגידים רב-לאומיים לפעול בישראל הוא דבר חשוב וקריטי לכלכלה הישראלית ולמשק המס ויכול לסייע לא רק להבאת שחקנים נוספים אלא גם להשארת השחקנים הנוכחיים - והקניין הרוחני שלהם - בארץ.

"בניגוד לצעקות של פוליטיקאים לאורך השנים להפסיק לתת תמריצים כאלה ואחרים לחברות רב-לאומיות - הן חשובות מאוד למשק הישראלי, הן מבחינת יצירת מקומות עבודה ושימורם והן מבחינת גביית מס".  

עו''ד הראל פרלמוטר / צילום: איל יצהר

מאסם-נסטלה נמסר בתגובה: "לעסקה הזו אין שום השפעה על הפעילות של אסם-נסטלה בישראל". 

עוד כתבות

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום, אתמול / צילום: N12

הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל הוא ההרוג הרביעי ממטח הפצמ"רים אתמול לכרם שלום

בכיר בחמאס לרויטרס: פינוי רפיח מצד ישראל הוא "הסלמה מסוכנת" • גורם ישראלי בכיר ל"ניו יורק טיימס": "היינו קרובים לעסקה, חמאס הקשיח עמדות - בגלל נתניהו"; לשכת רה"מ בתגובה: "שקר מוחלט" • דיווח: התקדמות בדרך להקמת כוח שמירת שלום ערבי בעזה • אחרי תקיפה בעומק לבנון: אזעקות בגולן ובגליל העליון • לקראת פעולה: צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח • עדכונים בולטים

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות מסחריות על מדינת ישראל בשל הפעילות שלה בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

שנגחאי עולה ב-1% ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"