גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הביטקוין מתמסד גם בישראל: כמה יעלה לרכוש אותו ומי ישמור על הכסף שלכם

בית ההשקעות אי.בי.אי משיק שירות למסחר בביטקוין ועוד כמה מטבעות קריפטו, ויהפוך בכך לחבר הבורסה הראשון בישראל המאפשר מסחר למי שפתח אצלו חשבון ● כיצד זה יעבוד באי.בי.אי, ואילו עוד גופים מקומיים מציעים שירותי מסחר במטבעות דיגיטליים

ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock, Roman Bodnarchuk
ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock, Roman Bodnarchuk

בשנת 2023 הפך הביטקוין לאחד מאפיקי ההשקעה הרווחיים ביותר, עם תשואה של 156%, כשבשיא העלייה שנרשם בתחילת החודש הנוכחי נסחר המטבע הדיגיטלי במחיר של 47 אלף דולר - שיא שממנו ירד בשבועיים האחרונים ב-14% (לכ-40 אלף דולר למטבע כיום).

עסקת הענק של מטא והמדד שהגיע לשיא היסטורי: האם שוק השבבים לקראת מפץ? 
מנכ"לית סיטיגרופ חשפה: הטיפ שקיבלתי מוורן באפט בארוחת צהריים 

חלק ניכר מהעניין המחודש בביטקוין עוררה הציפייה להשקת קרנות סל על המטבע, צעד שאמור להגדיל בצורה משמעותית את המסחר במטבע הדיגיטלי ולהביאו ל"מיינסטרים" של שוק ההשקעות האמריקאי. לאחרונה התממשה הציפייה כשרשות ניירות ערך בארה"ב התירה למספר בנקי השקעות גדולים להקים קרנות סל העוקבות אחר מחיר הביטקוין (אישור שלאחריו דווקא נסוג מחיר המטבע).

תעודות הסל על הביטקוין מאפשרות לציבור הרחב להשקיע בו ללא 'כאב הראש' הכרוך ברכישת מטבעות קריפטו - כולל שימוש בארנקים ייעודיים, תוכנות וסיכונים של הונאות שנקשרו בהחזקתו (ע"ע קריסת בורסת FTX של סם בנקמן פריד).

גם בישראל יש מי שפועלים למסד את המסחר במטבעות דיגיטליים. השבוע, כך נודע לגלובס, מושק שירות למסחר בביטקוין ומטבעות קריפטו נוספים באמצעות בית ההשקעות אי.בי.אי. בכך יהפוך אי.בי.אי לגוף המוכר הרביעי שמציע שירות כזה בשוק ההון המקומי, והראשון שהינו חבר בורסה בישראל המאפשר למי שפתח אצלו חשבון לקנות ולמכור מטבעות שכאלה.

כיצד מתבצע המסחר במטבעות דיגיטליים?

לקוחות שמנהלים חשבון מסחר בבית ההשקעות, יוכלו לקנות ולמכור מטבעות דיגיטליים באמצעות חברה חיצונית בשם HBH. לצורך המסחר ייפתח חשבון ייעודי ב-HBH במקביל לחשבון המסחר, כאשר הלקוחות יוכלו להעביר לחשבון המסחר (באי.בי.אי) את כספי המימוש ממכירת המטבעות הקריפטוגרפיים.

"הלקוח יחזיק בנכס הבסיס (ביטקוין למשל, ח"ש) והחיווי על העסקה שביצע בו יהיה מיידי", מסבירה לבנת מזרחי רינסקי, מנכ"לית חבר הבורסה של אי.בי.אי. "ברגע שתרצה למכור את הביטקוין שרכשת דרך HBH ולהחזיר את הכסף לחשבון המסחר שלך, זה יהיה בלחיצת כפתור".

רכישת המטבעות דרך אי.בי.אי נעשית בדולרים, כך שמבוצעת בחשבון המרת מטבע לפני העסקה. ניתן לרכוש (באמצעות HBH) ביטקוין, את'ריום ומטבע דיגיטלי נוסף בשם USDC המקובע לדולר האמריקאי.

מה חלקו של אי.בי.אי במסחר במטבעות?

מזרחי רינסקי: "אנחנו סוכן שמפנה (את הלקוח), כלומר לא מנהלים את המסחר. אנחנו גם לא ברוקר ולא משמורן. חבר הבורסה משמש כאן כפלטפורמה שמייצרת את הקשר בין חשבון המסחר ל-HBH".

HBH, שהקים גיורא רן, קיבלה בספטמבר 2022 רישיון מרשות שוק ההון למסחר במטבעות דיגיטליים. המערכת שפיתחה ניתנת להטמעה בגופים הפיננסיים השונים במודל "גן סגור" - כסף שנכנס מגוף מפוקח וחוזר אליו בחזרה, ללא חשש להלבנת הון או מימון טרור.

רינסקי מזרחי מציינת בהקשר זה כי "חברי בורסה לא רשאים לסחור במטבעות קריפטוגרפיים, ומשום של-HBH יש הרישיון בעולמות המסחר האלה, יצרנו קשר".

מה עלויות המסחר?

המינימום לפתיחת חשבון מסחר בחבר הבורסה עומד על 15 אלף שקל. מי שרוצה לנצל חלק מהסכום לרכישת מטבעות דיגיטליים אינו מוגבל למינימום מסוים, והמסחר אפשרי 24/7. לצד זאת המסחר בקריפטו כרוך בעמלה שלדברי מזרחי רינסקי "עומדת על 3.97% (מסכום הרכישה) והיא זולה משמעותית ביחס לחלופות אחרות לציבור בישראל". בנוסף נגבים מהלקוח דמי טיפול חודשיים בשיעור 0.05% משווי הנכסים הדיגיטליים שרכש. עלותם השנתית מוערכת ב-0.6%.

לבנת מזרחי רינסקי וגיורא רן / צילום: יח''צ

מי ישמור על המטבעות הדיגיטליים?

לאחר שקונים את הביטקוין צריך לאחסן אותו בארנק דיגיטלי הנשמר באופן מאובטח. ישנם ארנקים "חמים" שמחוברים לרשת האינטרנט וניתן להגיע אליהם מכל מקום, וארנקים "קרים" שלא מחוברים לרשת ובהם רמת האבטחה גבוהה יותר (כדוגמת דיסק און קי). עבור לקוחות אי.בי.אי, מי שישמור על המטבעות הדיגיטליים שרכשו דרך HBH הם מספר גופים מפוקחים בהם הבורסה בת"א. "התנינו את הפעילות מול HBH בכך שישמרו את המטבעות במקום בטוח", אומרת מזרחי רינסקי. "מספר גופים מפוקחים ידאגו לשמור חלק מהכסף בארנקים חמים וחלק בארנקים קרים".

לא רק השמירה על הביטקוין היא עניין סבוך. העסקאות במטבע נתקלות בבעיות רגולציה מיום שנוסד. "ברמה הישירה האפשרות לקנות את הביטקוין לא פשוטה בכלל", אומר עו"ד (רו"ח) אורי ציחור, שותף וראש תחום בלוקצ'יין במשרד פישר (FBC). "המכשול הגדול הוא בכלל להשיג את המטבע. בחו"ל יש בורסות עם רישיונות כמו קוינבייס בארה"ב ואחרות, שם בלחיצת כפתור אתה קונה מטבע וצד שלישי מחזיק בו עבורך".

מי הגופים המפוקחים בארץ שמאפשרים מסחר?

ציחור: "מעבר לשירות של HBH (שיוצע על ידי אי.בי.אי, ח"ש), יש עוד שלושה גופים עם רישיון: ביטס אוף גולד, Bit2C וחברת הוריזון ששייכת לאלטשולר שחם".

השירות של אלטשולר שחם אכן דומה לשירות החדש של אי.בי.אי, אך יש הבדלים: היות שאי.בי.אי הוא חבר בורסה, ניתן לפתוח שם חשבון ואז לסחור דרכו במטבעות הדיגיטליים. אלטשולר שחם מציע את השירות של הוריזון, שהוקמה ב-2018, באופן ישיר.

איך פועלת הוריזון?

אילן שטרק, מנכ"ל הוריזון: "אנחנו מאפשרים קנייה ומכירה של ארבעה מטבעות דיגיטליים: ביטקוין, את'ריום, לייטקוין ואוואלנש. הלקוח אצלנו מבצע את הרכישה ויכול לשמור את המטבעות בארנק הפרטי שלו. אנחנו מציעים גם שירותים דרך ביטגו מארה"ב, זו חברה שפועלת כנאמנות (Trust) ושומרת על המטבעות עבור הלקוחות".

העלות דרך הוריזון מתחילה ממינימום עמלה של 5% ברכישה של מטבע ויורדת בהתאם להיקף העסקה עד 3.5%. מי ששומר דרך המשמורן, ישלם עמלה שנתית של 0.25% מערך המטבע.

בנוסף לאי.בי.אי ואלטשולר שחם, הציבור יכול לקנות ולמכור מטבעות דיגיטליים דרך שני גופים מפוקחים נוספים: ביטס אוף גולד וביטוסי (Bit2c). שניהם מאפשרים את הפעולות במגוון דרכים, גם דרך עסקאות במזומן של ממש. מעבר להחזקה ישירה במטבע, יש שירותי שמירה על המטבעות, דרך כרטיס אשראי של מקס או בשירותי משמורן.

כיצד ישפיע הצעד של רשות ני"ע בארה"ב על התחום?

ציחור רואה במהלך פוטנציאל להתרחבות משמעותית של התחום. "אתה אמור לישון טוב יותר בלילה אם המשמורן שלך זה ענק השקעות כמו ג'יי. פי מורגן או גוף כמו בלקרוק", הוא אומר. "הודות לרמת הידע שלהם וכמובן הביטוח שיוכלו להעניק, ובמקרה שקנית קרן סל באמצעותם, אז היא של מוסד פיננסי גדול.

"ב-2009, כשתחום הקריפטו היה בראשיתו, חשבו שהוא אמור להחליף את הבנקים המסורתיים, והנה עכשיו אנחנו קצת חוזרים 'למקורות' - שוב מוסד פיננסי גדול שומר לך על הכסף. ועדיין יש לך היכולת להחזיק במטבעות דיגיטליים בעצמך".

עוד כתבות

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי