אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו (הבוקר הזה, כאן ב', 30.1.24) / צילום: יוסי זמיר
מתי יונח על שולחן הכנסת תקציב 2024 שעודכן בעקבות המלחמה? אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, התייחס לכך בראיון בכאן ב', והזכיר את העניין הבא: "תקציב זה חוק יסוד, חוק יסוד: התקציב. עד 20 בינואר, הכי מאוחר, (היו אמורים) להגיש את התקציב. פשוט הממשלה מצפצפת על חוק יסוד". האם אלה אכן פני הדברים?
● המשרוקית | האם תקציב 2024 שאושר בממשלה לא כולל העלאות מסים?
● המשרוקית | האם תקציב הישיבות ל־2024 קוצץ ב־50% בעקבות המלחמה?
● המשרוקית | ועדת הכנסת אישרה את ההדחה של עופר כסיף, האם זו הפעם הראשונה?
ראשיתו של הסיפור הזה היא עוד מלפני המלחמה. בממשלה רצו להעביר מעין "תקציב דו־שנתי" לשנים 2023־2024, ולצורך כך הכניסו שינוי בחוק יסוד: משק המדינה (ולא ב"חוק יסוד: התקציב", כפי שאמר ליברמן בטעות). התיקון קבע שבמקרים מסוימים הממשלה תוכל להביא לאישור הכנסת יחד עם התקציב הקרוב, גם תקציב לשנה שאחריו, אפילו אם יש יותר מחצי שנה עד תחילתה.
כך, התקציב ל־2024 הונח על שולחן הכנסת כבר במרץ 2023 (התיקונים שהזכרנו אושרו רק לאחר מכן). אלא שכדי שניתן יהיה לנהוג כך, הוכנסו מספר כללים או מנגנונים. כך, למשל, במקרה כזה יש לקבוע תקציב התאמות, כדי "לשמש את הממשלה לצורך התמודדות עם תרחישים המשפיעים על תקציב המדינה, אשר לא היו ידועים בעת הנחתו". את תקציב ההתאמות הזה מלווה דוח הפרשים, ובו, בין היתר, פירוט אם צפוי או לא צפוי הפרש גירעון. אם צפויים הפרשים יש להגיש עם הדוח גם תוכנית מאזנת. ומה שחשוב לעניינו הוא שהחוק נוקב גם בתאריכי הגשה קשיחים, שעד אליהם יש לבצע את המהלכים הללו.
דוח ההפרשים הוגש באיחור של יום
כל זה קרה, כאמור, לפני 7 באוקטובר. בעקבות המלחמה נאלצה הממשלה לשנות שוב את חוק היסוד, ואת המועדים שנקובים בו. השינוי, שאושר בדצמבר, קבע כי במקרה של "אירוע חריג ובלתי צפוי שיש לו השלכה פיסקלית משמעותית", הממשלה יכולה, באישור הכנסת ובהמלצת ועדת הכספים, לדחות את מועד הגשת דוח ההפרשים - ובאופן נגרר את כל מה שבא אחריו - בעד 50 יום.
הוכנסו גם "הקלות" נוספות, כך שבין היתר, התוכנית המאזנת - שבמקרה הנוכחי היא התקציב המתוקן - כבר לא צריכה להיות מוגשת יחד עם דוח ההפרשים. 50 ימי הדחייה שאושרו נספרים החל מ־31 בדצמבר, וכך הגענו ללוח הזמנים החדש: את התקציב עצמו יש לאשר בכנסת עד 19 בפברואר; לשם כך, יש להניח אותו על שולחנה 30 יום לפני כן - כלומר, עד 20 בינואר (כפי שציין ליברמן); ואת דוח ההפרשים היה צריך להגיש עד 21 בדצמבר (חודשיים לפני האישור הסופי של התקציב).
מה קרה בפועל? דוח ההפרשים הוגש, כך נראה, באיחור של יום, ב־22 בדצמבר. התקציב עצמו, כידוע, עדיין לא הונח על שולחן הכנסת, והאיחור עומד כבר על מספר דו ספרתי של ימים. מה ההסבר לאיחור הזה? ממשרד האוצר לא קיבלנו תגובה רשמית בעניין. על פי דיווחים שונים בתקשורת, סיבת העיכוב היא ניסיון של שר האוצר להכניס כספים קואליציוניים לבסיס התקציב.
בשורה התחתונה: דבריו של ליברמן נכונים. המועד האחרון להנחת התקציב על שולחן הכנסת היה 20 בינואר, דבר שאכן לא קרה עד לרגע זה. מועד זה נגזר מחוק יסוד: משק המדינה, שתוקן על ידי הממשלה גם לפני המלחמה, וגם אחריה.
תחקיר: אוריה בר־מאיר