גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחקרים שמנסים לפצח את תפקידה של בדיחת מלחמה

האם יש הבדל בהומור בין מלחמת המפרץ למלחמת עזה, אילו בדיחות מספרים באוקראינה והאם יש גבול לצחוק? חוקרים מדברים על פנטזיה, גיבורי על והומור שחור בזמנים קשים

מערכון ''ארץ נהדרת'', שהציג ריאיון בין יחיא סינוור, לבין עיתונאית ה-BBC ובחן את גבולות ההומור / צילום: צילום מסך
מערכון ''ארץ נהדרת'', שהציג ריאיון בין יחיא סינוור, לבין עיתונאית ה-BBC ובחן את גבולות ההומור / צילום: צילום מסך

בימי מלחמת לבנון הראשונה שידר כתב הערוץ הראשון אז, דן סממה, כתבה שחוללה סערה ציבורית וסימנה את תחילת המחאה נגד המלחמה. הוא הראה חיילים שרים גרסה קודרת לשיר ילדים, עם המילים "רד אלינו אווירון, קח אותנו ללבנון, נילחם בשביל שרון, ונחזור בתוך ארון". ההפך משיר להעלאת המורל, הומור שחור שהצביע על שני הפחדים הגדולים של החיילים: המוות עצמו, והחשש שהמאמץ והסבל יתגלו כחסרי משמעות בסופו של דבר.

מדוע שחיילים ישירו שיר כזה? הפסיכיאטר וניצול השואה ויקטור פרנקל נהג לטפל בפחדים של מטופליו בטכניקה שכינה "כוונה פרדוקסלית". הוא הציע להם להקצין את הפחדים שלהם עד כדי כך, שהם ייראו מצחיקים במקום מפחידים. הרעיון הזה, שבני אדם מיישמים באופן אינטואיטיבי מאז ומעולם, מופיע גם בספר "הארי פוטר" - בכישוף שנועד להתמודד עם מפלצת הפחדים.

הומור כמושא מחקר הוא עניין חמקמק. בניגוד למוחמד דף, קשה לפרק אותו למרכיביו בלי שהוא יאבד מעוקצו. בכל זאת דיברנו עם חוקרים ויוצרים כדי לגלות מהם תפקידיו בזמן מלחמה.

בין מלחמת המפרץ לעזה: כשעצב נכנס למשוואה

פרופ' עפרה נבו־אשכול, חוקרת הומור מאוניברסיטת חיפה (ואמו של הסופר אשכול נבו), החלה למפות הומור בעת מלחמה סביב מלחמת המפרץ, אי אז בתחילת שנות ה־90 של המאה הקודמת. "הייתה אז התפרצות אדירה של הומור", היא אומרת. "זו הייתה מלחמה שאופיינה בהמון פחד, ופחות עצב. הומור שחור מאוד מתאים לסיטואציה כזאת". לדבריה, ההומור מפיג פחד אבל מתקשה לשגשג מול עצב. כאשר עובר הזמן מהעצב, קל לנו יותר לצחוק גם עליו. כפי שאמר צ'רלי צ'פלין, החיים הם קומדיה בצילום מרחוק וטרגדיה בצילום מקרוב.

 

"באופן מסורתי, ההומור היהודי הוא הומור עצמי, וההומור הישראלי שצמח מולו נטה להיות תוקפני ואלים יותר. במלחמת המפרץ, אל מול אויב לא קרוב ולא ברור, שלא השאיר לנו הרבה ברירות אלא לחוות בעיקר פחד, חזר ההומור העצמי שמביט בעיניים לפחדים הללו", אומרת נבו־אשכול ומוסיפה שהיום יש לנו גם וגם, אבל המלחמה הנוכחית שחררה שוב את הצד התוקפני. "כאשר חיילים כותבים על פגז המיועד לעזה "חלית? נפצעת? פנה ללבנת פורן", זו גרסה מעט יותר מעודנת מאשר לומר 'אני רוצה לפצוע ולפגוע'".

פגזים עם מסר לאויב. מם ששותף ברשתות / צילום: צילום מסך מתוך טוויטר

ראו למשל את הבדיחות על מוחמד דף חסר האיברים. בסבבים קודמים של המלחמה בעזה, אבנר רסל הציע בעמוד הפייסבוק שלו "פאזל 1,000 חלקים" של דף, ואילו נעה אנגל שאלה אם כאשר מוחמד דף מתכנן פיגוע, הוא שלם עם עצמו. אלא שבמלחמה הזאת התברר כי דף הרבה יותר שלם מכפי שדווח, והבדיחות הפכו לבדיחות עצמיות, שבהן הישראלים מלגלגים בהשלמה על איך הטעו אותנו.

הומור לא חייב להיות תוקפני כדי לחזק את המשתמש בו. נבו־אשכול ממפה במאמריה כמה מנגנוני הומור שבאמצעותם אנחנו מתמודדים עם סיטואציות קשות. "מננגון אחד הוא שליטה בחרדה על ידי 'מסגור מחדש' של הסיטואציה המפחידה, למשל על ידי מתן שמות חדשים לאובייקטים מעוררי חרדה, הקטנה שלהם או הכחשה חלקית. מנגנון זה כולל גם את ההגזמה של הפחדים, או הצגת החיסרון כיתרון". מנגנון שני הוא חיבור בין־אישי, לכידות, ומנגנון שלישי הוא תוקפנות, שבמלחמות קודמות וגם בזו הנוכחית הופנתה כלפי גורמים מבחוץ וגם כלפי חלקים אחרים בחברה הישראלית. מנגנון נוסף הוא מתן משמעות לסיטואציה.

נבו מזכירה בהקשר הזה גם את השיר של החיילים במלחמת לבנון. אם אנחנו יכולים להמשיג את הפחד במילים, אולי יש לנו גם כוח מסוים עליו. זהו הבסיס לחלק גדול מההומור השחור, כמו לחלק גדול מהאמנות בכלל.

הגחכת האויב וההומור של זלנסקי

הגחכה והקטנה של הפחד קיימת למשל בהומור האוקראיני במלחמה עם רוסיה, שכבר זכה למחקר. במאמר שפורסם בכתב העת The European Journal of Humor Research ב־2022, קבוצת חוקרים בהובלת ד"ר אולסיה יחורובה מאוניברסיטת סומי באוקראינה מיפתה את סוגי ההומור בממים ובטוויטים ששותפו על ידי פוליטיקאים אוקראינים, וניסתה להבין חלק מתפקידיו.

מהמחקר עולה שהאוקראינים מנסים באמצעות הומור לא רק לנחם את עצמם, אלא גם לדבר אל העולם. החוקרים חילקו את ההומור במלחמה לארבע קטגוריות: לעג לאויב הרוסי (הקטגוריה המובילה); האדרת הכוח האוקראיני; ניגוח התגובה החיוורת של העולם, שאינו נחלץ לעזרת אוקראינה, והגחכת חיי היומיום של האוקראינים בזמן המלחמה. כמעט כל סוגי ההומור עסקו גם באובדן, באכזריות ובסבל.

נושא ההומור באוקראינה מעניין במיוחד מאחר שנשיא המדינה, ולדימיר זלנסקי, הוא בעצמו קומיקאי ומשתמש בקומדיה בתקשורת שלו עם עמו ועם העולם. לדוגמה, בתוכנית הטלוויזיה של דייב לטרמן, שבה הופיע לאחרונה, אמר: "אנחנו בעיצומה של מלחמה בין רוסיה לנאט"ו", ואל מול הבלבול של הקהל המשיך: "ואיך הולך? ובכן, הרוסים איבדו 70 אלף חיילים וכמעט את כל הנשק שלהם. ונאט"ו? אה, הם עדיין בדרך".

בקטגוריית הלעג לאויב, ההומור עסק בעיקר בטמטום־לכאורה של החיילים הרוסים, ובכך שאין להם, לכאורה, מושג על מה הם נלחמים. אחד הטרופים המפותחים הראה חיילים רוסים גונבים מוצרים מתקדמים מאוקראינה כדי למלא את ארצם הנחשלת. אחד הממים הראה חתיכת כביש חדש, "גנוב", בתוך כפר רוסי נידח. הממים הללו חיזקו את תחושת העליונות של האוקראינים על הרוסים, והייתה להם מטרה נוספת: לחזק את ההסברה האוקראינית לגבי הגניבות, שברוסיה הכחישו את קיומן כתופעה.

בקטגוריית ההומור העצמי, הוצגה למשל אמא אוקראינית לוחמת כפי שהיא מופיעה בפוסטר אוקראיני, חזקה ונחושה עם רובה ותינוק, וכפי שהיא ב"מציאות": עייפה ומרוטה, מחזיקה בתינוק, שקית פח, רצועה של כלב, סמארטפון, שלט להפגנה ומטול RPG. האיור הזה הוא הגחכה עצמית של המצב, שבו אמהות צריכות להילחם על חייהן ועל חיי ילדיהן בעודן מבצעות את מטלות הבית הרגילות.

החוקרים ציינו שבעת מלחמה, האדרה עצמית של המדינה מאבדת מחוסר הנימוס שלה. לא בטוח שישראלים ראו אי פעם בהאדרה עצמית חוסר נימוס, אבל אפשר בהחלט לראות כיצד בעת מלחמה אנחנו יכולים לומר על עצמנו הכול, ויעיד החרבו־דרבו. לעתים, אומרים החוקרים, ההאדרה העצמית מגיעה בצורת פנטזיה, שבה מדומיין באופן הומוריסטי ניצחון גדול או מפלה גדולה של האויב. בטוויט פנטסטי אחד מדמיינים האוקראינים את תיירות הצלילה אל הספינות הרוסיות הטבועות בסוף המלחמה. פנטזיה אחרת מגולמת בקמפיין איסוף כספים פיקטיבי שנועד לשלוח את ולדימיר פוטין לטיול מפנק בחלל.

פנטזיה אחרת, שמוכרת בישראל היטב, היא פנטזיית גיבור העל. באוקראינה פורסמו מגוון ממים שעסקו חוסנו הבלתי סביר של זלנסקי (בישראל היו בדיחות דומות מאוד סביב דמותם של יאיר גולן ועידן עמדי). כולנו הרי רוצים גיבור על בצד שלנו, וההומור ממסך את הילדותיות שבפנטזיה.

גיבורת ממים אוקראינית אחרת היא סבתא שהורידה רחפן רוסי כאשר זרקה עליו צנצנת חמוצים. זהותה לא אומתה מעולם, אבל הסיפור הזה דומה במהותו לסיפור רחל והעוגיות. הוא מעביר את המסר ש"גם הנשים שלנו כשהן חיות את חיי היומיום שלהן קשוחות יותר מהאויב החמוש בצד השני", אבל גם מציג במקביל עד כמה מגוחכים הפכו חיי היומיום בזמן מלחמה, שבה גם צנצנת חמוצים הופכת לנשק.

סבתא אוקראינית נלחמת עם חמוצים / צילום: מתוך האתר Visit Ukraine

אבל הומור וקוץ בו: במאמר שפורסם בדצמבר האחרון, טען ד"ר סטניסלט בודינסקי ממכון ווילסון האמריקאי שבהומור מהסוגים האלה בעת מלחמה, בעיקר כאשר הוא מופנה החוצה, יש סיכון.

"ההומור הזה תורם לחוסר התקשורת בין הצדדים, ומערער את היסודות העובדתיים שעל בסיסם יכול להתקיים דיון, באופן שמעמיק את הקרע הגיאופוליטי", כתב וקרא לחזור לדיפלומטיה כנה ונטולת ציניות.

היתרון של עם שמצליח להתבדח

למרות הסיכון, הומור חיוני כנראה להישרדות. "הומור הוא ניצחון רוח האדם בסביבה בלתי אפשרית", אומרת פרופ' לימור שיפמן, חוקרת הומור מהמחלקה לתקשורת ועיתונות באוניברסיטה העברית. "כותרת המחקר המפורסם של חיה אוסטרובר על ההומור בשואה הייתה 'לולא ההומור היינו מתאבדים'. אדם בשואה שמצליח להתבדח מוכיח שהוא עדיין לא איבד את האנושיות שלו, למרות כל מה שניסו לעשות לו, עדיין יש לו אפילו יצירתיות. זה נכון גם ברמה הפרטית וגם ברמה הציבורית.

פרופ' לימור שיפמן / צילום: תמונה פרטית

"עם שמצליח להתבדח הוא עם שרוחו ותרבותו לא נוצחו. ההומור היהודי בשואה נמצא בניגוד להומור בקרב הגרמנים הנאצים. המשטר הנאצי אסר בחוק הומור נגד השלטון, וכבר במהלך המלחמה אויבי הנאצים הבינו שאם החיילים לא מתבדחים, זוהי דווקא עדות לחולשת המשטר".

הומור משותף גם מסמן את גבולות קבוצת השייכות. שיפמן, החוקרת הומור המבוסס על ממים, שבהגדרה מחייב היכרות קודמת עם נושא הבדיחה, טוענת שהומור פנימי שזר לא יבין חזק במיוחד ביצירת תחושת השייכות.

ההומור הוא בדרך כלל מפלטו של החלש, של מי שנמצא מחוץ למיינסטרים כלפי המיינסטרים. השלטון ה"סאחי" מזוהה יותר עם אמירות פומפוזיות. אך שיפמן אומרת שהעובדה שבמלחמה הזאת כולם מספרים בדיחות מלמדת משהו על התרבות הישראלית. "בשלטון או לא בשלטון, שמרנים או חתרנים מכל קצוות הקשת הפוליטית, כולם רואים את עצמם כחלשים וגם כחזקים בהרבה מובנים".

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות