גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היזם שרוצה לשנות את הפרסום הדיגיטלי: "אנחנו סוכנות אוטומטית על סטרואידים"

הסטארט־אפ אליסון, שפיתח פלטפורמת בינה מלאכותית לניתוח ויצירת תוכן וקריאייטיב, מציג כלי חדש ליצירת סרטונים באורך של עד דקה ● המייסד והמנכ"ל אסף ינאי מסביר למה עדיף להשתמש באנימציה, איך ייראה שיתוף־הפעולה שלו עם נטפליקס, ומהם הסיכונים בתחום

אסף ינאי, מייסד ומנכ''ל אליסון / צילום: ALISON.AI
אסף ינאי, מייסד ומנכ''ל אליסון / צילום: ALISON.AI

פרסום אפקטיבי מבוסס לא מעט על מיומנות של הבנה פסיכולוגית: מה תופס את תשומת־הלב, מה מעורר אהדה ומה מניע לפעולה. בסטארט־אפ Alison.AI, המתמחה בפרסום דיגיטלי באמצעות בינה מלאכותית יוצרת, מנסים להפוך את זה למדע מדויק. 

התחזית: שיווק בשידור חי, קמפיינים מותאמים אישית וסיפור מותג שניסח AI
התחרות האפקטיבית בשיווק: משרד הפרסום שהוביל והמחווה לחטופים

בניתוח שעשתה החברה לאחרונה נבחנה שורה של סרטוני פרסומת ברשתות החברתיות, במטרה למצוא מהם הפרמטרים שמעלים את שיעור ההקלקות. בין הממצאים: לוקיישן ביתי שמשדר חמימות מביא לתוצאות טובות ב-62% מלוקיישנים ציבוריים וחיצוניים; דמויות מונטאז' או אנימציה מובילות לעלייה של 45% בהקלקות; וסימבולים אבסטרקטיים מניבים עלייה של 43%. 

סיפור עלילה הפוך, שמתחיל מהתוצאה ומאתגר את הצופים להבין מה קרה בהתחלה, מביא לעלייה של 33% בהקלקות; ולבסוף, חצאי תמונות ומשחקי צללים מפעילים את יצר הסקרנות ומובילים לעלייה של 27%. 

שימוש בשפה אבסטרקטית בפרסומת מוביל לעלייה של 43% בהקלקות / צילום: Alison.AI

"החוזק של הבינה המלאכותית הוא גם היכולת לראות מעבר לקיבעונות ולקונספציות", מסביר אסף ינאי, מייסד משותף ומנכ"ל אליסון. "אנחנו מסבירים ללקוחות את הרציונל ברמה הסטטיסטית, הם בודקים אותנו כמה פעמים, ובסוף מאמינים שזה עובד.

"יש הבנה בשוק ש־AI זה לא באזז וורד ולא טרנד, אלא המציאות היומיומית. מי שרוצה להישאר בחזית הטכנולוגיה ולשפר מדדים וביצועים, חייב להשתמש בכלים האלה. זה מחליף אנשים, וזה יותר זול - מה שעלה פעם 2,000 דולר, עולה היום דולרים בודדים".

"מכונת AI עצומה"

נתח הפרסום הדיגיטלי נמצא בעלייה מתמדת, אך לפחות בישראל, השימוש בבינה מלאכותית הוא עדיין מנת חלקם של הנועזים בענף. השמרנים עדיין מאמינים בשיטות המסורתיות, אך ייתכן כי לא לזמן רב.

באליסון מנסים לחולל את הקפיצה הבאה בתחום ברמה הגלובלית: אחרי שפיתחו פלטפורמת בינה מלאכותית לניתוח ויצירת תוכן וקריאייטיב, כעת משיקה החברה כלי חדש ליצירה אוטומטית של סרטונים באורך של עד חצי דקה (תוך כמה חודשים כבר יהיה מדובר בדקה שלמה).

הסרטונים מבוססים על הדאטה של המפרסם, אך לא פחות חשוב מזה - גם על הדאטה של המתחרים. איך זה עובד? כלי הבינה המלאכותית של אליסון מפרקים אלמנטים, פיצ'רים ומאפיינים בפרסומות קיימות, מחפשים התאמה לביצועי הקמפיין (פרפורמנס) ומספקים תובנות לגבי טיוב הקריאייטיב.

כעת מגיע השלב שבו החברה מציעה פרסום מקצה לקצה: החל מניתוח והפקת תובנות מדאטה של קמפיינים קודמים ושל מתחרים, דרך גיבוש בריף מפורט הכולל סטוריבורד, קופי, תסריט ופסקול - ועד ליצירת סרטון שלם שמותאם לפלטפורמות, קהלי יעד, גאוגרפיה, העדפות צרכניות ועוד.

בריף של אליסון באמצעות בינה מלאכותית יוצרת, מתוך קמפיין לחברת גיימינג / צילום: ALISON.AI

"אנחנו מחוללים מהפכה בשוק האונליין - בשיווק, בדאטה ובאנליזה - באמצעות מכונת AI עצומה", אומר ינאי. "עד לאחרונה, התוצר העיקרי שלנו היה בריף חכם שמבוסס על המון מידע של הלקוח והמתחרים, והלקוחות אמרו לנו שזה חוסך להם 50% מהזמן. עכשיו אנחנו מקצרים את זמן ההפקה ב־90%. אנחנו מציעים וידאו מלא, שניתן להזין מיידית לתוך הקמפיינים. זו סוכנות פרסום אוטומטית על סטרואידים".

בלי 30 מעצבים

אליסון הוקמה ב־2021 על־ידי ינאי וקובי ברקוביץ, סמנכ"ל הטכנולוגיות. ב־2022 השלימה החברה סבב גיוס פרה־סיד של כ־5 מיליון דולר. בין לקוחותיה נמנים גוגל, פייסבוק, טיקטוק, זינגה, LG, וורנס ברדרס, אוגליבי ועוד.

הפלטפורמה מבוססת על כך שהלקוח נותן לחברה גישה לדאטה שלו ברשתות החברתיות. האלמנטים הקריאטיביים שהוא יצר עד כה, לצד האלמנטים שעבדו עבור המתחרים שלו, מוזנים למנועי בינה מלאכותית יוצרת, ואז מתקבלים התוצר שמוביל לסרטון וידאו חדש. "אין בעיית זכויות יוצרים", אומר ינאי, "כיוון שאנחנו לא מעתיקים את הוויז'ואל של המתחרה, אלא רק משתמשים בפיצ'רים שעבדו לו טוב".

אם אתה מתבסס תמיד על העבר. איך יגיעו הברקות?
"בעיניי זה מגדיל את הקריאטיביות בצורה אקספוננציאלית. היום היא מגיעה מסיעור מוחות ומחקר באינטרנט, מסתכלים על המתחרים ומגיעים עם קונספט חדש. אנחנו עושים את זה הרבה יותר מהר ממה שאדם יכול לעשות, ואנחנו לא מוגבלים בשום דבר".

כשדיברנו לפני שנה, אמרת שאתה לא מתיימר להחליף אף אחד. זו כבר לא המציאות.
"בהתחלה לא התיימרנו להחליף, אבל היום הטכנולוגיה מאפשרת. מי שמשתמש באליסון, לא יצטרך להחזיק צוותים גדולים. במקום 30 מעצבים, יספיקו שלושה. אנחנו משפרים את העבודה של אנשי הקריאייטיב. במקום סרטון אחד בשבוע, אפשר לייצר 100 ביום, שמבוססים על הרבה יותר מידע רלוונטי וקוהרנטי, ומביאים ביצועים טובים יותר.

"אנחנו לא הופכים לסוכנות פרסום, אבל כן עובדים ישירות מול הלקוחות, כך שהם יצטרכו הרבה פחות את סוכנויות הדיגיטל. חלקם יחליפו או יקטינו את הפעילות איתן בעזרת אליסון, ואחרים ינצלו את זה להרחבת הפעילות".

טריילרים לנטפליקס

כניסת הבינה המלאכותית היוצרת לענף הובילה לכך שחסמי הכניסה ליצירת וידאו ירדו משמעותית. בלי שום ניסיון מוקדם, ניתן להיכנס לאחת הפלטפורמות, לכתוב כמה משפטי הנחיה ולקבל סרטון. "כל אחד יוכל להיות מפיק וידאו, והתוצאה תהיה שכמויות הווידאו יעלו משמעותית", אומר ינאי.

"הצפי שלי הוא שבעוד שנתיים נראה אינפלציה של תכנים שיוצרו ב־AI. יהיה צונמי, וזה מסוכן משתי סיבות: הראשונה - בתור משתמשים אנחנו נוצף, וחוויית המשתמש תיפגע משמעותית. והשנייה - אם מפרסם ייצר 300 סרטוני וידאו במקום שלושה, זה ישאב לו את התקציב ויכניס הרבה רעש למערכת. יהיה צורך בהטמעת כלי אנליזה, שמוציא את המוץ מהתבן, ושם תהיה החוזקה שלנו כאליסון".

מה השלב הבא מבחינתכם?
"נכניס את היכולות שלנו לתוך תוכנות עיצוב כמו פוטושופ, אבל בעיקר נעבוד עם טלוויזיות חכמות ותכני סטרימינג. אנחנו במגעים עם נטפליקס בכל מה שקשור לעולם הטריילרים.

"לכל סדרה יש מספר טריילרים, לפעמים מדובר בעשרות, שמטרתם למשוך את היוזר. למה הם מייצרים עשרות? כי הם לא יודעים מה יעבוד. בודקים בלייב מה עובד, וזה עולה זמן וכסף. ברגע שאנחנו ניכנס לתמונה, נוכל להמליץ מה כדאי לכלול בכל טריילר.

"לפני עשור הקונספציה הייתה שסרטון אחד יתאים לכולם, אבל היום מבינים שזה לא עובד. אנחנו מאפשרים ללקוח להכניס פרטים על הקהלים שלו - מדינות, שפות, גיל, נשים־גברים ומאפיינים נוספים - והקריאייטיב נוצר על בסיס זה. לכל קהל מאופיין, למשל נשים מאלבמה שמשתמשות במוצר מסוים, יהיה וידאו משלו". 

עוד כתבות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-15%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5%

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב וידין ענתבי ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת