גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתחברות לטרנד הגלובלי: מה מקפיץ שורה של מניות הייטק קטנות בת"א במאות אחוזים

חלק מחברות הטכנולוגיה שהגיעו לבורסה בגל ההנפקות של השנים 2020–2021 עלו במאות אחוזים מרמת השפל, על רקע ההייפ בשווקים ● ועדיין - הן נסחרות עמוק מתחת למחיר ההנפקה, מספקות בדרך כלל הכנסות דלות ומוקדם להכריז עליהן כעל סיפור הצלחה

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מתחילת השנה, בדגש על החודש האחרון, חזר הצבע ללחיי המשקיעים בבורסה בתל אביב. אחרי שנה שבה הבורסה המקומית הציגה פיגור משמעותי מול מדדי הבורסות המרכזיות בעולם, בתוך קצת יותר מחודשיים עלה מדד ת"א 35 בשיעור של כ־5%, בזמן שמדד ה־500 S&P עלה בכ־8%. עם זאת, מתחילת פברואר ועד היום מדובר על עלייה של כ־7% במדד הדגל מקומי לעומת 4.5% "בלבד" בזה האמריקאי.

ראיון | "העוגן זה אג"ח": הבנקאי שמסביר איך כדאי להשקיע עכשיו   
סקטור הביומד הישראלי התייבש ב־2023, אך קרנות ההון סיכון אופטימיות להמשך 

שיקוף נוסף של התאוששות הבורסה בת"א, שמתרחש מחוץ למדדים, הוא פריחה לה זוכות בחודשים האחרונים מספר חברות הייטק קטנות שהונפקו בגל גיוסי ההון המאכזב של השנים 2020־2021. רובן המכריע של החברות שהונפקו אז הסבו למשקיעים אכזבות והפסדים כבדים, אבל כמה מהן נהנות כעת מתחייה מחודשת שמתבטאת בזינוק דו ספרתי ולעתים תלת ספרתי במחיר המניה.

כך לדוגמא מניותיהן החבוטות של רייזור לאבס , זוז פאוור , אנרג'ין  ופוםוום  השלימו בחודשים האחרונים זינוק של מאות אחוזים מהשפל - גם אם הן עדיין רחוקות מהשווי המנופח שבו הונפקו לציבור בתקופת הגאות של מניות הטכנולוגיה. חלק מאותן חברות, שלא במפתיע, קשורות בדרך כזו או אחרת לטרנד הבינה המלאכותית (AI).

"מפחדים לפספס את האנבידיה הבאה"

כזו היא למשל שיאנית התשואה בבורסה בת"א מתחילת 2024, חברת רייזור לאבס, ששילשה את שוויה בחודשיים. החברה שעוסקת בפיתוח ושיווק פתרונות ומוצרי בינה מלאכותית לענפי התעשייה השונים הונפקה בפברואר 2021 ועדיין רושמת מכירות זעומות (2 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2023) והפסדים ניכרים.

לאחר הזינוק במניה היא נסחרת כעת בשווי של כ־193 מיליון שקל. עם זאת, גם לאחר שמניית החברה עלתה מהשפל שנרשם באוקטובר האחרון בשיעור של יותר מ־1,000%, רייזור לאבס עדיין נסחרת במחיר נמוך ב־60% מזה שבו הונפקה במאי 2021.

אוראל לוי, יועץ ואנליסט טכנולוגיה במור קרנות נאמנות מסביר כי שילוב של סדרת גורמים מוביל לזינוק הבולט במניות הטכנולוגיה מתחילת השנה. בראש ובראשונה, לדבריו, הצפי לירידות הריבית בעולם משפיע לחיוב על תמחור חברות הטכנולוגיה וכמובן אי אפשר בלי הבינה המלאכותית. לוי מציין כי "המהפיכה של ה־AI מציגה עצמה כמשהו מוחשי". המשקיעים מפחדים לדעתו לפספס את ה"אנבידיה הבאה" ומעניקים תמחור נדיב יותר למניות הפועלות בתחום: "הם אומרים לעצמם אולי יש עוד פוטנציאל למקרים כאלה".

באשר להתחזקות הספציפית במניות החלום בשוק הישראלי, הוא סבור כי "גם כאן יש אופטימיות בכל הנוגע לבינה המלאכותית". לדבריו, "אנחנו משקיעים בחברות שאנחנו בטוחים בתמחור ובביצועים שלהם, כך גם לגבי השוק הישראלי. יש חברות שמדברות על AI והשוק כבר נותן להן פרמיה, אבל אם הן לא יראו דברים מוחשיים אז השוק יעניש אותן".

במקום השני בדירוג התשואות של 2024 בת"א נמצאת נכון להיום מניית זוז פאואר, שזינקה ב־135% מתחילת השנה למחיר המשקף לחברה שווי של כ־100 מיליון שקל. זאת, בעיקר על רקע קידום מיזוג החברה ל־SPAC בוול סטריט בשווי שנע בין 60 ל־100 מיליון דולר. בתחילת השבוע אישר ביהמ"ש לחברה להקדים אסיפה מיוחדת של בעלי המניות ליום חמישי הבא במטרה לאשר את המיזוג.

זוז פאואר, העוסקת בפיתוח מערכות אגירת אנרגיה קינטית המשמשות לטעינת רכבים חשמליים, רשמה הכנסות של 2.8 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה שעברה. החברה הונפקה חודשיים לאחר רייזור לאבס, באפריל 2021, ולמרות הזינוק החד במניה השנה, מחירה עדיין נמוך ב־81% מהמחיר לפיו הונפקה.

ברשימת שיאניות התשואה מתחילת השנה נכללת גם מניית סייברוואן . החברה פיתחה טכנולוגיה שמטרתה למנוע הסחות דעת בעת הנהיגה ועדיין לא מציגה הכנסות משמעותיות (1.5 מיליון שקל במחצית הראשונה אשתקד).

עם זאת, לאחרונה דיווחה על התקנת המערכות שלה על מאות אוטובוסים של אגד ובון תור, לצד יציאה לפיילוט חדש בארה"ב, מה שעשוי להסביר את התקווה המחודשת של המשקיעים. מניית סייברוואן, שנסחרת גם בנאסד"ק, כמעט הכפילה את ערכה מתחילת השנה ומהשפל זינקה ב־291%. עם זאת, בשווי נוכחי של 70 מיליון שקל מדובר עדיין בהתרסקות של יותר מ־90% במחיר המניה לעומת ההנפקה ביוני 2020.

עוד מצטיינת היא מניית נור אינק אינוביישנס , שמפתחת דיו מבוסס על מים שמיועד לדפוס דיגיטלי. החברה טרם הציגה הכנסות, אך מניית נור אינק, שבעל השליטה בה הוא היזם הסדרתי משה נור, המכהן כיו"ר וכמנכ"ל, עלתה ב־93% מתחילת השנה וב־142% מהשפל. כעת היא שווה 22% "בלבד" ממחיר בהנפקה ב־2021.

גם מניית אנרג'ין, חברה שפיתחה תוכנת AI להשבחת זני צמחים, מככבת לאחרונה. החברה הצליחה להלהיב את דמיון השקיעים בזכות פיתוח חדשני: עגבניות שמתייבשות על השיחים שעליהם הן גדלות. זן זה פותח במכון וולקני ומיועד לשוק הקולינריה האיכותי.

מניית אנרג'ין עלתה ב־92% מתחילת השנה, משקפת שווי חברה של 42 מיליון שקל, אך מחירה עדיין נמוך בכ־90% ביחס למחיר ההנפקה בינואר 2021. החברה רשמה הכנסות בהיקף של 1.1 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2023.

גם מניית פוםוום נהנית מההייפ של תחום ה־AI. החברה מפתחת ומייצרת תוכנות בינה מלאכותית לזיהוי תמונות בפארקי שעשועים. בדומה לזוז פאואר גם חברה זו נמצאת בדרכה למיזוג לחברת SPAC בנאסד"ק זאת לפי שווי מתוכנן של 500 מיליון שקל - כמעט פי 5 משווי השוק הנוכחי שלה בת"א. מניית פוםוום זינקה ב־90% מתחילת השנה, ועלתה כבר ב־194% מאז השפל האחרון - רחוקה רק 36% ממחיר ההנפקה.

השאלה המרכזית: האם הפעם יש מודל עסקי?

גורם בכיר בשוק ההון נשמע מסופק באשר לגל העליות הנוכחי במניות ההייטק התל אביביות: "השאלה הבסיסית בכל אחת מהחברות שהוזכרו כאן היא האם יש לה מודל עסקי מוחשי. כלומר, אם יש לה באמת חוזים ועסקאות אמיתיות. כשאני מסתכל על חלק משיאניות התשואה, יש תחושה שאלה סיפורי ההיייפ סביב ה־AI וסקטור הטכנולוגיה בעולם. לחלק מהחברות האלה לא בטוח שיש מספיק כסף בקופה כדי להגיע ליום שבו יציגו הכנסות משמעותיות. מי שאין לה מספיק כדי לשרוד עד להשגת התוכניות, מחיר המניה שלה עלול להתהפך".

החברה היחידה שזינקה מאז ההנפקה

להבדיל מהחברות שהוזכרו כאן עד כה, מהווה חברת נקסט ויז'ן סיפור הצלחה מראשית דרכה בבורסה של ת"א ועד היום. מניית החברה אמנם עלתה בכ־50% "בלבד" מתחילת 2024, אלא שבמקרה שלה מדובר בהמשך לזינוק הנמשך כבר כמעט מאז הנפקתה ביוני 2021.

נקסט ויז'ן, שמייצרת מצלמות לרחפנים לשימושים אזרחיים וצבאיים, היתה הכוכבת הגדולה של הבורסה המקומית במונחי תשואה אשתקד ומאז ההנפקה עלתה ב־742%, משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של 3.6 מיליארד שקל המגובה בתוצאות נאות (הכנסות של 33 מיליון דולר בחודשים ינואר־ספטמבר 2023 ורווח נקי של 16.5 מיליון דולר) וצבר הזמנות הולך וגדל עליו היא מדווחת בתדירות גבוהה. לנוכח הצלחתה המרשימה הצטרפה מניית נקסט ויז'ן כלמדד ת"א 125 היוקרתי.

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם