גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יהודה זיסאפל, מבכירי ההייטק הישראלי, הלך לעולמו בגיל 81

יחד עם אחיו זהר שהלך לעולמו בשנה שעברה, יהודה זיסאפל הקים בשנת 1982 את קבוצת רד, שהפכה לבית חרושת לסטארט־אפים משלב הסיד ועד ההנפקה ● פרופ' מולי אליס מהמכללה למינהל: "הוא היה מומחה בזיהוי רעיונות ואנשים ובהקמה של חברות סביבם"

יהודה זיסאפל / צילום: איל יצהר
יהודה זיסאפל / צילום: איל יצהר

בגיל 81 ולאחר מאבק במחלה קשה, הלך לעולמו יהודה זיסאפל, אחד מהאבות המייסדים של ההייטק הישראלי. זיסאפל הקים בשנת 1982, יחד עם אחיו זהר שנפטר בשנה שעברה, את קבוצת רד, והוא הפחות מוכר ביניהם.

דיווח: WIZ מנהלת מגעים לגיוס לפי שווי של למעלה מ-10 מיליארד דולר
80% מהסטארט-אפים הישראליים שהוקמו ב-2023 נרשמו כחברות בארה"ב

בעוד שזהר, שצעיר ממנו בשבע שנים, שמר על פרופיל ציבורי גבוה, עסק בהשקעות בסטארט־אפים חדשים עד שנתו האחרונה וסיפק ראיונות רבים לתקשורת - יהודה נותר מאחורי הקלעים. הפעמים היחידות שהתראיין היו כדי לקדם את מיזמיו הפילנתרופיים - כמו קרן שתורמת כלי נגינה לנערים חסרי אמצעים, או כדי לקדם הקמה של מרכזי להכשרת מהנדסים חרדים וערבים להייטק, מאחר שסבר כבר לפני עשור כי ההייטק הישראלי תמיד נמצא במחסור כרוני בכוח־אדם.

בין נעליים לטכנולוגיה

האחים זיסאפל אחראים על הקמת קבוצת השקעות ההייטק הראשונה בישראל, רד־בינת, ועל חלק גדול מהחברות שהפכו חלוצות בענף טכנולוגיות התקשורת העולמי, בינהן רד, רדוור, סרגון, רי (REE) וכן חברות ותיקות יותר.

חלקן נמכרו בעשרות ומאות מיליוני דולרים, בהן לננט, רדלן, רדויז'ן ורדנט. המשותף לכולן: טכנולוגיות תקשורת, אינטרנט וטלפוניה שאפשרו מעבר מידע מהיר ובטוח יותר בין מחשבים.

מאז תחילת שנות ה־80, הוקמו 28 חברות בקבוצת רד־בינת בתחומי התקשורת ומדעי החיים. מחקר של פרופ' מולי אליס ופרופ' ישראל דרורי שפורסם לפני כעשור באוניברסיטת תל אביב, מצא כי קבוצת רד היא הקרקע הפורייה ביותר בהייטק הישראלי במונחים של מספר חברות שהוקמו על־ידי מייסדים שיצאו מחברות הליבה של הקבוצה. "יהודה זיסאפל מבחינה זאת הוא המייסד הראשון של הקבוצה הזו", אומר פרופ' מולי אליס, כיום מהמכללה למינהל.

"הוא הקים את בינת, שהייתה לחברה הראשונה בישראל שסיפקה שירותי מחשוב, ועוד לפני שהקים את רד - כבר היו לקבוצה הזו בלבד 10 חברות. הוא היה מומחה בזיהוי רעיונות ואנשים, ובהקמה של חברות סביבם. כל אותם שנים נחשב יהודה לאיש העסקים שידע להקים ולפתח חברות ולמכור את מרכולתן, ואילו זהר היה איש ההייטק. הזוגיות הזו כל־כך הצליחה, שלאחר מכן הם החליטו להשקיע יחד ביזמים שהיו איתם באותו הראש, כך נולדה קבוצת החברות של רד". רד־בינת נכסים היא זרוע הנדל"ן ועוסקת בהשכרת שטחי משרדים ומסחר.

האחים זיסאפל גדלו במשפחה דלת־אמצעים בדרום תל אביב - הוריהם החזיקו בחנות נעליים, והילדים סייעו מדי פעם בעסק המשפחתי. יהודה הקים את עסקי הטכנולוגיה של המשפחה, וזהר הצטרף אליו רק לאחר שחרורו כקצין ב־1981.

בצעירותו למד יהודה לתואר ראשון בהנדסת חשמל בטכניון ולאחר מכן עבד במוטורולה, אחת מחברות ההייטק האמריקאיות היחידות שהחזיקו סניף בישראל, כמנהל מחלקת הנדסת מערכות בחברה. זיסאפל הקים תחילה עסק לשיווק מוצרי תקשורת בישראל, שלאחר מכן שינתה את שמה ל"בינת", אך בשנת 1982 החליטו יחד שני האחים להקים את "רד־בינת" כקבוצה שלראשונה תבצע פיתוח של מוצרים חדשים מן היסוד לצורכי יצוא.

השניים החזיקו עד לשנים האחרונות החזקות משמעותיות בחברות כמו רדוור, המנוהלת על־ידי בנו רועי, סרגון, רי, סיליקום ורדקום. ב־2012 נמכרה רדויז'ן לאוויה תמורת 230 מיליון דולר. קודם לכן מוזגה חברה אחרת, לננט שהייתה חלוצה בתחום התקשורת, למאדג' האמריקאית לפי שווי של 300 מיליון דולר, ולאחר מכן פוצלה לננט ונמכרה ללוסנט ב־117 מיליון דולר.

"בעוד אנשים כמוני וכמו דב פרוהמן היו עסוקים בלהביא חדשנות מבחוץ על־ידי הבאה של חברות אמריקאיות לישראל - האחים זיסאפל עסקו בלהרים את הכול מלמטה", אומר לגלובס גיורא ירון, ממייסדי נשיונל סמיקונדקטור בישראל - מחברות השבבים האמריקאיות הראשונות שפעלו כאן בשנות השבעים.

לדבריו, "הם הקימו למעשה את מה שעושות היום קרנות ענק דוגמת סקויה או אנדריסן הורביץ, והיא קבוצת חברות סטארט־אפ שפועלות תחת גג אחד עם מעטפת פיננסית, ניהולית ושיווקית. בעוד שקבוצת החברות בצפון של עוזיה גליל התבססה על רפאל, הם היו אלה שלקחו בוגרים מהיחידות הטכנולוגיות של הצבא - אלה שמתחילות בספרות 8 ו־9 - וחיברו בין אנשים עם רעיונות לבין מימון אדיר. את הכול הם עשו בשקט ובלי יחסי ציבור.

"יהודה וזהר גדלו בנווה שאנן של דרום תל אביב הישנה - הם לא נולדו להייטק, אלא לכך שצריך לעבוד קשה בשביל להרוויח. להורים שלהם הייתה חנות נעליים: הם ידעו שאם אתה מייצר נעליים, עדיף לייצר כאלה שיימכרו ולא כאלה שיישארו על המדף. אם עשית טכנולוגיה שלא תימכר - לא עשית כלום". 

תרומות לטכניון

זיסאפל שימש גם כיו"ר איגוד תעשיות ההייטק וקידם הקמה של מכוני מחקר ומסלולים ללימוד הנדסה ומדעים מדויקים. יחד עם אחיו, תרם להקמת שני מבנים בטכניון: המרכז לננו-אלקטרוניקה על שם הוריו - שרה ומשה זיסאפל, ובניין נוסף בפקולה להנדסת חשמל ומחשבים על שמו ועל שם אחיו זהר, שנחנך ממש עם תחילת שנת הלימודים הנוכחית. בטקס חנוכת הבניין אמר: "כשלמדתי בטכניון בצעירותי, הבניין נקרא על שמו של תורם זר. תמיד רציתי שהתלמידים ילמדו בבית ספר שמי שהביא להקמתו הוא ישראלי שהצליח". 

"יהודה וזוהר הם חלק בלתי נפרד מהסיפור של הטכניון - התפיסה שלהם השפיעה מאוד על ההתפתחות שלנו", מספר פרופ' אורי סיון, נשיא הטכניון, שפגש אותם לראשונה כמי שבנו את המרכז לננו-אלקטרוניקה, כאשר הוא עצמו עמד בראש מכון ראסל ברי לננו-טכנולוגיה בטכניון. "הם ייחסו חשיבות אדירה לחינוך והקדישו הרבה זמן אישי לטובת אחרים - למנטורינג ליזמים ולדאגה לפיתוח החינוך".  

רעייתו של יהודה, נאווה, היא מייסדת חברת התרופות נעורים המייצרת תרופה לטיפול בנדודי שינה. יחד איתה הקים יהודה את רד־ביומד, חממה שהוציאה עשרות חברות בתחום הציוד הרפואי. בנו הוא כאמור מנכ"ל רדוור, רועי זיסאפל. 

"ציוני גדול ואיש חד במיוחד" 

"יחד עם אחיו זהר ז"ל, הקימו שני האחים את אחת הקבוצות שעל-פי מחקרים היוו אחת מאבני-היסוד של ההייטק הישראלי", אומר ראש רשות החדשנות, דרור בין, שעבד עם זיאספל במשך עשור בהיותו מנכ"ל רד בעבר. "אחרי שהקים את בינת, שהייתה מפיצה של ציוד אלקטרוני, הוא ביקש להקים קבוצת חברות שיפתחו חלק מהציוד וייצרו אותו כאן, בישראל. הוא היה ציוני גדול, תמיד אופטימי ואיש חד במיוחד".  

על העבודה המשותפת בין שני האחים, יהודה וזהר, אמר בין: "הייתה ביניהם כימיה טובה, והם ידעו לשמור על הגבולות ביניהם. הם חילקו את קבוצת החברות ביניהם, וישבו כל אחד בדירקטוריונים של חברות אחרות. היה להם כלל ידוע שכאשר אח אחד הוא יו"ר, הדבר מאפשר לו מרחב מספיק לעבוד באופן עצמאי".

בין מספר כי זיסאפל היה צלול עד רגעיו האחרונים, וכי הם שוחחו בתדירות גבוהה עד לפני חודשים ספורים. 

"איש חזון מרשים" 

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההייטק שבראשו עמד בעבר זיסאפל, מסר: "יהודה זיסאפל ז"ל היה מראשוני אלה שתרמו רבות לתעשיית ההייטק הישראלית ומן הבולטים, החשובים והמשמעותיים שבהם. איש חזון מרשים, שבנוסף לתפקידיו העסקיים והציבוריים (היה אף יו"ר איגוד ההייטק הישראלי), דאג לעסוק בפילנתרופיה ואף השקיע מזמנו, ממרצו ומניסיונו להדריך יזמים צעירים במטרה לסייע להם ולהחזיר לקהילה לטובת יצירת מקורות השקעה לפיתוח חברות טכנולוגיות צעירות. עשרות רבות של יזמים ישראלים מצליחים צמחו מתוך החברות רד ובינת, וההייטק הישראלי מכיר הוקרה גדולה ליהודה ולזהר זיסאפל, ענקי התעשייה". 

רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, מסר כי "יהודה לא רק הקים בעצמו חברות בעלות טכנולוגיה מובילה ופורצת דרך, אלא גם יצר חממות טכנולוגיות שעודדו מחקר ופיתוח ישראלי והוציאו שורה של יזמים צעירים ומצליחים שהמשיכו את תנופת ההייטק בישראל. כמו כן, יהודה כיהן בהתאחדות התעשיינים כיו"ר איגוד האלקטרוניקה, אשר כיום הוא איגוד ההייטק, ובמסגרת זו קידם ועודד הקמה והרחבה של חברות טכנולוגיות תעשייתיות רבות בישראל".

קרין מאיר-רובינשטין, מנכ"לית ונשיאת האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות IATI, מסרה: "תעשיית ההייטק מתאבלת על לכתו של יהודה זיסאפל, מחלוצי התעשייה הישראלית. יהודה ואחיו זהר, שנפרדנו ממנו לפני פחות משנה, היו מעמודי התווך של טכנולוגיה שהיא כולה כחול־לבן. שניהם היו מורי דרך לדורות שהלכו בדרכם". 

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?