גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לוין סירב להצבעה על השופטת סקפה-שפירא, והמינויים למחוזי ירושלים נדחו שוב

הבוקר התכנסה הוועדה לבחירת שופטים כדי לבחור שופטים לבתי המשפט בחיפה, בצפון ובירושלים - אך סיימה את הישיבה עם מינוי שופטים לבתי משפט השלום במחוז צפון וחיפה בלבד ● נציגי הימין בוועדה מתנגדים למינויה של שופטת השלום ג'ויה סקפה-שפירא למחוזי בירושלים, בשל החלטות שקיבלה אשר עוררו את זעם הימין והשר בן גביר

השופטת ג'ויה סקפה-שפירא / צילום: דוברות בתי המשפט
השופטת ג'ויה סקפה-שפירא / צילום: דוברות בתי המשפט

הבוקר (ג') התכנסה הוועדה לבחירת שופטים על-מנת לבחור שופטים לבתי המשפט בחיפה, בצפון ובירושלים. הוועדה סיימה את הישיבה עם מינוי שופטים לבתי משפט השלום במחוז צפון וחיפה בלבד, למרות שהייתה אמורה למנות 6 שופטים לבית המשפט המחוזי בירושלים וכן לבית משפט השלום בירושלים.

מהוועדה נמסר כי היום "המשיך הדיון בעניין המועמדים לבית המשפט המחוזי בירושלים, אך לא התקבלו החלטות, וכן התקיים דיון על אופן פעילותה של ועדת השניים". 

המועדים הבאים בהם תתכנס הוועדה הם 16 באפריל, 2 במאי, 9 במאי, ו-16 במאי. 

בלעדי | 100 עורכי דין בצעד חריג: חתמו על עצומה לקידום שופט 
לוין סירב למנות שופטים למחוזי בירושלים בשל היעדר הסכמה רחבה
לוין הודיע שיביא למינוי שופטים שיש להם הסכמה רחבה. מה אומר החוק?

זו הישיבה השנייה של הוועדה שבה המועמדים לבתי המשפט בירושלים עולים לדיון, אך הישיבה מסתיימת ללא מינויים שם בשל התעקשותו של שר המשפטים יריב לוין למנות רק שופטים המקבלים הסכמה רחבה, כלומר גם של החברים מהימין, זאת למרות שהחוק קובע כי ניתן למנות שופטים ברוב רגיל כלומר של 5 מתוך 9 חברי הוועדה.

אחת המחלוקות נוגעת לשופטת בית המשפט השלום ג'ויה סקפה-שפירא. לוין ונציגי הימין בוועדה מתנגדים למינויה למחוזי בירושלים, בשל החלטות שקיבלה כשופטת אשר עוררו את זעם הימין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אשר לו נציג בוועדה - חבר הכנסת יצחק קרויזר. בנוסף, אתמול נחשף בחדשות 13 כי בעת ששימשה כפרקליטה, סקפה-שפירא הגישה כתב אישום על עבירה לפי פקודת הטרור נגד השר בן גביר, שהסתיים בזיכוי בשל קשיים ראייתיים. 

היום מונו לבתי המשפט לענייני משפחה בצפון את עורכי הדין גלית מרגלית ביטון לנקרי והרשם הבכיר איתי כרמי. לבתי המשפט לתעבורה בצפון מונו עורכי הדין יוסף יעקבי ורומן קלוגרמן. לבית המשפט לענייני משפחה בחיפה מונו ירון אלתרזון ורונית ויצמן ורשמת ההוצאה לפועל אלה פטל. לבתי משפט לתעבורה מונו עורכי הדין יואב נוריאלי וגנווה נחרס עארף, ולרשמות בכירה עו"ד מילאד תלחמי.

כאמור, מאז כינס לוין את הוועדה, הוא לא מאפשר להצביע על מועמדים שאינם בעלי "הסכמה רחבה" - הגדרה שמשמעותה שחברי הימין בוועדה לא מסכימים למינוי. זאת למרות שלפי החוק ניתן למנות שופטים לערכאות הנמוכות בכל רוב. כלומר' מספיק רוב של 5 מתוך 9 החברים למינוי - וכזה יש במקרה של סקפה-שפירא. לוין יודע זאת, ולכן הוא משתמש בסמכותו כיו"ר הוועדה כדי למנוע הצבעה.

באותו אופן מונע לוין מינוי נשיא לבית המשפט העליון מאז פרשה הנשיאה אסתר חיות באוקטובר 2023. מאחר שבוועדה יש רוב למינויו של השופט יצחק עמית בהתאם לשיטת הסניוריטי, ולוין מתנגד למינויו בתוקף, הוא מסרב להעלות את הבחירה להצבעה. עתירה בנושא הוגשה לבג"ץ בעניין וטרם נדונה. 

עליית מדרגה במאבק בתוך הוועדה

היום הייתה עליית מדרגה במאבק בתוך הוועדה, כאשר שני חברי לשכת עורכי הדין וחברת הכנסת קארין אלהרר דרשו להצביע על מינויה של השופטת סקפה-שפירא. ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר אמר הבוקר כי "לא ניתן שיחזיקו את הוועדה לבחירת שופטים בת-ערובה בכלל ולא לגחמות של הימין הקיצוני בפרט".

מחלוקת נוספת הייתה בעניינו של עו"ד אריאל ארליך, המועמד לבית משפט השלום בירושלים. ארליך הוא מנהל מחלקת הליטיגציה בפורום קהלת מזה עשור. רוב חברי הוועדה מתנגדים למינויו, ואילו החברים מהימין ינסו לקדם אותו.

ובחזרה לסקפה-שפירא, לה מתנגדי חברי הימין בוועדה. סקפה-שפירא הייתה בעבר פרקליטה במחוז ירושלים בתחום הפלילי ופרקליטה במשך 7 שנים בפרקליטות המדינה, וייצגה את המדינה מדי יום בבית המשפט העליון. בשנת 2014 היא מונתה לשופטת.

השר בן גביר תקף את החלטתה של סקפה-שפירא להרשיע את לוחמת מג"ב אוריאן בן כליפא בתקיפת צעירה פלסטינית בעיר העתיקה בשנת 2021. בן כליפא זוכתה במקביל מאישום בשיבוש הליכי משפט. "תמוה ששופטת שזיכתה קצין במשטרה שהכה נער חרדי באגרופים וטענה שיש להבין ש'אינו עובד בתנאי מעבדה', לא לקחה בחשבון את העובדה שהלוחמת גם היא לא פעלה 'בתנאי מעבדה'".

סקפה-שפירא גזרה על בן כליפא 8 חודשי מאסר על-תנאי וקנס. בתגובה תקף בן גביר שוב את ההחלטה ואמר כי היא מוכיחה את הצורך ברפורמה המשפטית. "לגזור על לוחמת שהגנה על כולנו מול פורעים עונש מאסר על-תנאי, זה מקומם. לצערי האג'נדה של השופטת גברה על המקצועיות ועל ההלכה המשפטית שלא מרשיעים במקרה כזה".

בנוסף, באוקטובר 2023 שחררה סקפה-שפירא ממעצר שני תושבי מזרח ירושלים שנחשדו כי היללו בשירה לפני לקוחות את הטבח ב-7 באוקטובר. היא שחררה אותם לאחר שקבעה כי מדובר ב"עבירת ביטוי". בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור שהוגש בנושא.

סקפה-שפירא גם זיכתה לא פעם בתיקים. בין היתר היא זיכתה את מפקד משטרת לב הבירה, נצ"מ שמעון מרציאנו, מתקיפת שני נערים בהפגנת חרדים בשכונת מאה שערים בירושלים בשנת 2020. "מעשיו של הנאשם באירוע בוצעו בתנאי שטח קשים, כשהוא נאלץ להתמודד עם מאות מפגינים שהשליכו אבנים וחפצים וקראו קריאות נאצה קשות", קבעה.

בוגרי ישיבת עלי והשופטת החרדית הראשונה

בין המועמדים הנוספים לבית המשפט המחוזי בירושלים שעלו לדיון היום נמצא שופט בית הדין לעבודה עמיצור איתם, בנו של השר ויו"ר המפד"ל לשעבר אפי איתם. חברי לשכת עורכי הדין, וההערכה היא שגם השופטים, צפויים להתנגד למינויו.

איתם הוא שופט צעיר באופן יחסי במערכת, והמעבר בין שיפוט בבית הדין לעבודה לבית המשפט המחוזי הוא מהלך חריג. לרוב שופטי בית הדין לעבודה מתקדמים לבית הדין הארצי לעבודה. איתם הוא בוגר המכינה עלי. הוא התמחה ועבד כעורך דין צעיר בפרקליטות מחוז ירושלים בתחום האזרחי.

מועמדים נוספים למחוזי ירושלים הם: השופטת החרדית הראשונה חוי טוקר; עו"ד דוד זיילר ממשרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן, שהוא המועמד היחיד מהשוק הפרטי המועמד ישירות למחוזי בירושלים; אלעד פרסקי מבית משפט השלום בירושלים; השופטת הרבנית פנינה נויבירט מהשלום תל אביב; שופטי בתי המשפט למשפחה ערן שילה ואורית בן דור-ליבל; ירון מינטקביץ, שכבר מכהן במינוי בפועל במחוזי ירושלים; וקרן אזולאי, רשמת בית המשפט העליון.

עוד כתבות

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית