גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מגדל רוצה להציע הלוואות מהירות לחוסכים. מה כדאי לדעת וממה להיזהר?

חברת הביטוח מגדל מצטרפת לתחום ההלוואות נגד הכספים במוצרי הפנסיה והגמל ● החברה תציע הלוואה מהירה אל מול כספי העמית בשיתוף פעולה עם חברת הפינטק Open Finance ● איך זה יעבוד, והסכנות שצריך להכיר לפני שלוקחים הלוואה נגד החסכונות

חברת הביטוח ''מגדל'' בקריית אריה, פ''ת / צילום: טלי בוגדנובסקי
חברת הביטוח ''מגדל'' בקריית אריה, פ''ת / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשנים האחרונות תפס עולם ההלוואות מקרנות הפנסיה או ההשתלמות תאוצה. בתחילת שנת 2023 פרסמה הוועדה לבחינת התחרות בשוק האשראי דוח ממנו עולה כי 18% מהאשראי של משקי הבית נלקח כנגד קרן פנסיה או קרן השתלמות. נכון ליולי 2022 היה מדובר בסכום של כ-40 מיליארד שקל, בעוד ש-67% מהאשראי, עדיין נלקח מהבנקים.

האוצר נתן לדיסקונט 9 חודשים נוספים למכור או להנפיק את כאל
ניתוח | דוחות הבנקים חושפים רווחי שיא ודאגה אחת גדולה
מה צפוי במדד המחירים לצרכן בישראל ביום שישי הקרוב?

הלוואות כנגד הסכום הנצבר בחיסכון ארוך הטווח מוצעות בתנאים אטרקטיביים מכיוון שהן כדאיות יותר בהשוואה להלוואה ללא בטוחה, כלומר ללא שעבוד. המשוואה הייתה נכונה בסביבת ריבית אפסית ובוודאי כאשר הריבית זינקה כפי שקרה בשנתיים האחרונות. למעשה אפיק האשראי הזה הפך כה משמעותי עד שחלק מהחברות המנהלות בענף הגיעו לשיעור ההלוואות המקסימלי שהן יכולות להעניק ללקוחות מסך כספי העמיתים, והן נאלצו לסגור את הברז.

מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ה') עולה כי בשנת 2023 הריבית הממוצעת שגבו הגופים המוסדיים בגין הלוואות לעמיתיהם עמדה על 6.4% (ריבית הפריים במשך רוב השנה עמדה על 6.25%). זאת לעומת ריבית ממוצעת של 8.6% בהלוואות בנקאיות, וריבית ממוצעת של בין 10% ל-10.5% בחברות כרטיסי האשראי ובגופים חוץ בנקאיים אחרים.

בבנק ישראל ציינו בהקשר זה כי רוב ההלוואות הצרכניות מהבנקים ומחברות כרטיסי האשראי הן בריבית משתנה, לעומת הגופים המוסדיים וחברות האשראי החוץ-בנקאיות, שמשקל ההלוואות הצרכניות בריבית משתנה מצידם עמד במהלך שנת 2023 על כ-58% וכ-10%, בהתאמה, מה שמלמד כי הלוואה מגופים מוסדיים תספק על פי רוב מראש ודאות גבוהה יותר באשר לסך ההחזר החודשי ופחות תלות בשינויי הריבית.

"ההתפתחויות והמאפיינים של ההלוואות הצרכניות, נובעים הן מרמת הסיכון של הלווים והן מהמאפיינים השונים של ההלוואות, כך לדוגמה משקפת הריבית הממוצעת הנמוכה בהלוואות שניתנות מהגופים המוסדיים את קיומן של בטוחות ואת רמת הסיכון הנמוכה של הלווים, בשונה מהלוואות שניתנות מחברות כרטיסי אשראי ומחברות אשראי חוץ-בנקאיות", ציינו בבנק ישראל.

מגדל מצטרפת לתחום

מי שמבקשת להפוך כעת לשחקנית משמעותיות בתחום היא חברת הביטוח מגדל . החברה, על מיליוני החשבונות שלה, מציעה ללקוחותיה תהליך הלוואה דיגיטלי מזורז באמצעות הטמעה של טכנולוגיית ה"בנקאות הפתוחה" בתהליך בקשת הלוואה ובכך הופכת לחברת הביטוח הראשונה בישראל המטמיעה את "הבנקאות הפתוחה" בתהליכים עסקיים המיועדים ללקוחות.

לשם כך יצרה מגדל שיתוף פעולה עם חברת הפינטק Open Finance. בהסכמת הלקוח, תתאפשר גישה מקוונת למידע שלו, שיאסף בתהליך דיגיטלי של חברת הפינטק. בחברה מבטיחים כי החיבור למידע הפיננסי יקל על הלקוח בכך שהוא חוסך הקלדת מידע והמצאת מסמכים בנקאיים כמו הנפקת וצירוף שלושה תלושי שכר, פירוט חשבונות הבנק שברשותו ועוד. דבר שיאפשר לעמיתי חברת הביטוח קבלת הלוואה באמצעות פרטי החשבון באזור האישי באתר.

"אנו משיקים תהליך קצר ויעיל המייתר את הצורך בהפקת מרבית המסמכים הנדרשים לצורך מתן הלוואה ובכך מאפשרים ללקוח להגיש את הבקשה במספר קליקים פשוטים", הסבירה מיכל גור כגן, משנה למנכ"ל ומנהלת חטיבת חיסכון ארוך טווח ובריאות במגדל ביטוח ופיננסים.

משה מורגנשטרן, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת הטכנולוגיות במגדל ביטוח ופיננסים, הוסיף כי "בשלב הראשון, באמצעות הבנקאות הפתוחה, נרחיב את הפעילות שלנו בתחומי ההלוואות ובהמשך בכוונתנו להמשיך לפתח את פעילותנו בתחום ולהציע ללקוחות מוצרים ביטוחיים מותאמים ומתומחרים פרסונלית ופתרונות פיננסיים נוספים באמצעות הפלטפורמה".

הכלי הדיגיטלי החדש שמציעה מגדל למתן הלוואות מגיע על רקע הרצון של חברות הביטוח להגדיל את הגישה לתחום ההלוואות למשקי הבית, תחום אותו הציבו גם חברות כרטיסי האשראי כמנוע צמיחה. חברת ביטוח אחת, כלל, רכשה לפני כשנה וחצי את חברת מקס ורק לאחרונה סיכלה רשות התחרות ניסיון של הראל לרכוש את ישראכרט. גם חברות ביטוח אחרות כמו הפניקס ומנורה מבטחים פועלות בתחום ההלוואות.

בקרנות הפנסיה: הלוואה של עד 30% מכספי התגמולים

ללקיחת הלוואה מתוך מוצרי החיסכון יש מגבלות רגולטוריות, כמו למשל פריסת ההחזרים לתקופה של עד שבע שנים. הסכום שתוכלו ללוות תלוי כמובן בסכומים שצברתם והוא נגזר מהם. בקרנות הפנסיה תוכלו לקחת לכל היותר 30% מכספי התגמולים כאשר הכספים שהופרשו על ידי המעסיק לחלק של הפיצויים אינו נכלל בסכומים אלו.

בקרנות ההשתלמות שיעורי ההלוואות גבוהים יותר באופן כללי. אם קרן ההשתלמות כבר נזילה, כלומר חלפו שש שנים ממועד פתיחתן, תוכלו לקחת הלוואה של עד 80% מהסכום (עד 75% אם הפסקתם את ההפקדות השוטפות). בקרנות שאינן נזילות, כלומר לא עברו שש שנים מתחילת ההפקדות, תוכלו ללוות עד 50% מהסכום הצבור. עם זאת, בקרנות ההשתלמות ישנה הגבלה נוספת. אם אתם במסלול מניות, תוכלו לקחת עד 50% בקרן נזילה ועד 30% בלבד אם הקרן לא נזילה.

החסרונות של הלוואה מקרן הפנסיה

ללקיחת הלוואה מתוך קרן הפנסיה או קרן ההשתלמות יש יתרונות אך גם חסרונות. אחד היתרונות הבולטים הוא שההלוואה מאפשרת להנזיל שיעור מסוים מכספי החיסכון שנים רבות לפני הפרישה, תוך שאתם שומרים את מרבית הכסף לשנות הגמלאות. בנוסף, ההלוואות מהירות יחסית (במגדל מבטיחים מהירות גבוהה אף יותר כעת), והריבית אמורה להיות כאמור אטרקטיבית לעומת אפיקי אשראי אחרים.

עם זאת, חשוב שתדעו שיש גם סיכונים בהלוואה הזו. ראשית, כמו כל הלוואה אתם מחויבים לעמוד בתנאים עליהם סיכמתם מראש מול הגוף המנהל. בנוסף, זכרו כי אם ההלוואה לא תוחזר בזמן, אתם עלולים להישאר ללא חסכונות הפנסיה ולכן כדאי להחזיר אותה במלואה טרם הגיעכם לגיל פרישה כדי לא לפגוע בקצבה המגיעה לכם. ובמידה ולא תצליחו לעמוד בהחזרים, תפגעו בחיסכון הפנסיוני שלכם.

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל