גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"השווקים בפרשת דרכים": העדפות ההשקעה של הכלכלנית הבכירה

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת כי המניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה כי סוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, בחברות ביטוח וברשתות מזון

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז
רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות, גדלה במולדובה ועלתה לארץ בגיל 16. "אמא שלי כלכלנית, אבל כלכלה סובייטית זה קצת אחר", היא אומרת היום בחיוך. היא מעידה על עצמה שעד היום היא אוהבת את מה שהיא עושה: "זה מלהיב אותי ומאפשר לי לחקור וללמוד כל פעם תחום חדש - אם זה שבבים, AI או ביטקוין".

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע 
מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל 

בשנת 2005 אשכנזי הגיעה לבית ההשקעות אקסלנס של הפניקס, אחרי שעבדה בבנק ישראל. "כשהתחלנו להנפיק תעודות סל היה חסר בישראל המון ידע מה זה שווקים בחו"ל, ולמה משקיעים צריכים לפזר את ההשקעות שלהם גם בחו"ל. היום קשה לתאר אבל זה היה המצב, אנשים לא רצו לשמוע על השקעות בחו"ל. הקמנו מחלקת מחקר מדדים ומאקרו, והתחלנו לחנך את השוק".

 

כולם מדברים בשנה האחרונה על תשואות החסר של הבורסה המקומית לעומת מדדי וול סטריט, אך אשכנזי סבורה שההשוואה הזו "מתעתעת ופשטנית. הסקטורים של תל אביב שונים לחלוטין מארה"ב, שם מי שמובילות את העליות הן ענקיות הטכנולוגיה, בעוד שהמניות הגדולות בתל אביב הן של הבנקים. מניית אנבידיה עלתה במאות אחוזים, ובוודאי שבנק פועלים לא יכול לספק את אותו שיעור צמיחה. זה פשוט לא בר השוואה".

אשכנזי מדגישה כי "זה לא עניין של טוב או רע, אלא שוני מבני. להשוות שווקים שונים בעולם רק ברמת המדד זה לא נכון. עד נובמבר של השנה שעברה היה נראה שהשוק האמריקאי דוהר קדימה, אבל בניכוי 7 המופלאות (מניות ענקיות הטכנולוגיה מיקרוסופט, אפל, אנבידיה, אמזון, גוגל, מטא וטסלה) הרי ש-493 האחרות בכלל התכווצו. צריך להשוות בנקים לבנקים אחרים, וזה נכון גם לגבי שאר מרכיבי המדדים בתל אביב - גז, נדל"ן, ביטוח. בהסתכלות כזו התשואה בתל אביב הייתה סבירה מאוד בשנה האחרונה".

"צמיחה לא גרועה"

השוק המקומי יעלה?
"אנחנו חושבים שיש בהחלט פוטנציאל עליות בארץ, אבל לא לצפות לעליות כמו אנבידיה. הבנקים למשל משקפים את הדברים החיוביים בכלכלה הישראלית, אם כי זה כמובן תלוי בלא מעט גורמים, מעבר לבעיות המאקרו ה'רגילות' (אינפלציה וריבית, נ"א) ובראשם המלחמה.

"זו חלק מהדינמיקה בשוק. מגיע סיכון חדש שלא יודעים לתמחר אותו, השווקים יורדים דרמטית וככל שעובר הזמן לומדים לחיות איתו. לכן למרות שהלחימה נמשכת חוזרים להתעסק בכלכלה, והסיכון הגאו-פוליטי תופס משקל נמוך יותר. עובדה שהשוק לא חיכה לסוף המלחמה כדי לעלות. תוצאות החברות עולות על הציפיות, רואים שגלגלי הצמיחה בתנועה".

 

אשכנזי כופרת באמירות לפיהן המצב הכלכלי בישראל רע. "שלא ישתמע שאני חושבת שהכול טוב, יש סקטורים כמו תיירות ובנייה שסובלים מבעיות. אבל אנחנו צופים שנה שיחסית תפתיע לטובה, לפחות את סוכנויות הדירוג שמאוד שליליות כלפי המשק הישראלי.

"בנתוני הלמ"ס רואים שהצרכן הישראלי חוזר לרכוש, רואים ביקוש לעובדים, אפילו בנדל"ן יש התאוששות מסוימת בעסקאות, וגם בתעשיית ההייטק לא באמת הייתה התרסקות. מבחינת הצמיחה המצב לא גרוע - 2% זו צמיחה סבירה", היא מציינת. "מה שמדאיג יותר זה המצב הפיסקלי - הגירעון ונטל החוב, בעיקר כשמסתכלים על הטווח הארוך יותר עם העלייה בהוצאות הביטחון. בינתיים המדינה מצליחה לגייס כסף בשווקים אבל ככל שיעבור הזמן, אם לא תהיה תוכנית סדורה איך חוזרים לנתונים של ערב המלחמה, האמון בשוק המקומי יכול להתערער. חסרה הסתכלות לטווח ארוך".

פיזור על פני "פיקינג"

אשכנזי הייתה כאמור מאלה ש"חינכו" את המשקיעים לפזר את תיק ההשקעות גם בעולם, ולאורך השיחה המילה "פיזור" שבה ועולה. "השווקים כעת בסוג של פרשת דרכים. ההערכות לגבי התחלת ירידת הריבית בארה"ב נדחו ממרץ ליוני, עכשיו מדברים על יולי ויש פתאום אפשרות שהיא בכלל לא תרד השנה. נשאלת השאלה כמה זה יפגע בדוחות החברות (ריבית גבוהה יותר פירושה יותר הוצאות מימון ולכן רווח קטן יותר, נ"א).

"אם הריבית לא תרד כמו שהשוק מצפה, יכולות להיות ירידות במניות. ככל שהשוק עולה, גם הסיכוי לתיקון הולך וגדל".

אשכנזי מעדיפה שלא לעשות "סטוק פיקינג" (בחירה של מניות ספציפיות): "ברגע שכולם מתחילים לדבר במכולת על אנבידיה, אני פחות אוהבת את זה. באופן כללי אנחנו בגישה של פיזור השקעות. אם ננסה לסמן סקטורים מעניינים להשקעה, אפשר לדבר בארץ על מניות הבנקים, חברות הביטוח וקמעונאיות המזון. בחו"ל סקטור הטכנולוגיה שנמצא כיום למעשה בכל התחומים - גם בתעשייה וברפואה למשל. אבל אני מאמינה בגישה של 'לשמור את זה פשוט' בהשקעות. זו לא בושה להחזיק את מדדי הבנצ'מרק בארץ ובחו"ל".

בחלוקה גאוגרפית, אשכנזי מעריכה שהמשקיעים צריכים להמשיך להיות חשופים למניות בארה"ב ובישראל, אך "ניתן לפזר גם למקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן. הודו רוצה להחליף את סין כפלטפורמת הייצור של העולם ומבצעת דמוקרטיזציה וגלובליזציה, ויפן מנסה לעודד אינפלציה ולגרום למוסדיים המקומיים לקחת יותר סיכון בהשקעות. לכל אחת מהן יש הבעיות שלה, ובשנה האחרונה השווקים שם עלו בעיקר בגלל הציפיות לשינוי. נדמה שהחדשות הטובות הללו כבר מגולמות באותם שווקים, ועכשיו צריך לראות שהשינוי גם באמת יקרה. אז המדינות הללו יגלמו פוטנציאל נוסף".

"מתנה" בשוק האג"ח

באשר לרכיב הסולידי בתיק, אשכנזי אומרת כי "יש לנו עוד הרבה מאוד זמן ליהנות מהתשואות באג"ח. התשואה יפה ובסיכון נמוך יותר כיום, ומדובר במתנה שלא הייתה הרבה שנים. שוק האג"ח מהווה כיום אלטרנטיבה לפיזור של התיק מעבר למניות, אבל צריך לפעול עכשיו. כשהריבית תרד יהיו רווחי הון באג"ח, ולכן מי שרוצה לקבע פוטנציאל רווח לטווח ארוך יותר, לא נכון להסתפק בקרנות כספיות ופיקדונות בבנקים, אלא צריך לחשוב גם על אג"ח לטווח ארוך".

למשקיעים לטווח קצר (שנה-שנתיים), בהפניקס סבורים שצריך לשמור על תיק סולידי של 80% באג"ח (ממנו 30% אג"ח ממשלת ישראל במח"מ של 4 שנים ומעלה, 60% אג"ח קונצרניות בארץ והיתר בחו"ל) ו-20% באפיק המנייתי (45% בארץ והיתר בחו"ל). למשקיע לטווח בינוני (5 עד 10 שנים) הם מעריכים שניתן להגדיל את רכיב המניות לכ-40% ולמשקיע לטווח ארוך (מעל עשור) הם מציעים להשקיע את עיקר הכסף במניות (35% בארץ ו-65% בחו"ל). "אפשר להיות גם 100% במניות אבל זה תלוי בפרופיל של המשקיע והיכולת שלו להסתכל על ירידות כמשהו חולף, ולא למכור הכול במהלך ירידות".

המידע המופיע מסופק ע"י רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של קבוצת הפניקס בית השקעות בע״מ (להלן: "הפניקס"), כשירות למטרות מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ ו/או שיווק השקעות בידי בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. המידע מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת, וכן עלולות ליפול בו טעויות ולחול בו שינויי שוק. קבוצת הפניקס עוסקת, בין היתר, בניהול תיקי השקעות, מסחר בניירות ערך, שיווק השקעות, ביצוע פעולות בבורסה, בבנקאות להשקעות וניהול קרנות.

עוד כתבות

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים