גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבונוס של עובדי רפאל נחשף: עשרות מיליוני שקלים

התעשייה האווירית, רפאל ואלביט רשמו תוצאות שיא בסיכום 2023, וכעת מתנהלים בהן דיונים כיצד וכמה לתגמל את העובדים על השנה המוצלחת ● ברפאל העובדים יקבלו בונוס בגובה 58 מיליון שקל ● מהו המפתח לחישוב הבונוסים, על מה מתנהלים המאבקים הממושכים בתע"א, ולמה הישגי ועדי העובדים טובים מאוד גם למנכ"לים

בועז לוי, בצלאל מכליס, יואב תורג'מן / צילומים: תע''א, אסף שילה/ישראל סאן, רפאל. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בועז לוי, בצלאל מכליס, יואב תורג'מן / צילומים: תע''א, אסף שילה/ישראל סאן, רפאל. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

2023 הייתה שנת שיא נוספת לתעשייה הביטחונית הישראלית, ובמיוחד לתעשייה האווירית, לאלביט ולרפאל. עתה, כשסיכומי השנה גלויים לכול, עיני העובדים והעובדות נשואות לעבר ההנהלות, כדי להבין כיצד יתוגמלו על עמלם הקשה והמצליח.

חוות־הדעת החשאית בבריטניה שעלולה להוביל לאמברגו נשק על ישראל
ראיון | משכורות עתק ושנאה לישראל: הסיפור מאחורי הערוץ שמתדלק את הטרור

אלביט היא יוצאת הדופן, כמובן, משום שהיא נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי של 9.1 מיליארד דולר, לאחר 21% עלייה במניה ב-2023. מנגד, סוגיית הנפקת התעשייה האווירית נכנסה כבר מזמן לסטטוס Hold, שהרי עד שהצעד לא יהיה בראש סדרי העדיפויות של הממשלה, היא תישאר ממשלתית - בדיוק כמו רפאל.

כל אחת מהחברות אומנם נמצאת עדיין בדיונים בנוגע לתגמולי העובדים, אך בצל הדוחות המוצלחים - גלובס יצא לבדוק מה צפוי בכל הנוגע לתגמולי העובדים, ומהו האינטרס של הנהלות החברות הממשלתיות לשלב ידיים עם ועדי העובדים.

רפאל 10% מהרווח הנקי

בדומה לכלל החברות הביטחוניות הגדולות שסיימו בשיא, כך גם רפאל, עם היקף מכירות של כ־14.04 מיליארד שקל - עלייה של כ־21% מ־2022. הרווח הגולמי עמד ב־2023 על כ־2.9 מיליארד שקל (עלייה של כ־19%), ואילו הרווח הנקי ב־2023 עמד על כ־588 מיליון שקל (עלייה של 17%).

בהתאם להנחיות רשות החברות והממונה על השכר באוצר, מודל הבונוסים של רפאל מעניק לעובדים 10% מהרווח הנקי. כלומר, הבונוסים לעובדים על התוצאות צפויים להסתכם בכ־58 מיליון שקל. בשנה שעברה חולקו לכ־8,500 עובדי רפאל בונוסים בסך כ־60 מיליון שקל.

צבר ההזמנות של רפאל קפץ ב־47% לשיא בפני עצמו, כ־52.4 מיליארד שקל. מתוכו, היקף ההזמנות בשנת 2023 לבדה זינק בכ־85% לכ־29.8 מיליארד שקל. זאת, כאשר 57% מההזמנות מלקוחות בחו"ל (17,072 מיליון שקל) והיתר 43% מישראל (12,792 מיליון שקל).

ברבעון הרביעי התקבלו הזמנות חדשות בסך 14.5 מיליארד שקל (לעומת 5.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה), ויותר מ־61% מהזמנות אלה הגיעו מחו"ל, בעקבות השלמת עסקאות יצוא גדולות. היקף המכירות עמד על 4.6 מיליארד שקל, עלייה של כ־19% לעומת הרבעון המקביל.

ההתמודדות הנוכחית עם הבונוסים היא הראשונה של יואב תורג'מן בתור מנכ"ל, לאחר שבדצמבר נבחר למחליפו של אלוף (מיל') יואב הר־אבן. תורג'מן, שכיהן לפני כן כמנכ"ל אלתא, קיבל את רפאל עם עובדים המאוגדים בהסכמים קיבוציים מאושרים, הכוללים בין השאר תגמול בהתאם לביצועים של העובד והארגון.

מעבר לתגמולי העובדים, יהיה מעניין לראות גם את תגמולי המנכ"לים של שתי החברות הממשלתיות, בועז לוי מהתעשייה האווירית ותורג'מן מרפאל, והאם ייווצר קו אחיד.

התעשייה האווירית מאבק מול הממונה

התעשייה האווירית היא חברה נוספת שסיימה את 2023 בשיא: הכנסותיה הסתכמו בשנה שעברה בכ־5.33 מיליארד דולר, גידול של כ־7% ביחס ל־2022. ברבעון הרביעי, שבו התרחשה מלחמת "חרבות ברזל", מכירות החברה הסתכמו בכ־1.45 מיליארד דולר - עלייה של כ־6%. נתח המכירות לשוק המקומי בשנה שעברה עמד על כ־1.53 מיליארד דולר (כ־29%). הרווח הנקי בשנת 2023 עלה ב־49% לכ־318 מיליון דולר (כ־6% מהמכירות), לעומת כ־213 מיליון דולר אשתקד.

בתחום העובדים, התעשייה האווירית מתמודדת מאז 2019 עם האשמות של הממונה על השכר במשרד האוצר לחריגות שכר, לכאורה, לאלפי עובדים. באוצר באים בטענות, בין השאר, על קידום עובדים ממחלקות שונות ותפקידים שונים לדרגות 46-45, של סמנכ"לים ומנכ"לים. ככלל, סמנכ"לים ומנכ"לים כיום מקבלים חוזה אישי, וכעת נראה כי הוועד, בראשות יאיר כץ, מאס בפרשה המתמשכת, שבה היו"ר עמיר פרץ והמנכ"ל בועז לוי נמצאים לחלוטין בצד של ועד העובדים.

"אנחנו מנהלים כבר חמש שנים את הסוגיה מול הממונה על השכר", אומר לגלובס יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, יאיר כץ. "אני בעצמי הצעתי לשר האוצר מתווה לפתרון המשבר, כשנפגשנו איתו עם הנהלת החברה ויו"ר הדירקטוריון. כל שנה דורשים מאיתנו לחתום על הסכם קיבוצי עבור אותה שנה".

כץ מציין כי יש התקדמות, אך המרחק מהיעד גדול. "אמרנו שאנחנו צריכים זמן אמיתי לא להתמקד על הסכם ספציפי לשנה, אלא לתת לנו שנה וחצי־שנתיים. לצערי, השר גיבה את הממונה על השכר".

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי תע''א / צילום: איל יצהר

המאבק של יו"ר ועד העובדים על דרגות השכר משרת גם את האינטרסים של ההנהלה, שעודנה נאבקת על שימור העובדים מול ההייטק. אם יימצא פתרון ברמת דרגות השכר הגבוהות, הדבר יסייע גם למנכ"ל לוי.

ביום שני הגיע כץ לפגישה עם הממונה, ואחריה סיפר כי לא חלה התקדמות. עוד קודם לכן אמר, כי אם ההצעה שיקבל לא תהיה ראויה - הוא מוכן להכריז על סכסוך עבודה.

לדבריו, "החברה בתקופה הכי טובה שלה בזכות הההנהלה, העובדים והוועד, אז איזו סיבה יש לממונה על השכר להוריד עכשיו את הגרזן? אם נראה שזה הנושא, נוציא סכסוך עבודה, אבל בשום פנים לא אפגע לרגע בביטחון המדינה. אבל, הכול על השולחן בפרויקטים חיצוניים".

כעת, מחכים להכרעות הדירקטוריון בראשות פרץ בנושא הדיבידנד למדינה, שצפוי להתקבל במאי. בשנה שעברה סיכמו פרץ, לוי וכץ יחדיו על מענקים בסך כ־61 מיליון שקל לכ־15 אלף העובדים), לצד דיבידנד על סך 379.6 מיליון שקל למדינה.

המדיניות של פרץ בנוגע למענקים לעובדים צפויה להמשיך השנה, ולהיות גבוהה יותר - בהתאם לגידול בהכנסות החברה. ואולם, המפתח לקביעת התמלוגים טרם הוחלט. "כיוון שגדלנו בשורת הרווח הנקי, אנחנו מעוניינים לחלק מעל 100 מיליון שקל לעובדים. צריך לראות שזה מאושר עם הרגולטורים", אומר כץ.

נושא נוסף שקשור לדירקטוריון ולהנהלה הוא התועלת שהם מניבים מעצם ההישגים של ועד העובדים. אם ועד העובדים מצליח להשיג הסכם שמאושר גם ברשות החברות, שלפיו, למשל, עובדים מקבלים שלוש משכורות - אין זה סביר שההנהלה תקבל פחות מכך.

אלביט תגמולי עמידה ביעדים

מהדוחות שפרסמה אלביט בשבוע שעבר עולה, כי הרבעון האחרון של השנה הסתכם בשיא עבורה. בצל המלחמה, ישראל היוותה ברבעון כ־26.8% (437 מיליון דולר) מכלל ההכנסות, לעומת 18% ברבעון המקביל ב־2022. ברמה השנתית, הסתכמו ההכנסות בכ־6 מיליארד דולר.

אלביט סיימה את 2023 עם צבר הזמנות של 17.8 מיליארד דולר, לעומת 15.1 מיליארד דולר בתום 2022. הרווח הנקי הרבעוני היה כ־69.7 מיליון דולר, והשנתי כ־215 מיליון דולר. לפי מחקר של הבורסה בת"א, החברה היא אחת מ-19 שחילקו דיבידנד ב־20 השנים האחרונות ברציפות: 1% בחמש שנים האחרונות ו־1.4% בעשור החולף.

במסגרת החוזים בחברה, כמו גם אצל החברות המקבילות, לעובדים יש תגמולי עמידה ביעדים שונים, שברור כי חלק הארי שלהם בוצע בהצלחה. לצידם, יש גם בונוסים על הישארות עובדים שונים למשך תקופה של חמש שנים - שיטה שבאה לידי ביטוי בתחילה בשיא המאבק מול חברות ההייטק, שנגסו בכוח־האדם.

כעת, נשאלת השאלה כמה עובדים ירוויחו בזמן שהחברה תחלק באפריל לבעלי המניות דיבידנד של חצי דולר למניה. ב־2022 התריעה החברה כי היא עומדת להיפגע בשל התגמול ההוני לעובדים, שנבע דווקא מהזינוק במניה בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה.

עוד כתבות

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

תתכוננו, העלאות מסים נוספות בדרך: באוצר מזהירים מגירעון של 7% ובוחנים צעדים כואבים

מהלומה נוספת צפויה להכנסה הפנויה שלנו לאחר ה"תגלית" שצצה במסגרת ההכנות באוצר לקראת תקציב השנה הבאה ● בין צעדי ההתכנסות שנשקלים כעת, כדי למנוע משיעור הגירעון לקפוץ ל־7%: הקפאת מדרגות מס הכנסה והעלאת המע"מ בשיעור גבוה מהמתוכנן - כבר ב־2024

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "ננקוט במדיניות הכלה והבלגה עם טורקיה"

בכנס במכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה "תפגע ביוקר המחיה" ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה חיובית בוול סטריט; פלייטיקה מזנקת ב-14%, Arm נופלת ב-6% נופלת בעקבות הדוחות

הדאו ג'ונס עולה ב-0.2%, בדרך לרצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: קמטק, פאגאיה וטאואר עולות בעקבות הדוחות, סולראדג' נופלת ב-10% ● עלייה במספר הדרישות הראשוניות לעבודה בארה"ב, בשיא של חצי שנה ● הבנק המרכזי בבריטניה הותיר את הריבית ללא שינוי, אנליסטים: יתכן שתופחת כבר ביוני ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי שוק המחשבים האישיים מבוססי בינה מלאכותית

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של ישראל קנדה, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום יצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה כי התוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית, אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי