גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סמוטריץ' ועמיר פרץ סיכמו על מתווה לפתרון חריגות השכר בתע"א

לאחר שוועד העובדים של תע"א אישר פה-אחד פתיחה בסכסוך עבודה בתע"א, סמוטריץ' הציע להקים ועדה כדי להגיע למתווה מוסכם ● היו"ר עמיר פרץ אישר כי החל מיום ראשון יפעלו יחדיו צוותי החברה, ועד העובדים והממונה על השכר לגיבוש עקרונות למבנה שכר חדש

יו''ר תע''א, עמיר פרץ, לצד המנכ''ל בועז לוי / צילום: התעשייה האווירית
יו''ר תע''א, עמיר פרץ, לצד המנכ''ל בועז לוי / צילום: התעשייה האווירית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה אמש (ה') במכתב לעמיר פרץ, יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית, בניסיון למצוא פתרון למשבר השכר שמלווה את החברה מאז 2019. במסגרתו, הממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין, מאשים אותם, לכאורה, בחריגות שכר לאלפי עובדים. כעת, המתווה המסתמן הוא הקמת ועדה משולשת של צוותי תע"א, ועד העובדים והממונה על השכר, כדי להגיע למתווה מוסכם.

מי הכי נהנה מהטבות מס בישראל: נתוני האוצר מתפרסמים 
השכר הממוצע בפברואר עלה ל-13,297 שקל. ומה קרה בהייטק? 

"אני סבור שניתן ליצור מתווה יעיל לפתרון סוגיות השכר בתעשייה האווירית באופן שיאפשר המשך קידומי עובדי החברה ויצירת מבנה שכר חדש שיצעיד את החברה קדימה ויעמיד לה כלים הכרחיים להמשך הצטיינות והתרחבות בסביבה תחרותית בארץ ובעולם", כתב סמוטריץ'. הדברים נכתבו יממה לאחר שוועדת העובדים של החברה בראשות יאיר כץ, אישר פה-אחד פתיחה בסכסוך עבודה - והעביר את הנושא לאישור ההסתדרות.

במכתב הביע סמוטריץ' את הערכתו לחברה על פעילותה הנרחבת במהלך מלחמת "חרבות ברזל" ועל תוצאות השיא בדוחות 2023. "אבהיר כי החברה יכולה היום לקדם את עובדיה וכי איננו מתנגדים לקידום העובדים כלל וכלל, ובלבד שהדבר ייעשה שלא באופן שיעמיק את חריגות השכר בחברה", כתב שר האוצר.

סמוטריץ' מציע, כאמור, כי החל מיום ראשון ובמשך שלושה חודשים יפעלו יחדיו צוותי החברה, ועד העובדים והממונה על השכר לגיבוש עקרונות למבנה שכר חדש "באופן שיסדיר את חריגות השכר בחברה".

שר האוצר ציין כי הוא מציע שהוא והיו"ר פרץ ילוו באופן צמוד את התהליך, "במטרה להגיע לנייר עקרונות מוסכם בטווח הזמן האמור, אשר לאחריו יוגדר לוח זמנים להשלמת הסכם קיבוצי מפורט בין החברה לארגון העובדים". לדבריו, ככל ויושלם ההליך - ניתן יהיה ליישם את הסיכום כבר בשנה הנוכחית.

יו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ השיב לשר כי "לטובת האווירה החיובית וכצעד בונה אמון, אני מציע כי תאשר 50% מתקציב הקידום (כפי שהיה בשנים הקודמות), ואת השאר נשאיר לסיכום בין הצדדים".

לאחר שכץ הבהיר כי מבחינתו גם במסגרת סכסוך עבודה לא מתוכננת שום פגיעה במערכת הביטחון הישראלית, פרץ כתב: "הרשה לי להודות לך שוב ולהדגיש כי במקביל לתמיכה בלתי מוגבלת במערכת הביטחון אני מצליחים לשמור על לקוחותינו ברחבי העולם".

לדבריו, "במאמץ משותף ניתן למצוא פתרון אחראי לעניין קידומי העובדים וליצירת מבנה שכר חדש - דבר שיעשה במקביל וביעילות האפשרית. כמו כן אין לי ספק כי מעורבותך האישית במתן מענה לצורכי החברה ועובדיה תסייע בגיבוש של מתווה כאמור. בהתאם לכך אני מקבל את הצעתך לפיה החל מתחילת השבוע הבא נקבע את הרכב הצוותים ואז יתחיל מו"מ אינטנסיבי בין הצדדים במקביל לאישור קידומי העובדים תוך מעורבות אישית שלך ושלי".

לאחר חילופי המכתבים בין סמוטריץ' לבין פרץ, הממונה על השכר במשרד האוצר אפי מלכין שלח מסר כי "עמדתנו הייתה ונותרה כי סיכום על קידומים יתאפשר רק לאחר הגעה להסכמות ביחס למבנה שכר חדש באופן שיעלה בקנה אחד עם סעיף 29. לפיכך, הצעתכם בדבר קידומים במקביל לדיונים על הסכם שכר חדש, עוד בטרם הגעה להסכמות בנושא (אותה הצעה שפורטה במכתבם הקודם, ואם הוצגה בע"פ בדיון הקודם) אינה עמדתנו, וזו לא הייתה הצעתנו, והיא לא הייתה מקובלת עלינו לא בעבר ולא כעת".

בהמשך, הגיב יו"ר ועד העובדים יאיר כץ. "הטענה לכאורה כאילו ישנו מתווה מוסכם בין האוצר לבין הנהלת התע"א היא לא יותר מספין שלא נאמר הטעייה של ציבור העובדים ואזרחי ישראל", מסר כץ. "חבל מאד שהממונה על השכר באוצר לא נוהג באחריות וברצינות הנדרשת בסוגייה כה מורכבת שעיקרה עתידה של התעשייה האווירית, מפעל ביטחוני מהחשובים שיש למדינת ישראל".

הוא הוסיף כי "תמוה בעיניי שמספר שעות לאחר ששר האוצר שולח מכתב עם רצון לקדם מתווה כלשהו והמענה של יו"ר דירקטוריון התע"א שמחדד את ההבנה בחשיבות קידום העובדים, שולח הבוקר פקיד בכיר במשרדו, הממונה על השכר אפי מלכין, מכתב הבהרה תחת הכותרת: 'נפלה שגגה מצידו של השר' משל הוא מנהל את ענייני משרדו. ההבהרה שיצאה הבוקר מלמדת בדיוק על היעדר הרצינות שלא נאמר חובבנות בה נוקט הממונה על השכר בסוגייה מורכבת שעומדת על הפרק".

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי תע''א / צילום: איל יצהר

כץ סיכם כי הוא מסכים למו"מ, אך ללא תנאים מוקדמים. "גם כעת אנחנו מוכנים למתווה שעיקרו הסדרה ובניית מודל שכר ובו בעת לתגמול העובדים על תרומתם לבטחון המדינה והצלחת החברה תוך ניהול מו"מ הוגן וכל היתר ייסגר בין הצדדים באופן כן שרואה את עתיד התעשייה הביטחונית החשובה בישראל לנגד עיניו בטח בשעה כה גורלית למדינת ישראל".

סכסוך העבודה שמתנהל מאז 2019

אישור סכסוך העבודה בוועד העובדים של התעשייה האווירית מהווה שיא חדש לתהליך שמתנהל מאז 2019 בין עובדי התעשייה האווירית לבין הממונה על השכר במשרד האוצר, שמאשים אותם, לכאורה, בחריגות שכר לאלפי עובדים. באוצר באים בטענות, בין השאר, על קידום עובדים ממחלקות שונות ותפקידים שונים לדרגות 46-45, של סמנכ"לים ומנכ"לים. ככלל, סמנכ"לים ומנכ"לים כיום מקבלים חוזה אישי, וכעת נראה כי הוועד, בראשות יאיר כץ, מאס בפרשה המתמשכת, שבה היו"ר עמיר פרץ והמנכ"ל בועז לוי נמצאים בצד של ועד העובדים.

ביום שני נועד כץ לפגישה עם הממונה אפי מלכין, שבסיומה סיפר לגלובס כי לא נרשמה התקדמות. "אנו ננהג באחריות ונמשיך לדאוג ללוחמי צה"ל לכל צורך ביטחוני, ובמקביל נעשה כל מה שאפשר כדי לוודא שעובדי החברה לא ייפגעו וננקוט בכל הכלים העומדים לרשותנו", מסר יאיר כץ. "מי שרוצה לפגוע בעובדי התע"א שמקדישים את חייהם למען ביטחון ישראל - ימצא מולו מאבק נחוש, בלתי מתפשר וצודק".

התעשייה האווירית סיימה את 2023 בשיא: הכנסותיה הסתכמו בשנה שעברה בכ-5.33 מיליארד דולר, גידול של כ-7% ביחס ל-2022. ברבעון הרביעי, שבו התרחשה מלחמת "חרבות ברזל", מכירות החברה הסתכמו בכ-1.45 מיליארד דולר - עלייה של כ-6%. נתח המכירות לשוק המקומי בשנה שעברה עמד על כ-1.53 מיליארד דולר (כ-29%). הרווח הנקי בשנת 2023 עלה ב-49% לכ-318 מיליון דולר (כ-6% מהמכירות), לעומת כ-213 מיליון דולר אשתקד.

כעת, מחכים להכרעות הדירקטוריון בראשות פרץ בנושא הדיבידנד למדינה, שצפוי להתקבל במאי. בשנה שעברה סיכמו פרץ, לוי וכץ יחדיו על מענקים בסך 61 מיליון שקל (לכ-15 אלף העובדים), לצד דיבידנד על סך 379.6 מיליון שקל למדינה. המדיניות של פרץ בנוגע למענקים לעובדים צפויה להמשיך השנה, ולהיות גבוהה יותר - בהתאם לגידול בהכנסות החברה. ואולם, המפתח לקביעת התמלוגים טרם הוחלט. "כיוון שגדלנו בשורת הרווח הנקי, אנחנו מעוניינים לחלק מעל 100 מיליון שקל לעובדים. צריך לראות שזה מאושר עם הרגולטורים", אמר כץ.

עוד כתבות

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי, שביצעה בעבר מספר רכישות בישראל, הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר הישראלית נו ניים סקיוריטי, המתמחה באבטחת ממשקי תוכנה

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים