גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בטורקיה מדווחים: זו הסנקציה הבאה של ארדואן

ההרעה ביחסי המסחר עם טורקיה מגיעה לשוק הרכב, ודגמי טויוטה ויונדאי עלולים להפגע ● ברבעון הראשון של 2023 נרשמה ירידה של 21.6% בהכנסות המדינה בסעיף מס קנייה על יבוא ועוד חדשות מענף הרכב

מפעל טויוטה בטורקיה / צילום: יח''צ
מפעל טויוטה בטורקיה / צילום: יח''צ

יבואנים בענף הרכב הישראלי עוקבים מקרוב אחרי הרעת תנאי הסחר בין ישראל לטורקיה והסנקציות על היצוא לארץ שהטילה בימים האחרונים ממשלת ארדואן. כלי רכב מתוצרת טורקיה אמנם אינם נכללים ברשימת המוצרים האסורים ליצוא לישראל שפרסם השבוע משרד הסחר הטורקי, אך מספר כלי תקשורת בטורקיה ציטטו את שר המסחר שאמר כי לצד רשימת איסור היצוא, בוחן הממשל להטיל גם "מס של 100% על כל המוצרים המיוצאים מטורקיה לישראל". החלטה ברוח זו פורסמה בטורקיה כבר באוקטובר, אולם לא יושמה עד כה.

לחרם של ארדואן יש כבר מסלול עוקף. כך הוא עובד 
ראיון | המומחה שבטוח: "לארדואן יש עוד תחמושת במחסנית, אבל ישראל לא יכולה בלי העגבניות מטורקיה" 

על פי נתוני התאחדות התעשיינים בשנת 2023, ייבאה ישראל מטורקיה כלי רכב פרטיים ומסחריים בשווי כולל של כ־328 מיליון דולר (ערך רכב לפני מסים), ירידה של כ־2.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יבוא הרכב תפס כ־3.5% מכלל היבוא של ישראל מטורקיה ב־2023. במונחים מספריים, בשנה שעברה יובאו מטורקיה כ־23.6 אלף כלי רכב ביבוא סדיר, נתח של 8.7% מכלל היבוא. זאת בנוסף לעוד כ־4,000 כלי רכב מתוצרת טורקיה, שהגיעו ביבוא עקיף.

עם זאת, בחלוקה לדגמים, יבוא הרכב מטורקיה כולל כמה דגמי מפתח בשוק הישראלי ובהם טויוטה קורולה ו־CH-R, דגמים פופולריים של יונדאי דוגמת יונדאי i20, I10 ו־BAYON, דגמים מסחריים של פורד, פיאט ורנו, משאיות של פורד ושורה של אוטובוסים, שמיוצרים בטורקיה.

בענף אומרים כי אם אכן יוטל מס ייצוא של 100% גם על כלי רכב, היבוא הישיר שלהם מטורקיה לישראל יהפוך בלתי כדאי ולמעשה ייעצר. אולם, בענף בוחנים מסלולי יבוא עקיפים דרך מדינות אחרות. לישראל מיובאים מדי שנה אלפי כלי רכב של טויוטה מתוצרת טורקיה ביבוא מקביל דרך "מדינות צד שלישי" באירופה ובמזרח התיכון.

בענף מזהירים: "ממשלת ארדואן בלתי צפויה"

גורם בכיר בענף יבוא הרכב אמר לגלובס כי "על פי ההיגיון, ממשלת טורקיה תעדיף שלא להרע את תנאי הסחר לתעשיית הרכב הטורקית, שתורמת נתח משמעותי לתל"ג של המדינה. אולם ממשלת ארדואן היא בלתי צפויה ובשנה שעברה היא אף הטילה מכס של עשרות אחוזים על יבוא כלי רכב חשמליים מסין כדי להגן על יצרנית רכב חשמלי מקומית. זאת למרות שסין נחשבת שותפת סחר אסטרטגית של טורקיה".

בענף מציינים כי גם אם מס היצוא לא יוטל לבסוף, להרעת יחסי הסחר עשויה להיות השפעה שלילית עקיפה על יבוא רכב מטורקיה בשל עיכובים ושיבושים בתובלה הימית מהמדינה, שכבר מורגשים בשטח. זו עשויה להיות בעיה קשה במיוחד בתקופה הנוכחית, שבה חברות ספנות רבות להובלת רכב נמנעות מלפקוד ישירות את נמלי ישראל ופורקות כלי רכב המיועדים לישראל בנמלים זרים שונים, כולל טורקיה.

מאגף הסחר במשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "משרד הסחר הטורקי טרם פרסם את הצו והוא צפוי להיות מפורסם ביום שני הקרוב, עם הרשימה המלאה וכלל המגבלות".

כלמוביל מתחילה לשווק בישראל את ORA 07

חברת כלמוביל החלה לשווק בישראל את מכונית הספורט־סדאן החשמלית ORA 07 מבית קבוצת Great Wall הסינית. המכונית, בעלת עיצוב פאסטבק, נמתחת לאורך 4.87 מ' וניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.87 מ'. נפח תא המטען שלה הוא 333 ליטר. המכונית מגיעה לישראל עם מנוע חשמלי בודד בהספק 204 כ"ס ועם שתי סוללות. דגם הבסיס מצוידת בסוללה של 67 קילוואט־שעה וטווח של עד 440 ק"מ. הדגם הבכיר PRO + מצויד בסוללה של 86 קילוואט־שעה עם טווח של עד 570 ק"מ.

מכונית הספורט־סדאן החשמלית ORA 07 / צילום: יח''צ

המכונית מגיעה עם תא נוסעים מפואר ומאובזר מאוד שכולל בין השאר חלון גג חשמלי, מושבים קדמיים חשמליים, ריפוד עור, מסכים גדולים ועוד. הגרסה הבכירה מגיע גם עם דלת אחורית חשמלית, עיסוי במושבים ועוד. כל הגרסאות מצוידת במערכת בטיחות אקטיבית היקפית. המחירים בשלב ההשקה מתחילים בכ־195 אלף שקל לדגם עם טווח 440 ק"מ ו־220 אלף לדגם הבכיר.

בנוסף, חברת סמל"ת החלה לשווק השבוע את הדור החדש של סובארו פורסטר, שמשוק בישראל במקביל לארה"ב.

הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב צנחו בחדות ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2023 נרשמה ירידה חדה בהכנסות המדינה בסעיף מס קנייה על יבוא, שרובו מגיעה ממס קנייה על יבוא רכב - כך עולה מדוח הכנסות המדינה החודשי שמפרסם אגף התקציבים. ההכנסות בסעיף מס קנייה יבוא ירדו בשיעור של 21.6% לעומת הרבעון הראשון ב־2023 והסתכמו בכ־4.8 מיליארד שקל. על סמך נתוני העבר, בין 60% ל־65% מההכנסות בסעיף זה מקורם במס קנייה על רכב והשאר מיבוא של סיגריות, אלכוהול ועוד. ירידה רבעונית חדה בשיעור של 28% נרשמה גם בהכנסות ממכס, שגם בהן לרכב יש חלק דומיננטי.

בדצמבר 2023 נרשמה הקדמה משמעותית ביבוא ובשחרור של כלי רכב חשמליים מהמכס לקראת העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי בתחילת ינואר, וזאת על חשבון הקטנת היבוא ברבעון הראשון. אולם, השפעה דומה נרשמה גם ברבעון הראשון של 2023, שגם בו הועלה מס הקנייה על רכב חשמלי. לפיכך, הסטייה בשני הרבעונים הייתה אמורה להתאזן.

הירידה בגבייה נובעת גם מירידה של כ־16% בכלל המכירות לעומת הרבעון הראשון אשתקד, אבל מקורות באוצר טוענים שהיא נובעת בעיקר מהטיה מהירה מאוד של תמהיל המכירות לכיוון רכב חשמלי, שנהנה ממס קנייה נמוך משמעותית מזה של רכבי בנזין.

באוצר מציינים כי כמעט רבע מהמסירות של כלי הרכב החדשים ברבעון הראשון היו של דגמים חשמליים, שתקרת המס עליהם (35%) נמוכה בעשרות אחוזים מתקרת המס על רכבי בנזין (83%). הקצב המהיר של חדירת כלי הרכב החשמליים לישראל היה בלתי צפוי והוא מקדים בשנה לפחות את התרחיש המרכזי בתחזית החדירה, שפרסם משרד האנרגיה בספטמבר 2023.

עוד כתבות

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 19־18 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול (ד') דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים שהתרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אורמת הציגה דוחות חזקים: המניה מובילה את העליות בבורסה המקומית

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך • מדור חדש

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי