גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout
ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

החדשנות הביטחונית הישראלית, בשילוב הבינה המלאכותית, ממשיכה לרתק את התעשייה העולמית. בד בבד, התחום תופס מקום בלתי־מבוטל בתוכניות ארוכות־הטווח של ארה"ב, שלצד זאת, סגרה עסקה נאה בתחום הפצת המידע עם ערב הסעודית. על כל אלו בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?
ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני
האם זה מה שיעצור את הנשק האיראני?  

מסירה ראשונה למערכת "חייל רפאים" הישראלית

לגלובס נודע כי חברת עין שלישית  הציבורית ביצעה מסירה ראשונה של מערכת הדגל שלה ללקוח, שמיועדת להוות כלי סיוע לכוחות קרקעיים לניטור ולגילוי אויב בלוחמת שטח פתוח. הפיתוח, שמכונה "חייל רפאים", מבוסס על רחפן זעיר בעל מצלמות בעלות יכולת סריקה אלקטרואופטית, פרי פיתוחה של החברה, שמופעל ללא שימוש בידיים.

בעת פעילות מבצעית, נשלף הרחפן באמצעות פקודה קולית ומנטר את השטח עבור הכוח הלוחם, זאת בעוד שהוא מתקשר עם המפעיל באמצעות פקודות קוליות מבוססות יכולות בינה מלאכותית מתקדמות. הכלי, בו התנסו גם יחידות מבצעיות, מקבל פקודות מהמפעיל ונותן אינדיקציות על אודות תנועות חשודות של בני אדם או כלי רכב, שעשויות לסכן את הכוח המתמרן.

אדם מפעיל את מערכת ''חייל רפאים'' / צילום: יח''צ

חייל הרפאים, בדומה לכלי ניטור ייחודיים נוספים של עין שלישית לאיתור רחפנים וכט"במים, ישווק בארה"ב, באמצעות חברה מובילה בתיווך עסקאות בתחום הביטחוני. בתחילת מלחמת "חרבות ברזל", הודיעה חברת עין שלישית על עסקה משמעותית ראשונה של מערכות החברה לשימוש צה"ל על סך של 15 מיליון שקל, וכעבור כמה חודשים, דווח על הזמנת המשך של 6 מיליון שקל נוספים.

חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה

ספינות הצי האמריקאיות שמוצבת במזרח הים התיכון, USS ארלי ברק ו־USS קרני, ביצעו 7-4 יירוטים מבצעיים ראשונים של טילים בליסטים באמצעות טילי SM-3 שמשוגרים ממערכת אגיס (Aegis), במתקפת האיראנית נגד ישראל. כך מדווח באתר USNI.

הספינות ארלי ברק וקרני נושאות חוץ מאגיס גם את המכ"מ Spy-1D שמסייע במסגרת פעילות ההגנה האווירית. בדומה לחץ 3, SM-3 מבצע את היירוט מחוץ לאטמוספירה. סביב התחרות העסקית בין שתי המערכות הללו יש הרבה עניין משום שזו האמריקאית שייכת לצי. בעבר בחנו להתאים אותה לפלטפורמה יבשתית עבור ישראל, אבל בסוף החליטו בירושלים ללכת עם חץ 3 עד הסוף.

אמנם טרם פורסם באילו טילים בליסטיים השתמשו בדיוק האיראנים, אבל לפי המומחה כריס קרלסון שאיתו שוחחו בסוכנות USNI, עצם השימוש ב־SM-3 מצביע כי משטר האייתוללות שיגר טילים בליסטיים לטווח בינוני של כ־2,900 ק"מ.

עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל

עשות אשקלון , שנמצאת בשליטת קרן פימי (85%), הודיעה היום (ה') על רכישת 100% מחברת אי.די.סי בתמורה משולבת של 40 מיליון שקל במזומן ומניות עשות בהיקף 1%. 

החברה הרוכשת נחשבת לאחת המובילות בייצור מערכות הנעה, ממסרות ומכלולים מורכבים וייחודיים לכלי רכב משוריינים כמו מרכבה ונמ"ר. נוסף על כך, עשות, שנוסדה בשנת 1967 ומעסיקה כיום כ־440 עובדים בישראל ובארה"ב, מספקת לחברות ענק בינלאומיות בתחומי התעופה הצבאית והאזרחית חלקים ורכיבים קריטיים הכוללים חלקים נעים וגלים סובבים מרכזיים למנועי סילון, וכן מוצרים ושירותים נוספים. בשנת 2011 הרחיבה עשות את פעילותה בשוק האמריקאי לאחר שרכשה חברת ייצור מערכות גלגלי שיניים ורכיבים מתקדמים, רליאנס גיר, שמפעלה נמצא באילינוי.

אי.די.סי פועלת בשני תחומי פעילות. בתחום הצבאי, היא מספקת ללקוחותיה ובראשם משרד הביטחון, מגוון מערכות שכוללות רכיבים קריטיים לטנקי מרכבה ונמ"ר. בתחום הפעילות האזרחי, מספקת אי.די.סי ללקוח מרכזי, מוצרים המשמשים אותו בייצור סמיקונדקטורים. ההכנסות והרווח התפעולי של אי.די.סי בשנת 2023 עמדו על כ־48 מיליון שקל וכ־17 מיליון שקל בהתאמה.

עסקת המיליונים האמריקאית־סעודית

מזכירות המדינה האמריקאית אישרה מכירה אפשרית של מערכות הפצת מידע רב־תכליתיות וציוד נלווה לערב הסעודית, תמורת כ־101.1 מיליון דולר. ריאד ביקשה 63 מערכות מסוג זה, ונראה כי כעת העסקה תתקדם הלאה.

מערכת MIDS-LVT בה עסקינן מספקת תקשורת נתונים דיגיטלית וקולית מאובטחת, בעלת קיבולת גבוהה, ועמידה לחסימות עבור פלטפורמות אוויר, ים ויבשה. העסקה גם כוללת אספקת מכשירי רדיו טקטיים מדגם TacNet. הקבלן הראשי של העסקה ייקבע בהליך תחרותי.

"המכירה תשפר את יכולות האיסוף של ערב הסעודית להתמודדות עם איומיים אזוריים עכשוויים ועתידיים", מסרה הסוכנות לשיתוף פעולה ביטחוני. "המכירה תחזק את הגנת המולדת שלהם, ותשפר את יכולת הפעולה המשותפת עם מערכות שמפעילים הכוחות האמריקאיים ושותפים נוספים באזור המפרץ".

ארה"ב הולכת על מטוסי קרב מבוססי AI

חיל האוויר האמריקאי מתכוון לפתח טייסות שימנו יותר מאלף מטוסי קרב בלתי־מאוישים מבוססי בינה מלאכותית. מזכיר חיל האוויר האמריקאי, פרנק קנדל, סיפר לסנאטורים במסגרת דיון תקציב לשנת 2025, כי הוא מתכוון לנכוח בעצמו בתא טייס של אחד ממטוסי ה- F-16 שהפכו למל"טים, במטרה לבחון את היכולות בעצמו.

מעבר לחיסכון בכוח אדם, קנדל סיפר כי פיתוח מטוסים מבוססי AI זול משמעותית מאשר כאלו שמיועדים לשאת טייסים. לפי הערכות, מחיר מטוס קרב שכזה יעמוד על רבע עד שליש ממחיר F-35 שגרתי, שמחירו מוערך בכ־20 מיליון דולר. לפי שעה, קנדל ואנשיו עדיין בוחנים את התהליך על בסיס מטוס F-16 שהוסב לבלתי־מאויש.

עוד כתבות

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבאה, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים