גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar
נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

בשבוע שעבר הודיעה חברת טיסות הלואו קוסט איזיג'ט כי היא מבטלת את טיסותיה אל ישראל וממנה לפחות עד חודש אוקטובר בשל המצב הביטחוני והחשש להסלמה במלחמה. גם אייר קנדה לא תגיע לכאן בקרוב, למרות שאצלה בוטלו הטיסות רק עד לסוף יוני. המשמעות היא שרבבות ישראלים שרכשו כרטיסים באותן חברות אומנם יקבלו בחזרה את כספם, אך לא בטוח שיצליחו למצוא טיסה חלופית וככל הנראה אם בכל זאת ירכשו טיסה ליעד המתוכנן, הם עשויים לשלם עליו מחיר יקר בעשרות אחוזים.

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה
איזי ג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: אילו קווים יושפעו במיוחד?
WSJ | הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

אולם גם אם תצליחו לקבל מחברת התעופה החזר על כרטיס הטיסה, נסיעה לחו"ל לחופשה או למטרות עבודה כוללת לרוב גם עלויות נוספות כמו הזמנת מלון, רכישת כרטיס להופעה או כל אטרקציה אחרת. הוצאות אלה לא יכוסו על־ידי חברת התעופה שביטלה את הטיסה. לגבי אלה תידרשו לפעול לביטולם או לקבלת זיכוי למועד מאוחר יותר.

חשוב שתדעו שבמקרה שלא אתם ביטלתם את הטיסה אלא חברת התעופה, בין אם כתוצאה ממלחמה, מגפה כמו בקורונה או כוח עליון כמו רעידת אדמה לדוגמה, ביטוח קיצור או ביטול נסיעה לא יכסה את אותן עלויות. לכן, כדאי היכן שאפשר להוסיף אפשרות לביטול ההזמנה, בחברת התעופה, במלון או באטרקציות השונות עד הרגע האחרון - גם בעלות של כמה שקלים נוספים.

"ביטוח נסיעות 'רגיל' לחו"ל ובו כיסוי לביטול או קיצור נסיעה, תקף רק למצב מחלתי שלך או של בן משפחה מקרבה ראשונה או במצב של צו 8", אומרת מירי זילכה, מנהלת אגף תביעות בחברת הביטוח הראל. "אלו המצבים שבהם מתקיים הכיסוי, כשכל יתר המצבים של ביטולי טיסות לא נכללים בפוליסה. לצד הביטוח 'הרגיל', ישנו מוצר נוסף שנקרא ביטול נסיעה מכל סיבה. הוא נמכר אצל חברה אחת ("טריפ גרנטי", ר"ו). המוצר הזה נותן כיסוי של 80% לתשלומי המבוטח במצב שהנסיעה בוטלה - ביוזמתו.

"כלומר גם הוא לא מכסה מצב שמתבטלות טיסות או שדה התעופה סגור בעקבות מלחמה, כיוון שהאירועים הללו הם לא ביוזמת המבוטח. המצב היחיד בו הפוליסה מעניקה כיסוי הוא שהכל בסדר, השמים פתוחים, אבל המבוטח החליט על דעת עצמו לבטל. גם לנו היה כיסוי מוצר כזה אבל הקפאנו אותו כי כדי לא לייצר מצג מטעה למבוטחים ולתת להם תחושה שגם אם הטיסה שלהם תתבטל שלא ביוזמתם הם יהיו זכאים לכיסוי".

אז מה בכל זאת צריך לדעת לפני שיוצאים לחופשת הפסח? גלובס עושה סדר ומביא כמה טיפים של אנשי מקצוע.

1 אל תמתינו לרגע האחרון

אחד המרכיבים החשובים, עוד לפני שנכנסים לתחולת ומחיר הביטוח, הוא לקנות אותו בזמן. זילכה מציינת כי "הרבה אנשים רוכשים את הביטוח יום לפני הנסיעה או כמה ימים לפניה. צריך להבין שעל־מנת שמרגע שנרכש כרטיס הטיסה או ההפלגה, יהיה כיסוי למקרה של ביטול בשל מצב מחלתי, עדיף לרכוש את הביטוח מוקדם ככל האפשר ביחס למועד רכישת החבילה, כי הפרמיה היא אותה פרמיה ותרצו להיות מכוסים מראש".

מירי זילכה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

בנוסף, הקפידו לרכוש ביטוח עד ליום של הנחיתה בארץ ולא ליום ההמראה בדרך חזרה. לא חסרים מקרים של עיכובים בטיסה או נחיתה חירום הכרוכה בעלויות נוספות. אם החלטתם על דעת עצמכם להאריך את משך החופשה הקפידו לשמור על רצף ביטוחי והאריכו את הביטוח מיד עם קבלת ההחלטה. כך תישארו מכוסים ואף לא תצטרכו למלא מחדש הצהרת בריאות.

דבר נוסף שכדאי להקפיד עליו הוא לדווח מראש על כל מצב רפואי קיים, לדוגמה אם אתם נוטלים תרופות באופן קבוע או נמצאים במהלך בירור רפואי. "חשוב מאוד בהצהרת הבריאות להצהיר על כל מה שאתם נשאלים בצורה נכונה על־מנת שאם תצטרכו לרכוש כיסוי למקרה של החמרה אם חלילה וחס תהיה כזו, יהיה לכם כיסוי", אומרת זילכה.

 

2 בצעו סקר שוק מעמיק

לפני שאתם רוכשים כיסוי, וכפי שכדאי לעשות לפני כל רכישת ביטוח, בצעו סקר שוק על־מנת למצוא את המוצר שמתאים לך ביותר. "בביטוח נסיעות לחו"ל כמו בביטוחים אחרים, יש פערי מחיר", אומרת קרן לובינסקי, חתמת ראשית ב-Wobi, אתר להשוואה וקניית מוצרי ביטוח. "פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל היא בראש ובראשונה כיסוי רפואי, כך שכבר בכיסוי הבסיסי יש פערי מחיר שקשורים באופן ישיר לגיל המבוטח ולמצב הרפואי שלו. אבל יש גם פערים בעלות הכיסוי בין חברות הביטוח. חברה אחת למשל תתמחר את הכיסוי הבסיסי בדולר וחצי ואחרת בשלושה דולרים. נכון שהמחירים נמוכים יחסית אבל כשמשפחה נוסעת לשבוע ויותר הפערים הופכים להיות משמעותיים. גם בהרחבות שמוסיפים בביטוחי הנסיעות כמו כבודה או ספורט אתגרי, יש פערי מחיר".

לפי נתוני רשות שוק ההון, דמי הביטוח (פרמיות) שגבו חברות הביטוח בשנת 2022 בגין ביטוחי נסיעות לחו"ל הסתכמו ביותר ממיליארד שקל, ושיעור ההחזר בשל תביעות (Loss ratio) עמד על 41%, נמוך ביחס לביטוח הוצאות רפואיות (48%) וביטוח מחלות קשות (43%). בניגוד לנתונים, זילכה מציינת כי ברבעונים האחרונים מדובר בתחום מאוזן, כלומר ללא רווחיות יתרה, עם שיעורי החזר גבוהים ביחס לביטוחים אחרים. "השינוי ביעדי הטיסה והמעבר מטורקיה ויוון ליעדים יקרים יותר כמו ארה"ב, שם העלויות הרפואיות גבוהות יותר ומשך החופשה התארך מה שמגדיל את הסיכוי למקרה רפואי, הביאו לגידול בעלות התביעות", אומרת מנהלת התביעות בהראל.

לובינסקי מציינת כי מה שעוד חשוב לשים לב אליו הוא גבול הכיסוי בין חברות הביטוח. "חברה אחת נותנת גבול פיצוי במצב רפואי של עד 5 מיליון דולר והשנייה ללא גבול. בחברה אחת תיגבה השתתפות עצמית של 50 דולר ובשנייה ללא השתתפות בכלל, כשהדבר נכון גם בהרחבות. לדוגמה, חברת אחת תכסה את המלון, כרטיס הטיסה וכרטיס להופעה (הכיסוי תקף רק במקרה של ביטול עקב אירוע רפואי או צו 8, ר"ו). אחרת תגיד אני מחזירה על המלון והטיסה אבל אין לי כיסוי להופעה", מסבירה לובינסקי.

זילכה מהראל מוסיפה כי ברוב החברות גובה הכיסוי הביטוחי הוא אכן 5 מיליון דולר, אך יש צורך להבין שלא מדובר בביטוח שמספיק להגיד לגביו 'עשיתי', אלא צריך לבחור בחברה שיודעת לתפעל את האירוע הרפואי, גם בארץ וגם בחו"ל. "יש מדינות בהן הרפואה באיכות גבוהה מאוד כמו בארה"ב ובחלק מאירופה ויש אזורים שמצב הרפואה לא טוב מבחינת היצע ואיכות. לכן היכולת והניסיון לתפעל אירועים בנסיעות לחו"ל תלוי ביכולות של החברה, וכמובן ביכולת להעניק המשך טיפול בארץ", היא אומרת.

3 החברות משלמות בדרכים שונות

קיימת גם שונות בין חברות הביטוח באופן התשלום במקרה של צורך בטיפול רפואי. חלק מהחברות מבצעות החזר דרך הנייד, חלק באמצעות 'כרטיס אשראי' שהן מנפיקות למבוטח טרם יציאתו מהארץ, וחלק, כמו הראל, מעבירות מראש למבוטח סכום באמצעות ביט. חשוב לציין, שביקור אצל רופא הוא "הכסף הקטן", ואם מבוטח מגיע לבית החולים במקרה מורכב יותר, ההתנהלות היא של חברת הביטוח ישירות מול בית החולים. לכך יש להוסיף את הכיסוי לחילוץ ואיתור, שגם כאן חשובה יכולת החברה לתפעל בעת הצורך במהירות האפשרית.

"הציבור רואה תמיד את המקרים הגדולים כמו רעידות אדמה או גשמים ושיטפונות, אבל היחידה שלנו, שאנחנו פועלים מולה בבלעדיות, מטפלת בכל חודש בעשרות מקרים, לא רק בחילוצים מהרים בנפאל שהשכיחות שלהם בעונת השיא היא לפחות 200 מקרים, אלא גם בהרבה מאוד אירועי איתור. יש לא מעט מצבים בהם אדם לא יצר קשר במועד שנקבע וההורים המודאגים פונים אלינו כדי שנאתר אותו", מסבירה זילכה.

4 המזוודה לא הגיעה? בקשו אסמכתא

בכל מה שקשור לכבודה, ישנן הנחיות שיאפשרו לכם/ן לקבל החזר. אם הכבודה הגיעה באיחור, דאגו לקבל אישור משדה התעופה על כך. אם מדובר באובדן אז כמובן יש להביא אישור שהמזוודה אבדה ולשלוח רשימת פריטים שהיו בה.

בעת גנבה, עליכם להמציא לחברת הביטוח אישור של הגשת תלונה למשטרה המקומית. לובינסקי מספקת טיפ נוסף. "בפוליסת נסיעות לחו"ל יש התייחסות לביטול השתתפות עצמית ברכב שכור. חברות ההשכרה בחו"ל גובות עבור זה 25-30 דולר ליום, בעוד שדרך פוליסת נסיעות לחו"ל העלות היא 7-8 דולר ליום".

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נעילה ירוקה באירופה

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו לא לעצור את הנפט לישראל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל