גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר
טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

 

מאז פרוץ המלחמה נרשמה עלייה בגילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות, ואלו התגברו עוד יותר בעקבות התקיפה האיראנית - כך עולה מדוח חדש של ארגון CyberWell, שפיתח פלטפורמה למלחמה באנטישמיות ברשת באמצעות דאטה ומודלי AI.

ישראל מתגייסת | כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים
ישראל מתגייסת | הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון
ישראל מתגייסת | החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

הרשתות שנבדקו הן פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, יוטיוב ו־X (טוויטר), כאשר המדיניות הרשמית של כולן אוסרת פרסומים בנושאי הכחשת שואה. עם זאת מהדוח, שהוכן לקראת יום השואה, עולה כי קיימים פערים באכיפה, ושיעורי ההסרה של תוכן מדווח משתנים בין שפות שונות. כך, שיעור ההסרה באנגלית עומד על 35%, בעוד שבערבית מדובר ב־9% בלבד.

נרטיבים אנטישמיים

בעקבות התקיפה האיראנית על ישראל באמצע אפריל נרשמה עלייה בתגובות אנטישמיות ובשיח שטנה בהקשרי שואה, כולל גל עלייה בתמיכה והאדרה של היטלר. בטוויטר, למשל, הביטוי "היטלר צדק" פורסם באנגלית לפחות 2,600 פעמים מתחילת אפריל, והגיע לקהל פוטנציאלי של 1.8 מיליון משתמשים.

בנוסף, נרשם זינוק בשימוש בנרטיב האנטישמי המשייך סטיות מיניות ליהודים. אם בחצי השנה שלפני ה־7 באוקטובר הופיע המונח "יהודים פדופילים" ב־1,400 ציוצים בטוויטר, הרי שבחצי השנה שאחרי המתקפה הוא הופיע ביותר מ־55 אלף פוסטים, עם קהל פוטנציאלי של מעל 16 מיליון גולשים.

הכחשת ה-7 באוקטובר

לדברי טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ"לית CyberWell, "בשבועות האחרונים אנחנו רואים כיצד מידע שקרי וקונספירטיבי בקמפוסים בארה"ב יכול להצית דור שלם לשנאה. החדשות הטובות הן שרוב הרשתות אכן מגדירות את הכחשת השואה כתוכן אסור, מה שמשפיע על הורדת תוכן כזה יותר מסוגי אנטישמיות אחרים ברשת.

"לצערנו, לקראת יום השואה השנה, אנחנו עדיין רואים פערים משמעותיים במדיניות האכיפה בין השפה האנגלית לערבית. זוהי מגמה שראינו גם בשבועות אחרי ה־7.10, ולאחרונה זה נותן במה להילול המוני של היטלר כדמות הגיבור (Hero) בתוכן אנטישמי בשפה הערבית ברשת.

"דווקא עכשיו, כאשר אנו מתמודדים עם גל עלייה באנטישמיות וקריאות לאלימות כנגד יהודים וישראלים, הרשתות חייבות להשקיע באכיפה יותר אפקטיבית במדיניות שלהן גם בשפה הערבית. בנוסף, יש להרחיב את האיסור על תוכן המכחיש ומעוות שואה, ולהכליל אותו על כל אירוע טבח המכוון נגד יהודים, כולל המתקפה האכזרית ב־7.10".

CyberWell הוא ארגון ללא מטרות רווח, הפועל למיגור אנטישמיות במרחב הדיגיטלי. שיטת העבודה שלו כוללת זיהוי מילות מפתח אנטישמיות, שימוש במילון מונחים המבוסס על הגדרות כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה ושני סבבים של בקרה אנושית.

הארגון משמש כשותף מהימן (Trusted Partner) של מטא (פייסבוק, אינסטגרם ו- Threads) וטיקטוק, מה שמאפשר לו להציף תכנים המפרים מדיניות, ולייעץ לצוותי הגבלת תוכן. מאז אירועי ה־7 באוקטובר הגיש סייברוול שבעה דוחות על עלייה באנטישמיות ברשת והכחשת האירועים.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

ארגון "אוהל"

ארגון "אוהל" מניו יורק, המתמחה בתחום בריאות הנפש של ילדים בארה"ב, חילק 4,000 ערכות הדרכה למשפחות עם ילדים בגילאי גן שחוזרות לביתן ביישובי עוטף עזה, לאחר שפונו בעקבות מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. היוזמה מתבצעת בשיתוף עם הקואליציה הישראלית לטראומה.

הערכות כוללות חומר כתוב שנועד לסייע להורים לזהות סימנים לטראומה נפשית אצל ילדיהם, ספרון קריאה לילדים בנושא עיבוד רגשות לאחר חוויה טראומטית, ושתי חוברות צביעה שבהן יוכלו לבטא את הרגשות והפחדים, מה שיסייע להורים לתמוך בהם.

שקית עם הערכה / צילום: שרה ליבמן

"החזרה הביתה היא חוויה מורכבת עבור רבות מהמשפחות", אומר ג'יי קסטנבאום, נשיא שותף במועצת המנהלים של "אוהל". "הכמיהה לבית מתממשת סוף סוף, אך רבות מהמשפחות האלו יחזרו לבית ולקהילה שנראים ומרגישים שונה מאוד מאלה שהם השאירו מאחור באוקטובר, וזה עלול לעורר רגשות רבים שאולי הודחקו עד עכשיו. אנחנו מכירים בקושי ומעניקים להם טיפים וכלים שיסייעו להם להתמודד עם ההסתגלות".

למידע נוסף: www.ohelfamily.org

עמותת הגל שלי ומשרד החוץ של גרמניה

בשגרירות גרמניה בתל אביב נחתם חוזה שיתוף פעולה חדש בין עמותת הגל שלי למשרד החוץ הגרמני, הכולל מימון תוכניות טיפוליות וחינוכיות. השותפות החלה ב-2018, וכעת מושם הדגש על נפגעי טראומה מה-7 לאוקטובר. על ההסכם חתמו שגריר גרמניה בישראל, סטפן זייברט, ומייסד ומנכ"ל העמותה, ירון וקסמן.

סטפן זייברט, שגריר גרמניה בישראל, וירון וקסמן, ומייסד ומנכ''ל עמותת הגל שלי / צילום: עמותת הגל שלי

העמותה עוסקת בגלישת גלים ככלי חינוכי וטיפולי, המסייע בחיזוק החוסן הנפשי של צעירים, ומעניק להם כלים להתמודדות עם אתגרים ולקידום עצמי. לדברי ירון וקסמן, מייסד ומנכ"ל הגל שלי, "הגדלת התמיכה בפעילות המשותפת מאפשרת לנו להמשיך להפעיל תכניות ייחודיות - שפשוט מצילות חיים בימים האלו, דרך הים והגלישה".

פלטפורמת SparkIL והחמ"ל האזרחי

מבין משרתי המילואים במלחמה, עשרות אלפים הם בעלי עסקים קטנים - ורבים מהם מתקשים להניע מחדש את העסק. על מנת לסייע להם, החמ"ל האזרחי ופלטפורמת SparkIL יצרו את תוכנית "כתף לעסק - המילואים", המציעה הלוואה מיידית של עד 100 אלף שקל ללא ריבית.

התוכנית מבוססת על שיתוף פעולה של קרן החירום לעצמאים שהוקמה בתחילת המלחמה בסיוע הסוכנות היהודית ובתמיכת הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה. כלל הגופים חברו להקמת פלטפורמה דיגיטלית פיננסית, שמציעה לעסקים של חיילי מילואים ושל בני/בנות זוגם פתרונות מימון ללא ריבית, ובמקביל מעניקה ליווי עסקי ללא תמורה.

נעמה אור, מנכ"לית SparkIL, מסבירה כיצד זה עובד: "אזרחי ישראל יכולים לעזור למילואימניקים ולהפוך למלווים חברתיים, כלומר לבחור בעל עסק מתוך האתר שלנו שבו הם רוצים לתמוך. מדובר בסכומים קטנים של החל מ-50 שקל. הסכומים הולכים ומצטברים, ובפועל מייצגים את חשיבות הערבות ההדדית שלנו כחברה ישראלית".

לבקשת הלוואה או לסיוע: www.SparkIL.org/he

חברת נמל חיפה

חברת נמל חיפה ערכה אירוע הוקרה ללוחמי גדוד 8208 ובני משפחותיהם לאחר חמישה חודשי לחימה. הגדוד היה מהראשונים שהוקפצו לעוטף עזה ב-7 באוקטובר, למשימת אבטחה במוצב כיסופים, ולאחר מכן פעל להגנת הגבול. בהמשך, הגדוד לקח חלק משמעותי בפשיטות בעומק הרצועה.

מהחברה נמסר: "בחרנו להוקיר תודה ללוחמי גדוד 8208 על פעילותם למען ביטחון במדינה. הנמל גאה להיות שותף באירוע שישמח את הלוחמים בתקופה מורכבת זו".

עוד כתבות

דודי אמסלם, הליכוד / צילום: יוסי זמיר

המספרים החשובים מאחורי תוצאות המכרז להפרטת הדואר

הממשלה התגאתה בהשלמת הפרטת דואר ישראל. הנה כמה מהנתונים מאחוריה ● המשרוקית של גלובס

שר המשפטים יריב לוין בבית המשפט היום (ג') / צילום: תמונה פרטית

לוין מעיד במשפט נתניהו: מוזס ראה בהגבלת "ישראל היום" עניין קיומי

שר המשפטים יריב לוין מעיד היום במשפטו של רה"מ בנימין נתניהו בנוגע לתיק 2000 ● לטענת לוין, נתניהו אמר כי אם החוק להגבלת התפוצה של "ישראל היום" יעבור בקריאה ראשונה בכנסת, "אני עוצר אותו בוועדת הכנסת ולא נותן לו להתקדם"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; השקל מתחזק מול הדולר

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ● או.פי.סי אנרגיה תקים לאינטל תחנת כח ● חוזה גדול לאלביט ממשרד הביטחון ● זוהר לוי, בעל השליטה בסאמיט הופך לבעל המניות הגדול בפז ● IBI: "ללא התאמות מצד הממשלה, צפוי גירעון של לפחות 8%-7.5% ● וגם, בגולדמן סאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר בניגוד עניינים מובהק ● חדד דחה את הטענה: "עדותו של פילבר הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך, והאינטרסים של נתניהו ושל פילבר אינם מנוגדים"

בנק דיסקונט ובנק הפועלים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרווח ירד, הדיבידנד גדל והמס החדש נכנס לפעולה: מאחורי דוחות הפועלים ודיסקונט

שני הבנקים הגדולים, שדיווחו על תוצאותיהם לרבעון הראשון של 2024, מלמדים על כמה מגמות בולטות במערכת הבנקאית ● התמתנות האינפלציה והתקררות בשוק ההלוואות העיבו על ההכנסות, ההפרשות להפסדי אשראי הצטמקו, והדיבידנד גדל במאות מיליוני שקלים

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT ● בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים

מדד s&p 500 / אילוסטרציה: Shutterstock

מפחדים מהתיקון? המחקרים שבדקו מה קורה כשמשקיעים במדד S&P 500 בשיא

מדד הדגל האמריקאי שבר את שיא כל הזמנים 24 פעמים מתחילת השנה, פי שניים מהממוצע ההיסטורי ● לעתים ראלי חזק כזה יכול להרתיע משקיעים מכניסה לשוק בציפייה לתיקון חד שיוזיל את מחירי המניות, אבל הנתונים מ־75 השנים האחרונות מראים שהתיקון לא בהכרח מגיע

אילוסטרציה: Shutterstock

כך ניסתה בעלת דירה לעכב פרויקט תמ"א 38 בתל אביב

בעלת דירה ברחוב ויתקין בתל אביב סירבה לחתום על פרויקט הריסה ובנייה ונקטה שורת הליכים לעיכובו ● ביהמ"ש התערב

חברת BYD הסינית. מנעה מחוקרי נציבות האיחוד האירופי גישה למידע חיוני? / צילום: ap, Ng Han Guan

ארה"ב לא לבד: גם באירופה רוצים לחסום את כלי הרכב החשמליים מסין

תהליך הפוליטיזציה של תעשיית הרכב הוקצן לאחר שארה"ב הטילה מכסים על כלי רכב חשמליים וסוללות מסין - ואירופה סימנה שבכוונתה להצטרף למגמה ● בישראל, גובר החשש בשוק הרכב שהממשל האמריקאי יעצור בקרוב את המכירות והשת"פים מול הסינים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

ההחלטה הפתאומית: פרטים חדשים מאחורי הודעת התובע בהאג

בחודשים האחרונים התקיים שיח דיסקרטי וחריג בין גורמים ישראלים לבין צוותו של תובע בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, כרים חאן ● בארץ הופתעו מההודעה החריגה והתקדימית של חאן, שהיה אמור להיפגש עם גורמים מקצועיים שיציגו לו כיצד פועלת ישראל בהתאם לדין הבינלאומי במלחמה בעזה

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מזהיר: "שיעור האשראי בפיגור דומה לתקופת הקורונה, חשש לעלייה בסיכון"

בנק ישראל מתייחס להשפעות סביבת הריבית והמלחמה על תיק האשראי של הבנקים, ומספק אזהרה לקראת העתיד ● וגם: סקר בנק ישראל בקרב צמרת מערכת הבנקאות וחברות כרטיסי אשראי מגלה כי האיום הפוליטי " זכה" למקום השני בקרב הסיכונים המטרידים ● הסייבר דורג שוב במקום הראשון ● על מניות הבנקים אמרו בבנק ישראל: "ציבור המשקיעים מאמין כי הבנקים חשופים יותר למגמות המאקרו כלכליות מאשר שאר המשק"

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

760 מיליון דולר: חוזה ענק לאלביט ממשרד הביטחון

החברה דיווחה היום לבורסה כי קיבלה מספר חוזים בהיקף מצטבר של כ-760 מיליון דולר ● בסוף שנת 2023 הגיע צבר ההזמנות של אלביט לשיא של 17.8 מיליארד דולר ● אלביט נסחרת בשווי שוק של 8.7 מיליארד דולר ובמחיר דומה לזה שבו נסחרה לפני פרוץ המלחמה

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

ירידות באירופה; הראלי בשוקי אסיה נעצר

מדד ניקיי עולה ב-0.4% ● ירידות קלות במחירי הנפט • ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן, רמז שפרישתו קרובה, "אבל עדיין יש לי את האנרגיה שתמיד היתה לי" • וגם, בגולדמן סאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

ישראל בפער קריטי בהטמעת הבינה המלאכותית / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקר חדש: ההשקעה בסטארט-אפ של AI בישראל נמוכה משמעותית ביחס לעולם

על פי המחקר, הדירוג של ישראל ירד במהלך השנים והיא ממוקמת במדד זה במקום השביעי בעולם, כאשר ב-2020 דורגה במקום החמישי ● עם זאת, הנתונים מציגים כי כחצי מההשקעות וסבבי הגיוס בשנת 2023 היו בתחום הבינה המלאכותית היוצרת

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

ארה"ב: התקדמות משמעותית במגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

פרופ' ג'וזף כורש / צילום: יח''צ

חוקר ההזדקנות שמשוכנע: אנחנו מחפשים את הפתרונות במקום הלא נכון

פרופ' ג'וזף כורש, מחוקרי ההזדקנות המובילים, טוען שאנחנו כבר יודעים מה צריך לעשות כדי להאריך ימים, אבל לא מיישמים ● בראיון לקראת כנס Biomed 2024 שיתקיים השבוע, הוא מספר על התרופות החדשות שלא מדברים עליהן, אבל חשובות לא פחות מהתרופות נגד השמנה

דני חחיאשוילי, המפקח על הבנקים / צילום: שלומי יוסף

המפקח על הבנקים על חלוקת הדיבידנדים: "זו החלטה עסקית של כל בנק, הם עוד לא עשו השלמות על רבעונים קודמים"

דני חחיאשוילי אמר כי ההנחיה של בנק ישראל היתה שהבנקים יוודאו שיש להם מספיק הון כנגד הסיכונים ומספיק הון כדי לצמוח, ולכן לא נקבע עבורם שיעור דיבידנד מקסימלי ● על תחלופת המנכ"לים במערכת הבנקאית: "יכול להיות ששכר הבכירים יוצר עיוות, עדיין ישנם מספיק אנשים טובים שיתמודדו על התפקיד"

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק עם חיילים בברלין. ''ציר של מדינות העובדות כדי לערער דמוקרטיות'' / צילום: Associated Press, HENRY NICHOLLS

"תוספת תקציב הביטחון הגדולה זה 30 שנה": בריטניה מפתחת נשק לייזר ואת הטנק הראשון שלה

ראש ממשלת בריטניה הודיע לפני שבועיים על הגדלה משמעותית של תקציב הביטחון במדינה וסימן בבירור את האיום: "רוסיה, איראן וסין עובדות יחד כדי לעצב מחדש את הסדר העולמי" ● מלבד ארה"ב, ההוצאות הצפויות יהפכו את בריטניה למדינה שהוציאה הכי הרבה על ביטחון בשנה הנוכחית מבין חברות נאט"ו