גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות אלטשולר שחם פנ  ביצע באמצע החודש הנוכחי שלוש עסקאות רחבות-היקף, שבמסגרתן מכר מניות של שלושה גופים גדולים במשק. ב-10 באפריל מכר אלטשולר שחם החזקות בשני הבנקים הגדולים - לאומי  והפועלים , תוך שהוא יורד מתחת לרף החזקה של 5%, מה שגרם לו להפסיק להיות בעל עניין בשניהם.

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר 
טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק 

11 ימים לאחר מכן החליט על מכירת מניות בהיקף של 96 מיליון שקל ממניות פוקס , חברת הריטייל הגדולה ביותר בישראל, תוך שהוא יורד מהחזקה של 16.2% ל־13.84%.

הסיבה שבגינה ביצע אלטשולר שחם את המכירות היא שאיפתו להמשיך להפחית חשיפתו לישראל. בית ההשקעות, ומי שמכתיב את מדיניות ההשקעה שלו - הבעלים והמנכ"ל המשותף גילעד אלטשולר, מעדיף את חו"ל. נכון להיום החשיפה של קופות הגמל של בית ההשקעות לחו"ל עומדת על 80%, לעומת 20% בישראל.

 

לגלובס נודע כי באלטשולר שחם לא מתכוונים להסתפק בכך, ומכוונים להגיע לחלוקה של 90% מול 10%. אותה העדפה למניות בחו"ל התחדדה מאחר שישראל עדיין נמצאת במלחמה. מה גם שמכירת מניות הבנקים בוצעה בעיצומם של האיומים האיראניים שהגיעו לשיאם שלושה ימים לאחר מכן במתקפה רחבת-היקף שסוכלה בהצלחה על ידי צה"ל.

לכן, בבית ההשקעות גם לא מתרגשים מהאופוריה היחסית בשווקים בעקבות דיווחים על עסקאות להשבת החטופים, שהזניקו בין היתר את השקל, ולכן גם, אם וכאשר, העסקאות יצאו לפועל, האיום הגיאופוליטי בישראל עדיין יישאר גבוה.

בעיית הנזילות של הבורסה

זהו מהלך שנעשה בכיוון הפוך למגמה שאפיינה את שוק החיסכון מאז פרוץ המלחמה, כשהגופים המוסדיים הגדילו חשיפה לישראל בין תחילת אוקטובר לסוף פברואר בהיקף של יותר מ־20 מיליארד שקל, כשגם אלטשולר שחם עצמו היה חלק מהמגמה. עם זאת, לא מעט גופים הצהירו בשבועות האחרונים על כך שהיקף ההזדמנויות ב"מחירי רצפה" בת"א הצטמצם.

בנוסף, ההחלטה להגדיל עוד יותר את החשיפה לחו"ל נובעת מבעיית הנזילות החמורה של הבורסה בישראל. כלומר, מבחינת בית ההשקעות, גם אם השוק הישראלי נמצא בעלייה, אי אפשר לנצל זאת בהיקפים גדולים, מכיוון שהנזילות נמוכה.

ואם מדברים על העלייה הזו, גם לאחר שרשם עלייה של 4.2% מתחילת השנה, מדד ת"א-125 עדיין מפגר אחרי ה־S&P 500, שעלה מתחילת השנה ב־7.26%. כך שמבחינת בית ההשקעות, גם מניות יציבות יחסית, כמו אלו של לאומי (המניה הגדולה ביותר בתיק של אלטשולר שחם) והפועלים, אינן יכולות להתחרות בפוטנציאל של חברות טכנולוגיה גדולות כמו אנבידיה או מיקרוסופט.

עם זאת, חשוב לומר שבית ההשקעות לא מפחית לגמרי חשיפה לישראל, אלא מעדיף להתמקד בסקטורים עם פוטנציאל צמיחה גבוהה יותר ויכולת התפתחות שאינה קשורה רק לישראל. במוקד עומדות כמובן חברות התעשיות הביטחוניות, ובכוונת בית ההשקעות להגדיל אליהן חשיפה, או לכל הפחות לא לצמצם אותה, בעיקר מכיוון שהוצאות הביטחון של ישראל צפויות לצמוח בשנים הקרובות.

פדיונות גבוהים בגמל

למרות הכוונות של אלטשולר שחם לשנות את תמהיל ההשקעות, בשוק מציינים כי ההסבר לכך פשוט הרבה יותר, וכי הוא נעוץ בקצב הפדיונות הגבוה של נכסי הגמל של בית ההשקעות, שנמשך למרות שהתשואות התאוששו בשנה האחרונה.

"לאלטשולר שחם יש פדיונות בקצב גבוה ולכן הם צריכים למכור נכסים", אומרים גורמים בשוק. "הם יעדיפו למכור נכסים נזילים שהמכירה שלהם לא 'תפרק' את המחיר של המניה, והבנקים הם הנכסים שהכי קל למכור".

גם יניב פגוט סמנכ"ל בכיר ומנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה לני"ע בתל אביב, טוען שזו הסיבה למימוש הנכסים. "מבחינת ההיגיון יש פה קיטון משמעותי בנכסים וכשיש קיטון בנכסים צריך לעשות התאמה בחשיפות. ברגע שאתה יורד בצורה כל כך משמעותית, גם ההחזקות צריכות לרדת, במיוחד אם המגמה לא משתנה - קל וחומר צריך לעשות את ההתאמות", הוא מסביר.

אז במה בעצם מדובר? מתחילת השנה העבירו לקוחות אלטשולר שחם למתחרים נכסי גמל בהיקף של 6.36 מיליארד שקל, אחרי שבחודש מרץ עמדו הנכסים שעברו ממנו לחברות גמל אחרות קצת יותר מ־2 מיליארד שקל. מבט על התזוזות בשנה האחרונה, שמבוצעות ברובן על ידי סוכני הביטוח ומקצתן באופן עצמאי מצד הלקוחות, מגלה כי מאפריל 2023 עד מרץ 2024 העבירו הלקוחות מאלטשולר שחם למתחרים 23 מיליארד שקל.

הנהנים הגדולים היו ילין לפידות, אנליסט ומיטב. השניים הראשונים נהנו מתשואות עודפות על יתר השוק, בעיקר בשל היעדר חשיפה לנכסים לא סחירים (השקעות אלטרנטיביות), שסבלו משיערוך בחסר בשל השפעות סביבת הריבית הגבוהה.

בילין לפידות רשמו ניוד חיובי מהמתחרים בסך של 5.2 מיליארד שקל בשלושת החודשים הראשונים של השנה, ושל 11.3 מיליארד שקל בשנה האחרונה. באנליסט ניידו אליהם 4.45 מיליארד שקל מתחילת השנה ו־9.36 מיליארד שקל בשנה האחרונה ואילו במיטב העבירו אליהם 3.4 שקל בין ינואר למרץ ו־10.66 מיליארד שקל מאז אפריל אשתקד.

"לא בגלל תמחור המניות"

כאמור, באלטשולר שחם דוגלים שנים בחשיפה לחו"ל על חשבון ישראל. העדפה זו שיחקה לטובתם בחלק ניכר מהחודשים האחרונים, ובמרץ הם ניצבו במקום הראשון בטבלת התשואות, למרות שבמבט על שלוש שנים לדוגמה הם עדיין סוחבים על הגב פער ניכר אל מול המתחרים, בעיקר בשל השקעה גדולה בשוק הסיני (שמאז נמכרה כולה).

לדברי פגוט, "אין מחלוקת שהבנקים הישראליים מעניינים (נסחרים במכפיל נמוך על ההון העצמי ורושמים רווחי עתק, ר' ו'). אין גם מחלוקת על כך שהתוכניות של פוקס מאוד מעניינות וגם הביצועים של המניה היו טובים (זינקה מתחילת השנה בכ־26% למרות ירידה של 11% באפריל, ר' ו'), כך שאי אפשר לקשור את המכירות לתמחורי המניות, לאטרקטיביות של הבורסה המקומית או לנתוני המאקרו בישראל", הוא מסביר.

בהקשר זה נציין, כי מתחילת השנה, בעקבות התשואות הנאות, ולמרות הפדיונות, סך נכסי הקופות של אלטשולר שחם עלה מ־127.3 מיליארד במרץ ל־128.6 במרץ, נתונים שיש בהם כדי לתמוך בכך שהמכירות נובעות מהרצון להקטין החזקות בישראל.

הפחית את החזקותיו וחדל להיות בעל עניין בבנק הפועלים הפחית את החזקותיו וחדל להיות בעל עניין בבנק לאומי מכר מניות פוקס בכ-100 מיליון שקל

עוד כתבות

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

שטוקהולם / צילום: ap, Pavel Golovkin

בתוך שעות: חשד ל-2 ניסיונות פיגוע ביעדים ישראליים באירופה

חמוש ניסה להצית בית כנסת בעיר רואן שבצרפת, כוחות ביטחון במקום נטרלו אותו ● בשעת בוקר מוקדמת: שורת אזעקות על חדירת כלי טיס עוינים וירי רקטות הופעלו בנהריה והסביבה, צה"ל: בוצע לפחות יירוט אחד • שר ההגנה של ארה"ב אוסטין לשר הביטחון גלנט: יש להגן על אזרחים לפני כל מבצע ברפיח • בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל • עדכונים בולטים

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

ישראל מציגה את טענותיה בדיון נגדה בבית הדין הבינ"ל בהאג

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח, המשלחת הישראלית משיבה על טענותיה ● בראש המשלחת עומד המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם