גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ
ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

בעולם מקביל ליאור וקס, מנכ"ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות, היה שחקן טניס שולחן מקצועי. הוא לא חלם על קריירה בעולם ההשקעות, למרות שתמיד התעניין בתחום וקרא עיתונות כלכלית. אלא שפציעה בגיל 17 קטעה את החלום ההוא, ולאחר הצבא כשהתחיל תואר במנהל עסקים חיפש עבודה והגיע לתחום המט"ח. "כשסיימתי את התואר כבר היה לי ברור הכיוון בחיים", לדבריו.

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת 
משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון 

וקס פעיל בשוק ההון למעלה מ-20 שנה וזה גורם לו להסתכל בצורה אופטימית גם על המשבר הביטחוני הנוכחי בישראל: "ראיתי כבר כמה פעמים את 'סוף העולם', גם במשבר הסאב פריים בארה"ב ב-2008, כשבנקים קרסו והמשבר חילחל לאירופה וגם לישראל; וגם במרץ 2020 כשאף אחד לא ידע איך יוצאים מהקורונה, וכעת כמובן ה-7 באוקטובר. אבל החיים הרבה יותר חזקים וגם מהמשבר הזה נצא מחוזקים יותר, עם שגשוג ופריחה. ביום שאחרי יש למדינת ישראל כלים וקלפים חזקים ביד, והשאלה היא בעיקר איך מנהלים אותם. אז מדובר כעת בתקופה לא פשוטה שצריך בה לקחת אוויר, לנהל את הסיכונים ולהסתכל על היום שאחרי".

 

במהלך השיחה וקס חוזר ומדבר על ניהול דינמי וזריז של ההשקעות, שכן "מה שאני אומר היום לא בהכרח יהיה נכון בעוד חצי שנה". הוא מעריך שהתנודתיות בשווקים "צפויה להמשיך להיות כזו, וכדי להתמודד איתה מומלץ לשים דגש על פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות. כשאתה בונה היום תיק השקעות אתה חייב להיות דינמי וגמיש. כל יום יש התפתחויות גם בארץ וגם בעולם, בגזרת האינפלציה והריבית.

"בארץ השאלה כעת היא לא המחיר אלא הסיפור. המחירים בבורסה סופר אטרקטיביים אבל הסיפור של ישראל בעייתי, וימשיך להיות מושפע מהמצב הביטחוני כנראה לפחות עד סוף השנה".

אז מדוע אתה בכל זאת אופטימי לגבי ישראל?
"אני סופר אופטימי כי הכלכלה כאן עובדת, למרות המלחמה. ממשיכים לראות אקזיטים בהייטק, למרות הקשקושים על כך שמשקיעים מהעולם לא יבואו; רק בשבועיים האחרונים אנבידיה רכשה שתי חברות. יש למדינה עצמאות אנרגטית, מאגרי הגז עובדים והסכמי אברהם מייצרים פוטנציאל לצינור נפט ממדינות ערב לאירופה דרך ישראל".

למרות עלייה של מאות אחוזים במניות הענף בעקבות המלחמה, מניות הפועלות בתחום הביטחוני עדיין מעניינות לדעתו: "ישראל תצטרך חלקים לטנקים ונגמ"שים וגם אירופה מתחמשת בגלל מלחמת רוסיה-אוקראינה. עלה הרבה כסף ליירט את מתקפת הטילים והכטמ"בים של איראן, אבל זה קמפיין פרסום שהיה אחד הזולים ביחס לפוטנציאל. כעת העולם יעמוד בתור לרכוש את הטילים שלנו. חברות במעגל השני שמייצרות את החלקים, כמו מנועי בית שמש, עשות ועוד, ייהנו מכך, בנוסף לחברות לוויינים ורחפנים".

בטווח היותר ארוך, וקס מסמן את התשתיות והקמעונאות: "נולדים בישראל כמעט 180 אלף תינוקות בשנה, פלוס עלייה. בעשור הקרוב נצטרך עוד תשתיות, נדל"ן ובנייה, בנקים. ההשקעות בבורסה יגדלו וגם הפנסיה, וכל אלה הם מנוע צמיחה ייחודי ביחס לרוב המדינות, בטח ב-OECD".

​בחו"ל "להיות במדדי משקל שווה"

בבואו לבנות תיק, וקס מציע למשקיע אגרסיבי להקצות 50% מהכסף למניות ו-50% לאיגרות חוב. את רובו של החלק המנייתי (כ-70%) הוא מקצה לארה"ב והיתר לישראל, כש"בשוק המקומי כדאי לשים לפחות 50% מההחזקה במדדים מובילים וסקטוריאליים, כמו תעשיות ביטחוניות וקמעונאות". בגזרת האג"ח הוא ממליץ לשים 75% מהרכיב בחוב ממשלתי במח"מ של 3-4 שנים ובמק"מ (מלווה קצר מועד לשנה של בנק ישראל, נ"א), ואת היתרה באג"ח קונצרניות בדירוג A מינוס ומעלה - רק בחברות שהן "לא ממונפות". בשל חששות אינפלציוניים הוא מציע לחלק את רכיב האג"ח לחצי צמוד מדד וחצי שקלי.

למשקיע סולידי הוא ממליץ על הקצאה של 25% מהתיק למניות והיתרה באג"ח, כאשר החלוקה הפנימית זהה: במניות כ-70% בחו"ל והיתרה בישראל ובאג"ח 75% מהרכיב בממשלתיות והיתרה בקונצרניות, כאשר כאן הוא מעדיף חברות בדירוג AA ומעלה.

  

באשר להשקעות בחו"ל וקס לא מזהה כיום הזדמנויות ברוב השווקים, למעט ארה"ב, למרות שהיא נחשבת "יקרה" במונחים של מכפילי רווח. הוא מסייג כי ענקיות הטכנולוגיה כבר יקרות וכדאי להתמקד במניות השורה השנייה. "מדד ה-S&P 500 נמצא בשיא אבל מי שמושך את המדד, הקטר, הן חברות גדולות שבאמת מאוד יקרות", הוא אומר. "זה נכון גם לנאסד"ק. לכן כדאי היום להיות במדדי משקל שווה (מדדים שנותנים משקל זהה לכל מניה במדד, ולא בהתאם לשווי השוק של החברה, נ"א) ולקחת את הבינוניות שיהיו הקטר הבא".

"ה-AI היא מהפכה כמו האינטרנט"

אם יש תחום אשר וקס מדבר עליו בהתלהבות גלויה הוא הבינה המלאכותית (AI). לדבריו, "ה-AI שקול להמצאת האינטרנט. כמו שהאינטרנט שינה את החיים וכשהטלפון נכבה אתה לא יודע איך להגיע ליעד בלי ווייז, כך גם ה-AI. הוא ישנה את הצורה שבה לומדים, עובדים, קונים, צורכים וחושבים. אבל בניגוד למהפכת האינטרנט שהתפתחה יחסית לאט, היום השינויים הם ברמה יומית; אתה יכול לקחת 1,000 מסמכי PDF ותוך שנייה לקבל תקציר. במקום לכתוב מאמר לעיתון במשך חודש אתה יכול להכין אותו ב-10 דקות. זה שינוי טקטוני וצריך להבין אותו.

"מבחינת המשקיעים זה אומר שיש סקטורים שהם יקרים אבל יש יישומים שהם די בהתחלה. זה נכון גם ל-AI בתחומי פינטק, רפואה ועוד. העולם הולך לטכנולוגיה, רובוטיקה, AI, ובסוף הכול יתבסס על השבבים".

הסקטורים המועדפים על וקס בוול סטריט הם תחום הפיננסים וכאמור מניות AI ושבבים. בשאלה אם מניית אנבידיה יכולה להמשיך לעלות, הוא סבור כי "היא יצרה לעצמה יתרון תחרותי גדול בתחומה, אבל ככל שהתחום ימשיך להיות חם, עוד חברות ינשפו בעורפה ויהיה לה יותר קשה".

האם השווקים ימשיכו לעלות למרות רמות המחירים הגבוהות בארה"ב?
"אנחנו נמצאים כעת בתקופה תנודתית אבל אין לי ספק שהריבית כן תצליח בסופו של דבר לקרר את הכלכלה האמריקאית. הפד (הבנק המרכזי של ארה"ב) מגיע עם מחסנית מלאה ולכן כן נראה הורדות ריבית השנה, אפילו אם רק אחת או שתיים, ולקראת סוף השנה נראה עליות בשווקים, בוודאי בסקטורים שייהנו מהורדת ריבית, כמו אנרגיה מתחדשת. המגמה של הורדת הריבית תיתן רוח גבית לשווקים ושנת 2025 צפויה להיות חיובית בזכות כך".

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

יורשים לא צורפו להליך שהכריע בזכויות על קרקע. מה קבע העליון?

העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים יירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים, והדיון הופסק למספר שניות

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסה המקומית; מג'יק יורדת בכ-5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.7% ות"א 90 משיל מערכו כ-1.3% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 408 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

משתיים תצא אחת: איזו קבוצה תרכוש את דואר ישראל

הבוקר צפויה הפתיחה הרשמית של מעטפות המכרז לרכישתו של דואר ישראל ● שתי הקבוצות שמתמודדות על רכישתו הן: קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל מצד אחד, וקבוצת דלק ישראל-רמי לוי מהצד השני ● מי שתזכה תצטרך להיות בעלת כיסים עמוקים ובעיקר עם אורך-רוח של שנים עד שתראה פרי בעמלה