גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי
עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"ועדות התכנון והבנייה והרשויות המקומיות חייבות לשנות את משוואת המכפילים של ההתחדשות העירונית, כי עלויות הביצוע עלו דרמטית, ומה שהיה כלכלי בעבר - אין לו היתכנות היום. אנחנו כבר דחינו כמה פניות של ועדי בתים שפנו אלינו לביצוע של פרויקט התחדשות עירונית אצלם, כי מצאנו שאין לו היתכנות", כך אומר עמית גוטליב, היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב ובמרכז.

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל
חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק  

גוטליב מספר כי פנה לראשי ערים וליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, בבקשה לערוך חישובים מחודשים של כלכליות הפרויקטים, ובהתאם לזה לחשב מחדש את זכויות הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית, שאחרת - הם לא ימומשו.

"עבודה ציבורית היא חיידק"

גוטליב נבחר לראשות הארגון לפני כשבועיים, באחת התקופות הקשות ביותר לענף הבנייה.

 

מה גרם לך להתמודד על התפקיד?
"עבודה ציבורית היא חיידק. או שיש לך או שאין לך. כשהייתי ילד נבחרתי למועצת התלמידים. כשעבדתי אצל אבא שלי הצטרפתי לארגון הקבלנים ולאחר מכן מוניתי כחבר הנהלה, ולאט לאט התקדמתי, אחר כך עמדתי בראש ועדות בארגון ובהתאחדות ותמיד היה לי חלום להיות יום אחד יושב ראש".

גוטליב הוא יו"ר אגף כוח אדם, כלכלה ומיסוי בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, בעברו אף שימוש כיו"ר ועדת העבודה ויו"ר הוועדה להתחדשות עירונית של ההתאחדות.

אילו אתגרים עומדים בפני הארגון אחרי ה־7 באוקטובר שלא היו לו קודם לכן?
"בראש ובראשונה מחסור בפועלים. עד המלחמה היינו עם 85 אלף עובדים פלסטינים, מזה חצי שנה אנחנו עם אפס. עובדים רבים שלנו נמצאים במילואים ויש גם עובדי עיריות וועדות תכנון ובנייה שמגויסים ולכן הוועדות מתעכבות, כמו כל הענפים במשק. זה אחרי שענף הבנייה סבל עוד קודם לכן ממשבר גדול מאוד של ריביות וירידות בעסקאות.

"קח בחשבון שמיד אחרי ה־7 באוקטובר עיריות סגרו את האתרים שלנו בצווים, אנחנו היינו הראשונים שפעלנו מול עיריית תל אביב, שהייתה הראשונה לפתוח את האתרים, ואחריה התחילו לפתוח כולם".

שמענו גורמים באוצר מתבטאים נגד הקבלנים, שהם הרוויחו הרבה לפני המשבר ועכשיו רוצים שהממשלה תעזור להם. איך אתה מגיב?
"אני מתנגד לסוג כזה של שיח שאומר שלא בסדר שקבלנים מרוויחים כסף, ואני לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח. כי כל פעם שאני מרוויח - גם המדינה מרוויחה. כל המסים שאני משלם חוזרים חזרה לציבור. למה כשבעלי חברת הייטק עושים אקזיט כולם אומרים 'איזה יופי, כל הכבוד', ולעומת זאת אם קבלן מרוויח אז שואלים 'למה הוא הרוויח?' זה שיח לא נכון. המדינה צריכה לעשות הכול כדי שנרוויח. אנחנו לא מוסד פילנתרופי, אלא ענף שמפרנס אלפי עובדים ותעשיות נלוות. אנחנו קטר שני במשק להייטק ומכניסים כסף למדינה. השיח צריך להשתנות".

איך אתה רואה את הממשלה בשעה זו?
"עברה חצי שנה מאז ה־7 באוקטובר ואנחנו נמצאים עם 1,500 פועלים בלבד ולא רואים עתיד, כי עד עכשיו לא מונה פרויקטור לעניין מטעם משרד ראש הממשלה. אירוע כזה לא יכול להתנהל על ידי משרד הפנים והשיכון ורשות ההגירה. צריך לתכלל ע"י משרד ראש הממשלה, שינהל אותו משם והוא יכתיב למשרדים מה לעשות. כי מה שקורה היום, שכל משרד נותן את ההערות שלו ואנחנו ניצבים בפני קטסטרופה. אני מבין שראש הממשלה מינה את יוסי שלי לנהל את הדברים ואני מקווה שהטיפול ישתפר ושסוף סוף יקרה משהו.

"עד לפני חודש 50% מאתרי הבנייה היו סגורים והיתרה עבדו בתפוקות נמוכות ושכר הפועלים עלה פי שלושה. בענף התשתיות זה בכלל קטסטרופה. אין בתי ספר, אין גני ילדים ואין מתנ"סים שנבנים היום. המדינה לא מבינה את המשמעות של כל זה. אנשים מנסים להביא מן הגורן ומן היקב, כדי לעמוד בהתחייבויות שלהם".

מה אתה שומע מחברי ארגון?
"שהמצב קשה, אבל שהמכירות השתפרו בתקופה האחרונה. מרגישים עלייה דרמטית בקונים, שיפור אדיר במספר העסקאות שנסגרות ולאט לאט המבצעים נגמרים: ה־20־80 מתחיל להיגמר, כנ"ל גם הלוואות קבלן, והשוק מתחיל לחזור. אנשים ששירתו בעזה חזרו הביתה אחרי תקופות ארוכות, אנשים שחזרו להורים מחפשים שוב דירות. הבעיה הגדולה היא שאם ב־2023 הייתה ירידה בהתחלות בנייה, ב־2024 תהיה ירידה נוספת ולא צריך להיות מתמטיקאי דגול כדי להבין מה יקרה כאן ב־2025־2026".

"אי אפשר לצפות שיעמדו בלוחות זמנים" 

עד כמה היזמים יוכלו לעמוד במועדי מסירת הדירות?
"בשנים האחרונות, אף שהיינו מבוססים על עובדים פלסטינים ומדי פעם היה סגר, ידענו להביא את זה בחשבון ולהסתדר עם לוחות הזמנים. אבל אירוע כזה, שכולל כל כך הרבה מגויסים, זה דרמטי.

"באופן אישי אני יכול לספר לך, שאנחנו, אחי עומר ואני, נשארנו באתר לבד. נעלנו נעלי עבודה ובשבע בבוקר הגענו לאתרים וניקינו ושטפנו ועשינו שפכטל, הכול כדי לסיים את הפרויקטים, וזאת אחרי חודש שהאתרים היו סגורים ונעולים, עם כל ההתחייבויות שלנו לבנקים, לקונים ולרשויות המקומיות. אבל הם העדיפו לסגור את האתרים, כי חשבו שהם מקור סיכון. החליטו שבבתי חולים אין בעיה וגנים אין בעיה, ובאתרי בנייה יש, וכך השאירו את הקבלנים עם 15% מכוח האדם.

"אז אי אפשר לצפות במצב כזה שקבלנים יוכלו לעמוד בלוחות זמנים. זה אירוע שהמדינה מתחילה להבין אותו ומשרד השיכון מנסה להגיע למתווה פיצוי שיתן מענה גם ללקוחות וגם לנו, לתקופות שלא עבדנו, כי חצי שנה עברה ואין לנו עדיין פועלים.

האם יש לך אומדנים בנוגע לאיחורים במסירות?
"קשה לעשות חישוב ממוצע, כי כל פרויקט לגופו ופרויקט של שבע קומות לא דומה ל־20 קומות ולא ל־40 קומות; ובפרויקט בשלבי סיום, האיחורים יהיו קטנים יותר מאשר בפרויקט בשלבי חפירה. ואם תתחיל מלחמה בצפון ונכנס חודשיים למקלטים - שוב יהיה סיפור אחר. אני לא יכול לנבא.

"היה לנו פרויקט שאליו הגיע קבוצת עובדים זרים שעבדו מצוין, אבל עכשיו קיבלנו אלינו פועלים שלא יודעים את העבודה. אלה אנשי מקצוע שעבדו בהודו, אבל בנהלים אחרים מאלה שנהוגים בישראל, אני מקווה שתקופת ההתאקלמות הקשה, התגברות על קשיי שפה ובעיות אחרות תסתיים מהר".

עוד כתבות

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי סיירת גבעתי נפלו בלחימה בעזה

נועם בטאן ונחמן מאיר חיים וקנין ז"ל נהרגו בקרב בדרום הרצועה, 4 לוחמים נפצעו ● חילופי אש בגבול הצפון: 10 רקטות שוגרו לגליל המערבי, כטב"ם של חיזבאללה התפוצץ בקיבוץ יפתח • קרובי חטופים מחוץ לקריה: "הרחבת הפעולה ברפיח משמעותה הפקרת חטופים חיים" • עדכונים בולטים 

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם בשמונה שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים שהסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

יורשים לא צורפו להליך שהכריע בזכויות על קרקע. מה קבע העליון?

העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים