גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של בנימין נתניהו, היום
עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של בנימין נתניהו, היום

היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, מעידה הבוקר (ד') במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לתיק המתנות (1000). במסגרת אישום זה מואשם נתניהו בעבירת מרמה והפרת אמונים בשל קבלת מתנות מאנשי העסקים המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר תוך עיסוק בענייניו של מילצ'ן. ההגנה טוענת כי מאחר שמילצ'ן ופאקר היו חבריו של נתניהו, לא הייתה בעיה חוקית בכך שהוא קיבל מהם סיגרים ושמפניות.

דרמה במשפט נתניהו: הפרקליטות הודיעה לשלמה פילבר על הכוונה לבטל את הסכם עד המדינה
יובל דיסקין במשפט נתניהו: "לא מכיר מעורבות אישית שלו לטובת סייען כלשהו של מערכת הביטחון"
ציפי לבני במשפט נתניהו: "'ישראל היום' הודפס כדי לשכפל דפי מסרים של ראש הממשלה"
צחי הנגבי במשפט נתניהו: לא חשבתי שפילבר פעל ממניעים זרים

ברנע-פרגו, המכהנת בתפקיד מזה 23 שנים, העידה כי "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018". לדבריה, היא ידעה על הקשר של נתניהו עם מילצ'ן ופאקר רק מהתקשורת, לא ידעה על התייעצות של נתניהו עם עורכי דין פרטיים בנוגע למתנות, ולא ידעה שפעל בנוגע לעניינים הקשורים לאינטרסים של מילצ'ן.

התובעת, עו"ד טפת מויאל-רוטשילד, שאלה את ברנע-פרגו אם היא נתנה חוות-דעת בעל-פה בעניין קבלת מתנות. "חוות-הדעת שאני נותנת הן תמיד בכתב", השיבה ברנע-פרגו. "כך נהגתי בכל פנייה של ראש הממשלה בנוגע למתנות".

לדברי ברנע-פרגו, עם כניסתו של נתניהו למשרד ראש הממשלה היא העבירה לו, במסגרת תדריך הכניסה לתפקיד, חוברת על ניגוד עניינים ומתנות.

ברנע-פרגו הסבירה כי ההחלטה אם לקבל מתנה יכולה להיות מורכבת, כיוון שצריך לקחת בחשבון נסיבות רבות. "בכל עניין שנוגע לתפקידו הממלכתי של ראש הממשלה, או בכל עניין שיש לו ספק או שיש אפשרות שאולי הוא נוגע לתפקידו - עליו לפנות ללשכה המשפטית, אליי, ובמידת הצורך אני מתייעצת עם היועצת המשפטית לממשלה. כמובן שגם ראש הממשלה רשאי לפנות אליה ישירות אם הוא רוצה", אמרה.

"בעניינים שנושקים למעמדו הציבורי, נתניהו היה צריך לפנות אליי"

בכתב ההגנה של ראש הממשלה נטען כי מותר לאיש ציבור לקבל מתנות מחברים, וכי בזמן אמת, ראש הממשלה קיבל מספר חוות-דעת שהתירו לו לקבל מתנות מחברים, כאשר חוות-דעת ניתנה על-ידי ברנע-פרגו בכתובים ובפגישות. "הגורם המשפטי המוסמך הסביר לראש הממשלה, בכתובים, שהחוק, התקנות והוראות התקשי"ר אינם חלים על מתנות אישיות הניתנות לו על-ידי חברים".

במהלך החקירה הנגדית, עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, הציג בפני העדה כי היא כתבה שמותר לראש הממשלה לקבל מתנות. ברנע-פרגו השיבה כי מדובר רק במקרים שבהם המתנות לא ניתנו בקשר לתפקיד. חדד וברנע-פרגו התעמתו מספר פעמים, כאשר חדד האשים אותה כי היא מוטה נגד נתניהו.

חדד הציג תצהיר של ראש הסגל לשעבר בלשכת ראש הממשלה נתן אשל, לפיו הוא התייעץ עם ברנע-פרגו בנוגע לקבלת מתנות על-ידי ראש הממשלה מחברים. לדבריו, ברנע-פרגו השיבה כי "ככל שהדבר נוגע לאדם שהיה חברו של ראש הממשלה טרם לכניסתו לתפקיד ראש הממשלה, אזי אין כל איסור או הגבלה". ברנע-פרגו הכחישה את הדברים ואמרה כי היא לא זוכרת שאשל התייעץ איתה בקשר למתנות הקשורות לראש הממשלה.

ברנע-פרגו אישרה לחדד כי בשנת 2011 היא כתבה שהחוק לא חל על מתנות אישיות שלא במסגרת התפקיד, וציינה כי קביעה זו מצוינת בתקשי"ר (תקנות מנחות לעובדי מדינה - נ.ש.)

חדד אמר: "העמדה שלך ב-2009 וב-2013 היא שהחוק והתקנות לא חלים על מתנות אישיות". בתגובה השיבה ברנע-פרגו: "כן אבל רק אם המתנות ניתנו שלא בקשר להיותו עובד ציבור".

כאשר ברנע-פרגו העירה שחדד חוקר על התקופה שאינה בכתב האישום, הוא השיב לה: "את זה שאת מוטה נגד ראש הממשלה, כולנו מרגישים". ראש ההרכב, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, התערבה ואמרה לחדד: "אני לא מבינה למה אתה מתרגז".

בנוסף, במהלך הדיון האשים חדד את ברנע-פרגו כי "יש לך אג'נדה שאת רוצה לקדם", והיא השיבה: "אני מוחה על האמירה". השופטים התערבו, וחדד קיבל את הביקורת שלא להעיר הערות מסוג זה. במהלך החקירה עצרה ברנע-פרגו את חדד ואמרה לו: "יכול להיות שאתה מרים עליי את הקול?".

ברנע-פרגו שבה והדגישה כי "מותר לקבל מתנה אם ניתנה שלא בקשר לתפקידו כעובד ציבור, אבל צריך לבדוק ניגוד עניינים". חדד טען כי בחוברת שקיבל ראש הממשלה, אין הנחיה הנוגעת לבדיקת ניגוד עניינים: "בפרק שעוסק במתנות - תראי לי איפה כתוב המילה ניגוד עניינים? אנחנו יודעים שלא כתוב. שאלתי אם אמרת בעל-פה". "אני לא אומרת דברים תאורטיים על דברים שעלולים לפגוע בכבודו", השיבה ברנע-פרגו.

חדד שאל: "האם אמרת לראש הממשלה - 'למרות שמסרתי לך חוות-דעת בכתב, יש אלמנטים נוספים שצריך לבדוק לגבי קבלת מתנות'?". ברנע-פרגו השיבה: "לא הייתה שיחה כזאת, כי אני לא יכולה להעלות על דעתי תרחישים שייתכן שיבואו לעולם. אני לא יכולה להעלות על דעתי את כל אין-סוף האפשרויות. קבלת מתנות מחברים זה חריג".

כמו כן, חדד שאל את ברנע-פרגו על ההתייעצות של נתניהו עם עו"ד יעקב וינרוט המנוח. "בעניינים אישיים, הוא לא צריך", אישרה, "אבל בעניינים שנושקים למעמדו הציבורי, הוא צריך לפנות אליי", הוסיפה.

באשר לשאלה מי יחליט האם מדובר עניין אישי, ברנע-פרגו השיבה: "אתה משאיר את שיקול-הדעת לעובד הציבור לקבוע אם המתנה ניתנה לו כעובד ציבור, כשיש לו אינטרס מובהק בתוצאה. הוא כן צריך לפנות ולשאול אותי. אם אני אחשוב שאלה עניינים פרטיים, וזה אירע לא אחת, אני אומר לו - זה עניין פרטי, ואני לא אמורה לתת ייעוץ פרטי".

"נגיד שראש הממשלה חושש שאולי היה אירוע שקשור לטוהר המידות - את לא עורכת הדין של ראש הממשלה", אמר חדד. ברנע-פרגו השיבה: "יש חיסיון מסוים. גבולותיו לא ברורים. במקרה מסוים עמדתי על כך שיינתן לי אישור מהיועצת המשפטית לממשלה. הנושא של חיסיון בין יועצים משפטיים למקבלי הייעוץ הוא לא ברור".

העדה אישרה כי לא קיבלה אישור מהיועמ"שית להעיד. 

"נורה אדומה" 

בנוסף, ברנע-פרגו מסרה עדות בנוגע לתיק בזק-וואלה (4000), ועדותה בלהב 433, שנמסרה בפברואר 2018, הוגשה השבוע בהסכמה לבית המשפט. 

בעדות בעניין תיק 4000 מסרה ברנע-פרגו כי נדלקה אצלה "נורה אדומה" כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו סיפר לה שטיפל בעניינים הנוגעים לחברות שבבעלות איש העסקים שאול אלוביץ', ואישר כי הם חברים. היא סיפרה כי העיסוק בעניין החל בנובמבר 2015, אז פנה אליה עו"ד דני בן חורין ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים ועדכן אותה כי התקבלו מספר פניות בעקבות כתבה בעיתון "הארץ", ממנה עולה ניגוד עניינים המחייב להגביל את נתניהו בעיסוקיו מול בזק ומול בעלי בזק דאז שאול אלוביץ'. בן חורין ביקש לקבל את התייחסותה לשם גיבוש עמדה.

ברנע-פרגו סיפרה כי נפגשה עם נתניהו. "הוא אמר לי שיש לו קשרי ידידות עם שאול אלוביץ' מזה כ-20 שנה, והם מקיימים קשרים חברתיים ביניהם, והדגיש כי כל ההחלטות שקיבל במסגרת תפקידו כשר התקשורת הנוגעים לחברת בזק היו בהתאם להמלצות ולהנחיות של הדרגים המקצועיים במשרד התקשורת ושל הממונה על ההגבלים העסקיים, והן גובשו לפני כהונתו של ראש הממשלה כשר התקשורת". 

ברנע-פרגו סיפרה כי הציעה שנתניהו יעשה הסדר שכל עניין שיש בו כדי להשפיע על חברת בזק או וואלה, או על אינטרסים אחרים של אלוביץ', יטופל על-ידי מנכ"ל משרד התקשורת או על-ידי גורמי מקצוע ולא על-ידי נתניהו; וככל שיש צורך בהתערבות שר התקשורת, יובא הדבר תחילה ליועץ המשפטי לממשלה לברר אם יש מניעה.

בשנת 2016 התבקשה ברנע-פרגו לבצע השלמות ושוב נפגשה עם ראש הממשלה. לדבריה, נתניהו אמר לה כי נפגש עם אלוביץ' באירועים חברתיים וקיים עמו קשר "גם כמי שאחראי למדיה מרכזית, כמו שראש הממשלה מתדרך את ערוץ 2 או את העורכים של 'מעריב' ושל 'ישראל היום', ראשי טלוויזיה ותקשורת, ופורש בפניהם את משנתו. "הוא הבהיר כי ההחלטות בוצעו בהתאם להמלצות מקצועיות. הוא אמר שהוא נפגש עם אלוביץ' אחת לכמה חודשים, וכל המפגשים היו במסגרת אירועים חברתיים שבהם נכחו נתניהו, רעייתו וחברים נוספים", אמרה ברנע-פרגו. 

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאול אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות. 

עוד כתבות

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק