גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים 
בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל 

1 זעם בהולנד: האוניברסיטה ששיתפה פעולה עם מפגינים פרו פלסטינים

לפי דיווחים בהולנד, אוניברסיטת אמסטרדם העבירה לסטודנטים המשתתפים במחאה הפרו פלסטינית האלימה בקמפוס בימים האחרונים רשימה של כל מוסדת המחקר הישראליים ושותפי המחקר האקדמיים הישראלים שלה, בניסיון לרצות אותם ולהביא לקץ ההתפרעויות; כך מדווח שירות הידיעות היהודי (JNS) על סמך כלי תקשורת מקומיים.

לפי הדיווח, מחוקקים בפרלמנט ההולנדי "זועמים" על הצעד מצד המוסד האקדמי, הממומן על ידי המדינה. המוחים דורשים בין היתר ניתוק מוחלט של הקשרים האקדמיים והפיננסיים עם מוסדות וחוקרים ישראלים. ההתפרעויות באוניברסיטת אמסטרדם בימים האחרונים היו מהאלימות ביותר ביבשת, כאשר מאות צעירים התבצרו מאחורי גדרות ובריקדות, התעמתו עם המשטרה ובאחד המקרים גם תקפו לפי החשד סטודנטים יהודים והובילו לפציעתם. הטלגרף ההולנדי דיווח כי בין המתפרעים יש חברים בארגון הפרו-פלסטיני הקיצוני סמידון. חברת פרלמנט ממפלגת השלטון כתבה כי "לא ייתכן שכעת האוניברסיטה מעבירה רשימות של יהודים למתפרעים".

מאת עקיבא ואן קונינגסוולד. מתוך ה-JNS. לקריאת הכתבה המלאה. 

2שר בממשלת ספרד מזהיר חברות מ"מעורבות בג'נוסייד" ברצועת עזה

שר בממשלה הספרדית שיגר השבוע מכתבים רשמיים לשורת חברות ספרדיות מובילות, בהם הוא מזהיר אותן מהאפשרות שהן לוקחות חלק במעבר על החוק ההומניטרי הבינלאומי בשל הקשרים עם ישראל והפעילות הצבאית ברצועת עזה. כך מדווח העיתון הספרדי אל דיאריו.

המכתב נשלח לחברות שלהן קשרים מסחריים ענפים עם ישראל. השר, פבלו בוסטידנוי אמדור, ממונה על נושא הזכויות הסוציאליות בממשלה. היוזמה שלו עוררה מחאה בקרב משרדים אחרים בממשלה, ומשרד הכלכלה הספרדי, כמו גם משרד החוץ, גינו אותה.

המשרד לזכויות סוציאליות מסר לעיתון בתגובה רשמית כי המטרה היא חלק מהיוזמה הממשלתית "למצוא פתרונות להפסקת רצח העם בפלסטין". משרד החוץ התנער מהשימוש בביטוי זה ואמר כי "מדינת ישראל היא ידידה של ספרד ותושביה". השר הספרדי כתב במכתבים ששוגרו כי על החברות להציג בפני המשרד תוכנית פעולה שתמנע השלכות כלכליות שליליות עליהן כתוצאה ממעבר אפשרי על החוק הבינלאומי.

מאת אנדרס חיל. מתוך אל דיאריו. לקריאת הכתבה המלאה. 

3כעס במלזיה על השתתפות חברות נשק המסייעות לישראל ביריד ביטחוני

ממשלת מלזיה הואשמה בצביעות אחרי שאיפשרה את השתתפותן של חברות ביטחוניות אמריקאיות גדולות המשתפות פעולה עם ישראל, למרות מדיניות אנטי-ישראלית וגינוי חריף לפעולות הישראליות בעזה, כולל האשמות ברצח עם. כך מדווח הבוקר העיתון הסינגפורי סטרייטס טיימס.

הממשלה קראה לחרם על מוצרים ישראלים, חברות הקשורות לישראל, וכן ביטלה את האפשרות של ספינות בבעלות ישראלית לעגון בשטחה. אבל פעילים פרו-פלסטינים ופוליטיקאים הפגינו בימים האחרונים נגד העובדה כי איפשרה השתתפות חברות כמו לוקהיד מרטין מארה"ב ו-BAE הבריטית בתערוכות Defence Services Asia, ו- National Security Asia 2024, שהתקיימו השבוע בקואלה-לומפור.

מאז חזלין חסן, מתוך סטרייטס טיימס. לקריאת הכתבה המלאה. 

4בריטניה מאיימת: סנקציות על אוניברסיטאות שלא ייגנו על התלמידים היהודים

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק אמר ביממה האחרונה כי זוהי "אחריותן המלאה" של האוניברסיטאות בבריטניה להגן על הסטודנטים היהודים הלומדים בהן, ויצא באופן תקיף נגד המחאות האלימות שהתרחשו בקמפוסים ברחבי הממלכה המאוחדת, כולל באוקספורד ובקיימברידג' בימים האחרונים.

לפי תוכנית שהציע סונאק, אוניברסיטאות שייכשלו בכך יעמדו בפני סנקציות על ידי הממשלה, והן ידורבנו לקרוא למשטרה בהקדם האפשרי כדי להתמודד עם המחאות. סונאק אמר כי הבעת צער על קורבנות חפים מפשע היא חלק טבעי מחופש הביטוי, אך "לא ייתכן" כי תלמידים ירגישו לא בטוחים בקמפוס. "אסור שתהיה מדיניות פיוס כלפי הדרישות ההזויות של המוחים", אמר סונאק, שייארח היום בדאונינג 10 בכירים ממוסדות אקדמיים ברחבי הממלכה.

מאת סטיבן סווינפורד וניקולה וולקוק. מתוך "טיימס". לקריאת הכתבה המלאה.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות בבורסה המקומית; מדד הבנקים עולה ב-0.5%

מדד ת"א 90 יורד ב-0.5% • סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

התובע בבית הדין הפלילי בהאג: רוצה להוציא צו נגד נתניהו וסינוואר בגלל פשעי מלחמה

התובע בהאג ביקש צווי מעצר גם נגד גלנט, דף והנייה ● צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • עדכונים שוטפים

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות קלות באירופה; המסחר באסיה ננעל בעליות


הניקיי עלה ב-1% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים מחר - מה צפוי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט • וויקס: הרווח  הנקי זניק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

איך תיראה איראן ביום שאחרי, וסין שורפת את כל הגשרים עם ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס, סקר רסול סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023 אנחנו באובדן מוחלט"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו