גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים יירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעזה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים, והדיון הופסק למספר שניות

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman
עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשלחת הישראלית התייצבה היום (ו') בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) והשיבה לטענות דרום אפריקה לעצירת המלחמה בעזה. בראש המשלחת הישראלית עומד המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, והוא צפוי לטעון יחד עם ממלאת-מקום יועמ"ש משרד החוץ, תמר קפלן-תורג'מן. בנוסף אליהם נמצאים במשלחת מנהל מחלקת משפט בינלאומי במשרד החוץ, עמית הוימן; יועמ"שית שגרירות ישראל בהאג, אביגיל פריש בן אברהם; יועמ"ש המל"ל, אדם וולפסון; וסגן דובר משרד החוץ, יוסי זילברמן. בין השופטים בהאג - נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק. 

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ', דורשת לעצור את הלחימה בעזה
גרמניה נתבעת בהאג על תמיכתה בישראל: "מסייעת לרצח עם בעזה"

בניגוד לדיון שהתקיים בינואר השנה, הפעם לא יגיעו לטעון המומחים מחו"ל שישראל שכרה את שירותיהם - המומחה למשפט בינלאומי הבריטי פרופ' מלקולם שואו וד"ר כריסטופר סטרייקר האוסטרלי - זאת נוכח ההתראה הקצרה בה נקבע הדיון.

 

"דרום אפריקה מציגה תמונה הפוכה לגמרי מהעובדות"

בפתח דבריו אמר עו"ד גיל-עד נועם לבית הדין: "דרום אפריקה מציגה תמונה הפוכה לגמרי מהעובדות ומהנסיבות. האמת צריכה להיאמר. לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם. כאשר חוזרים על השקר, הוא אינו הופך לאמת". בנוסף הוא מתח ביקורת על כך שהצוות הישראלי לא יכול היה להתייצב במלואו לאור הדיון שנקבע ארבעה ימים קודם במהלך יום הזיכרון.

לדברי עו"ד נועם, "ישראל נמצאת במלחמה שהיא לא רצתה ולא התחילה בה. ישראל תחת התקפה, והיא צריכה להגן על עצמה ועל אזרחיה. הטבח החל ב-7 באוקטובר עם אלפי אזרחים שנטבחו בצורה ברוטלית, נאנסו, והוטלו בהם מומים. 250 גברים, נשים וילדים נחטפו לעזה. חמאס המשיך ותקף את ישראל על-ידי שיגור רקטות למרכזי ערים, יותר מ-10 אלף רקטות נורו מרצועת עזה לישראל תוך כוונה להרוג כמה שיותר ישראלים. נזק חסר תקדים בהיקפו נגרם לבתים של אזרחים, כ-60 אלף תושבי דרום הארץ עקורים מבתיהם".

המשנה ליועמ"שית הסביר בבית הדין כיצד חמאס עושה שימוש במרחבים האזרחיים ברפיח. "רפיח היא מוקד שבו מתרכז חלק גדול מפעילות הטרור של חמאס. יש שם תשתית של מנהרות מתחת לכל העיר, שמספקת מקום לחדרי פיקוד ושליטה וציוד צבאי. כמעט 700 פירי מנהרות זוהו ברפיח. מתוכם כ-50 מנהרות שנכנסות לתוך שטח מצרים. חמאס משתמש במנהרות האלה כדי לדאוג לעצמו לאספקת נשק ותחמושת. פוטנציאלית, חמאס יכול להשתמש במנהרות כדי להבריח חטופים מעזה, כמו גם מחבלי חמאס. מאז תחילת המלחמה, יותר מ-1,400 רקטות שוגרו מרפיח בלבד".

"למנוע מישראל לפעול ברפיח משמעו לטעון שאין לה זכות להגנה עצמית"

עו"ד נועם הציג את סיפוריהם של החטופים הירש גולדברג פולין, נועה ארגמני, יוסי שרעבי ואיתי סבירסקי. "למנוע מישראל לפעול ברפיח משמעו לטעון שלישראל ולאזרחיה אין זכות להגנה עצמית ולחיים בביטחון. מכיוון שחמאס משתמש באזרחים כמגן אנושי, מתבצע מבצע ממוקד ולא פלישה כוללת".

הוא הדגיש את זכותה של ישראל להגנה עצמית, וציין כי ישראל מחויבת לממש את זכותה בהתאם לחוק, ולכן היא פועלת ללא הרף כדי לוודא את ביטחונם של האזרחים בעזה, למרות שחמאס פועל למנוע מישראל את הזכות הבסיסית הזאת.

"למנוע מישראל את הזכות הזו ישלח מסר לישראלים ולחטופים שאין הם ראויים להגנה, לחיים עצמם. המסר כאן למדינת ישראל הוא שמתייחסים אליה באופן לא שוויוני, אשר נוגד את כל עקרונות החוק והמשפט", אמר עו"ד נועם.

בנוסף התייחס עו"ד נועם לכך שבג"ץ דן בימים אלה בעתירה להגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה, והציג זאת כראיה לעצמאות של מערכת המשפט הישראלית.

בסיום דבריו הדגיש עו"ד נועם כי אם חמאס היה משחרר את החטופים ומניח את נשקו - המלחמה הייתה נפסקת. "אם בית המשפט יורה לעצור את המלחמה - המשמעות היא ש-132 החטופים יירקבו במנהרות חמאס לנצח".

לאחר מכן טענה עו"ד תמר קפלן-תורג'מן, ממלאת-מקום יועמ"ש משרד החוץ, שאמרה: "אין ספק שהמלחמה היא טרגית וגורמת סבל בשני הצדדים, אך זה תוצאה של מעשי החמאס".

עו"ד קפלן-תורג'מן דחתה את טיעוני דרום אפריקה על כך שישראל מונעת הכנסת ציוד הומניטרי לעזה, והציגה לבית הדין מפה המציינת את המעברים מהם נכנס הסיוע לרצועה. היא התייחסה למעבר כרם שלום ולמעבר רפיח. "ישראל מנסה לפתוח את המעבר מחדש בתיאום עם מצרים", אמרה. "בינתיים, כדי להמשיך במאמץ, ישראל פועלת במעבר חלופי. מעבר ארז שנפתח ב-12 במאי ומעבר נוסף אפשרו ל-300 משאיות סיוע להיכנס לעזה. ישראל השקיעה 52 מיליון דולר כדי להרחיב את היכולת של המעברים לפעול".

קפלן-תורג'מן סיפרה את סיפורה של עמית סוסנה ששוחררה מהשבי. "אילצו אותה באיומי נשק לבצע אקט מיני בשובה שלה", אמרה. 

עם סיום הדיון, השופט הגרמני פנה לנציגי ישראל ושאל: "האם ישראל יכולה לספק מידע על הסיוע ההומניטרי באזורים אליהם מפנים את האזרחים, ואיך היא יכולה להבטיח מעבר בטוח באזור?". ישראל תשיב על כך בכתב.

בסיום הדיון התרחש אירוע חריג: בזמן שעו"ד קפלן-תורג'מן ביקשה מבית הדין לדחות את הבקשה להוצאת צווים נגד ישראל, אישה שנכחה באולם צעקה לעברה: "שקרנית! שקרנית!". השידור הישיר הופסק למספר שניות ואז חזר.

"דרום אפריקה מסלפת את המציאות"

אתמול ביקשו נציגי דרום אפריקה מבית הדין להוציא צו שיורה לישראל לעצור את המבצע ברפיח ולסגת מהרצועה. דרום אפריקה טענה כי ישראל מבצעת רצח עם ברצועת עזה, וכי היא לא מצייתת לצווים שהוצאו נגדה. בדיון צוטטו דברים שאמרו לאחרונה בכירים ישראליים, בהם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', בטענה כי אלה מייצגים את כוונותיה של ישראל. נציגי אפריקה טענו: "אמרו לנו שצה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בהיסטוריה, אבל יש להסתכל את הראיות. התקפות נגד אנשים באזורים בטוחים לשם כוונו על-ידי ישראל, התקפות על שיירות סיוע הומניטרי, קברי המונים".

"ישראל טוענת להגנה עצמית, אולם יש שלוש נקודות שהיא מתעלמת מהן", טענו נציגי דרום אפריקה. "הראשונה - הזכות להגנה עצמית לא מאפשרת שימוש בלתי מוגבל באלימות נגד עם שלם. השנייה - שום דבר לא יכול להצדיק רצח עם. השלישית - בית הדין פסק בעבר כי אין זכות להגנה עצמית על-ידי מדינה כובשת נגד השטח שהיא כובשת".

דובר משרד החוץ אורן מרמורשטיין הגיב אתמול לטיעון ואמר: "דרום אפריקה מסלפת את המציאות ומציגה טענות מוטות ושקריות המסתמכות בצורה עיוורת על מקורות חמאס רעועים. רק השבוע הדבר הוכח, כאשר האו"ם נאלץ לתקן באופן מהותי את נתוניו, שהתבססו על מוסדות חלולים הנשלטים על-ידי ארגון טרור רצחני.

"ישראל פועלת בהתאם לדין הבינלאומי ובהתאם לחובותיה ההומניטריות, ופעולות צה"ל נגד חמאס באזור רפיח ובכלל מתבצעות תוך יישום צעדים למזעור הפגיעה באזרחים ובמתקנים אזרחיים ולצד המשך העברה של סיוע הומניטרי לרצועה. זאת למרות ירי חוזר ונשנה של חמאס נגד אזרחי ישראל ואף לעבר מעברי סיוע הומניטרי, המשך הניצול הציני של אזרחים בעזה כמגן אנושי, הסטת סיוע לצרכים של החמאס ושימוש במתקנים הומניטריים למטרות זדון". 

עוד כתבות

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס: נסכים לעסקה רק כשישראל תעצור את המלחמה

הג'יהאד האיסלאמי פרסם סרטון נוסף של החטוף סשה טרופנוב ● גלנט למזכיר ההגנה האמריקני: "לא מתנגדים לפתיחת מעבר רפיח, אך לא נעביר את האחריות לחמאס" ● מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו ביממה יותר מ-50 מטרות ברצועת עזה ● פיר ממולכד ב"מרפאה אזרחית": תיעוד מהמקום שבו נפלו 3 לוחמים ● עדכונים בולטים

מעדן לילות בירות בקרון Thomas / צילום: אפרת פלד שדה

הקיבוץ בגליל שתמצאו בו יין בוטיק וקינוחים נוסטלגיים עם טוויסט

קרון שמגיש פיצה לוהטת ומלבי תוצרת עכו, תערוכת צילומי רחפן ישראליים, יקב קולקטיב בחצר ופרויקט הנצחה שלא יותיר עין יבשה ● ביקור בכפר מסריק

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

בעקבות הפעולה ברפיח: צרפת הרחיקה את ישראל מתערוכת נשק יוקרתית

במשרד ההגנה הצרפתי מציינים כי האיסור על השתתפות ישראל בתערוכה הביטחונית היוקרתית יורוסאטורי, נובע מסירובה של ישראל להפסקת הלחימה ברפיח ● כ-74 חברות ישראליות נרשמו לתערוכה הצרפתית - כאשר עשר מתוכן היו מיועדות להציג אמצעי לחימה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה מעורבת בת"א; ישרס אחזקות זינקה ב-6%, מיטרוניקס ב-5%

מדד ת"א 35 ננעל ביציבות ● בחודש מאי טיפס מדד ת"א 35 בכ-2.5%, עלה ב-7.1% מתחילת השנה ● בפוריה פיננסים מעריכים כי בטווח הארוך השקל יתחזק מול הדולר ● תשואות האג"ח הממשלתיות בישראל ובארה"ב ממשיכות לטפס ● בהראל צופים: "כלכלות בעולם בדרך להפחית את הריבית, בדגש על אירופה - לה השפעה על ישראל"

סיכום שווקים / צילומים: שלומי זירה, אנבידיה, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איפה בכירי המשקיעים ממליצים לשים את הכסף - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהלי בתי ההשקעות הגדולים בישראל מביעים חשש מהכיוון אליו צועדת הכלכלה הישראלית  ● אנבידיה זינקה בשלושת ימי המסחר האחרונים ביותר מ־20%, מה הוביל לכך? ● המניות הישראליות שייכנסו, ומה עוד חשוב לדעת לקאת עדכון מדד ראסל ביוני ● ועוד כתבות על המצב בשווקים

קמפיין חברת החשמל / צילום: צילום מסך

עם זוגיות בת יותר מ-20 שנה, שקע ותקע מככבים בפרסומת האהובה ביותר

למרות האהדה הגבוהה כלפיה, הפרסומת לחברת החשמל מתמקמת רק במקום העשירי בזכירות, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● בזק השקיעה את הסכום הגבוה ביותר השבוע, 1.6 מיליון שקל, וסיבוס חוזרים עם פרסומת בת שנתיים

צוק סרטנים / צילום: דניאלה אבואב

שני האחים התל אביביים שעושים כבוד למטבח הים תיכוני בשוק הכרמל

השף רן תמיר גילה את המטבח במוסד גמילה מסמים שאליו נכנס בגיל 19 ● במסעדה שפתח עם אחותו שיר הוא עושה אוכל משוחרר מהגדרות, תמים בדרכו ומלא רגש

צילום: רויטרס

מה הכי מפחיד: גבר זר, דוב או סטטיסטיקה

בשבועות האחרונים צצה ברשתות החברתיות שאלה שעוררה דיונים סוערים: במי תעדיפו להיתקל ביער, דוב או גבר זר? ניסינו לענות בעזרת נתוני אמת, וגילינו שמה שמפחיד באמת זה סטטיסטיקה ● הדרך שלנו להעריך סיכונים רצופה הטיות. האם נוכל להשתפר?

צילום: רפאל

יותר מחצי מההזמנות מישראל: הרווח הנקי של רפאל זינק פי 5 ברבעון

החברה סיימה את הרבעון עם רווח נקי בסך כ-232 מיליון שקל כאשר המכירות הסתכמו בכ-3.9 מיליארד שקל ● "עליית הרווח הנקי הושפעה מהביצועים העסקיים של 37 חברות הבנות, חלקן בארץ וחלקן בחו"ל", אומר מנכ"ל החברה יואב תורג'מן

הישראלים שחוזרים, דווקא עכשיו / צילום: Shutterstock

‎"לא רוצה להגיע למצב שבו אני מרגיש מצורע": הישראלים שקיבלו החלטה גורלית דווקא עכשיו

רייזי עוזבת ג'וב חלומות בקנדה כדי לגדל את ילדיה בארץ, יניב מרגיש שאף אחד ברחוב שלו בלונדון כבר לא מבין אותו, את רם הכריעה העוינות מצד הסובבים אותו בסיליקון ואלי, ובינה ששבה ארצה אחרי עשור בצרפת בטוחה: "לכל מדינה יש את הבעיות שלה" ● אל מול הקולות שבטוחים שזה בדיוק הזמן להגר, יש מי שהחליטו לחזור לישראל

אילוסטרציה: shutterstock

חודש ירוק בחיסכון: מה קרה לקופות הגמל במאי ומי הרוויח מעל 13% מתחילת השנה

לפי תחזית מיטב, חודש מאי סיפק נחת למשקיעים אחרי הירידות באפריל ● התשואה במסלולים הכלליים עמדה על 1.2% ובמסלולים המנייתיים הייתה 3.8% ● ומה המצב מתחילת השנה?

יציאה לאיילון צפון ממשה דיין / צילום: גלובס

היכונו לפקקים: איילון יחסם היום. אלו הדרכים החלופיות

עקב הנפת גשר חדש שיחבר את תחנת רכבת משה דיין למתחם האלף בראשון לציון חברת נתיבי איילון תחסום היום (ה') אחר הצהריים את נתיבי איילון לצפון ולדרום, לצד הפסקת תנועת הרכבות ● לפי גורמים בענף, עקב מדיניות הממשלה שלא מאפשרת עבודות בשבת - לא נעשה אפילו ניסיון להעביר את העבודות לסופ"ש

אזרחים בהודו עומדים בתור כדי להצביע בבחירות, היום / צילום: ap, Prabhjot Gill)

OpenAI מאשימה: חברה ישראלית ניסתה להתערב בבחירות בהודו

OpenAI ומטא (Meta) הודיעו לאחורנה על חסימת מאות חשבונות פייסבוק ואינסטגרם הקשורים לקמפיין פוליטי שמאחוריו עומדת חברה ישראלית ● כעת, דווח כי אותה חברה ניסתה להשפיע על הבחירות בהודו דרך הפצת ביקורת על המפלגה השלטת (ה-BJP) ●  "איום מסוכן" על הדמוקרטיה, כינתה המפלגה ההודית את הקמפיין

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע / איור: גיל ג'יבלי

צעיר, על אופנוע עם לשכה במרתף: למה כולם מדברים על נשיא ביהמ"ש החדש בבאר שבע?

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, מצליח פעם אחר פעם להביא להסדרי טיעון ולחסוך למדינה מיליונים, בזכות טיפול מהיר ויכולת להביא את הצדדים להסכמות ● מבקריו חושבים שהוא לפעמים לוחץ מדי, והכרעות מתוקשרות שלו שונו לאחר ערעור ● עכשיו שגיא, שידהר כל הדרך לבאר שבע על אופנוע כבד, יצטרך ללמוד את החוקים של הדרום

"לחץ ברברי": המסר של איראן למפגינים אנטישמיים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המנהיג העליון של איראן במסר תמיכה למפגינים האנטי ישראלים בארה"ב, אלג'יריה פועלת נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם, והרס שהשאירו מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת הומבולדט בברלין • כותרות העיתונים בעולם 

מלון לואי ויטון בשאנז אליזה, פריז, שהושק השנה. ''להוסיף ממד יצירתי שיגרום לנכסים לבלוט'' / צילום: Reuters, Benoit Tessier

הענקית שעומדת מאחורי לואי ויטון היא בכלל אימפריית נדל"ן

היא מוכרת בזכות פריטי האופנה האיקוניים שלה, אבל LVMH, החברה-האם של מותגים כמו דיור וז'יבנשי, היא גם יזמת התחדשות עירונית, החולשת על שכונות פרימיום מרכזיות בעולם ● כך היא מבטיחה לעצמה מידת שליטה שאין שנייה לה בשוק היוקרה העולמי

ישראל הפכה ליעד פורה עבור עברייני סייבר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

ממשרד עורכי הדין ועד אתר מדלן: למה יש כל כך הרבה מתקפות סייבר?

יותר יותר תקיפות סייבר דווחו בישראל בחודשים האחרונים על רקע המלחמה, כאשר האחרונות היכו השבוע בפירמת עוה"ד גולדפרב גרוס זליגמן ובאתר הנדל"ן מדלן ● במערך הסייבר הלאומי טוענים כי הם "מזהים עצימות גבוהה ומיקוד טוב מבעבר" מצד התוקפים, אך נראה כי חברות רבות נותרות אדישות למצב ● וגם: כך המידע האישי שלכם נתון בסכנה

יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המטרה - בחירות עד אוקטובר: המחנה הממלכתי הגיש הצעה לפיזור הכנסת

יו"ר הסיעה פנינה תמנו-שטה הגישה את ההצעה ולפיה יש לקיים בחירות עד חודש אוקטובר • המחנה הממלכתי: "המשך למהלך שמוביל יו"ר המפלגה השר בני גנץ להגיע לבחירות בהסכמה רחבה, עד לחודש אוקטובר, שנה לטבח" • חה"כ תמנו-שטה: שבעה באוקטובר הוא אסון שמצריך מאיתנו לחזור ולקבל את אמון העם • הליכוד: "פירוק ממשלת האחדות הוא פרס לסינוואר ופגיעה אנושה במאמץ לשחרור החטופים"

וורן באפט, יו''ר חברת ההשקעות ברקשייר האת'ווי / צילום: Shutterstock, photosince

המניה שמניבה לבאפט רווח של 50% מתחילת השנה, וזו שהוא מופסד בה

באפט השקיע בחמש חברות ביפן, כולן הניבו תשואות נאות, חלקן אף של 50% ויותר ● בארה"ב המגמה מעורבת, על השקעתו ה"סודית" בצ'אב הוא הרוויח, אך על ליברטי סיריוס הוא מופסד די הרבה, בינתיים ● וגם, למרות הסתייגותו הנחרצת ממטבעות הקריפטו, הם מניבים לו רווחים יפים

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

מנכ"ל חברת הנדל"ן הכי חדשה בבורסה בטוח: אלה הערים הכי אטרקטיביות לרכישת דירה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● רגע אחרי שעמרם אברהם הנפיקה בתל אביב, מנכ"ל החברה נועם גרייף מספר למה דווקא עכשיו זה הזמן הנכון להיכנס לבורסה, מדוע ימשיכו להשתתף במכרזי מחיר למשתכן ואיפה הכי כדאי לקנות דירה