גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי ארבע שנים, תוכנית "דניה החדשה" יוצאת לדרך

אחרי ששופטי ביהמ"ש המחוזי בירושלים ביטלו את תוכנית "דניה החדשה" בחיפה, שופטי העליון הפכו את החלטתם ● ההרשמה להגרלת מחיר למשתכן תיפתח בשבוע הבא, ובמסגרתה יוגרלו 4,633 דירות בהנחה ב-19 יישובים ברחבי הארץ ● וגם: הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על עשרה מתחמים חדשים לפינוי בינוי ● חדשות הנדל"ן 

לראשונה יוגרלו דירות בהנחה באכסאל, באפרתה, בבת ים, בדיר אל-אסד ובצור הדסה / צילום: Shutterstock
לראשונה יוגרלו דירות בהנחה באכסאל, באפרתה, בבת ים, בדיר אל-אסד ובצור הדסה / צילום: Shutterstock

תכנון

העליון ביטל את הביטול: תוכנית "דניה החדשה" בחיפה תצא לדרך

בית המשפט העליון ביטל את החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים מסוף 2022, וקבע כי אישורה של תוכנית "דניה החדשה" בחיפה (הידועה גם בשם "דניה הירוקה") יישאר בתוקף ולא יבוטל.

בלעדי | חברות הנדל"ן נטשו פרויקט פינוי בינוי במרכז תל אביב. מה יעשו הדיירים? 
בלעדי | יותר משלוש שנים: הסטנדרט החדש של הקבלנים למסירת דירות 
חברת הנדל"ן שחשפה: הסיכון של מבצעי "קנו עכשיו, שלמו אחר כך" 

מדובר בתוכנית על שטח של 107 דונם המיועדת להקמת 226 דירות חדשות ב־58 מגרשים בשכונת דניה שעל הכרמל בחיפה. היא אושרה בפברואר 2020, אבל הוגשו לגביה שלושה עררים מאז. אחד מהם הגיע עד לבית המשפט המחוזי, שקיבל את טענות העותרים ולפיהם התוכנית אינה נותנת מענה ראוי לחשש מפריצת שריפת יער מכיוון פארק הכרמל הגובל בתוכנית. השופט אלי אברבנאל קבע אז כי "התוכנית נעדרת התייחסות למאפייניו של אירוע חירום רחב היקף".

את הערר הגישה עמותת "שומרים על דניה", וגם עיריית חיפה והוועדה המקומית צירפו את טיעונים לעתירה.

הרכב השופטים בעליון ציין כי שלוש חוות דעת שהוגשו לוועדה המחוזית חיפה לגבי התוכנית, קבעו כי היא אינה מגבירה את הסיכון לתושבי השכונה, וכי מצבה של השכונה אף יהיה טוב יותר ביחס למצבה כיום. "פסק דינו של בית משפט קמא מתערב בפועל בשיקול דעתן של רשויות התכנון", קבעו. השופטת רות רונן קבעה כי החלטת המחוזית התקבלה על בסיס תשתית עובדתית וחוות דעת מקצועיות, והיא "אינה חורגת ממתם הסבירות ולא היה לכן מקום להתערב בה". השופטת דפנה ברק־ארז הוסיפה: "השתכנענו כי מוסדות התכנון נדרשו לנושא זה באופן מקצועי וראוי והביאו אותו בחשבון במסגרת החלטתם המחודשת. על כן, לא היה מקום להתערבות בשיקול דעתם". השופט יחיאל כשר צידד בהחלטות עמיתותיו.

דיור במחיר מופחת

למעלה מ-4000 דירות בהנחה בסוף החודש - מתל אביב ועד מגדל העמק

ההרשמה להגרלת מחיר למשתכן תיפתח ביום שני ה-27.5 ובמסגרתה יוגרלו 4,633 דירות בהנחה ב-19 יישובים ברחבי הארץ. לראשונה יוגרלו דירות בהנחה ביישוב אכסאל הסמוך לנצרת, באפרתה בגוש עציון, בבת ים, בדיר אל-אסד ובצור הדסה.

בהגרלה 81 יח"ד בהנחה בעיר תל אביב, במתחם מכבי יפו, וככל הנראה מדובר בפעם האחרונה שיעלו דירות בהנחה לזכאים בתל אביב-יפו. מדובר במתחם ששווק על ידי רמ"י ליזמים בשנת 2018 ורק כעת עולה להגרלה המתחם האחרון שנותר וטרם הוגרל, במחיר של כ-18 אלף שקל למ"ר לפני הצמדה. במכבי יפו התקיימו ההגרלות למתחמים האחרים בשנים 2019 ובשנת 2022 ואליהן נרשם ביקוש גבוה בקרב הזכאים.

בין היישובים הנוספים בהגרלה - בבת ים לראשונה יוגרלו 232 דירות והמחיר למ"ר הצפוי הנו כ-21 אלף שקל למ"ר לפני הצמדה. בראשון לציון 164 יח"ד בהנחה, בירושלים יוגרלו 80 יח"ד וברחובות שהייתה הכי מבוקשת בהגרלה הקודמת, יוגרלו 250 יח"ד מוזלות.

בהגרלה הקרובה תכנס לתוקף החלטת מועצת מקרקעי ישראל ותינתן עדיפות של 20% למשרתי מילואים פעילים שיוגרלו לאחר הנכים שבעדיפות ראשונה. אישור זכאות עימו ניתן להירשם ניתן להנפיק עד ליום שני ה-17.6.2024, וההרשמה להגרלה תיסגר ביום שני 8.7.2024.

התחדשות עירונית

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על 10 מתחמי פינוי בינוי חדשים

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על עשרה מתחמים חדשים לפינוי בינוי. מבין העשרה, תשעה מקודמים ב"מסלול מיסוי", המיועד למתחמים שבהם התכנון מבוצע ביוזמת יזם פרטי, והעשירי מקודם ב"מסלול רשויות" שבמסגרתו מתבצע תכנון המתחם על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

המתחמים כוללים יחד 1,169 יחידות דיור קיימות, אשר יהרסו ויוחלפו ב-3,931 יחידות דיור חדשות.

ברשות מציינים כי "ההכרזה על מתחם כמתחם לפינוי בינוי מקנה ליזם את הטבות המס הקבועות בחוק, וכן מחילה עליהם את ההסדרים הקבועים בחוק בנושא 'דייר סרבן'".

חמישה מהמתחמים שאושרו נמצאים בירושלים: מתחם שלום יהודה 16-18 בשכונת תלפיות בירושלים, מתחם ברגר על הפארק בשכונת פת בירושלים (242 במקום 72 דירות), מתחם חיים חביב 3 בשכונת קרית היובל בירושלים (165 במקום 50 דירות), מתחם גוואטמלה בשכונת קרית היובל בירושלים (186 דירות ייהרסו ובמקומן ייבנו 612 דירות חדשות), מתחם קטמונים 6 בשכונת גוננים בירושלים (69 דירות במקום 162).

מחוץ לירושלים אושרו מתחם האומנים בראשון לציון (8 יחידות דיור שייהרסו, ובמקומן ייבנו 40 יחידות דיור חדשות), מתחם הרב שאולי ברובע ד' באשדוד (342 יח"ד ייבנו במקום 48), מתחם לב העיר (מתחם A) ברמת השרון, שבו ייהרסו 67 דירות ובמקומן ייבנו 122 יחידות דיור חדשות, ומתחם אילת בשכונת רמת יוסף בבת ים (192 יחידות דיור שייהרסו ובמקומן ייבנו 700 דירות).

במסלול רשויות הוכרז מתחם מטרו קוממיות בשכונת הנביאים בבת ים. שם קיימות 343 יחידות דיור אשר יהרסו, ובמקומן ייבנו 857 יחידות דיור חדשות. תכנון המתחם נעשה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

נדלן מניב

גב-ים ושופרסל נדל"ן ישכירו ליוניקורן הישראלי DriveNets כ-7,000 מ"ר ברעננה

חברת גב-ים הודיעה כי חברת DriveNets, שייסדו עידו סוסן והילל קוברינסקי, ואשר עוסק בפיתוח טכנולוגיה המאפשרת בנייה של רשתות טלקום ו-AI על תשתיות במודל ענן, תשכור ממנה שטח של 7,000 מ"ר, בתמורה לכ-50 מיליון שקל לחמש שנים. לחברה יש אופציה להאריך את החוזה בחמש שנים נוספות.

פרויקט גב-ים רעננה כולל שני בניינים בני 10 קומות משרדים, מעל קומת מסחר כפולה, באזור התעשייה קריית אתגרים בעיר. אכלוס הבניין הצפוני בפרויקט החל לאחרונה ואכלוס הבניין הדרומי צפוי כבר ברבעון הקרוב. הפרויקט הינו עסקת קומבינציה עם חברת שופרסל נדל"ן (חלק גב-ים 69.5%), בשטח כולל של כ-70 אלף מ"ר, מתוכם כ-40 אלף מ"ר עילי, והוא תוכנן על ידי אדריכל משה צור ואדריכל דני אוחנה.

העסקה מצטרפת לעסקאות שכירות עם חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות Texas Instruments ו-NCR ולחברת חללי העבודה Rooms מקבוצת פתאל.

עוד כתבות

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam

היועצת מאותתת: פסק הדין משליך על אפיקי מימון נוספים לתמיכות

לאחר פסיקת בג"ץ, שקבע כי על המדינה לפעול לגיוס בני הישיבות, בהרב-מיארה הנחתה להימנע מכל פעולה להעברת כספים שיש בה משום תמיכה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס, או שיש בה משום עקיפה של פסק הדין ● גנץ: "הגיע הזמן למתווה שירות בהסכמה רחבה" ● השר פרוש מסר כי "פסיקת בג"ץ מובילה לשתי מדינות" ● הליכוד: "הפתרון האמיתי הוא השלמת חוק הגיוס ההיסטורי שנמצא כעת בהכנה לקריאה שנייה ושלישית"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

צה"ל: החטוף רס"ם מחמד אלאטרש נרצח ב-7 באוקטובר

התיעוד הקשה ממתקפת 7 באוקטובר פורסם לבקשת המשפחות. בסרטון נראים כהן, לוי וגולדברג-פולין מובלים פצועים לקול צהלות מחבלי חמאס בטנדר בדרכם לשבי בעזה • צה"ל: החטוף רס"ם מחמד אלאטרש נרצח ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בעזה • הרמטכ"ל הרצי הלוי: "קרובים להכרעה ברפיח" • גלנט לשליח המיוחד של ביידן למזה"ת: "מעבר לשלב ג' בעזה ישפיע על כל הגזרות" • נ"ט נורה למרגליות והתפוצץ בשטח פתוח, שריפה פרצה במקום • עדכונים שוטפים

תרגיל של צבא גרמניה עם צבא ליטא חודש שעבר / צילום: ap, Mindaugas Kulbis

תקציבי הביטחון של החברות בברית נאט"ו זינקו מסיבה עיקרית אחת

המנהיגים האירופיים בכוננות: 20 מדינות מהאיחוד עמדו ביעד תקציבי הביטחון של נאט"ו - לעומת שש בלבד לפני מלחמת רוסיה-אוקראינה ● מדובר בשיעורים זניחים ביחס לתקציבי העתק של פוטין

מלמטה בכיוון השעון:  מסכים של שיאומי, סוני ו־LG / צילום: יח''צ

עד 7,000 שקל: מסכי הטלוויזיה החדשים בשוק

לקראת השלבים המתקדמים במשחקי היורו, ולקראת האולימפיאדה, בדקנו מהם מסכי הטלוויזיה שהחברות השונות בשוק מציעות ● רובן מתהדרות ביכולות בינה מלאכותית לצד פיצ'רים ייחודיים

משה גפני, יהדות התורה / צילום: איל יצהר

משה גפני טען שבג"ץ מעולם לא פסק לטובת החרדים. האם זה נכון?

בג"ץ קבע היום כי המדינה חייבת לגייס בני ישיבות לצה"ל ● עוד לפני פרסום הפסיקה, יו"ר דגל התורה טען כי "מעולם לא היה פסק דין של בית המשפט העליון לטובת בני הישיבות ולטובת הציבור החרדי" ● האם זה נכון? הסתכלנו בפסיקות ● המשרוקית של גלובס

שאול גולדשטיין, מנכ''ל חברת נגה / צילום: ענבל מרמרי

המנכ"ל שחשף חשש מהפסקת חשמל בדרך להדחה: מה קרה מאחורי הקלעים

דירקטוריון נגה שוקל באופן תקדימי להדיח את המנכ"ל שאול גולדשטיין, עקב התבטאויותיו על מוכנות משק החשמל למלחמה ממושכת: "גם אם אמירתו נכונה - לא אומרים דברים כאלה בעת מלחמה" ● ברקע: מערכות יחסים מתוחות עם יו"ר הדירקטוריון ועם מנכ"ל חברת החשמל

אוהדים גרמנים במשחק מול שווייץ באיצטדיון בפרנקפורט / צילום: Reuters, Tom Weller

כמו ב–2006: בגרמניה מקווים שהצלחה ביורו תאותת שהמשבר הכלכלי מאחוריה

טורניר אליפות אירופה בכדורגל בגרמניה מחזיר אותה אל התקוות והשמחה של המונדיאל הראשון שנערך במדינה המאוחדת, ב-2006, שהביא איתו שגשוג וצמיחה כלכלית ● הפעם המצב קצת יותר מורכב: האינפלציה שחקה חסכונות, הכלכלה מדשדשת, והימין הקיצוני הולך ומתחזק

הקאן פידאן, שר החוץ הטורקי / צילום: ap, Bilal Hussein

טורקיה לצד חיזבאללה: "קפריסין מסייעת לישראל במלחמה בעזה"

טורקיה מצטרפת לטענות של נסראללה נגד קפריסין: שר החוץ הקאן פידאן אמר כי "כל העת מתבצעות משם טיסות מודיעין וטיסות צבאיות לעזה" ● פידאן אף פיזר האשמות בנוגע ליוון, ואיים: "עצתנו ליוונים היא להתרחק מהעניינים האלה, כי כשאתה מעורב במלחמות המתמשכות במזרח התיכון, האש תבוא ותמצא אותך"

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

עובדי בניין מחו"ל החלו להגיע - והבלאגן חוגג: "עובדים שאין להם קשר לאירוע; הפסדים שלא נגמרים"

בדיון בוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת נטען כי רבים מהעובדים שהגיעו לארץ אינם כשירים לעבודה בבניין • תאגידי כוח אדם להבאת העובדים טוענים כי הם מפסידים עשרות אלפי שקלים ביום

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

אנבידיה צנחה בכ-7% וגררה את נאסד"ק ומניות השבבים לירידות

הנאסד"ק ירד בכ-1.1%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.7% ● נעילה חיובית באירופה ● אפל מסתבכת עם הרגולציה באיחוד האירופי ● הין היפני שנחלש מול הדולר הגיע כמעט ל-160 ין לדולר, הרמה הגבוהה שלו מאז 1990 ● מיטב: גבר הסיכון לתיקון רציני בשוק המניות בארה"ב ● בשישי יתפרסם בארה"ב מדד ה-PCE ויהדהד אל פתיחת הרבעון השלישי

רני צים / צילום: איל יצהר

קבוצת רני צים משיקה מרכז קניות ברהט בהשקעה של 80 מיליון שקל

המתחם, שנקרא "SEVEN רהט", ייפתח בחודשים הקרובים ויתפרס על פני 11 אלף מ"ר ● ברקע הדברים: מסע מימושים בשנה החולפת - על רקע חוב פיננסי כבד

רחפן לוכד כטב''ם באמצעות רשת במהלך הדגמת מוצר בארה''ב / צילום: Reuters, Stephen Lam

טכנולוגיית יירוט הרחפנים הרוסית החדשה שקיימת גם בישראל

רוסיה השיקה את מערכת "נטקומט", שמיירטת כטב"מים באמצעות שיגור רשת לעברם ומיועדת במיוחד להתמודדות מול הרחפנים של צבא אוקראינה ● בעוד שהמערכת הרוסית רחוקה מלהיות תקדים עולמי, הייחודיות שלה נעוצה ביכולת להתקין אותה כמעט על כל רחפן אפשרי ● חברת רובוטיכאן הישראלית יצרה רחפן בעל יכולות דומות

מגדלי לנדמרק בתל אביב / הדמיה: עמרי אמסלם

אחרי 20 שנה: קרן פיטנגו עוזבת את הרצליה לטובת תל אביב

קרן ההון סיכון הוותיקה שכרה 1,400 מ"ר במגדלי לנדמרק שהחלו להתאכלס לאחרונה בשרונה ● הערכות: תעזוב את המשרדים במגדלי אקרשטיין בהרצליה פיתוח שבהם שכנה יותר מ-20 שנה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

הכוכבת של וול סטריט מחקה 430 מיליארד ד' תוך שלושה ימים. אלו הסיבות

ענקית השבבים אנבידיה כבשה בשבוע שעבר את המקום הראשון בקרב החברות הנסחרות במונחי שווי שוק ● עם זאת, בשלושת ימי המסחר האחרונים המניה צללה בכ-12% ● מה עומד מאחורי הירידות, והאם הן צפויות להימשך?

אסמעיל הנייה / צילום: ap, Dalati Nohra

הגנה איראנית בעיראק - הנהגת חמאס מתכננת לעזוב את קטאר

העיתון האמירותי "The National" מדווח כי בשל הלחץ האמריקאי על קטאר, בכירי חמאס מתכננים לעזוב לעיראק ● מי שתיטול אחריות על הגנת הבכירים כמו אסמעיל הנייה וחאלד משעל זו איראן, לאחר שהנייה דן בנושא לאחרונה עם בכירים איראנים ועיראקים

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ג'ייפרוג רוכשת את קוואק הישראלית תמורת 230 מיליון דולר

ג'ייפרוג הישראלית רוכשת את הסטארט-אפ הצעיר קוואק, אחת מחברות הסטארט-אפ הבולטות בתחום הבינה המלאכותית ● השימוש בפלטפורמה שמציעה החברה נועד להפחית את עבודת התשתית הנדרשת סביב פיתוח מודלים של למידת מכונה, ומאפשר להתרכז בליבת העבודה עצמה של צוותי הפיתוח והדאטה סיינס בחברות

תושבי ברצלונה מפגינים נגד התיירות ההמונית (יוני) / צילום: ap, Emilio Morenatti

ברצלונה החליטה לאסור דירות airbnb בעיר. האם אירופה תלך בעקבותיה?

חקיקה חדשה שעיריית ברצלונה מקדמת תאפשר לה לא לחדש רישיונות להשכרת דירות לטווח קצר ● הסיבה למהלך: עשרות מיליוני תיירים מקפיצים את מחירי השכירות ודוחקים את המקומיים ● באירופה מתמודדים עם אתגרים דומים, אך טרם ננקט צעד כה דרסטי

אלוף במיל' עמוס גלעד / צילום: שלומי יוסף

הבכיר שבטוח: אלו הטעויות של נתניהו בניהול המלחמה

האלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ולאסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, סבור כי רה"מ חוזר על אותן טעויות בהתנהלותו מול ארה"ב, טוען שחיסול חמאס הוא אפשרי, ומודאג מהמתרחש בצפון: "אני מתחיל לחשוב שנתניהו דוחף אותנו לעימות צבאי עם חיזבאללה בלי שאנחנו מוכנים"

מגדל ToHA 2 / הדמיה: Viewpoint

כפי שנחשף בגלובס: גוגל תשכור כ־20 קומות במגדל בת"א במיליארד שקל לעשר שנים

גוגל תשכור מידי אמות וגב־ים כ־60 אלף מ"ר במגדל ToHa2 המוקם בימים אלה, תמורת 115 מיליון שקל לשנה ● לחברה יש זכות יציאה חד־פעמית מהחוזה לאחר חמש שנים ● המגדל צפוי להתאכלס ב־2026

צרפת שוקלת לתגבר את צבא לבנון, והסיבה שפוטין תומך בחמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: צרפת רואה בצבא לבנון גורם שיכול להרגיע את הרוחות במדינה, פוטין מרוצה מהשפעות מלחמת "חרבות ברזל", והמגעים בין חמאס ופת"ח, בתיווך סין, הגיעו למבוי סתום ● כותרות העיתונים בעולם