גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וול סטריט ננעלה בירידות; אנבידיה זינקה בכ-9%

מדד מנהלי הרכש שפורסם בארה"ב והיה מעל הצפי, העלה את החשש לעליית האינפלציה וגרם לירידות ● אנבידיה הציגה תוצאות רבעוניות מרשימות, המנכ"ל ג'נסן הואנג בטוח: "המהפכה התעשייתית הבאה החלה" ● מניית ניוז קורפ זינקה לאחר שחתמה על עסקת הרשאת תוכן עם OpenAI ● שתי "מופלאות" שהמשקיעים הכבדים מוכרים, ואחת שהם קונים ● מנכ"ל ג'יי.פי מורגן בטוח: כולם טועים לגבי כיוון האינפלציה

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:01

למרות  האופטימיות ששררה בפתיחת המסחר בעקבות הדוח הרבעוני המרשים של אנבידיה ועליית המניה, המסחר בוול סטריט ננעל הלילה בירידות שערים. נאסד"ק שכבר נגע היום לראשונה אי פעם ב-17,000 נסוג וירד ב-0.4%, S&P 500 השיל 0.7% ודאו ג'ונס יורד ב-1.5%, היום הגרוע ביותר של המדד השנה. 

הירידות בוול סטריט החלו כשעה לאחר פתיחת המסחר עם פרסום מדד מנהלי הרכש (PMI) שעמד על 54.4 לעומת 51.3 בחודש שעבר. זוהי העלייה הגבוהה ביותר זה שנתיים בפעילות הייצור, זאת בעוד הפדרל ריזרב מנסה להוריד את לחצי המחירים. 

אנבידיה נסחרה היום בשיא כל הזמנים ובמעל 1,000 דולר למניה בפעם הראשונה. מניית יצרנית השרתים דל טכנולוג'יס  זינקה אף היא. 

21:30

לאחר הפתיחה האופטימית, המסחר בוול סטריט עובר כעת לירידות, נאסד"ק שכבר נגע היום לראשונה אי פעם ב-17,000 נסוג ויורד כעת ב-0.3%, S&P 500 משיל 0.6% ודאו ג'ונס יורד ב-1.5%. 

מדד החברות הקטנות, Russell 2000, שנחשב מדד שרגיש לריבית גבוהה, יורד ב-1.8%. 

בין שבע המופלאות, או ענקיות הטכנולוגיה, למעט אנבידיה שמזנקת, כולן נסחרות בירידות, בעיקר טסלה  אמזון  ואפל

מניה נוספת שיורדת היום היא סנואופלייק . חברת תוכנת הענן שנסחרת בשווי שוק של כ-55 מיליארד דולר, דיווחה אמנם על הכנסות שהיו מעל הצפי, אבל איכזבה בשורת הרווח. 

20:18

מניית בואינג יורדת בחדות היום לאחר שמנהל הכספים של החברה, בריאן ווסט אמר שהוא מצפה שתזרים המזומנים של החברה יהיה שלילי, מה גם שמספר מסירות המטוסים לא יתאושש ברבעון השני. 

בואינג מתמודדת כעת עם מספר אתגרי ייצור במטוסיה, נאמר על ידי מנהל הכספים. 

19:24

ברבעון הראשון, החברות האמריקאיות בוול סטריט שילמו 164 מיליארד דולר בדיבידנדים. כך עולה מנתונים של חברת המחקר Janus Henderson. זהו שיא חדש. 

97% מהחברות העלו או שלא שינו את תשלומי הדיבידנדים לעומת השנה שעברה. וולט דיסני  חזרה לחלק את רווחיה אחר הרבה שנים, וולגרין בוטס אליאנס  לעומתה, חתכה את ההטבה הזאת לבעלי המניות בחצי. 

המסחר באירופה ננעל הערב במגמה מעורבת. דאקס עלה ב-0.1% וקאק ב-0.4%, מדד פוטסי הבריטי השיל 0.4%. 

18:50

ה-15 למאי היה יום חשוב בשוק ההון בארה"ב. היה זה המועד האחרון בו נדרשו בתי ההשקעות האמריקאיים, המנהלים לפחות 100 מיליון דולר, להגיש לרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) מסמך שמתאר את השקעותיהם ברבעון שהסתיים בסוף מרץ.

המסמך, 13F, הוא רשימת הפעולות בניירות ערך שביצעו העומדים בראש בתי ההשקעות. והוא גם מספק את הדרך להציץ מעבר לגבם של גדולי המשקיעים בוול סטריט כדי לדעת מה הם רכשו או מכרו ברבעון האחרון.

מהמסמכים עולה שיש שתי "מופלאות" שהמשקיעים הכבדים בוול סטריט מוכרים, ואחת שהם קונים: את אנבידיה ומטא הם מוכרים, את אמזון קונים. זה לא רק מימוש רווחים, המיליארדרים הללו צופים פני עתיד: אל התחרות הגוברת, השקעות ההון הדרושות ותזרים המזומנים העתידי.

17:15

מנכ"ל ויו"ר בנק ג'יי.פי מורגן, ג'יימי דיימון, ידוע בתחזיות השליליות שלו לשוק ההון ולכלכלת המאקרו בארה"ב. בכנס הבנק, שהתקיים בשנגחאי, נתן דיימון תחזית שלילית נוספת.

כשנשאל על ידי ה-CNBC אם לדעתו נחיתה קשה של האינפלציה היא תרחיש אפשרי, הוא ענה כי "כמובן שכן. איך מישהו יכול להכיר את ההיסטוריה של הכלכלה ולא להניח שיש סיכוי כזה?". 

16:54

לאחר הפתיחה החיובית, המסחר בוול סטריט עובר למגמה מעורבת. נאסד"ק עולה ב-0.4%, S&P 500 ללא שינוי ודאו ג'ונס יורד ב-0.5%

אסיפת בעלי המניות של חברות התרופות הישראלית תרו פרמצבטיקל  אישרו את המיזוג עם בעלת השליטה סאן ההודית שמחזיקה ב-78.5% ממנה. סאן תרכוש את מניות תרו מידי הציבור ותרו תהפוך לחברה בבעלות מלאה של סאן ותימחק מהמסחר בניו יורק. מחיר המניה בעסקה הוא 43 דולר והמחיר בבורסה קרוב אליו.

16:31

המסחר בוול סטריט נפתח באופטימיות - נאסד"ק עולה ב-1.2%, S&P 500 ב-0.7 ודאו ג'ונס נסחר ביציבות.

אנבידיה  מזנקת  לאחר שדיווחה אתמול בלילה על תוצאותיה הרבעוניות המדהימות שהפתיעו את האנליסטים. החברה הכריזה גם על פיצול מניות של 10 לאחד שיכנס לתוקף ביוני. אנבידיה גוררת איתה גם נוספות, אדוונס מיקרו דיוויס , טייוואן סמיקונדקטור  וסופר מיקרו קמפיוטר .

במה שהרגיש כמו מבחן חשוב לשוק המניות ותחום הבינה המלאכותית בפרט, דוחות אנבידיה  שפורסמו אמש ממשיכים להוכיח כי הביקוש לשבבים מתקדמים חזק גם מההערכות האופטימיות של האנליסטים.

חדשות בינה מלאכותית נוספות הגיעו היום מכיוון מפתיע - ניוז קורפ  הבעלים של הוול סטריט ג’ורנל מזנקת במסחר לאחר שחתמה על עסקת הרשאת תוכן עם OpenAI בשווי של כ-250 מיליון דולר

16:00

המסחר המוקדם  בוול סטריט שופע אופטימיות לאחר הדוח הרבעוני של אנבידיה , שפורסם אתמול בלילה. נאסד"ק עולה ב-1.2%, S&P 500 ב-0.7 ודאו ג'ונס ב-0.2%. 

אנבידיה מזנקת בכ-7% בטרום מסחר לאחר שדיווחה אתמול בלילה על תוצאותיה הרבעוניות המדהימות שהפתיעו את האנליסטים. החברה הכריזה גם על פיצול מניות של 10 לאחד שיכנס לתוקף ביוני. אנבידיה גוררת איתה גם נוספות, AMD, טאייואן סמי וסופר מיקרו.

במה שהרגיש כמו מבחן חשוב לשוק המניות ותחום הבינה המלאכותית בפרט, דוחות אנבידיה  שפורסמו אמש ממשיכים להוכיח כי הביקוש לשבבים מתקדמים חזק גם מההערכות האופטימיות של האנליסטים.

הכנסות החברה זינקו ב-262% מהרבעון המקביל ו-18% מהרבעון הקודם, קצב צמיחה רבעוני שחברות שואפות להגיע בחישוב שנתי. לרבעון הבא, החברה העלתה את התחזיות ומצפה להכניס 28 מיליארד דולר, תוך שהיא שומרת על מרווח גולמי באזור 75%.

בנוסף, החברה הודיעה על פיצול מניות ביחס של 1/10 שיכנס לתוקף ב-7 ליוני, וכי היא מגדילה את הדיבידנד ב-150% ל-0.01 דולר (אחרי הספליט).

ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה אמר, "התעשייה עוברת שינוי גדול... הרשו לי לתת לכם קצת פרספקטיבה על חשיבות השינוי, המהפכה התעשייתית הבאה החלה".

14:41

סלברייט , החברה הישראלית שמספקת פתרונות לחקירות דיגיטליות, עקפה את תחזיות האנליסטים ברבעון הראשון. החברה רשמה הכנסות של 89.6 מיליון דולר, צמיחה של 26% מהרבעון המקביל, וה-ARR (הכנסות חוזרות שנתיות) עלה ב-27% לכ-332 מיליון דולר. לפי כללי החשבונאות המקובלים החברה רשמה הפסד נקי של 71.4 מיליון דולר, הפסד גדול יותר לעומת 40.6 מיליון דולר ברבעון המקביל. על בסיס Non-GAAP בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים, סלברייט רשמה רווח נקי של 16.9 מיליון דולר, גידול של 144%, והרווח הנקי למניה היה 8 סנט.

החברה אשררה את התחזית השנתית והמנכ"ל יוסי כרמיל אמר שבחברה מעודדים מהפוטנציאל העסקי ברבעונים הקרובים.

14:00

מניית אנבידיה מטפסת בכ-7% בטרום המסחר בוול סטריט בהמשך לתוצאותיה הכספיות שפרסמה אמש (ד'). גיא רוזן, מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון, סבור כי "התוצאות הכספיות של אנבידיה העניקו חותמת נוספת לצמיחה המואצת ממנה נהנה עולם הבינה המלאכותית, והראו שבשלב הנוכחי קצבי הצמיחה החדים פה כדי להישאר".

רוזן מסביר, כי "הדוחות הכספיים של אנבידיה משמשים כאינדיקציה מהטובות ביותר לקבלת תמונת מצב לתעשיית הבינה המלאכותית העולמית, וגם לכל מה שקשור לאקו-סיסטם העוטף אותה, דוגמת חוות שרתים, מעבדי זיכרונות, תשתיות חשמל ואנרגיה לחוות שרתים ועוד".

לדבריו, "מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, ציין בשיחה שקיים לאחר הדוחות כי מספר הפרמטרים שהמודלים המבוססים על שבבי הבינה המלאכותית שהחברה מייצרת מכפיל עצמו בכל חצי שנה - מדובר בצמיחה בקצב מדהים, שממנו אפשר להבין שוב לגבי קצב צמיחת התעשייה".

עוד מוסיף רוזן, כי "ענקיות הטכנולוגיה, דוגמת מיקרוסופט, אפל וגוגל, מגבירות בתקופה האחרונה אירועי פרזנטציה בהם הן מציגות חידושים בקצב חד למוצרים שונים שהן מספקות - המבוססים על בינה מלאכותית. בכך הן ממשיכות להתחרות ביניהן מי תהיה החברה הכי חדשנית ובעלת פלטפורמת הפעילות הטובה ביותר. מגמה זו מגדילה בצורה משמעותית את השימוש בשבבי בינה מלאכותית ותומכת בעלייה החדה בתוצאות שמציגה אנבידיה - הנמצאת בחזית התעשייה הזו".

בקשר להשפעת תוצאות אנבידיה על כיוון השווקים אומר רוזן, כי "השוק האמריקאי הוא המוטה ביותר לחברות המושפעות מתחום הבינה המלאכותית, ובהתאם אפשר לראות את כיוון השוק אחרי פרסום התוצאות, אבל גם באירופה יש לא מעט חברות טכנולוגיה גדולות העוסקות בענף".

11:53

המגמה המעורבת באירופה נמשכת. בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים במגמה דומה אך הנאסד"ק עולה בחדות בהמשך לפרסום הדוחות החזקים של אנבידיה אמש (ד') לאחר המסחר.

לוקה מנוצי, אנליסט מחקר ביוליוס בר, התייחס לפני זמן קצר לנושא היפר-תחרותיות בשוק הבינה המלאכותית ושירותי הענן הסיני:

"חברות הטכנולוגיה הגדולות בסין החלו במלחמת הורדות מחירים אגרסיבית במודלי בינה מלאכותית ושירותי ענן, עם הפחתות מחירים של עד 99%. צעד זה נועד לנגח מתחרים ולהחזיר נתחי שוק, אך עלול לפגוע ברווחיות החברות ובקיימות התעשייה לטווח הארוך.

"תחילתה של התחרות האגרסיבית אירעה כבר בחודש מרץ השנה, כאשר עליבאבא הפחיתה את מחירי שירותי הענן שלה ביותר מ-55%, במטרה להחזיר נתח שוק שאיבדה. בהתאם, הצעד הוביל לשרשרת הפחתות מחירים גם אצל מתחרותיה. התנהלות תחרותית זו אמורה להיטיב עם הלקוחות הקצה , שיוכלו להטמיע פתרונות בינה מלאכותית במחירים נמוכים יותר. מאידך , המהלך צפוי לפגוע בחברות ברווחיות חברות הטכנולוגיה הסיניות.

"חברות הטכנולוגיה הגדולות נדרשות להשקיע סכומי עתק בתשתיות, אולם המוצרים שלהן איבדו מרווחיותם בשל ההנחות הגבוהות. למרבה המזל, במערב לא ראינו עדיין מלחמת מחירים אגרסיבית דומה , והדינמיקה התחרותית שם בריאה יותר . עם זאת, יש חשש כי בעתיד מודלי בינה מלאכותית יהפכו לסחורה זולה, והדבר יותיר את המפתחים חסרי כוח תמחור. מחירים נמוכים יותר הם אמנם חיוביים בטווח הקצר ויאפשרו חדירה רחבה יותר של בינה מלאכותית לכלכלה, אך הם מסכנים את קיימות התעשייה לטווח הארוך. אם יוצרי מודלים וספקי שירותים לא יוכלו להפיק רווחים מהיצע מוצריהם, לא תהיה להם יכולת להמשיך ולהשקיע בשדרוג תשתיות ובחדשנות, מה שיסכן את התקדמות הבינה המלאכותית בכלל.

"במטרה לשמור על מחזור השקעות בר - קיימא בתחום הבינה המלאכותית, חשוב שכל חלק בשרשרת הערך יוכל להפיק הכנסות ראויות מפעילותו. עם זאת, קיים קושי במעקב אחר רווחיותם של מודלי בינה מלאכותית ממספר סיבות: ראשית, חברות כמו OpenAI וארגונים אחרים, פרטיים וציבוריים, אינם חושפים מידע מפורט על הכנסותיהם. נוסף על כך, יש חברות הרוכשות הכנסות באופן עקיף מהצעות הבינה המלאכותית שלהן, כמו אלפאביט ומטא המרוויחות מעלייה במעורבות המשתמשים ובהכנסות הפרסום.

"לסיכום, אנו ממשיכים להיות תקווה לגבי קיימות מחזור ההשקעות בתעשיית הבינה המלאכותית בטווח הנראה לעין, ורואים בחיוב את המשך התפתחות הסקטור והפוטנציאל הגלום בו".

10:36

המדדים המרכזיים באירופה נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. הפוטסי יורד ב-0.1%, הדאקס עולה ב-0.3% והקאק הצרפתי מטפס בשיעור דומה.

09:15

הבוקר באסיה, המדדים המובילים נסחרים במגמה מעורבת. הניקיי ננעל בעלייה של 1.3%, ההנג סנג יורד ב-1.5%, בורסת שנגחאי מאבדת מערכה כ-1% ומדד הקוספי עולה ב-0.2%.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים במגמה חיובית הבוקר.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בירידות שערים קלות: הנאסד"ק ירד ב-0.2%, הדאו ג'ונס וה-S&P 500 ירדו ב-0.5% וב-0.3% בהתאמה. 

האירוע המרכזי שריכז את עניין המשקיעים אמש היה פרסום הדוחות הרבעוניים של ענקית השבבים אנבידיה , שבהתאם לתחזיות, הציגה תחזיות מרשימות לרבעון: ההכנסות עמדו על 26 מיליארד דולר, מעל הצפי וב-260% יותר מהרבעון המקביל. הרווח למניה עמד על 6.12 דולר למניה, זינוק של יותר מ-450%. במקביל דווח כי החברה תבצע פיצול מניות ביחס של 10 לאחד והמניה זינקה במסחר המאוחר.

פאלו אלטו בצמרת, ואיפה אנבידיה? דירוג המנכ"לים עם השכר הגבוה בעולם  

זה היה הרבעון שבו אנבידיה הוכיחה שעבודה קשה והתמדה עושות את שלהן: אם בחודשים שקדמו לרבעון הזה מניית אנבידיה הייתה מניה חמה במיוחד, והייתה בין החברות הבולטות בקרב חברות S&P 500 - ברבעון הזה היא רשמה את ההישג.

החברה חצתה את רף ה-2 טריליון דולר ותפסה את המקום השלישי מבחינת שווי השוק. מתחילת השנה, לפני פרסום הדוחות, החברה עלתה ביותר מ-90% בביצועי המניה, מה שממצב אותה בשווי שוק של 2.27 טריליון דולר. בארבעת הרבעונים האחרונים החברה הצליחה להפתיע את התחזיות המוקדמות ולהציג דוחות מעולים.

המשקיע הנודע מכר את המניה הכי לוהטת בוול סטריט, מה הוא קנה?  

מניות האנרגיה הירוקה זינקו אמש (ד') היום לאחר הודעת סאן-פאוור  על שיתוף פעולה עם טסלה. סאן פאואר, חברת האנרגיה הסולארית מארה"ב תשלב את הפנלים הסולארים של יצרנית המכוניות החשמליות כחלק משלל מוצרי בתחום הפאנלים הסולארים שלה ומערכות איחסון האנרגיה.

תעודת הסל TAN על מניות האנרגיה הסולאר זינקה ב-6%, ואיתה מניות פירסט סולאר , וסולאראדג'  הישראלית שזינקה אמש בכ-9%, וזאת לאחר שנה של ירידות של כ-80%. 

סולאראדג' נסחרה בשיא לקראת סוף 2021 במחיר של 364 דולר ששיקף לחברה שווי שוק של למעלה מ-20 מיליארד דולר, והיא אף הפכה לזמן קצר לחברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר בוול סטריט. אז מאז אותו שיא צנחה המניה בכ-85% על רקע מה שמסתמן כהתאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי. 

לאחרונה, מספר גופים פיננסיים הורידו את מחיר היעד של המניה. ב-Genuity Group הורידו את מחיר היעד של סולאראדג' מ-75 דולר ל-58 דולר בדירוג "החזק". במקביל, בבנק אוף אמריקה הורידו את מחיר היעד של המניה מ-54 דולר ל-44 דולר עם דירוג של ביצועים נמוכים. 

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות הבוקר ביציבות. התשואה על אג"ח ל-10 שנים עומדת על 4.33% והתשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת סביב 4.88%.

בגזרת המאקרו, בהמשך היום צפויים להתפרסם בארה"ב מדדי מנהלי הרכש במגזר הייצור. במקביל יתפרסמו בהמשך היום מכירות בתים חדשים בחודש אפריל.

בשוק הסחורות, מחיר הנפט מוסיף לרדת הבוקר (ה'). הנפט מסוג ברנט נסחר ב-81 דולר לחבית, ומחיר הנפט הגולמי נחלש ל-77 דולר לחבית.

ביוליוס בר ממשיכים להיות אופטימיים לגבי הביקוש לנחושת: "לקראת סוף השבוע האחרון הכריזו בסין על מדיניות סיוע לבעיות הנדל"ן במדינה. התוכנית כוללת צעדים כמו שיעורי משכנתא נמוכים יותר, תשלומי מקדמה נמוכים יותר לרוכשים ומתן אפשרות לחברות ממשלתיות לרכוש דירות לא מכורות. בעקבות ההכרזה, שוקי המתכות התעשייתיות רשמו עליות במחירים.

"הנחושת, אשר חשופה לנדל"ן בצורה הנמוכה ביותר, רשמה את העלייה החדה ביותר. למעשה, הנחושת כבר נהנתה מצעדים ממשלתיים קודמים אשר הגבירו את הביקוש לחיווט ומכשירי חשמל ביתיים. לעומת זאת, ענפי הברזל והפלדה, החשופים ביותר לנדל"ן, רשמו רווח נמוך בהרבה. לפיכך, נראה שמדיניות הסיוע חיזקה בעיקר את הנחושת, אך אינה מסמנת תפנית בשוקי עפרות הברזל והפלדה.

"לדעתנו, הצעדים אינם ביכולתם לפתור את הבעיות המבניות של שוק הנדל"ן - המשקפות את הירידה הדמוגרפית וההאטה בעיור . המשמעות היא שפחות אנשים יזדקקו לדירות, בעיקר בערים, מה שמפחית את הביקוש לנדל"ן, וזאת בנוסף לאתגר הנובע ממערכת רישום האוכלוסין הקפדנית, אשר מגבילה רכישת דירות על ידי מהגרים.

לפיכך, מדיניות הסיוע אינה משנה את השקפותינו ארוכות הטווח על מתכות תעשייתיות. בשל החשיפה הגבוהה של עפרות הברזל והפלדה לשוק הנדל"ן, אנו פחות נוטים לאהוד אותן . לעומת זאת, הנחושת נותרת המועדפת עלינו, הודות לביקוש הגובר ממנה באופן מבני, כתוצאה משינויים בשוק האנרגיה . עם זאת, אנו סבורים כי הראלי האחרון בשוק המתכות התעשייתיות היה תלול מדי ומואץ מדי. לפיכך, תקופה קצרה של תיקון וייצוב מחירים נראית סבירה בהמשך".

עוד כתבות

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: דובר צה''ל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, Shutterstock

הנתון הכלכלי המדאיג שהתחבא - ואינו קשור למלחמה

באוצר מודים: גם בלי המלחמה, אנחנו לא עומדים ברף ● חברי הכנסת שוב סבורים שזכותם לעשות ככל העולה על רוחם ● והשורטיסטים נכחדים מוול סטריט ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עזבו את היורדים מהארץ ותתחילו לדאוג מהכסף הענק שבורח מכאן

הישראלים מעבירים לקרנות הפנסיה החדשות כ-5 מיליארד שקל להשקעה מדי חודש, רובם המוחלט מוזרם לחו"ל ● ברמת החוסך, מתבקש לפזר סיכונים, אולם זו הסיבה המרכזית להיכחדות התעשייה הישראלית, ולכך שמי שקונה נייר בתל אביב עלול להיתקע איתו כשירצה למכור

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בת"א; דלק קבוצה עולה ב-4%, אופקו הלת' צוללת בכ-5%

מדד ת"א יורד ב-0.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לחיוב בחודש מאי, אך בקבוצת הפניקס מעריכים שהסיכונים לאינפלציה עדיין מוטים כלפי מעלה ● ברודקום ממשיכה במומנטום החיובי ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניה ● בארה"ב יתקיים שבוע מסחר מקוצר ובמהלכו יתפרסמו נתוני ייצור תעשייתי ● בבריטניה יפורסמו בשבוע הקרוב מדד המחירים לצרכן, והחלטת הריבית ביום חמישי

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

עוד 110 אלף שקל לדירה: האזור המפתיע שהוביל בעליות המחירים

בהיעדר פעילות ממשלתית בתחום, הציבור לא מאמין שמחירי הדירות ירדו - וגם הריבית הגבוהה לא עוצרת אותו מלחזור לקנות דירות ● התוצאה - מחירי הדירות חזרו לעלות לאחר שב-2023 רשמו ירידה ● זהו המחוז שהוביל את עליית המחירים

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

בדרך לקו האדום: מה צפוי בנתוני האינפלציה בישראל היום?

התחזיות למדד המחירים לצרכן בישראל לא ממש אופטימיות ● ההערכות הן שהמדד יעלה לקצב שנתי של 3.1%-3.2%, ובפעם הראשונה יעקוף את טווח היעד של בנק ישראל

צילום: AP - Seth Wenig, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרווחיות בשיא, הפסימיות בשפל: 6 גרפים עושים סדר בעונת הדוחות

עונת הדוחות החולפת כונתה "המבחן של הראלי בוול סטריט". בדיקה חדשה, שניתחה את התוצאות של החברות במדד S&P 500 שפרסמו את הדוחות שלהן, מעלה כי הראלי עבר את המבחן ● הרווחים של החברות המדווחות קפצו בקצב מסחרר, רובן גם עקפו את תחזיות האנליסטים, וגם: איזה סקטור נהנה מהכי הרבה המלצות קנייה בשבועות האחרונים?

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שמונה לוחמי הנדסה נפלו בפיצוץ כלי רכב משוריין בדרום הרצועה

שמונת החיילים נספו לאחר שהכלי ההנדסי בו שהו נפגע ממטען חבלה והתלקח ● אחד החיילים שנפלו הוא סרן ווסים מחמוד, סמ"פ בחטיבה 401 ● הפגנות ברחבי הארץ למען השבת החטופים ולהקדמת הבחירות, איילון נחסם לתנועה ● דיווח: ארה"ב ממתינה לסיום הפעילות הישראלית ברפיח, כדי לקדם עסקת חטופים ● עדכונים בולטים

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם ● נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם ● ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה ● גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל

החלטת בית משפט בצרפת לאסור באופן גורף על כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק יורוסאטורי, מסמנת שפל חסר־תקדים ביחסים המסחריים בין שתי המדינות ● על פניו, צרפת עדיין מחויבת להצהרות בנוגע לסיום שלטון חמאס בעזה ולשחרור החטופים - אך בפועל, המעשים שלה מציבים את ישראל מחוץ לגבול הלגיטימיות

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

שני לוחמי שריון במילואים נפלו בצפון הרצועה, הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח

צה"ל הודיע על הפוגה טקטית בלחימה באזור רפיח לצורך הכנסת סיוע, נתניהו וגלנט לא עודכנו מראש ● הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח ושל שני לוחמי שריון במילואים ● סמל יאיר רויטמן נפטר היום אחרי שנפגע בפיצוץ המבנה הממולכד, שבו נהרגו 4 מחבריו לצוות • רה"מ: "למרות המחיר הכבד, עלינו לדבוק במטרות המלחמה" • צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

תערוכת יורוסאטורי ב-2022 / צילום: Reuters, Lafargue Raphael

פרטים חדשים על ההחלטה שדרדרה את יחסי ישראל-צרפת לשפל

החברה המארגנת את תערוכת הנשק "יורוסאטורי" בצרפת נחלה כישלון בפני בית המשפט, וחברות ישראליות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה, לא יוכלו לעשות זאת ● בפועל, ההחלטה המדינית של ממשלת צרפת הופכת את ישראל למדינה מוקצה בתחום המסחרי של עסקי הביטחון במדינה

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה ● רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים ● רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה ● יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

"בלי כסף של אף אחד": הצצה לבונקר הסודי של בני לנדא

16 שנה אחרי שהוקמה, מכירות חברת הדפוס של בני לנדא הגיעו בשנה האחרונה להיקף של 100 מיליון דולר, ואם שואלים אותו, פוטנציאל השוק שלה עומד על 35 מיליארד ● וזה רק טיפה בים בממלכה של היזם הסדרתי ● כעת הוא חושף טפח מהאימפריה שבנה, מסביר מה מפריע לו במשקיע הישראלי, ובטוח שהאיום האמיתי לא נמצא באיראן: "אם הכלכלה שלנו תקרוס, גם ההגנה תקרוס"

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"