גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אם אתם מוכנים לשלם יותר מחצי מיליון שקל על חשמלית סינית, זו כנראה המכונית שאתם צריכים

ל-EL7 של NIO הסינית יש מחיר שאפתני, אבל היא מציעה ממדים מכובדים, תא מרווח, חבילת ביצועים, אבזור וטכנולוגיה - שעליה גובים המתחרים האירופים עשרות אחוזים יותר

NIO EL7 / צילום: יח''צ
NIO EL7 / צילום: יח''צ

אילון מאסק, יו"ר טסלה, מהווה מקור השראה וחיקוי ליצרניות רכב סיניות רבות. לא רק בגלל הישגיו בתחום הטכנולוגי והתעשייתי אלא גם בזכות יכולתו לייצר "רעש תקשורתי" שדוחף קדימה את המניה שלו ומטשטש נתונים כספיים לא מזהירים.

מבחן דרכים | פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע
מבחן דרכים | החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה
מבחן דרכים | החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

לאסכולה "הטסלאית" שייכת גם היצרנית הסינית NIO, שנסחרת בנאסד"ק. כמות החדשות וההבטחות שהחברה פיזרה בחודש האחרון בלבד, יכולה לאתגר אפילו את חשבון הטוויטר ההיפראקטיבי של מאסק. בין השאר, השיקה תת-מותג "עממי" שבמרכזו קרוס-אובר חשמלי שמיועד להתחרות בטסלה Y - אבל זול ממנה בכמה אלפי דולרים (בסין); בהמשך צירפה עוד שתי יצרניות סיניות לרשת תחנות החלפת הסוללות המהירות שלה בסין; ובין לבין הספיק יו"ר החברה ויליאם לי, שמכונה בפי מעריציו "אילון מאסק הסיני", לפרסם תמונות "סלפי" עם שניים מהמתחרים הגדולים שלו, נשיא XPENG ונשיא ומייסד Xiaomi, הכוח החדש והעולה בתעשיית הרכב הסינית. המשקיעים נגסו בפיתיון ומניית NIO זינקה בחודש האחרון בכ-35%. זאת למרות שהחברה הפסידה 2.9 מיליארד דולר בשנה שעברה וטרם רשמה רבעון אחד רווחי.

בינתיים ממשיכה NIO להתמודד בשוק התחרותי עם מספר מצומצם של דגמים חשמליים, שמתמודדים בקצה העליון והיקר של פלח הפרימיום החשמלי. אחד מהם הוא הקרוס-אובר EL7, שמכוון לשוק של מרצדס, ב.מ.וו ושות'.

עיצוב חיצוני

ה-EL7 הוא רכב גדול, שנמתח לאורך 4.91 מ', רוחב של 1.99 מ' וגובה 1.72 מ'. יש לו מראה חלקלק עם כונס אוויר גדול בחרטום ופסי תאורה צרים, שיוצרים ניגוד עם הממדים הנדיבים של מכסה המנוע. פרופיל הצד די גנרי לפלח וכולל חישוקי ענק וגם בעיצוב הזנב אין הרבה מקוריות. את העניין החזותי ממקד מערך החיישנים המתוחכם, שמוטמע מעל השמשה הקדמית וכולל בין השאר חיישן LIDAR. בשורה התחתונה העיצוב החיצוני פונה לחובב האסתטיקה המינימליסטית של טסלה.

פנים הרכב

גם עיצוב הפנים מאמץ גישה מינימליסטית נוסח טסלה. מערך הפיקוד נראה כמקשה אחת והוא נקי ממתגים פיזיים ומהפרעות חזותיות, למעט מתג קטן להעברת הילוכים וכמה מתגי מגע שטוחים על ההגה האובאלי. המעצבים אפילו ויתרו על תא הכפפות המסורתי למען אחידות עיצובית. מי שנוהג להשתמש בתא הכפפות לאחסון חפצים לשעת חירום ימצא לו תחליף בתא אחסון קטן שמסתתר מתחת למשענת היד המרכזית.

האבזור התקני נדיב, כמקובל אצל היצרנים הסיניים, וכולל פיצ'רים שהם אופציה בתוספת (הרבה) כסף אצל האירופיים. כמו למשל עיסוי במושבים, הדום רגליים חשמלי נוסח מחלקה ראשונה, נעילת ואקום לדלתות ועוד. חבל רק, שאין וילון חשמלי לגג הזכוכית הענק. חבילת הבטיחות מתקדמת מאד ובעתיד תציע יכולות אוטונומיות באמצעות עדכון תוכנה.

תנוחת הישיבה גבוהה ושולטת על הסביבה וסף הכניסה לרכב ממוקם בגובה נוח. המושבים מרווחים ומעוצבים היטב, עם מרחב טוב מאד לראש ולרגליים של חמישה מבוגרים גבוהים. עם זאת הנוסע במרכז המושב האחורי יצטרך להתפשר על משענת גב די קשיחה.

מולטימדיה ומצלמות

התפעול של כמעט כל הפונקציות ב-EL7 מתבצע באמצעות מסך המגע האנכי והדקיק שבמרכז הקונסול המרכזי. זהו מסך חד ומרשים עם גרפיקה נעימה לעין. ממשק התפעול נוח לשימוש בחניה ובפקקים, אבל פחות ידידותי תוך כדי נסיעה בשל תפריטים סמויים עם טקסטים קטנים שנדרשים אפילו לצורך הפעלת פעולות בסיסיות כמו כיוון פתחי האוורור והמראות, שליטה במערכת הקול ועוד.

אפשר לעקוף את התפריטים באמצעות שיחה בשפה טבעית באנגלית עם "הסייענית הקולית" ששמה NAMMI, שמצוידת בבינה מלאכותית מקושרת ענן. היא פועלת היטב אבל אחרי שגילינו שהיא גם עוקבת ולומדת את ההרגלים שלנו, וכנראה גם את הבעות הפנים שלנו, באמצעות המצלמה הפנימית ברכב (פיהוק רחב הניב המלצה לעצור בצד הדרך להתרענן) התחלנו להתייחס אליה די בחשדנות.

תא מטען

תא המטען מספק נפח מכובד של כ-570 ליטר והוא מעוצב בצורה חכמה עם אפשרות לשנות את גובה הרצפה לטובת הטענה מהירה של חפצים גדולים. איכות הייצור, הגימור והחומרים מרשימה וההקפדה על פרטים היא בליגה של האירופיות הבכירות, כולל בידוד רעשים מרשים בזכות זיגוג כפול.

מנוע וטווח חשמלי

במערכת ההנעה של NIO שני מנועים שמייצרים הספק משולב של 653 כ"ס ומומנט של כ-86 קג"מ - שמתורגמים לצבירת מהירות אימתנית. אספקת הכוח מנוטרת ע"י מחשב המנוע ובשימוש רגיל היא מתונה והגיונית. כדי למצות את ההספק המרשים צריך לבחור במצב "ספורט פלוס", המצב הקיצוני מבין שלושת מצבי התכנות. במצב הזה אפילו לחיצה קלה על המצערת הודפת את הרכב והמהירות נצברת בקצב מבהיל. כבר נהגנו בכלי רכב חשמליים חזקים, שהאיצו מאפס ל-100 בקצב דומה (3.9 שניות). אבל כשזה קורה ב-SUV ענק, ששוקל 2.6 טון לפני נוסעים, החוויה יוצאת דופן.

הרכב מגיע אלינו כסטנדרט עם סוללה של 100 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד כ-505 ק"מ. במזג אוויר מתון יחסית, עם הפעלת מזגן חלקית כמו בעת עריכת המבחן, נראה שהיא יכולה לספק מעל 450 ק"מ בין טעינות. לא נופתע אם בקיץ הישראלי הטווח המירבי ירד בשליש, במיוחד בשל גג הזכוכית שגורם למערכת האקלים ברכב לעבוד שעות נוספות.

על הכביש

כבר התרגלנו לכך שכלים חשמליים ברמה כזו נשלטים בעיקר ע"י מחשב, ותפקיד הנהג מתמצה ב"המלצות" באמצעות ההגה והדוושות. כך גם ב-EL7, ולמרות שההגה מספק היזון חוזר מסוים, הנהג לא מעורב יותר מדי בתהליך. מנגד המחשב עושה מלאכתו נאמנה ומספק העברות משקל בטוחות ומהירות על כבישים מתפתלים תוך ניטרול תנודות מיותרות ויציבות כיוונית טובה. גם מתלי האוויר הממוחשבים מנטרלים ביעילות את רוב המהמורות, אם כי פסי הרעדה יכולים להקפיץ את החלק האחורי.

מחיר

באירופה ובסין NIO מפרידה את מחיר הסוללה ממחיר הרכב ומשכירה אותה לנהג בתשלום חודשי קבוע. בישראל אין עדיין תחנות החלפה, ומחיר הרכב הוא 555 אלף שקל "נטו". זה מחיר חדירה לא פשוט למותג חשמלי אלמוני, אם כי כדי לקבל גרמנית מקבילה תצטרכו להוסיף עוד 20% לפחות. כך או כך, זו מכונית שמסתכלת היישר בעיניים ובלי רגשי נחיתות מול המיטב של תעשיית הרכב החשמלי בעולם. 3.9 שניות

חלק מהמתחרות

אאודי Q8 E-TRON

החל מ־605 אלף שקל ל-Q8 החשמלי. רכב גדול ומרווח עם תא נוסעים מפואר. להנעה אחראים שני מנועים בהספק 408 כ"ס וסוללה של 106 קילוואט, עם טווח של עד 508 ק"מ.

אאודי Q8 E-TRON / צילום: יח''צ

ב.מ.וו IX 40

החל מ-595 אלף שקל לגרסת הבסיס של הקרוס־אובר החשמלי של ב.מ.וו. מרחב פנימי גדול ועיצוב ייחודי. מנוע בודד בהספק 326 כ"ס וסוללה של 76 קילוואט, עם טווח של עד 408 ק"מ.

ב.מ.וו IX 40 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

קרונות וקטרים חשמליים, בעיגול: מירי רגב / צילום: רכבת ישראל, נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת

המלחמה והלחצים הפוליטיים מעכבים את פרויקט חשמול הרכבת. כמה זה יעלה לנו?

הסכם חדש של רכבת ישראל מול הקבלנית הספרדית בפרויקט החשמול דוחה את השלמת העבודות מאוקטובר השנה ל־2027 ● כעת המדינה תשלם יותר מ־100 מיליון שקל נוספים ● בין הסיבות: המלחמה שגרמה למחסור בעובדים וצמצום העבודות בימי שבת ובלילות בשל לחץ פוליטי

יוסי סבג, עמיחי בן שלוש, מאיר דודסון ומיכל צורן עם כתב התחבורה של גלובס אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

ראש העיר עכו: "כמה עוד נחכה? הצפון הוזנח, הצפון נעלם"

עמיחי בן שלוש קרא לממשלה ולח"כים "לבוא לפה יום-יום, לראות את הצפון, להסתכל לכולם בעיניים" ● בפאנל מיוחד במסגרת כנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שנערך בעכו, תיארו המשתתפים את האתגרים הביטחוניים והכלכליים, וקראו לממשלה לפעול במהירות לחיזוק האזור

דיון בכנסת לעניין חברת סלייס מהיום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"פרשת הבנק למסחר על סטרואידים": כשהכנסת גילתה על פרשת סלייס

באיחור של למעלה מחצי שנה, נחשפו בוועדת הכספים של הכנסת לפרשה החמורה בחברת קופות הגמל בניהול אישי, שעפ"י החשד ניידה מעל 800 מיליון שקל של חוסכי פנסיה לקרנות זרות ● ב"דיון המהיר" הוטחה ביקורת בעיקר ברשות שוק ההון, אך לא התקבלו החלטות מעשיות

מתחם SEVEN רהט / צילום: רני צים מרכזי קניות

קבוצת רני צים משיקה מרכז קניות ברהט בהשקעה של 80 מיליון שקל

המתחם, שנקרא "SEVEN רהט", ייפתח בחודשים הקרובים ויתפרס על פני 11 אלף מ"ר ● להערכת הקבוצה, המרכז יניב בהפעלתו באופן מלא NOI שנתי של 11.5 מיליון שקל ● ברקע הדברים: מסע מימושים בשנה החולפת בשל חוב פיננסי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בבורסה בת"א; מדדי מניות הנדל"ן זינקו

מדד ת"א 35 עלה ב-0.7% ● השקל נסחר ביציבות מול המטבעות הזרים ● בלידר שוקי הון מסבירים כיצד מחירי ההובלה הימית צפויים להשפיע על האינפלציה בישראל ● במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני ● ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו

החל מהשנה הבאה: ביט ופייבוקס יוכלו לגבות עמלה על העברות כספים

בנק ישראל הודיע כי החל מ-1 בינואר 2025 יוכלו חברות התשלומים לגבות עמלה ממשתמשים המעבירים יותר מ-25 אלף שקל בשנה ● בבנק מנסים להרגיע את הציבור: "הרוב המוחלט של הלקוחות לא מגיעים לרף הזה, וימשיכו לקבל את השירות ללא עלות"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; נעילה מעורבת באסיה

הדאקס עולה ב-0.5% ● מניות הטכנולוגיה משכו את מדד ניקיי לעליות ● לאחר שלושה ימים של ירידות, אנבידיה התאוששה אתמול וזינקה ב-6% ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה ● בשישי יפורסם מדד ה-PCE בארה"ב

מלמטה בכיוון השעון:  מסכים של שיאומי, סוני ו־LG / צילום: יח''צ

עד 7,000 שקל: מסכי הטלוויזיה החדשים בשוק

לקראת השלבים המתקדמים במשחקי היורו ולקראת האולימפיאדה, בדקנו מהם מסכי הטלוויזיה שהחברות השונות בשוק מציעות ● רובן מתהדרות ביכולות בינה מלאכותית לצד פיצ'רים ייחודיים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועמ"שית מאותתת: פסק הדין משליך על אפיקי מימון נוספים לתמיכות

לאחר שבג"ץ קבע כי על המדינה לפעול לגיוס בני הישיבות, בהרב-מיארה הנחתה להימנע מכל פעולה להעברת כספים שיש בה משום תמיכה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס, או שיש בה משום עקיפה של פסק הדין ● גנץ: "הגיע הזמן למתווה שירות בהסכמה רחבה" ● השר פרוש: "פסיקת בג"ץ מובילה לשתי מדינות" ● הליכוד: "הפתרון האמיתי הוא השלמת חוק הגיוס ההיסטורי שנמצא כעת בהכנה לקריאה שנייה ושלישית"

ענף התיירות במגמה חיובית / צילום: Shutterstock, Damir Khabirov

ענף התיירות רושם גידול של יותר מ-20% בהזמנות בהשוואה לשבוע שעבר

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על מגמה חיובית מתמשכת בענף הנסיעות, שרשם ירידות חדות בתחילת המלחמה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נתן ווייל, לע''מ

חיזוק מעמד היועמ"שית: בג"ץ בולם את המהפכה המשפטית השקטה

בשולי פסק הדין ההיסטורי בעניין חוק הגיוס, תשעת השופטים הבהירו כי היועמ"שית היא הפרשנית המוסמכת של החוק כלפי הממשלה, וכי כל עוד ביהמ"ש לא פוסק אחרת - הפירוש שלה מחייב את הממשלה ● להחלטת השופטים יש חשיבות בבלימת המהפכה המשפטית השקטה, שאחד מהיבטיה הוא הפחתת מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה

ג'מאל באומן,הפסיד בבחירות המקדימות בניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

הבוחרים בניו יורק מדיחים ציר קונגרס אנטי-ישראלי רדיקלי

ג'מאל באומן, שהתלונן כי יריביו מנסים לכונן "משטר ציוני" בקונגרס וקרא להחרמה מלאה של ישראל, נחל תבוסה ניצחת לאחר שהשדולה הפרו-ישראלית השקיעה מיליוני דולרים במערכה נגדו

שפי מור, יערה זיו גביש ובסאם אבו עואד, בשיחה עם ניצן שפיר, גלובס / צילום: גיא צרחי

"רק שלא יבקשו מאיתנו את המענקים בחזרה. אין לנו מאיפה להחזיר"

במסגרת כנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בקצרין, התארחו בעלי עסקים מרמת הגולן, שסיפרו על המציאות הבלתי־אפשרית עמה הם מתמודדים מאז פרוץ המלחמה ● שפי מור, מנכ"ל תיירות מרום גולן: "צריך להבין - אנחנו מנותקים מהחיים. אין לנו קופות חולים ואין שירותים. האווירה קשה מאוד" ● מחר: הכנס מגיע לעכו

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, בכנס ''מדברים צפון'' / צילום: בר לביא

מנהל חטיבת המשכנתאות בלאומי: "יש התעניינות גדולה של תושבי חוץ בשוק הנדל"ן"

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "בדרום כרגע יש פריחה: המשקיעים מגיעים, ואנשים באים כי הם מבינים שהאיום שם קרוב לסיום. לעומת זאת, בצפון רואים אי-ודאות, ועדיין אנחנו עדים לפעילות ערה, בניגוד למה שיכולנו לצפות"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

שותפות לוויתן קיבלו אישור להכפיל את היקף הפקת הגז

הגדלת היתר היצוא בעתיד עשוי לכלול התניות שקשורות להבטחת אספקת הגז הטבעי למשק הישראלי ● תוספת הגז הטבעי ליצוא תעמוד על 118 BCM, וככל שבעלי המאגר ימצאו גז טבעי נוסף, תישקל הגדלת כמות היצוא עד להיקף שלא יעלה על 145 BCM

יהודה דואה, ראש המועצה האזורית קצרין, עם בר לביא, ראש מערכת החדשות של גלובס / צילום: גיא צרחי

"המדינה צריכה לחזק את תושבי הצפון ולומר 'אנחנו שמחים שבחרתם לא לעזוב'"

יהודה דואה, ראש המועצה המקומית קצרין, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, מקצרין ברמת הגולן • "אנחנו מצפים לפיצויים בצורה רחבה שלא גורמת לאף משק בית לעשות חשבון מה קונים הביתה" • מחר: הכנס מגיע לעכו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניית סולאראדג' נפלה ב-20%, אנבידיה זינקה ב-6%

נאסד"ק עלה ב-1.2% ● סולאראדג' נפלה לאחר שהודיעה על מכירת אג"ח להמרה ● אנבידיה התאוששה לאחר שצללה אמש ב-6.6% וגררה את נאסד"ק ואת מניות השבבים מטה ● במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני ● ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו

דיון בבג''ץ על חוק הגיוס / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

החלטה היסטורית, אבל תאורטית: החורים בפסק דין חוק הגיוס יאפשרו לממשלה לא לפעול

בצד ההחלטה הדרמטית והערכית של בג"ץ בעניין חוק הגיוס, יש חולשה שצפויה להשפיע על השאלה הכי חשובה - כיצד תיושם ההחלטה ● פסק הדין נעדר הנחיות אופרטיביות, ובהינתן מרחב התמרון שנוצר, הממשלה צפויה למצוא דרכים שלא לנקוט פעולות מיידיות, בדיוק כפי שעשתה עד היום

חנוך מילביצקי, הליכוד / צילום: מתוך אתר הכנסת

האם שאלת אבטחת אישים נתונה להחלטת גורמי המקצוע?

מי בסוף מחליט על מי להציב אבטחה מטעם המדינה? לא גורמי המקצוע ● המשרוקית של גלובס

הקאן פידאן, שר החוץ הטורקי / צילום: ap, Bilal Hussein

טורקיה לצד חיזבאללה: "קפריסין מסייעת לישראל במלחמה בעזה"

טורקיה מצטרפת לטענות של נסראללה נגד קפריסין: שר החוץ הקאן פידאן אמר כי "כל העת מתבצעות משם טיסות מודיעין וטיסות צבאיות לעזה" ● פידאן אף פיזר האשמות בנוגע ליוון, ואיים: "עצתנו ליוונים היא להתרחק מהעניינים האלה, כי כשאתה מעורב במלחמות המתמשכות במזרח התיכון, האש תבוא ותמצא אותך"